PDA

View Full Version : Welke gitaar voor slide te spelen, de Ibanez Artcore AS73 of Samick ES 335



De wim
26 juni 2015, 18:26
Hallo,
ik zoek ook een gitaar om slide te spelen. Ik heb de keuze tussen een Ibanez Artcore AS73 of Samick ES 335. Welke zou ik nemen? Ik heb een paar reviews gelezen waar men de Samick als zeer goed beschrijft qua kwaliteit.

Groeten Wim

Pepe
26 juni 2015, 18:35
Op elke gewone gitaar kan je slide spelen.
D'r zijn wel een paar gitaren die net even wat beter voor slide lijken te zijn dan andere maar je twee keuzes horen daar niet bij.

De wim
26 juni 2015, 18:39
welke gitaren bvb? Ik wil vooral een blues sound. Of neem ik dan beter een resonator of dobro.

Pepe
26 juni 2015, 18:50
The usual suspects voor slide zijn Danelectro, Les Paul jr en natuurlijk de Stratotone H44 waarvan Eastwood/Airline een reissue heeft.
Maar zoals ik zei, zet de snaren een klein beetje hoger en any axe will do.

Tupelo
26 juni 2015, 22:26
En dik, als je toch niet hoeft te duwen, gewoon lekker aan de 013 johh !!
Over het algemeen prettig zonder vibrerende delen, dus geen stratbrug, bigsby ofzo, maar string through, of stoptail
Heppie een strat, brug ff fixeren.

Tupelo
26 juni 2015, 22:32
Cool, ik lees op de Gibson side dat er zelfs slide guitar extention nuts bestaan.

De wim
26 juni 2015, 23:37
Maar welke van de2 bovenstaande gitaren zou de beste zijn?
Groetjes Wim

barno
26 juni 2015, 23:48
er bestaat niet zoiets als beste van de twee, wel bestaat: welke van de twee jij het beste vindt. ga erop spelen en like what you feel/hear. Slide is een kwestie van de gitaar wat afstellen (eventueel de brug iets hoger) maar vooral van techniek. Als je van plan bent zwaar overstuurd te gaan spelen, ligt de 335 iets meer voor de hand dan de hollow Ibanez

De wim
27 juni 2015, 02:18
Hallo barno,
watbedoel je met 'zwaar overstuurd gaan'

denis.hermans
27 juni 2015, 10:15
Barno bedoelt waarschijnlijk dat bij een stevige distorted tone of zware overdrive een full hollow gitaar onconroleerbaar kan gaan feedbacken. In die zin is een 335 beter want die heeft een sustainbalk die de feedback kan verhinderen.

grayfink
27 juni 2015, 10:41
Eh... dat maakt niet uit hoor. De As73 is een 335 kloon met sustainbalk. Ik heb er zelf ook een, niet zo veel mojo (bestaat mojo eigenlijk wel?) als mijn Gibson Es335, maar prima gitaartje voor het geld.

FruscianteFan
27 juni 2015, 11:52
The usual suspects voor slide zijn Danelectro, Les Paul jr en natuurlijk de Stratotone H44 waarvan Eastwood/Airline een reissue heeft.
Maar zoals ik zei, zet de snaren een klein beetje hoger en any axe will do.
Ik snap alleen niet helemaal wat een Dano beter zou maken dan een ES335?

Is het niet meer zo dat dergelijke gitaren gewoon heel goedkoop zijn (Dano) of waren (LP Jr) en daarom eerder als extra gitaar werden meegenomen?

