PDA

View Full Version : Beter (live) geluid - nieuwe versterker?



Chieltje
22 juni 2015, 15:22
Goedemiddag,

Ik speel nu zo'n 16 jaar gitaar en heb inmiddels redelijk wat ervaring met live optredens in kleine/middelgrote zalen.
Mijn gear bestaat uit een Musicman Luke, PRS Custom 22, draadloos Line6 G50 Relay systeem en als versterker gebruik ik al tijden een Line6 Vetta.

Voorheen was ik altijd wel tevreden over mijn geluid, maar ik heb het gevoel dat ik met live spelen stil sta.
Ik weet niet precies waar het door komt, maar ik neig naar de kwaliteit van de versterker.

Sinds ik de Vetta heb ( al een jaar of 5 ) ben ik blij met het gemak en dat alles in 1 bak zit. Delay, chorus, tuner, Overdrives, name it, alles zit erin en binnen een zucht en een scheet sta je geinstalleerd.
Ik merk de laatste tijd echter ook dat ik me irriteer aan het geluid. Echt lekkere crunch lijk ik er niet uit te krijgen, clean en distortion gaan aardig, maar vooral distortion wordt toch wel snel een grote brei van geluid.

Kortom, ik besef dat de vraagstelling wat vaag is, maar ik zoek naar de oorzaak dat ik niet tevreden ben over het geluid. Aan de gitaren kan het ( lijkt mij ) niet liggen.
Komt het wellicht door mijn speeltechniek? Sta ik te lang stil en doe ik te lang hetzelfde truukje met dezelfde sound? Is bijvoorbeeld een Marshall JVM410H ( welke ik op het oog heb ), nu zo'n enorme vooruitgang t.o.v. een Line6 Vetta?
Ik krijg er geen vinger achter. Ik moet erbij vermelden dat ik live niet over een PA speel, maar rechtstreeks uit een of twee 4x12" kasten.

Concreet: menig Youtubegitarist heeft een prachtig geluid ( vooral bij productdemo's etc. ) Ik kom daar niet bij in de buurt. Wat is stap 1?
- Nieuwe versterker
- Nieuwe/andere gitaar
- Beter leren spelen, ontwikkelen van techniek.

Je merkt het....ik ben zoekende. Er zit geen progressie in....
Elk advies is welkom.

Rick trodat
22 juni 2015, 15:32
Goedemiddag,

Ik speel nu zo'n 16 jaar gitaar en heb inmiddels redelijk wat ervaring met live optredens in kleine/middelgrote zalen.
Mijn gear bestaat uit een Musicman Luke, PRS Custom 22, draadloos Line6 G50 Relay systeem en als versterker gebruik ik al tijden een Line6 Vetta.

Voorheen was ik altijd wel tevreden over mijn geluid, maar ik heb het gevoel dat ik met live spelen stil sta.
Ik weet niet precies waar het door komt, maar ik neig naar de kwaliteit van de versterker.

Sinds ik de Vetta heb ( al een jaar of 5 ) ben ik blij met het gemak en dat alles in 1 bak zit. Delay, chorus, tuner, Overdrives, name it, alles zit erin en binnen een zucht en een scheet sta je geinstalleerd.
Ik merk de laatste tijd echter ook dat ik me irriteer aan het geluid. Echt lekkere crunch lijk ik er niet uit te krijgen, clean en distortion gaan aardig, maar vooral distortion wordt toch wel snel een grote brei van geluid.

Kortom, ik besef dat de vraagstelling wat vaag is, maar ik zoek naar de oorzaak dat ik niet tevreden ben over het geluid. Aan de gitaren kan het ( lijkt mij ) niet liggen.
Komt het wellicht door mijn speeltechniek? Sta ik te lang stil en doe ik te lang hetzelfde truukje met dezelfde sound? Is bijvoorbeeld een Marshall JVM410H ( welke ik op het oog heb ), nu zo'n enorme vooruitgang t.o.v. een Line6 Vetta?
Ik krijg er geen vinger achter. Ik moet erbij vermelden dat ik live niet over een PA speel, maar rechtstreeks uit een of twee 4x12" kasten.

Concreet: menig Youtubegitarist heeft een prachtig geluid ( vooral bij productdemo's etc. ) Ik kom daar niet bij in de buurt. Wat is stap 1?
- Nieuwe versterker
- Nieuwe/andere gitaar
- Beter leren spelen, ontwikkelen van techniek.

Je merkt het....ik ben zoekende. Er zit geen progressie in....
Elk advies is welkom.

Neem het op met drie microfoons. Links midden en rechts op een beetje afstand van de bandopstelling en luister er dan nog eens naar.

Verder kan ik veel tips en opmerkingen geven over buizen vs transistor, maar algemeen kan gezegd worden dat meer distortion zoiezo meer rommelig is. Met andere woorden schroef de gain terug en werk wat harder. Dan klinkt het allemaal al snel een stuk strakker.

