PDA

View Full Version : F akkoord



Mrsnoekie
20 juni 2015, 09:00
ik ben een beginnend gitarist en ik ben gestart met het leren van de basis akkoorden. Nu ben ik aanbeland bij het F akkoord ik wil hem graag met 4 vingers spelen omdat dit gewoon het beste klinkt. Nu is mijn probleem op het moment dat ik met mijn wijsvinger de 5e & 6e snaar afdruk, en ik mijn middel vinger een fret wil opschuiven ik dit nauwelijks voor elkaar krijg zonder andere snaren te raken. Klinkt dit bij jullie als een bekent beginners probleem?

Rizz
20 juni 2015, 09:20
Dat is idd een lastige.. Een open F vind ik persoonlijk onnodig moeilijk en kan mijns inziens beter gelijk als barré geoefend worden. Als je dan toch al twee snaren met 1 vinger pakt, pak er dan 6.. :)

Als je dit toch zo wilt doen, pas de positie van je duim achterop de hals aan.Draai deze zover mogelijk naar beneden en zet je vingers zo rechtop mogelijk en dat vereist wat flexibilitiet van het voorste kootje van je wijsvinger. Het is altijd even zoeken naar de beste positie.. Het is lastig uitleggen en kan beter even voorgedaan worden.. Als je les hebt, zou ik je leraar er even naar laten kijken, anders kijk 's op de site van http://www.justinguitar.com/

Mrsnoekie
20 juni 2015, 09:26
mijn leraar zei ook al dat die erg moeilijk was en beter als barré kon maar wil toch dat ik eerst de basis goed leer... kan ik wel in komen aan de ene kant! ik oefen minimaal 1 x per dag ik blijf gewoon oefenen die pezen moet een beetje gerekt worden! tnx

Rizz
20 juni 2015, 09:32
Ja, maar dan nog, je dekt toch al alle snaren met de rest van je vingers, op de lage E na..

Maarrrrrrr.. Om het je ietsje makkelijker te maken kan je een capo plaatsen en het akkoord wat hoger op de hals oefenen.. Dat is een wat mindere belasting van je vingers en maakt het ietsje makkelijker. Immers, de frets staan dichter op elkaar en de snaren staan iets verder uit elkaar.. Capo op 2 is ws. al genoeg om je leven een stuk makkelijker te maken.. :)

Harald
20 juni 2015, 10:42
Eerst als barree, tenzij je al heel makkelijk met je duim fret. En dan nog, ook de normale barreevorm heeft zijn voordelen. Dat gebruik je hoe dan ook. Wel is het zo dat op vrijwel alle gitaren (en zeker op goedkope gitaren waar de topkam niet optimaal is gevijld) het veel makkelijker is die greep rond de 5e positie te spelen, dan op de 1e positie. Zou hem dus eerst hoger op de hals oefenen, net wat Rizz zegt. Ook zonder capo is het makkelijker. Dit tenzij de gitaar een veel te hoge actie heeft trouwens. Als dat zo is, dan begint het sowieso met daar iets aan te (laten) doen.

Pepe
20 juni 2015, 12:18
Je begint doorgaans met het leren van de cowboy akkoorden, in feite bedoeld om de wijsvinger barre te vermijden. De F is dan het moeilijkste akkoord, dat is even oefenen.
Die cowboy akkoorden zijn wel het lastigst om goed te laten klinken want de snaren staan daar het dichts op elkaar, hoe hoger hoe meer ruimte je vingers krijgen. Dus ja, het is lastig om in die buurt snaren te laten doorklinken.

Eigenlijk is het van alle kanten beter eerst een barre te leren. Je ontkomt er toch niet aan en het geeft je in 1 klap inzicht hoe simpel dingen in elkaar zitten. Cowboy akkoorden geven je het idee dat elk akkoord uniek is, wat dus niet zo is.
Maar goed, spelenderwijs je instrument ontdekken is ook wat waard.

Harald
20 juni 2015, 13:13
Barree als begin werkt niet, de meeste beginners hebben de kracht niet. Overigens is het niet alleen kracht. In weze kan die barree ook zonder je duim te gebruiken om te duwen. En het is ook weer niet zo dat die cowboy akkoorden nutteloos zijn. Heeft toch ook zijn heel eigen karakter.

Wat me trouwens inmiddels wel duidelijk is, is dat de G met 4 vingers (zoals in Oasis Wonderwall) voor beginners makkelijker fret dan met 3 vingers (b snaar vrij). Elk beginnersboek dat ik ken begint met de 3 vinger variant, maar die vinden de meeste mensen juist lastiger. Maar dit even off topic. Snap ook nog steeds niet waarom mensen met een klassieke achtergrond eerst aangeleerd krijgen alle vingers continu op te tillen als de noot afgelopen is, ipv zo veel mogelijk te laten staan. Resultaat is "flying finger syndrome" Die vingers komen dan liefst zo ver mogelijk van de hals vandaan.

Makaai
20 juni 2015, 14:46
Wat ook heel belangrijk is, speel niet te krampachtig d.w.z met heel "slappe" schouders, armen vingers etc. Span alleen die spieren die je echt nodig hebt en begin heel langzaam. Er is echt niet veel kracht nodig om een snaar in te drukken. Het is ook beter om bijv. 4 x per dag een kwartiertje verspreid over de dag te oefenen dan 1 x een uur.
Overigens, een F akkoord op een goedkopere slecht afgestelde gitaar is een nog grotere uitdaging.

Monroe
21 juni 2015, 00:16
Wat me trouwens inmiddels wel duidelijk is, is dat de G met 4 vingers (zoals in Oasis Wonderwall) voor beginners makkelijker fret dan met 3 vingers (b snaar vrij). Elk beginnersboek dat ik ken begint met de 3 vinger variant, maar die vinden de meeste mensen juist lastiger. Maar dit even off topic.

Ik heb die variant pas ontdekt. Persoonlijk vind ik hem veel mooier klinken ook nog en idd vrij makkelijk.

En @Mrsnoekie, ik stoei er ook mee. Denk dat het wel een berucht beginners akkoord is. Ik oefen ze zelf door elkaar. Beetje aftasten/voelen wat me het beste ligt. Snap dat je de basis goed wil hebben, dat wil ik ook. Maar het moet niet ten koste gaan van je speelplezier.

Buxtra
21 juni 2015, 03:51
Work around voor barre akkoorden in het algemeen: akkoord opschuiven hoger op de toets en oefenen daar waar er minder snaarspanning is. Als dat lukt komt je feitelijk gewenste barre akkoord rap dichterbij!

Mrsnoekie
21 juni 2015, 09:50
bedankt voor de waardevolle tips allemaal! ik ga er zeker mee aan de slag, hele gerust stelling dat het niet aan mijn kunnen ligt :P

Mrsnoekie
24 juni 2015, 10:44
inmiddels aantal dagen verder en hij zit er al redelijk in! nogmaals dank voor de tips

Comfortably Daniel
24 juni 2015, 13:01
Goed om te lezen...kan me nog wel herinneren dat die f'fing F lastig was ;-)

Ik zou overigens wel al beginnen met barré's...des te eerder je dat doet, des te eerder je meer muziek kan gaan spelen.