De wim
27 juni 2015, 12:21
Op deze site werd vroeger reeds geschreven over de Samick 335. http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-87521.html
Omschreven als zeer goed.

denis.hermans
27 juni 2015, 12:22
@Grayfink : oei, was er na de post van Barno van uitgegaan dat de Ibanez full hollow was 😯

barno
27 juni 2015, 13:05
excuus dan :) ik ken maar één Artcore en die is full hollow maar er zal wel meer zijn idd.

dano's en stratotones klinken goed voor slide vanwege de pu's (toch voor rootsgeluid) en vooral omdat die gitaartjes een platte of zelfs geen toetsradius hebben en da's iets handiger voor slide dan een bolle.

denis.hermans
27 juni 2015, 13:23
Is die ttoetsradius dan niet vooral een voordeel als je gemengd slide en "normaal" wil spelen en dus de actie niet te veel kan verhogen ? Indien je alleen slide speelt kan de actie nog meer verhogen en dan lijkt de toetsradius mij minder belangrijk. (Absoluut niet betweterig bedoeld, ben gewoon nieuwsgierig of mijn stelling klopt)

Pepe
27 juni 2015, 13:48
Het gaat niet om de radius van de toets maar die van de snaren. Maar wat je zegt klopt wel ongeveer.

grayfink
27 juni 2015, 13:48
excuus dan :) ik ken maar één Artcore en die is full hollow maar er zal wel meer zijn idd.

dano's en stratotones klinken goed voor slide vanwege de pu's (toch voor rootsgeluid) en vooral omdat die gitaartjes een platte of zelfs geen toetsradius hebben en da's iets handiger voor slide dan een bolle.

Je kunt ook niet alles weten hé. :) Is een hele serie van es335 gebaseerde gitaren. Niet helemaal dezelfde vorm, de Mickey Mouse oren zijn wat puntiger. De as73 is de goedkoopste. As83, as93, as103 zijn wat duurdere houtsoorten, mooie toetsinleg.
Mijn As73 kocht ik toen ik net waar was ingetreden na 20 jaar bijna niets doen. Ben al weer heel wat gitaren verder, maar deze mag nog steeds blijven. Fijn dingetje, maar klinkt met de stockpickups wat meer mellow dan mijn es335, misschien daarom wat minder geschikt voor slide?

Dit was de hngd post toen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91446-Nieuwe-gitaar!-(foto-film) Filmpje doet het nog steeds.

De wim
27 juni 2015, 17:13
Hallo,

Hier de 2 gitaren. Beiden vragen ongeveer 350euro. De ibanez moet ik niet zo ver rijden, de Samick wel 200 km ver.
http://i12.photobucket.com/albums/a228/taveirnewim1/samick-es-335_zpsagyed3zb.jpg (http://s12.photobucket.com/user/taveirnewim1/media/samick-es-335_zpsagyed3zb.jpg.html) en
http://i12.photobucket.com/albums/a228/taveirnewim1/ibanez-artcore-as73_zpsqrdbazqk.jpg (http://s12.photobucket.com/user/taveirnewim1/media/ibanez-artcore-as73_zpsqrdbazqk.jpg.html)

Bij de ibanez is nog een koffer.
Groetjes Wim

Tupelo
27 juni 2015, 17:22
Je moet zelf besluiten wat wijs is.
Maar impliciet (en ook expliciet trouwens), zou je goede raad kunnen ontlenen aan Grayfink zijn posts.

Tupelo
27 juni 2015, 17:23
Fijn dingetje, maar klinkt met de stockpickups wat meer mellow dan mijn es335, misschien daarom wat minder geschikt voor slide?In tegendeel, als je low output bedoelt tenminste, "te hot" is niet perse fijn voor slide, pikt het alles op, is alleen lekker als je alleen maar wilt janken, high gain, als dat de bedoeling is, wat natuurlijk weer een prima doelstelling is. Ik heb aardig wat noise en dekentjes geproduceerd zo, in het verleden, tegenwoordig doe ik het toch liever op mijn Mustang, en die heeft echt bijna zero output; alles valt te boosten. :)

Pepe
27 juni 2015, 17:31
Het gaat niet zozeer om high/low gain pickups maar om het klankbeeld. Met middy pickups en high gain zit je in het gebied van Gilmour en Derek Trucks, met een meer hifi pickup als Gold Foil of lipstick ga je richting Ry Cooder.
Hifi en high gain zou dan Lindley zijn.