Pepe
22 juni 2015, 15:46
Een recept voor een goed geluid is niet zo moeilijk. Een basic gitaar in een simpele tube amp en klaar. Een goed geluid houden wordt lastiger naarmate je meer zooi toevoegt. Net als koken. Hoe ingewikkelder het recept, hoe meer er fout kan gaan.
Het is ook niet voor niets dat productdemo's vaak een vrij eenvoudige setup hebben, het klinkt gewoon beter. Beetje galm voor wat ruimte desnoods, meer niet.
Die Vetta is natuurlijk een enorm gecompliceerde amp. Met wat gedraai zal er best een goed geluid uit te halen zijn maar een brei zal een stuk makkelijker zijn.
Ik heb wel eens een Vox moddeler mee gekregen (eigen schuld, ik vroeg om een Fender of een Vox). 99 sounds en alle even nasty. Veel te gecompliceerd en voorgekookt om daar een eenvoudig goede basic sound uit te krijgen.

telerocker
22 juni 2015, 16:34
Modelingamps klinken thuis vaak lekker, maar op het podium/in bandverband verbrokkelt het geluid, mis je punch en heb je dikwijls meer moeite om door de mix heen te prikken. Met een goede tubeamp plus een boost- en een overdrivepedaal kom je een heel eind.

fred dons
22 juni 2015, 16:38
als ik het goed lees ben je überhaupt niet blij met je geluid, dus los van het in een band/op een Podium spelen

heb je al eens sounds gedownload voor je Vetta ? zo niet probeer dat eens en kijk ook naar je favoriete gitaristen en kijk welke instellingen zij gebruiken, welke effects etc

Chieltje
22 juni 2015, 17:12
als ik het goed lees ben je überhaupt niet blij met je geluid, dus los van het in een band/op een Podium spelen

heb je al eens sounds gedownload voor je Vetta ? zo niet probeer dat eens en kijk ook naar je favoriete gitaristen en kijk welke instellingen zij gebruiken, welke effects etc

Ik heb me er een tijdje in verdiept. Ik kreeg het allemaal niet voor elkaar. Uiteindelijk ben ik zelf gaan tweaken en dat heeft, naar mijn idee, best een tijdje gewerkt. Toch als ik het vergelijk met sommige demonstraties ( bekijk voor de grap eens naar de JVM410H demo van Danny Gill ) komt het er niet bij in de buurt, zeker niet op hoog volume. Op hoog volume stoor ik me er meer aan dan op laag volume. Maar ik ben me er ook van bewust geraakt dat het kan komen door constant dezelfde truukjes/nummers te spelen met hetzelfde geluid. Wellicht dat dat op een gegeven moment is gaan tegenstaan.

miyaru
22 juni 2015, 17:28
Zoals gezegd: probeer een simpele buizenbak. Ik ben ook van modelling naar een eenvoudig buizenbakje gegaan met wat pedaaltjes...... Ik ben geen supergitarist, verre van dat, maar kon op een gegeven moment niet meer spelen met de Line6 spullen die ik had. Op het eerste gehoor lijkt het aardig wat te zijn, maar na een tijdje is het doods en plat - het heeft geen of nauwelijks dimensie. Het kan ook niet voor geld natuurlijk. Maar beter een versterker die één ding goed doet, dan één die alles net niet doet!

Probeer voor een optreden eens wat te lenen of te huren, en kijk eens wat het voor je doet.

Aan je gitaren zal het niet liggen denk ik, en speelgevoel kan ook zeker met de versterker te maken hebben. Vaak een simpele Fender of Marshall doet wonderen!!!!

Succes, en gegroet,

Robin.

Comfortably Daniel
23 juni 2015, 12:35
Ben het zeker eens met de reacties hierboven.
Heb wel een aantal keren met een Spider of Vetta staan spelen op jams en zo. Krijg er geen lekker gevoel bij. Een clean sound gaat nog wel, maar is eigenlijk al te steriel voor me.

Ik denk dat je ontzettend blij gaat zijn als je overstapt op inderdaad die JVM...of welke buizenbak dan ook.
Het enige wat je dan mist zijn effecten. Maar een goed basisgeluid is eigenlijk echt een must...vind ik ;-)

Wat voor een muziek speel je eigenlijk? Dat geeft misschien een beter idee van waar je naar opzoek bent.

Chieltje
23 juni 2015, 14:49
Ben het zeker eens met de reacties hierboven.
Heb wel een aantal keren met een Spider of Vetta staan spelen op jams en zo. Krijg er geen lekker gevoel bij. Een clean sound gaat nog wel, maar is eigenlijk al te steriel voor me.

Ik denk dat je ontzettend blij gaat zijn als je overstapt op inderdaad die JVM...of welke buizenbak dan ook.
Het enige wat je dan mist zijn effecten. Maar een goed basisgeluid is eigenlijk echt een must...vind ik ;-)

Wat voor een muziek speel je eigenlijk? Dat geeft misschien een beter idee van waar je naar opzoek bent.

