PDA

View Full Version : Zitten je condensatoren wel in de goede richting in je amp?



obiwanjacobi
20 juni 2015, 16:32
Ik keek hier wel van op maar de volgende video is best interessant.


https://www.youtube.com/watch?v=BnR_DLd1PDI

Iemand hier ervaring mee?

kassie
20 juni 2015, 16:37
Ik keek hier wel van op maar de volgende video is best interessant.


https://www.youtube.com/watch?v=BnR_DLd1PDI

Iemand hier ervaring mee?

ja heb het met mijn dumble zelfbouw gedaan.. two rock doet het ook. Het is gewoon de buitenste folielaag die de binnenste afschermd. Ik kom er simpel achter door een kabel in een transistoramp te steken, die op wat gain te zetten, de kabel aansluiten op een pool en dan met je vinger de cap aanraken.. vervolgens zet je hem op een andere pool en kun je horen welke brom luider is. De luidste brom is dus de buitenste folie.

obiwanjacobi
20 juni 2015, 17:25
Ik snap de uitleg maar ik had het me nooit gerealiseerd...

Heynis
20 juni 2015, 19:21
Ik heb er wel eens van gehoord, maar houd er geen rekening mee. Ik heb sterk de indruk dat het vrij weinig uitmaakt met de condensatoren die ik gebruik. Ik merk geen enkel verschil wanneer ik condensatoren omdraai.

Ik ken wel een verhaal (op Premier Guitar dacht ik) van een strat waar het voor de tone condensator blijkbaar uitmaakte. Waarschijnlijk verschilt de mate waarin het effect optreedt gewoon flink per fabrikant en type.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
20 juni 2015, 21:42
Het effect is deste beter waarneembaar in een hoogohmige omgeving dus niet zo goed toepasbaar in een transistoramp waar de impedanties in de signaalketen over het algemeen lager zijn. Ook zal er op de lokatie van de cap hinderlijke instraling moeten zijn anders kun je draaien tot je groen en geel ziet maar verschil zal je niet horen. Er komt dus wel meer bij kijken dan het draaien van een cap. Maar....in geval van een hoogohmige buizenamp waar ook nog eens instraling aanwezig is heeft het zeker zin hier op te letten.

Heynis
13 juli 2015, 15:39
Ik heb toch maar eens de proef op de som genomen. Op de meest gevoelige stand van m'n audio voltmeter is het verschil daadwerkelijk meetbaar. Een kleine condensator geeft de ene kant op 0,0001 Vrms herrie, en de andere kant op 0,0003 Vrms. Ik geloofde er niet zo in, maar blijkbaar klopt het dus toch.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk