PDA

View Full Version : Acoustic Simulator



Brad
21 juni 2015, 14:17
Is er hier iemand die ook gebruik maakt van een acoustic simulator pedaal? Het pedaal dat ik gebruik vind ik nou niet bepaald geweldig. Heeft iemand suggesties?

Groetjes

mountainman
22 juni 2015, 00:38
Ik ben tot nog toe geen acoustic simulator tegengekomen die echt overtuigend klinkt als een akoestische gitaar. De enige suggestie die ik kan geven is om een paar jaar te wachten tot de simulatietechniek wat verder is gevorderd.

Zulke pedalen zijn wel handig voor als je live voornamelijk elektrisch speelt maar net in dat ene nummer een akoestisch gitaargeluid wil laten horen. Het is een benadering van het geluid en op zich werkt dat prima in zo'n situatie.

Ondanks dat ik alleen in de huiskamer optreed en daar echte akoestische gitaren heb staan denk ik er toch over om zo'n pedaal aan te schaffen, puur voor het maffe effect. En ook omdat Hotone er onlangs 1 heeft uitgebracht en ik van dat merk zo ongeveer alles aan het verzamelen ben. :crazyhappy: En ja, die Hotone Wood (http://www.hotoneaudio.com/products/skyline/Simulation/2015/0520/101.html) klinkt in de demo video ook behoorlijk nep maar misschien is het een verbetering t.o.v. jouw pedaal?

denis.hermans
22 juni 2015, 09:33
Ik vind de acoustic sim op de zoom multistomp ( exacte naam ontsnapt me nu even) niet slecht. Het is nu niet dat je elektrische gitaar ineens zal klinken als een dure Martin maar ik vind hem (veel) beter klinken dan vb. de acoustic sim van boss.
( en je hebt ineens meerdere effecten in én pedaaltje !)

Harald
22 juni 2015, 09:50
Een elektrische gitaar gedraagt zich anders dan een akoestische. Sustain, bends (vooral op G snaar). Vind het nooit fijn puur akoestische partijen op een elektrische te spelen. Het Expression System van Taylor doet mij vooral aan een heel cleane EMG halspickup denken. Veel meer dan aan een akoestische gitaar.

Het is denk ik vooral een kwestie van speelstijl aanpassen.

Andere optie is een piëzobrug inbouwen.

obiwanjacobi
22 juni 2015, 10:27
Ik heb een Roland VG-99 (gituir-sim/modeller/effects) waar heel redelijke accoustics in zitten. Je hebt wel een extra hex-element nodig (Roland GK3) en speciale kabel.

Anders zou ik piezo's proberen (losse zadels) daar heb je ook specifieke effect units voor...

[2c]
Marc

fred dons
22 juni 2015, 11:23
de pedalen werken het best als je ze ook op een akoustische versterker of een PA aansluit, op de boss acoustic zitten ook 2 uitgangen om te a/b-en tussen 2 amps en dan klinkt hij vooral voor slaggitaar erg goed maar op een normale amp blijft het effect beperkt

Brad
22 juni 2015, 11:39
Ja, ik gebruik inderdaad zo'n Boss pedaal. Die A/B functie is erg handig. Met één druk op de knop van akoustisch naar je gewone rig en terug. Hoewel ik ook alleen thuis speel vind ik dat pedaal verdomd handig. Die Hotone klinkt overigens iets beter voorzover je dat kan beoordelen op youtube maar of hij die optie ook heeft is de vraag.

Dirk_Hendrik
25 juni 2015, 10:44
Ook redelijk belangrijk is wat je er in stopt. Het resultaat met humbuckers is aanzienlijk bedroevender dan met single coils.

ACSlater
25 juni 2015, 14:58
De akoestische sim die op de Vox multi-fx (o.a. de Stomplab) zit is prima te gebruiken vind ik. Beter dan de acousti-sim van Zoom die hierboven al genoemd is. Feit is dat je de karakteristieke klank van magnetische elementen eigenlijk altijd wel blijft horen.