Ik speel eigenlijk van alles. Persoonlijk ben ik van de eighties rock ( Toto, Bon Jovi, Guns 'n Roses, Bruce Springsteen, Dire Straits, AC/DC ), maar ook van gitaristen als Gary Moore.
Met onze band spelen we eigenlijk meer party-rock, het standaard rock 'n roll feestgebeuren zegmaar.
Veelal '80 - '90 - vroege '00.

Is inderdaad ook een nadeel, die effecten. Als ik een JVM aanschaf heb ik een hoop pedalen nodig, of een goed multi-effect. Wordt een aardige investering.
Moeilijke is dat ik in die context terugkijk en meestal wel redelijk uit de voeten kon met mijn huidige setup....

Pepe
23 juni 2015, 14:58
Met pedalen zal je misschien ook een iets andere benadering moeten hebben. Ik stel me voor dat modeling aantrekkelijk is om al die soundjes te benaderen. Met pedalen moet je dat wat loslaten, dat is meer denken in een basis clean/crunch/lead en dat dan wat aankleden met time & swirl.
Het is weer een pot met wurmen die je open trekt maar een eigen sound is toch veel leuker dan een preset onder een knopje?

Ik ken de JVM niet goed maar alle drives kan je daar toch mee maken? Heb je alleen wat aankleding nodig voor de effectloop. Begin je met een cheap ass Zoom ding.

telerocker
23 juni 2015, 15:35
De JVM is een prima allrounder, met best een goed clean, vette crunch en over the top leads. Plus allerlei toeters en bellen, zoals een fx-loop.

harrie-beton
23 juni 2015, 15:46
Vetta is leuk maar ongeveer 80% van een goed geluid. Je treft mij in een post modeling periode. Ik zou zeggen, neem je eigen gitaar mee en probeer eens aantal buizenversterkers. Als je hier concreet advies vraagt aan 20 gebruikers krijg je 20 verschillende versterkers om je oren. Er is erg veel moois, bijvoorbeeld ...

Kim Wilson
23 juni 2015, 15:55
Met een goeie buizenamp en een Line6 M9 voor de delays en chorus/flanger e.d. en eventueel een paar overdrivepedalen kom je in één keer een heel eind. Ik heb de M13 eens gehoord, en die klonk echt goed.

dml
23 juni 2015, 18:52
Is inderdaad ook een nadeel, die effecten. Als ik een JVM aanschaf heb ik een hoop pedalen nodig, of een goed multi-effect. Wordt een aardige investering.


Waarom zou je een hoop pedalen of een goed multi-effect nodig hebben?

grayfink
23 juni 2015, 19:14
Ik was vorige week op Retropop bij Het Goede Doel. Ik zag een Line6 combo staan en dacht gelijk; dat wordt niks.
Het werd wel wat. Klonk gewoon prima, heel fijne gitarist ook, Joost Vergoossen. Dat zal ook helpen.
Maar wat Pepe zegt. Probeer eens een simpele Fender Hotrod met een Fulltone OCD of iets dergelijks. :ok:
Zo heel veel pedalen heb je niet nodig, zelf heb ik behalve wat drivepedalen een Zoom cdr-70 multieffect in stompboxvorm. Kun je een stuk of wat patches inzetten voor de specifieke sounds.

grayfink
23 juni 2015, 19:17
Waarom zou je een hoop pedalen of een goed multi-effect nodig hebben?

In een coverband wel fijn. Afhankelijk van de covers uiteraard. :D

the sure thing
23 juni 2015, 20:26
Aantal jaren geleden bij De Dijk een Line6 combo gehoord (Nico Arzbach). Wat een VRE-SE-LIJK geluid.

En voor wat betreft coverbands: ik sluit mij aan bij een aantal meningen hier: niet zozeer alle geluidjes kopieeren van het origineel, maar lekker je eigen geluid/draai eraan geven. Ik speel al meer dan 25 jaar in coverbandjes en NOOIT zal ik overstappen op modelling amps voor live-situaties (in de studio vind ik het een ander verhaal). Een goed buizenplatform met een paar pedaaltjes doen het voor mij tot op de dag van vandaag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
23 juni 2015, 20:33
.
Probeer eens een simpele Fender Hotrod met een Fulltone OCD of iets dergelijks. :ok:

Afgelopen weekend speelde er een bandje over mijn amps. Jong gassie, Squier gitaar en een plankje met een OCD en een hall of fame delay. gewoon een wereld geluid, OCD over de Princeton op 6, meer niet.
Ik dacht nog, kut, daar had ik vroeger mee moeten beginnen ipv ermee te eindigen.

arjanb01
23 juni 2015, 21:03
Gewoon een buizenamp, medium gain en veel mids plus een beetje delay voor de leads en voor de crunch en cleane presets een beetje reverb. Meer niet, zo speel ik al jaren en ik ben nog steeds erg tevreden, de geluidsman ook trouwens 😉

