PDA

View Full Version : Nog STEEDS zinderende hoge E-snaar?!?



Freddho
22 juni 2015, 09:42
Hello,

Nog steeds probleem met zinderende/resonerende hoge E-snaar…
Dikke snaren en dunne snaren geprobeerd omdat mij dit de goedkoopste optie leek maar nada.

Alles gedaan en 1 zeer zonderling iets: als ik hard druk op de opgespannen –en gestemde- E-snaar tussen de stemsleutel en de topkam, vervorm ik dit kleine snaargedeelte ietwat en is het probleem opgelost! Geen ‘sitargeluiden’ meer of resonantie. Ik moet wél naar de buitenkant van de hals toe drukken, anders neemt het resonerende geluid enkel toe.
Dit doet mij inderdaad vermoeden dat de topkam (want die werd door de vorige eigenaar vervangen door een ‘beter’ exemplaar…) niet correct werd ingelijmd. Iets teveel naar de buitenkant toe. Dus naar de kant van de hoge E-snaar.
Vind ik toch eigenaardig want ik dacht dat de positie van de topkam niet zó een cruciale rol speelde als het op +-1 mm aankomt…
Heeft nog iemand dit probleem (gehad)? En herkent iemand deze oplossing?

Bedankt!

Hotpepper01
22 juni 2015, 09:49
Heb je al eens geprobeerd om een capo in het eerste vakje te zetten. Als je probleem met de hoge E snaar weg is met een geplaatste capo, dan ligt het probleem achter de capo, dwz topkam (of nulfret). Het zou ook kunnen dat een van de eerste frets te hoog en scheef in de toets ligt. Bekijk dat gebiedje van de hals een extra goed of laat er naar kijken. Het forum heeft naar ik meen zo'n netwerk voor kleine reparaties, afh van waar je woont, kun je daar gebruik van maken.

apekop
22 juni 2015, 10:43
waarom dan een nieuw topic? had je net zo goed bij het oude topic kunnen schrijven...
Maar ik ga het volgen, want ik heb er ook last van. Lijkt me het verstandigst dat je naar een goede luthier gaat om het op laten maken. Moet ik ook nog een keer doen als ik tijd heb. Altijd moeilijk om een oplossing voor dit soort dingen op een forum te vinden, aangezien iedereen dan gaat speculeren zonder de gitaar te hebben gezien.

Rizz
22 juni 2015, 11:27
Ik blijf erbij dat de sleuf in je topkam dan te breed is, of niet goed ingesneden, of beide.. Breng 'm nou maar ff weg.. ;)

geert1976
23 juni 2015, 23:23
Als ik het zo lees is de topkam verkeerd ingesneden en wel:

1: te breed ingesneden waardoor de snaar in de sleuf ook resoneert tegen de zijkanten
2: te laag ingesneden waardoor die bij los aanslaan de eerste fret licht toucheert.

Indien die te breed is ingesneden maar er nog genoeg hoogte is tussen de snaar en de eerste fret de topkam ter hoogte van de sleuf licht afvijlen/afschuren totdat de snaar nog maar net in de topkam ligt en vervolgens met een topkamvijltje van de juiste dikte de topkam iets insnijden.
Indien de sleuf te diep is ingesneden, jammer dan maar dan toch echt een nieuwe topkam.