PDA

View Full Version : Combineren van verschillende top en cabinet



koert0612
26 juni 2015, 13:35
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een versterker met wat meer power. Nu kwam ik via een advertentie de Marshall MG100HDFX tegen, met MG412 cabinet.
Helaas was de MG412 even later al verkocht, maar de top is nog steeds te koop. Helaas valt een nieuwe cab niet binnen mijn budget, dus ik vroeg me af of het mogelijk is dat ik een Marshall top gebruik in combinatie met een cabinet van een ander (goedkoper) merk.

Iemand ervaring met het gebruiken van een verschillende top en cabinet?

Mitch
26 juni 2015, 21:09
Dat kan altijd, maar het is wel vaak zo dat speakers voor transistor/modelling versterkers een iets andere karakteristiek hebben dan speakerkasten die voor buizenversterkers bedoeld zijn. Transistor, maar vooral modelling heeft iets meer full range nodig, buizenbakken mogen iets meer kleurende speakers hebben, smaakgebonden.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik afgelopen week voor de tweede keer op een MG100 met 4x12 als backline heb gespeeld bij een podium bij ons in de buurt en als clean platform voor pedalen doet -ie 't echt uitstekend. Geen idee hoe het drivekanaal is en de effecten, maar dat clean kanaal over de bijpassende 4x12... verrassend aardig voor een Marshall MG (die met name in de kleinere combootjes echt afgrijselijk zijn).

Remork1970
26 juni 2015, 21:57
Slechts van horen zeggen, maar die MG-reeks van Marshall schijnt de grootste meuk te zijn die er is, werkelijk nog slechter dan versterkertjes van merkjes als 'The animal', 'Tiger', etc.

the sure thing
26 juni 2015, 23:05
Haha! Doet mij denken aan een optreden van een band van ongeveer 15 jaar geleden. Het was een coverbandje die ZZ-top coverde en de gitarist had een ge-wel-dig geluid. Wat bleek? Een klein Tiger versterkertje die voluit stond! Echt super.

Plant
27 juni 2015, 01:39
De MG serie staat idd niet hoog aangeschreven, verder geen ervaring mee. Animal, Tiger, ... zijn meer van die practice ampjes zoals Marshall ook een serie uitbracht onder de naam "Park".

Een ge-wel-dig geluid uit een Tiger kan blijkbaar. Ik weet niet wat voor versterkertje het was, maar ik zag ooit Luc de Vos (Gorki) spelen met op een stoel naast hem zo'n piepklein nietszeggend combo'tje met microfoon ervoor. Ongetwijfeld een scheurpedaaltje ervoor en de (stereo)effekten via de PA. God, dat klonk werkelijk Hemels!

big dooley
28 juni 2015, 08:52
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een versterker met wat meer power. Nu kwam ik via een advertentie de Marshall MG100HDFX tegen, met MG412 cabinet.
Helaas was de MG412 even later al verkocht, maar de top is nog steeds te koop. Helaas valt een nieuwe cab niet binnen mijn budget, dus ik vroeg me af of het mogelijk is dat ik een Marshall top gebruik in combinatie met een cabinet van een ander (goedkoper) merk.

Iemand ervaring met het gebruiken van een verschillende top en cabinet?

kijk eens naar harley benton cabinetjes... is het huismerk van thomann
spotgoedkoop en zijn nog verdomde goed in mekaar gezet... al is het gebruikte afwerkmateriaal wat aan de zwakke kant
ze hebben ook versie's met celestion V30's... heb er ooit een 2x12 van gehad
MG-serie is niet mijn favoriet... de eerste en tweede generatie valvestate's zijn imo een betere keus vanuit de tweedehands markt als het marshall moet zijn, alhoewel die ook hun zwakke (soldeer)punten hebben

the sure thing
28 juni 2015, 09:54
De Valvestate 8080 en 8040 zijn heerlijke amps


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fredjuh
28 juni 2015, 12:15
Heb een 8040 2e hands gekocht toen ik een jaar of 13 oud was. Acht jaar later al lang aan de buizenversterkers maar hij is nog niet de deur uit. ;)

obiwanjacobi
28 juni 2015, 20:21
Misschien wel effe handig om te melden:

De impedantie van je versterker en je cabinet moeten bij elkaar passen. Meestal 16, 8 of 4 ohm. Kijk even welke speaker uitgang(en) die versterker heeft en zorg dat je een cabinet koopt dat dezelfde waarde heeft.

[2c]
Marc

Ingmardijker
10 november 2015, 21:51
Hallo Koert0612,
Ben je nog steeds op zoek naar een Marshall MG100?
Ik heb er een te koop.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-e...reviousPage=lr
Hij staat voor 400, maar ik wil wel zakken.
Het is een fijne versterker, prima clean, ik gebruik ook een multi effect voor mn geluid. Deze ziet er ook gelikt uit!

Hoor graag of je interesse hebt.
Groeten
Ingmar Dijker
ingmardijker@quicknet.nl

Joost de Ruig
10 november 2015, 21:59
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-e...reviousPage=lr

Euhh, de link werkt niet...... :-/