Chieltje
24 juni 2015, 09:41
Gewoon een buizenamp, medium gain en veel mids plus een beetje delay voor de leads en voor de crunch en cleane presets een beetje reverb. Meer niet, zo speel ik al jaren en ik ben nog steeds erg tevreden, de geluidsman ook trouwens 

Ik ontkom er denk ik niet aan inderdaad. 't Was zo lekker makkelijk, alles in 1. Geen extra gedoe met losse pedaaltjes en FX loops en weet ik wat. Was altijd makkelijk opbouwen on stage als je eenmaal je geluid had gevonden. Maar ik ben erg nieuwsgierig hoe ik live klink met een goede buizenamp.

Ik heb mijn oog laten vallen op een JVM210 of JVM410.
Nu moeten jullie mij even helpen, ik heb geen ervaring met buizenamps, effectloops, onderhoud ervan, e.d.

Ik denk eraan om losse pedaaltjes te kopen. Ik wil een goed clean, mooie vette crunch en een dikke lead.
Volgens mij zit dat wel snor met de JVM serie.
Wat ik dan nog nodig heb: een Wah, een volumepedaal ( niet alleen voor minder gain, maar daadwerkelijk minder volume zonder verlies van gain ), een delay, een chorus en een tuner. Dan kom ik een heel eind.

Ik heb mij proberen te verdiepen in de werking van FX loop, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je dergelijke pedalen aansluit. Via de standaard input gaat niet werken, want als je de distortion van de versterker gebruikt vervormt het ook al je effecten.

- Moet je dan kabels van via de achterkant van de versterker naar je pedalboard laten lopen?
- Welke volgorde moet je hanteren met bovenstaande pedalen? Kan bijvoorbeeld een tuner gewoon in de FX loop?
- Wat doet dat draaiknopje voor de FX loop precies? Kun je dan de hoeveelheid effect bepalen van 0%-100%?
- Wat betekent nu precies seriele/parallelle schakeling?
- Wat kun je precies met de MIDI functies van de JVM?

Voor zover ik nu kan inschatten heb ik nodig:
- De JVM
- De genoemde pedalen
- Een pedalboard met stroomvoorziening voor alle pedalen
- Twee extra kabels voor de FX loop ( send/return ) richting de pedalenbak

Alvast dank voor degenen die de moeite nemen om te antwoorden.

FNaRK
24 juni 2015, 12:35
overstappen naar 19"
een eenvoudige (buizen)eindversterker met een pre-amp / FX bak.
Alles in één case, stekker in het stopcontact en spelen.

Ik speel nu al jaren met een Digitech GSP 1101 (jajajaja ... digitaal)
Eerst met een goeie transistor-poweramp (Marshall 120/120), sinds kort mijzelf verwend met een MESA 50/50.
Tot volle tevredenheid :-)

Je zou zelfs een losse eindversterker icm met bijv een BOSS GT-6 kunnen gebruiken, ben je ook klaar voor weinig

Comfortably Daniel
24 juni 2015, 12:59
Wat FNaRK zegt kan inderdaad ook nog.

Maar qua pedalen vóór pre-amp of naar FX Loop...
Voor pre-amp: Wah, drives, boost, (eventueel vibe en phaser...vind ik zelf lekkerder vóór de drives)
In FX-Loop: Modulatie, delay, reverb

Als je alles in één keer wil aanschaffen is dat best een aanslag op 't spaarvarken...versterker, pedalen, kabels...maar ik denk wel dat je er lekkerder van gaat spelen...en klinken ;-)

10us
24 juni 2015, 13:20
En begin simpel zou ik zeggen. Voor de effects die je zoekt:

Wah - Dunlop Crybaby

Volume - boss volumepedaaltje.
Hier komt wel de FX-loop kijken. tussen de voorkant en je loop zit je pre-amp. Die maakt de distortion van de amp. je wil gain uit je amp halen dus dat betekent iets voor de werking van je volumepedaal. Zet je hem voor de amp: dan brengt hij de gain terug. zet je hem in de fx-loop (dus na je pre-amp) dan breng je het volume terug. het is of-of...

Delay; een boos dd7 of dd3, een hardwire DL8 (mijn favoriet voor simpel en te gek) of helemaal overzichtelijk; een MXR carbon copy

chorus: Boss CR-2

tuner: Boss TU-2, TC electronic polytune of korg pitchblack
helemaal vooraan in de chain is makkelijk. of op het einde, mocht je trais van een delay willen killen...

alles bij elkaar moet dat te doen zijn voor ongeveer300,- a 350,- als jehet ok vindt om op marktplaats in de weer te gaan.

muziekschuur
24 juni 2015, 17:26
Probeer eens de Marshall DSL40. Als die bevalt een phase90, digitale delay en een boost. En een tuner. Dan ben je er wel.