Tupelo
27 juni 2015, 17:38
Zou het al te mellow zijn, kom je waarschijnlijk een aardig eind met een treb booster.

De wim
28 juni 2015, 21:34
Ik denk om de samick te kopen. De afstand is wel wat ver, maar als het de moeite is, dan koop ik deze.
Dit zijn de gegevens over die samick 35 style body
Maple arched top, back, and sides
Mahogany neck
Rosewood fretboard
22 frets
24 3/4� scale
Dual humbucker pickups (stock Samick pickups, more than likely ceramic and designed similar to late 50�s style humbucker)
2 volume, 2 tone
3-way pick up selector
Chrome hardware
Die-cast tuners
Tune-o-matic style bridge with stop tailpiece.

De wim
30 juni 2015, 17:12
Zopas deze gezien ibanez les paul custom (black beauty) 1976, maar een linkshandige. Zou deze ook goed zijn voor slide?
Groeten Wim

NLF
8 juli 2015, 22:04
Slide kan op allerlei gitaren: Les Paul (Duane Allman, Mick Taylor), SG (Gary Rossington, Dereck Trucks), Firebird (Johnny Winter), ES 335 (Black Crowes dacht ik, Eelco Gelling heeft dat gedaan bij de Earring als ik het me goed herinner), Telecaster (Rory Gallagher, Ry Cooder), Stratocaster (Lowell George bijvoorbeeld). Kan ook in verschillende stemmingen: in een akkoord (meestal), maar ook in gewone stemming (Muddy Waters, David Gilmour, Jeff Beck, Blackmore enzovoorts). In gewone stemming wel even extra opletten met dempen van snaren :-)

Akoestisch: dobro werkt natuurlijk heel goed, maar gewone (staalsnarige) akoestische gitaar werkt ook prima.

Wat betreft de modellen die je op het oog hebt: dat zijn goedkope semi-akoestische gitaren, en alle waar is (meestal) naar zijn geld. Ik zou ze niet kopen, maar ja, voor ieder wat wils.

Tupelo
8 juli 2015, 22:13
En als je dan toch zeker weet el cheapo te gaan, doe dat dan in stijl, neem gewoon een Dano johh, hoef je jezelf ook niet langer af te vragen; is deze gitaar geschikt voor slide ?

Joost de Ruig
8 juli 2015, 22:19
In de hele discussie mis ik een beetje de aandacht voor een resonatorgitaar. Als je specifiek slide wil gaan spelen, heeft die een aantal voordelen! Er zijn binnen je budget al (gebruikte) resonatorgitaren met een element. Je kan dan zowel akoestisch als elektrisch spelen en hebt bovendien die gave Deltasound. Op een elektrische gitaar zet je inderdaad de brug wat hoger en neem je wat dikkere snaren, bv 0.11 of 0.12.

Tupelo
8 juli 2015, 22:26
Hmm... beetje een goede Resonator kost best wat duiten.
Veel van die goedkopere zien er lachen uit, willen best blikkerig klinken, maar halen bij lange na het volume niet dat een goede cone zou moeten halen.
Edit; oh ik lees met element...

Joost de Ruig
9 juli 2015, 07:41
Hmm... beetje een goede Resonator kost best wat duiten.
Veel van die goedkopere zien er lachen uit, willen best blikkerig klinken, maar halen bij lange na het volume niet dat een goede cone zou moeten halen.
Edit; oh ik lees met element...

Klopt, voor een beetje resonatorgitaar ben je €750 kwijt en het echte werk begint daarboven. Maar er zijn Dobro-klonen (met name de houten) met een element op de markt voor €500,- die 2de hands hetzelfde kosten als de genoemde Ibanez en Samick. Het blijft een compromis met als voordeel dat je ook akoestisch erop kan spelen. Bovendien denk ik dat je als beginnende slidegitarist meer en sneller leert op een akoestische gitaar dan op een electrische.

