PDA

View Full Version : 2k lak spuiten, wie heeft dat eerder gedaan?



Napoje
20 juni 2015, 11:22
Ik ben van plan mijn zelfbouwgitaar te gaan spuiten met 2k lak uit een spuitbus. In de lak faq kom ik echter nergens een goede workaround tegen. Wat ik bij elkaar gegoocheld heb is het volgende:

Eerste een dunne hechtlaag spuiten en die laten drogen (flashtijd, staat op de bus). Dit voorkomt zakkers in de volgende lagen.

Daarna nog een laag spuiten. Laten drogen tot flashtijd, Dan een laatste laag spuiten en laten uitharden. (ongeveer 24 uur). Hierna kan je meteen gaan polijsten.

Is dit juist of moet ik het anders doen? Moet ik evt nog tussen de lagen schuren? Graag jullie ervaringen...

barno
20 juni 2015, 11:42
zoiets ja.

schuurnoodzakelijkheid hangt af van hoe goed je hebt gespoten, maw vooraleer je kan polijsten moet je lak toch al heel strak zitten. zonder schuren lukt mij dat niet.

Rizz
20 juni 2015, 12:36
Wat ik weet, is de lagen iets langer, 48u, te laten uitharden en tussen de lagen met grit 500 vlak te schuren.. Zakkers kan je op die manier ook weg schuren.. Voorzichtig dof schuren en kijk uit dat je er niet doorheen gaat.. een laag of wat en dan polijsten.. Dit werkt heel goed mits je de poriën goed gevuld hebt..

no 1 hops
20 juni 2015, 14:36
bij het lakken van een benzinetank van een motorfiets heb ik een motip 2k lak gebruikt.
zover ik mij herinner moest dit binnen 24 uur verscheidene malen worden aangebracht voordat je het niet meer kon gebruiken.
zat een ring onderaan de spuitbus die je moest uittrekken en dan 360 graden draaien moest.

fijne spuitnevel, en ik kan niet anders zeggen mooi resultaat, hoefde niet meer te polijsten.
spoot een dunnen laag erop,wachte een minuut of 5 a 10 en dan weer een dunnen laag.
telkens even kort de bus ondersteboven en de spuitkop even schoonblazen

robk
22 juni 2015, 07:54
ik hoor graag van iemand die dit eens heeft gedaan . staat bij mij ook op het programma. wat ik wel weet is dat je achter elkaar door moet werken , om de tien minuten een laag spuiten. doe je dit niet loop je het risico verschillende lagen te creëren die niet overgevloeid zijn. als je dan gaat polijsten kan je kringen in je lak krijgen omdat je door een laag heen bent geschuurd welke niet overgevloeid is.
vraag me af of de boel nog met de hand polijstbaar is , omdat het een stuk harder dan bv nitro lak wordt.

groetjes Rob

Rizz
22 juni 2015, 08:36
Mijn ervaring is laag voor laag, maar er zullen meer manieren zijn.

Polijsten met de hand gaat idd lastig. Je kan 3M polijstpads kopen voor op de haakse slijper, Icm met een (meerdere) polijstpasta werkt dat als een trein!

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Gitaarbouw/20150509_131632_zpsy38hkfed.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Gitaarbouw/20150509_131632_zpsy38hkfed.jpg.html)
http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Gitaarbouw/20150509_133056_zpscv1vyhsz.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Gitaarbouw/20150509_133056_zpscv1vyhsz.jpg.html)

Han S
22 juni 2015, 10:32
De haakse slijper draait veel te snel en de kans is groot dat je de lak verbrandt. Een echte polijstmachine heb je al voor rond 60 euro.

2K lak bestaat uit de lak zelf en een harder en zodra die twee komponenten bij elkaar worden gemengd begint het chemische proces dat alleen kan worden vertraagd in de vriezer. Maar dan nog heb je niet zoveel tijd om het te gebruiken.

Als je een voldoende dikke laag opbrengt en die is niet helemaal strak, dan is dat spiegelglad te krijgen met schuren. Begin met een niet te grote korrel, beter wat langer schuren met 1000 dan kort met 400.

De autospuiter kan je helpen aan korrel 2000 of nog fijner en als je daarmee de lak goed glad schuurt kun je ook prima met de hand polijsten. Met de machine polijsten vereist bovendien wel wat ervaring.

fred dons
22 juni 2015, 11:20
24 uur wachten na laatste laag voor polijsten is in ieder geval te kort, je hebt in ieder geval 48 uur nodig, schuren tussen de lagen is vrij lastig omdat de lak pas na een uur of 10 hard genoeg is om te schuren dus probeer zakkers te voor komen door vooral te nevelen en niet proberen een natte laag te maken
ik heb vorige week nog met het polijsten een stukje lak verbrand dus Han heeft helemaal gelijk, ik had een beetje boel haast (6 dagen om een akoustische gitaar te airbrushen, voor en achter en dan volledig te lakken) en had geen zin om mijn polijstmachine uit te pakken :( . met een concentrische schuurmanchine is goed te polijsten en uit eindelijk met de hand is het ook te doen maar daar krijg je wel spierballen van :D

Rizz
22 juni 2015, 11:24
Laat ik het nuanceren: een haakse slijper met instelbaar toerental.. Je ziet het op de foto's hierboven en Fred, je hebt m'n gitaar gezien.. Geen verbrande plekken. Gaat echt heel goed, al moet je er wel met je volle aandacht bij zijn, maar dat moet ook met een polijstmachine of schuuurmachine.. Het kan en draait op lage toeren niet sneller als een polijstmachine..

fred dons
22 juni 2015, 11:26
die van jou is een spiegeltje !