The Lo Lands
25 juni 2015, 10:54
Tja, alles is er inmiddels wel over gezegd. Het enige wat ik er nog over kwijt wil is dat het goed is, om de zoveel jaar, je eigen sound en gear kritisch onder de loep te nemen. Je hoort daarbij muziek naarmate je langer speelt nu éénmaal ook anders en dat heet volgens mij muzikale groei. Ik zou in dit stadium geen concessies doen en eerst veel diverse versterkers en in jouw geval als cover gitarist diverse multi-effecten gaan testen alvorens je een keuze maakt. Ik wil je wel waarschuwen als je besluit voor losse pedalen te gaan! Ook dit is een groeiproces met veel trial & errors! Zelf heb ik twee buizenversterkers welke inmiddels hun eigen plank aan verschillende pedalen hebben! Sommigen zijn uitwisselbaar maar er zijn pedalen die alleen in mijn beleving goed klinken met die ene versterker! Als ik kijk wat ik aan pedalen heb gekocht en verkocht in de loop der jaren dan had ik achteraf misschien beter één multi-effect kunnen aanschaffen ;-) Succes!

pasqual
25 juni 2015, 11:09
Tja, alles is er inmiddels wel over gezegd. Het enige wat ik er nog over kwijt wil is dat het goed is, om de zoveel jaar, je eigen sound en gear kritisch onder de loep te nemen. Je hoort daarbij muziek naarmate je langer speelt nu éénmaal ook anders en dat heet volgens mij muzikale groei. Ik zou in dit stadium geen concessies doen en eerst veel diverse versterkers en in jouw geval als cover gitarist diverse multi-effecten gaan testen alvorens je een keuze maakt. Ik wil je wel waarschuwen als je besluit voor losse pedalen te gaan! Ook dit is een groeiproces met veel trial & errors! Zelf heb ik twee buizenversterkers welke inmiddels hun eigen plank aan verschillende pedalen hebben! Sommigen zijn uitwisselbaar maar er zijn pedalen die alleen in mijn beleving goed klinken met die ene versterker! Als ik kijk wat ik aan pedalen heb gekocht en verkocht in de loop der jaren dan had ik achteraf misschien beter één multi-effect kunnen aanschaffen ;-) Succes!

Dit kan ik vrijwel allemaal onderstrepen behalve die laatste zin: een multi-effect vind ik echt geen lekkere combinatie met mijn versterker. Geef mij maar losse effecten....:supercool:
Anyway, dit is mijn ervaring...

The Lo Lands
25 juni 2015, 11:15
Dit kan ik vrijwel allemaal onderstrepen behalve die laatste zin: een multi-effect vind ik echt geen lekkere combinatie met mijn versterker. Geef mij maar losse effecten....:supercool:
Anyway, dit is mijn ervaring... Bij wijze van spreken :-) Voor mij ook liever losse pedalen, hoewel mijn Strymon Mobius toch ook een multi-effect is die zeer fraai klinkt. Die knipoog was blijkbaar niet dik genoeg ;-)

D3nnis
25 juni 2015, 11:21
Ik ontkom er denk ik niet aan inderdaad. 't Was zo lekker makkelijk, alles in 1. Geen extra gedoe met losse pedaaltjes en FX loops en weet ik wat. Was altijd makkelijk opbouwen on stage als je eenmaal je geluid had gevonden. Maar ik ben erg nieuwsgierig hoe ik live klink met een goede buizenamp.

Dat makkelijk opbouwen als je eenmaal je geluid hebt gevonden is geen argument, want je vond je geluid niet :)

Heb je nooit dat je met je band op een festival of zo speelt, waar je een keer de backline van een andere gitarist kunt gebruiken? Geeft misschien al een beeld of je het werkbaar vind of niet.


en voor de crunch en cleane presets een beetje reverb. Meer niet, zo speel ik al jaren en ik ben nog steeds erg tevreden, de geluidsman ook trouwens 😉

Ik heb live nog nooit reverb gebruikt, dacht altijd dat het geluid dan snel zou verzuipen.
Is jouw ervaring dat het wel werkt? Toch eens proberen!
Gebruik je op je rhythm geluid ook delay?

Wel geinig, ik kan eigenlijk alle effecten maken die ik zou willen,maar live gebruik ik eigenlijk niet veel. Soms wah, soms delay, soms chorus, maar 90% van de tijd is het gewoon gitaar en versterker. Moet er eigenlijk iets meer mee doen, maar ben niet zo creatief met effecten.

Kim Wilson
25 juni 2015, 11:35
Ik ook niet, hoor. Ik heb twee keer een delay gehad, en ook wel mee geëxperimenteerd, maar uiteindelijk nooit kunnen toepassen. Ik heb een oude Fender amp waar een goeie reverb en tremolo in zit, en daar heb ik genoeg aan. En dan nog gebruik ik de reverb slechts incidenteel. De natuurlijke reverb van de zaal is meestal genoeg, nog meer galm zou de mix idd alleen maar meer verzadigen.

