PDA

View Full Version : Gitaarversterker herstellen



LukasDebeerst
19 juni 2015, 20:03
Beste,

Ik heb mij een basgitaar aangeschaft en ik was zo dom om er mee te spelen op mijn gitaarversterker (Roland Cube 40GX).
Eerst zag ik geen probleem maar na een tijdje vond ik dat de versterker wat minder goed klonk.

Mijn vraag is eigenlijk, heb ik nu een bepaald stuk van mijn versterker kapot gemaakt en kan je dat makkelijk vervangen?

Alvast bedankt,
Lukas Debeerst

Plant
19 juni 2015, 20:11
De luidspreker.

LukasDebeerst
19 juni 2015, 20:12
Is die makkelijk te vervangen?

Plant
19 juni 2015, 20:23
De meeste moeite is denk ik het bemachtigen van een nieuwe.

Schroef eerst de luidspreker er maar eens uit en check of de conus nog 'vrij' kan bewegen. Druk gelijkmatig de conus in en laat hem terugveren. Als je geschraap hoort of de counus zelfs helemaal niet terug veert is de spreekspoel opgezet door overbelasting. In het ergste geval kun je zelfs een brandlucht ruiken met je neus bij de conus. De spreekspoel is heet geworden, de isolatielak is uitgezet en er is geen ruimte meer in de luchtspleet. Einde oefening. Dat is het risico van bas spelen over een gitaarcombo.

cluseau
19 juni 2015, 22:33
Ik vind en verwacht ook niet dat je amp of speaker stuk gaat door verkeerde ingangssignalen. Een beetje fabrikant zal zijn product beschermen tegen de meeste vormen van mishandeling. En mishandeling is hier een groot woord. Als je amp al anders is zal dat naar mijn idee niet veroorzaakt zijn door op een bas te spelen tenzij je echt als een beest tekeer ben gegaan.

Plant
19 juni 2015, 23:41
Luidsprekers hebben nogal fysieke beperkingen, zeker wat laag betreft. Als de kast niet gesloten is neemt de belastbaarheid beneden de resonantiefequentie drastisch af. Bas spelen over een gitaarcombo brengt daarom een risico met zich mee.