PDA

View Full Version : Elektrische gitaar met bascabinet



koert0612
26 juni 2015, 13:52
Hallo,

Mij werd onlangs een Marshall MG100HDFX aangeboden, in combinatie met een Marshall cabinet, waarvan ik nog steeds niet weet welk type het is. Mij werd verteld dat er een Celestion G15B-100 speaker in zit. Als ik die op internet opzoek kom ik uit op een bascabinet.

Zou ik die kunnen gebruiken voor mijn elektrische gitaar, of wordt het geluid daar niet beter van?

Dit is het betreffende set: https://lh3.googleusercontent.com/-9L5WXMUN2zg/VY07zZ5uEUI/AAAAAAAAANs/npa4mzFlC8E/w1345-h1009-no/Marshall%2Bset.JPG

Remork1970
10 juli 2015, 23:36
Kwaad kan 't niet, maar of 't klinkt?

Plant
11 juli 2015, 00:02
15" is niet gebruikelijk voor gitaar. Algemeen geldt: hoe groter de conus, hoe eerder de speaker in het hoog afvalt. De voicing zal anders zijn omdat ook de resonantiepiek lager ligt. Clean zal het geluid al wat donkerder (meer jazzy) zijn. Met een bak distortion klinkt het echt lomp. De meest treffende klankbeschrijving die ik hier ooit op het forum tegenkwam was: "een vrachtwagen die een zwerm bijen vervoert".

Remork1970
11 juli 2015, 03:55
En als je de Marshall in kwestie nog niet gekocht hebt, lekker zo laten!
Die MG-reeks is zo'n beetje het allergoorste tinnef dat bestaat op deze aardkloot, daarmee vergeleken klinkt een Samick of The Animal-transistorcombootje nog als een Soldano SLO, of een Bogner XTC.
Maar dat heb ik slechts van horen zeggen...

Joost de Ruig
11 juli 2015, 06:06
Ik heb er geen ervaring mee, maar een enkele keer komt een 15" wel voor in een gitaarversterker.
Had Peavey een jaar of 10 geleden niet een retrocombo (tweed) met een 15"?

Plant
11 juli 2015, 13:28
Oh ja, het komt voor. Onlangs had iemand hier op het forum een Yamaha G100-115 (1x15" dus) combo gekocht of via ruil verkregen. Ik heb ooit nog een Polytone MiniBrute III of IV gehad met 1x15" erin. Bedoeld voor gitaar, er zat ook distortion op maar daar werd je echt niet blij van. Clean klonk het dingetje echter best goed en bas kon er ook prima op. Was geliefd bij jazzgitaristen en (contra)bassisten.

Dosmanos
11 juli 2015, 15:19
De niet geheel onbekende Stevie Ray Vaughn speelde vaak over een Fender Vibroverb.. Legendarische blackface gitaarversterker. 15 inch speaker. Kan dus zeer prima!

D3nnis
11 juli 2015, 15:24
Klinken speakers voor basgitaarversterkers niet totaal anders dan speakers voor gitaarversterkers, even los van 10, 12, of 15 inch?

The Running Man
11 juli 2015, 15:40
Niet doen.
Mijn zoon heeft een MG100HDFX met de bijpassende 412 gehad en zelfs deze combinatie zakt door het ijs als je enigszins op volume speelt. Het is leuk als indrukwekkende slaapkamerversterker maar de eerste beste Valvestate klinkt al beter.

muziekschuur
11 juli 2015, 15:44
Er zijn maar een paar speakers in het 15 inch formaat die gevoelig genoeg zijn om goed te klinken. Ik speel over een Bagend cabinet en dat klinkt tegek. Een beetje zoals een 4x12 cabinet dat doet. Drukkend dus. Maar veel 15 inch speakers (de driver dus) zijn minder sprankelend in het hoog. Dan klinkt het gewoon niet.

De Fender twin kun je ook krijgen met 1x15 erin (open back). En de recente Fender Excelsior was ook uitgevoerd met 15 inch. Daar zag je dat een aantal eigenaren de speaker vervingen voor een gevoeligere speaker. Met prima resultaat. De latere Exelsior II werd uitgevoerd met een duurdere Eminence.