Het enige wat ik wel heel veel gebruik zijn twee verschillende overdrives (Boss BD-2 en Fulltone OCD), en een Boss GE-7 equalizer die ik gebruik als clean boost aan het eind van de keten, zodat ik met dezelfde hoeveelheid gain harder kan. Wel met een beetje meer mids, ik heb hem als omgekeerde V ingesteld met de piek op het derde schuifje. Als ik de TS een beetje volg, wil hij ook het volume kunnen regelen aan het eind van de keten, dus zo'n oplossing kan Chiel ook nog overwegen. En dan heb ik ook nog een stempedaal.

Dus vier pedalen, waarmee ik me eigenlijk altijd wel kan redden. Basissound is zó belangrijk. Als je niet uitgaat van het kopiëren van sounds, maar vanuit je eigen geluid, kun je met een goeie basissound en pakweg vier pedalen (overdrive, delay, tuner en volume/cleanboost) eigenlijk alles wel spelen.

Comfortably Daniel
25 juni 2015, 12:27
Wij spelen ook behoorlijk wat covers en in veel verschillende stijlen. Ben het er zeker mee eens dat de basis goed moet zijn.
Zelf heb ik op m'n bordje: compressor, boost(met heeel klein randje), overdrive, distortion, muff, phaser, chorus en dan drie delays.
Ik vind het zelf nog heel erg meevallen qua aantal pedalen, maar vaak krijg ik wel de reactie "dat zijn er veel...heb je dat wel nodig?".
Mijn antwoord is dan meestal nee...maar aan de andere kant kan ik wel alle kanten op qua sounds en die gebruik ik dan ook echt. Al staan meestal een paar dezelfde pedaaltjes aan...CrunchBox(als drive'je), RAT en DMM. De rest van de pedalen zijn alleen voor een ander kleurtje.

Ga je nu voor een versterker die alle scheur van de wereld heeft scheelt je dat in elk geval de drives en andere herriemakers. Dus ik denk dat het wat aantal pedalen mee zou kunnen vallen. een boost, wat modulatie een delaytje en gaan met die banaan...toch?

deefke666
25 juni 2015, 12:38
Hoi,
Ik ben een paar weken geleden ook terug van moddeling (hd500x), terug naar een good ol' amp gegaan (simpele hotrod dlx en ik gebruik alleen het cleane kanaal) en dat was na zoveel jaren moddeling te spelen echt wel een "ear opener".
Had ik echt veel en veel eerder moeten doen.
Ik kan het alleen maar aanraden.

Ik speel vooral covers van de 50's tot 80's, dus een paar pedaaltjes waren een must, want zoals Pasqual al zei klinkt zo'n multipedaal IMO echt niet zo goed. Maar goed, als je naar budget kijkt scheelt het ook wel een hele hoop tegenover losse pedaaltjes, want met losse pedalen kan de totaalprijs snel oplopen haha. Een paar goede pedalen, pedaalbord(kan je eventueel zelf maken), goede voeding, patchkabels en je prijskaartje schiet als een raket omhoog, maar ik vond dat alles het geld dubbel en dik waard, ik ben nooit zo tevreden geweest over mijn geluid.
Wel minder mogelijkheden als een Multi effect maar de klank is tien keer zo goed, en met een paar losse pedaaltjes kan je altijd nog uitbreiden moest je meer variatie willen.

RB74
25 juni 2015, 14:02
Je kunt je verzameling losse pedalen idd altijd nog uitbreiden. De grap is dat je losse pedaaltjes van Marktplaats vaak zonder al te veel moeite en verlies weer kunt doorverkopen. Als je dus een bescheiden collectie hebt opgebouwd, kun je praktisch 'budgetneutraal' verder experimenteren. En da's nou juist de charme van de gitaarhobby. ;)

Als je op Marktplaats je oog hebt laten vallen op een pedaaltje, vraag dan bij twijfel nog wel even een extra fotootje op. Ik heb een paar keer gehad dat bv de (niet in de advertentie afgebeelde) onderkant van een pedaal gehavend was: missend batterijklepje, pootjes eraf, dat soort dingen. Voor het overige geen klachten over verkopers van gitaareffecten op MP, het zijn voor 99% liefhebbers waarmee het prettig mailen en/of bellen is.

ACSlater
25 juni 2015, 15:22
Hoi,
Ik speel vooral covers van de 50's tot 80's, dus een paar pedaaltjes waren een must, want zoals Pasqual al zei klinkt zo'n multipedaal IMO echt niet zo goed. Maar goed, als je naar budget kijkt scheelt het ook wel een hele hoop tegenover losse pedaaltjes, want met losse pedalen kan de totaalprijs snel oplopen haha. Een paar goede pedalen, pedaalbord(kan je eventueel zelf maken), goede voeding, patchkabels en je prijskaartje schiet als een raket omhoog, maar ik vond dat alles het geld dubbel en dik waard, ik ben nooit zo tevreden geweest over mijn geluid.
Wel minder mogelijkheden als een Multi effect maar de klank is tien keer zo goed, en met een paar losse pedaaltjes kan je altijd nog uitbreiden moest je meer variatie willen.