De wim
11 juli 2015, 16:20
Dus misschien beter eerst een houten resonantie gitaar kopen. Maar linkshandige zijn moeilijker te vinden. Ofwel moet die omgebouwd worden. Ook heb ik gezien dat de meeste resonantie gitaren geen versterker aansluiting hebben.
Op bax een linkshandige semi akoestische gitaar gezien van het merk eastwood met een ferme prijsverlaging. Eastwood Guitars Classic 6 Walnut LH semi-akoestische gitaar. Maar dat merk ken ik niet.

Joost de Ruig
11 juli 2015, 16:35
Slide spelen op een resonator vind ik zelf erg gaaf. Ombouwen kan prima: voor niet teveel geld kunnen de brug en topnut worden aangepast. Een mini-humbucker of Tele-element zie ik ook regelmatig achteraf ingebouwd.

Eastwoods zijn prima gitaren! Ik heb nog nooit een matige of slechte Eastwood gezien. Met een demontabel element is deze eenvoudig te versterken.

De wim
11 juli 2015, 17:18
Dus het type dat ik te koop zag "Eastwood Guitars Classic 6 Walnut LH semi-akoestische gitaar" Kost normaal 679 euro. nu 429 euro. Dus dat zou een goede gitaar zijn voor slide. (te koop bij bax-shop).
Groetjes Wim

Pepe
11 juli 2015, 17:29
Het zou niet mijn keus zijn.

okeeee
11 juli 2015, 17:42
toen ik ooit met slide begon had ik 1 gitaar.....kocht een slide...tune gitaar in open E.....spelen maar
of is dat veel te simpel ?

Joost de Ruig
11 juli 2015, 17:48
Dus het type dat ik te koop zag "Eastwood Guitars Classic 6 Walnut LH semi-akoestische gitaar" Kost normaal 679 euro. nu 429 euro. Dus dat zou een goede gitaar zijn voor slide. (te koop bij bax-shop).

Groetjes Wim

Euhh, ik meende dat het om een akoestische Eastwood ging. Dit type is echter een Gretch-kloon en ken ik verder niet. Met wat dikkere snaren en iets hoger afgestelde brug kan je op iedere gitaar slide spelen. Qua gitaar lijkt het mij (op het oog) wel iets meer dan de eerder genoemde Samick.

De wim
11 juli 2015, 18:31
Ik zeg niet dat het te simpel is. En welke gitaar was het?

Tupelo
11 juli 2015, 18:43
Het zou niet mijn keus zijn.
Wat zou jouw keus zijn, ennuh, met 400 euro budget..?

okeeee
11 juli 2015, 19:14
Ik zeg niet dat het te simpel is. En welke gitaar was het?
squier strat
later nog een dnb slide rap nr voor de grote prijs mee op genomen
geloof niet dat het doorkwam wij iig niet
( had toen al iets met een fr er bij maar dat ken ik je echt afraden om mee te sliden)

maar het lijkt wel alsof iedereen eerst alles "zeker" wil weten voordat men wat durft te doen

De wim
11 juli 2015, 22:49
Ik probeer te beperken rond de 400 euro. 50 meer kan geen kwaad. Op dit ogenblik zijn er verschillende gitaren, links
handige te koop rond die prijs, 2de hands en nieuw. Bvb 2 epiphones les paul linkshandig, de ene 300 euro, de 2de 400 euro. Of De samick 450san en de ibanez Artcore a73 (beiden 2de hands) Nieuw de eastwood zoals ik eerder vermelde. ook nieuw Epiphone Les Paul Standard Ebony en de Epiphone G400 PRO Cherry Left Handed. Ook nog een Fender Top Hat Black Resonator? allen rond die prijs. Nu zoek ik uit wat de beste koop is voor slide. Voor mij moeilijk om te beslissen.