Rizz
22 juni 2015, 11:29
die van jou is een spiegeltje !

Dat bedoel ik.. :D Mét haakse slijper gedaan.. ;)

Feter
22 juni 2015, 11:49
Wat ook vooral invloed heeft op je spuitwerk is de temperatuur.
Te warm en je krijgt te snel zakkers.
Te koud en je krijgt een sinaasappel effect.
De truc is om onder de juiste temperatuur te spuiten zodat je lak mooi vloeit. Zakkers voorkom je door geleidelijk te spuiten vanaf zoveel mogelijk een constante afstand. Spuit van links naar rechts en overlap iedere strook iedere keer met max een centimeter.

Als je in de lengte gaat spuiten probeer dan zoveel mogelijk van beneden naar boven te spuiten. Wanneer je dit andersom doet dwarrelt er lak naar beneden op de body. Je heb dan kans op "pikkeltjes" in je eindresultaat.
En inderdaad doe meerdere lagen en tussen iedere laag weer even opschuren. Uiteindelijk wanneer je klaar bent en alles goed is uitgehard, nat schuren met korrel 1500 tot 2000 en dan polijsten.
Spiegeltje :cooler:

Han S
22 juni 2015, 11:55
En zorg dat het te spuiten deel goed schoon is, een huidschilfertje kan al voor een vulkaantje zorgen en heb je zo'n vulkaantje, vul hem met een druppel lak, laat het harden, neem het nieuwe mesje van een stanleymes en snijd het ergste weg als de lak nog niet keihard is geworden. De rest schuur je weg als het hard is.

fred dons
22 juni 2015, 14:30
en als je na afloop nog putjes hebt, opvullen gaat het best onzichtbaar met superlijm

jan jansen
22 juni 2015, 17:58
Te koud en je krijgt een sinaasappel effect.
De truc is om onder de juiste temperatuur te spuiten zodat je lak mooi vloeit. :[/QUOTE]

Wat is te koud? in de winter bij vorst spuit ik buiten een tele met cellulose. Daarna naar binnen met de body en de volgende dag weer een laag. Geen enkel probleem....

Thiez
22 juni 2015, 20:00
Als je hem naar binnen haalt voor de lak droog is kan dat idd. Wel moet je met in de winter buiten spuiten weer opletten met vochtigheid. Zeker bij blanke lak wil vocht nog weleens zorgen voor een beetje wittige waas in je lak.

@TS, ik heb 2K spuitbus weleens gebruikt voor mijn autovelgen. Ik kan me herinneren dat er op de bus stond hoe je het moest doen. Volgende laag moest na 15 minuten geloof ik of na 24 uur. Ik heb zelf gekozen voor 3 lagen na telkens die 15-20minuten. Daarna geheel een week laten uitharden en zag er zeer goed uit. Ideaal die 2k spuitbussen.

fred dons
22 juni 2015, 21:24
Te koud en je krijgt een sinaasappel effect.
De truc is om onder de juiste temperatuur te spuiten zodat je lak mooi vloeit. :

Wat is te koud? in de winter bij vorst spuit ik buiten een tele met cellulose. Daarna naar binnen met de body en de volgende dag weer een laag. Geen enkel probleem....[/QUOTE]

cellulose reageert wat prettiger op kou dan 2k, ik heb ook geen moeite om cellulose bij wat extremere temperaturen te spuiten maar 2k luistert wat nauwer

Feter
23 juni 2015, 09:13
Zoals Fred zegt, 2k is een tikkeltje anders. Sowieso werken verschillende laksoorten anders onder verschillende temperaturen. Maar 2K kan een hele nare zijn bij te lage temp.

jan jansen
23 juni 2015, 20:37
Zoals Fred zegt, 2k is een tikkeltje anders. Sowieso werken verschillende laksoorten anders onder verschillende temperaturen. Maar 2K kan een hele nare zijn bij te lage temp.

Ik heb i.d.d nog nooit 2K geprobeerd.Ik hou het maar bij cellulose lak..en als er kleur moet komen is Clou de leverancier .

fred dons
24 juni 2015, 10:14
ik vind Cellulose ook veel prettiger om mee te werken maar als je maar een korte tijd beschikbaar hebt en je beschikt over goede polijst apparatuur en een goed spuitruimte dan is het wel prettig dat je binnen een week klaar kan zijn met aflakken :D

Van Dattum
1 november 2017, 22:47
Ff het stof van dit topic afblazen.....
Voor mijn beeldvorming: ik wil een gitaarbody kleurloos transparant aflakken. Kun je hiervoor die spuitbusjes 2k autolak (Spraymax, Motip) gebruiken? En kun je een body dan als gebruikelijk prepareren, dus porievullen, (nitro) sanding sealer. Of is dat spul dusdanig dik te spuiten dat je het direct op het blanke hout kunt aanbrengen? Afhankelijk natuurlijk van de nerfstructuur van het hout, esdoorn vs. Swamp ash bv.

barno
1 november 2017, 23:56
pores met lak vullen, eender welke, is bijna niet te doen. gewoon goed vullen eerst met porefiller. enkel ongevlamd esdoorn zou je kunnen lakken zonder eerst te vullen.

no 1 hops
2 november 2017, 07:47
2K spuitbussen zijn maar 24 uur te gebruiken, dus je moet een aantal dunne laagjes binnen een korte tijd spuiten

Van Dattum
2 november 2017, 17:39
Ok, porievullen dus. En daarna sanding sealer en spuiten met zo'n busje autolak?