Het hangt er vanaf wat voor multi-effect je koopt. Een Boss ME bijvoorbeeld, klinkt maar matig maar een Eventide of Line6 M5/9/13 klinkt echt niet minder. Maar goed, daar is de prijs ook naar.

D3nnis
25 juni 2015, 15:41
Als je niet veel effecten tegelijkertijd gebruikt, heb je volgens mij met een wah, evt tubescreamerif andere boost, tuner en eventide H9 de ideale compacte pedalenplank.

FruscianteFan
25 juni 2015, 18:04
Koop nou eerst maar die fatsoenlijke buizenversterker.

Dan naar smaak effecten toevoegen. Je kunt wel gelijk die wahwah, chorus, tubescreamer, OCD, delay en phaser kopen maar als je zo min mogelijk gedoe wilt, stel je dat uit tot je het echt nodig hebt.

Kun je je ook beter concentreren op je basisgeluid, want dat is waar je nu naar op zoek bent.

Jammin J
26 juni 2015, 12:08
Een nova system lijkt mij eigenlijk een ideale tussen oplossing met een cleane versterker, met drive uit je versterker is het minder handig...

ar250artist
26 juni 2015, 16:51
Chieltje, je hebt een pm

Mitch
26 juni 2015, 21:20
Juist als je in en happy rockcoverband zit kun je aan een JVM ontzettend veel plezier beleven. Of een DSL trouwens. Vetta's blinken inderdaad bepaald niet uit in die medium crunch die je volgens mij zoekt. Iedere willekeurige Marshall daarentegen...
Goeie wah met true bypass aan het begin van je keten met een tuner, chorus kan ook voor de pre amp of in de loop bij een delay an het volumepedaal als je je gain wil behouden en alleen in volume omlaag wil. Wél aparte voedingen gebruiken voor de pedalen vóór de p re amp en in de loop, anders is de kans op brom erg groot.

El Bastardo
27 juni 2015, 20:45
Beste Chiel,

in mijn ogen heb je het mooiste probleem ter wereld. Je staat aan het begin van een hele mooie speurtocht naar nieuwe spullen.
Als je geen haast heb zou ik het rustig aanpakken. Eerst kijken naar wat je nodig hebt kwa sounds en beginnen met een amp die je de basis geluiden levert die je nodig hebt, en daarna pas doorpakken naar effecten.
Ik zou zeker niet op youtube video's afgaan, maar zelf gaan proberen met je eigen gitaar.
Niet kijken naar specifieke merken of technologie (buizen, modelling etc) maar puur en alleen of het geluid je wel of niet bevalt.
De amp is je basis, als je daar al een compromis maakt zul je binnen niet al te veel tijd weer ontevreden zijn.

Suc6!

the sure thing
27 juni 2015, 22:26
Beste Chiel,

(...)
Ik zou zeker niet op youtube video's afgaan (...)



Dat zou ik zeker wel doen. Youtube kan je uitstekend helpen om RICHTING te bepalen. Om daarna specifieke shit wel zèlf uit te proberen natuurlijk.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
29 juni 2015, 21:17
Dat makkelijk opbouwen als je eenmaal je geluid hebt gevonden is geen argument, want je vond je geluid niet :)

Heb je nooit dat je met je band op een festival of zo speelt, waar je een keer de backline van een andere gitarist kunt gebruiken? Geeft misschien al een beeld of je het werkbaar vind of niet.



Ik heb live nog nooit reverb gebruikt, dacht altijd dat het geluid dan snel zou verzuipen.
Is jouw ervaring dat het wel werkt? Toch eens proberen!
Gebruik je op je rhythm geluid ook delay?

Wel geinig, ik kan eigenlijk alle effecten maken die ik zou willen,maar live gebruik ik eigenlijk niet veel. Soms wah, soms delay, soms chorus, maar 90% van de tijd is het gewoon gitaar en versterker. Moet er eigenlijk iets meer mee doen, maar ben niet zo creatief met effecten.

Ik gebruik clean met heel weinig reverb, crunch kanaal een hele lichte sprong reverb, leadsound 1 korte delay van 300ms, lead 2 langere delay voor intro's en ballads, cleanpreset met chorus voor tokkel partijtjes en een crunch preset met een korte delay en beetje reverb voor Coldplay en U2 dingetjes. Hooguit een preset of 5/6.
Al de fx komen uit een gmajor in de loop. Simpel en klinkt altijd prima.

mrweird
29 juni 2015, 23:01
Ik speel sinds een half jaar ook weer in een coverbandje voor lol ende plezier, en ivm goede ervaringen met valvetronix modeling had ik voor die band een VT50 aangeschaft. Thuis klink het idd goed, maar in een band verzoop dat ding.. Ik speel weer met mijn ouwe modeling VOX tonelab LE door een 100% buizencombo (Fame VS30, voor maar 100 euro op marktplaats) en dat gaat een héééél stuk beter! En de VT50 heb ik gisteren weer verkocht voor hetzelfde bedrag al waar ik 'm voor gekocht had op marktplaats! :-)

Chieltje
30 juni 2015, 15:11
Bedankt voor alle reacties, wordt gewaardeerd.
Binnenkort maar even een stappenplannetje bedenken. En proberen.

Chieltje
10 juli 2015, 12:39
Inmiddels wat onderzoek verricht. Er is een gegadigde bijgekomen, namelijk de H&K Grandmeister 36.
Qua effecten wat makkelijker, want er zitten er een aantal ingebouwd. Ook de kwaliteit lijkt dik in orde o.b.v. reviews.

Echter, volgende probleem. Ik heb meerdere cabs, namelijk 2 4x12 cabs. In die versterker zit maar 1 output van 8 ohm - 16 ohm.
Hoe krijg ik beide speakerkasten werkend? Of is dat niet mogelijk?

pasqual
10 juli 2015, 12:50
Zijn jouw cabs beide 16 ohm? Dan zou je de ene cab kunnen doorkoppelen via de eerste die je op de 8 ohm uitgang zet.

Chieltje
10 juli 2015, 13:56
Zijn jouw cabs beide 16 ohm? Dan zou je de ene cab kunnen doorkoppelen via de eerste die je op de 8 ohm uitgang zet.

Dat zou ik moeten nakijken. Volgens mij niet.
Ik heb 1 Marshall 4x12 JCM800 cab. Die kun je mono en stereo schakelen. Ohmage weet ik niet.
De andere cab is een custom made. Dat gaat m sowieso niet worden denk ik, want die heeft geen mono/stereo schakelaar. Gewoon 2 losse ingangen van ( naar ik meen ) beide 4 ohm.

Getver, dit wordt weer een puzzel. Bij de JVM is dit punt uitstekend geregeld, namelijk gewoon 4/5 output mogelijkheden. Daar zit je weer met het effectpedaalverhaal ( voor/achter FX-loop etc. )
Bij de Grandmeister zijn een hoop effecten geregeld ( via iPad eenvoudig te bedienen ), zit je met dit gezeik.

Je moet er wat voor over hebben, heb ik al door....
Zo makkelijk als de Vetta is geen enkele versterker, maar het offer wat je moet brengen is het "net niet" geluid.

FruscianteFan
10 juli 2015, 14:24
je hebt in dit geval niets aan een mono/stereo schakelaar, je moet een input en output hebben.

Chieltje
10 juli 2015, 15:14
je hebt in dit geval niets aan een mono/stereo schakelaar, je moet een input en output hebben.

Ik bedoelde te zeggen dat de Marshall cab gewoon aangesloten kan worden met 1 kabel.
De versterker heeft 1 output, dus er kan 1 kabel naar de cab ( mono dus ).

De andere cab heeft enkel 2 losse ingangen. Dat betekent dat er maar 1 kabel van de versterker naar 1 ingang kan. M.a.w., maar 2 van de 4 12" speakers zullen in dat cabinet werken.

pasqual
10 juli 2015, 22:54
Ik bedoel dus: als je één cab hebt met zowel een input als een output, kan je dus op de output een ander cabinet doorkoppelen. Mocht het nu zo zijn dat allebei de cabs 16 ohm zijn, heb je dus 8 ohm totaal. De impedantie kun je uitrekenen als je de cabs even openmaakt aan de achterkant. Mocht je dit zelf niet kunnen zien of beredeneren, maak dan even een foto van de speakers en bekabeling. Dan komen we er hier wel uit;)

FruscianteFan
11 juli 2015, 00:38
Ik bedoel dus: als je één cab hebt met zowel een input als een output, kan je dus op de output een ander cabinet doorkoppelen. Mocht het nu zo zijn dat allebei de cabs 16 ohm zijn, heb je dus 8 ohm totaal. De impedantie kun je uitrekenen als je de cabs even openmaakt aan de achterkant. Mocht je dit zelf niet kunnen zien of beredeneren, maak dan even een foto van de speakers en bekabeling. Dan komen we er hier wel uit;)

...dit klopt volgens mij niet.

2 x 16 ohm in serie is 16 + 16 = 32 ohm.

Je zou ze parallel moeten aansluiten (kan dus niet): 1/16 + 1/16 = 1/8 Ohm.

pasqual
11 juli 2015, 13:03
Je hebt gelijk. Kan alleen met 2 uitgangen die paralel aan elkaar staan.