PDA

View Full Version : O'Brien methode



Feter
19 juni 2015, 13:23
Dit kom ik verschillende topics tegen.
En ik kan er maar niet achter komen wat die methode nou precies inhoudt.
Het enige wat ik weet is dat er een kolomboor medeplichtig is.
Kan iemand me vertellen wat nou de beruchte O'Brien methode is?

D3nnis
19 juni 2015, 13:33
Check dit:
https://youtu.be/_b3CWkHHSYE

Feter
19 juni 2015, 13:41
Aparte methode..
Een hele body hiermee uitfrezen lijkt me wel een beetje not done
Thanks!

D3nnis
19 juni 2015, 13:49
Ik denk dat je veel geduld moet hebben dan inderdaad. Weet ook niet hoe de kwaliteit van het gefreesde oppervlak is.
Is Aaronstonebeat hier nog/weer? Die weet er veel van, volgens mij heeft hij deze methode veel gebruikt.

Feter
19 juni 2015, 15:51
Persoonlijk zou ik zeggen dat je vanwege het lage toerental nog een hoop "nawerk" moet doen.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk, ik heb deze techniek nog nooit gebruikt.

Danieldg
19 juni 2015, 16:18
Niet doen, kolomboor is helemaal niet ontworpen voor zulke radiale/buig belasting. Freesmachines wel. Die O Briend "frees" methode is ideaal om de lagers van je kolomboor te mogen vervangen.

RS-Rik
19 juni 2015, 22:54
Zoals je 't op het filmpje ziet kan de kolomboor er heus wel tegen. Zo groot zijn die zijwaardse krachten op de lagers niet. Het is een klein stukkie loofceder, dat is veel zachter hout dan de meeste andere gangbare soorten. Een hele body zuid amerikaans megahardius moet je er niet mee doen :D


Het ziet er zeer gecontroleerd uit.

Danieldg
20 juni 2015, 01:06
Zoals je 't op het filmpje ziet kan de kolomboor er heus wel tegen. Zo groot zijn die zijwaardse krachten op de lagers niet. Het is een klein stukkie loofceder, dat is veel zachter hout dan de meeste andere gangbare soorten. Een hele body zuid amerikaans megahardius moet je er niet mee doen :D


Het ziet er zeer gecontroleerd uit.

Ik overdreef wel een beetje natuurlijk :crazyhappy: Voor headstocks zou het inderdaad geen problemen moeten geven.

D3nnis
20 juni 2015, 07:55
Niet doen, kolomboor is helemaal niet ontworpen voor zulke radiale/buig belasting.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar zolang je rustig aan doet, en het een schuin afgeslepen boortje met een diameter van 4mm betreft zal het allemaal wel loslopen.
Ik denk dat als ik een schuurtolletje in mijn kolomboordinges zet, deze veel meer op zijn donder krijgt, dan met deze "frees"methode.

Kakihara
20 juni 2015, 08:52
Ik geloof dat Aaronstonebeat wel es een hele gitaar gemaakt heeft met deze methode.

Feter
20 juni 2015, 10:27
Klinkt op zich wel iets dat ik uit zou willen proberen. Kogelvrij vest aan te raden? :D

D3nnis
20 juni 2015, 10:41
Mij lijkt de O'Brien methode altijd veiliger dan met een bovenfrees.

Napoje
20 juni 2015, 11:11
Ik heb de elementgaten van mijn eerste gitaar (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?159385-Eerste-poging-tot-gitaarbouw-de-Inceptor) op deze manier gefreesd met een boormachine van 25 euro in een standaard door toch niet echt zacht bubinga en het werkte prima, van dwarskrachten geen problemen gehad.

RS-Rik
20 juni 2015, 13:15
Klinkt op zich wel iets dat ik uit zou willen proberen. Kogelvrij vest aan te raden? :D

Gewoon altijd een veiligheidsbril dragen. Een bovenfrees gaat zo'n 20000 a 30000 toeren. Als een stukje van een bitje afbreekt (bijv. een goedkoop meuk bitje van 8 euro die je overal kunt kopen, inclusief de webwinkels) kan dat erg pijnlijk zijn in je oog.

De gemiddelde bovenfrees lijkt me meer potentie tot destructie hebben dan deze opstelling. Al helemaal in tafel-opstelling (freesbitje naar boven uitstekend).



Sinds ik wat meer met hout werk ben ik helemaal van de oog- en oor bescherming geworden. Zelfs stofzuigen gaat tegenwoordig met doppen 8)

Feter
22 juni 2015, 11:13
Thanks voor all replies. Ben alweer een berg wijzer.
Een truss rod kanaal uitfrezen volgens deze methode lijkt me wel te doen?
Mits je van te voren alles losjes uitboort met een kolomboor.

Napoje
23 juni 2015, 21:35
Thanks voor all replies. Ben alweer een berg wijzer.
Een truss rod kanaal uitfrezen volgens deze methode lijkt me wel te doen?
Mits je van te voren alles losjes uitboort met een kolomboor.

Twee latje op je blank vastklemmen of plakken met dubbeltape en daar tussendoor frezen gaat prima volgens mij. Hou wel dat afgeschuinde deel goed scherp met een wetsteen of id. Voorboren lijkt me overbodig. Het resultaat is wel minder strak dan met een bovenfrees maar het verdwijnt toch onder de toets.

Orpheo
3 juli 2015, 00:11
ik vind het eigenlijk een waanzinnige klotemethode. Het oppervlak is niet echt glad, je moet enorm veel naschuren en het is zo gruwelijk sloom. en het kost veel boorbits.

RS-Rik
3 juli 2015, 01:12
sommige youtube kanalen moeten het ook alleen hebben door een imago van vermeende "onschuldige", "naieve" authenticiteit. Zoiets gaat dan leven ofzo. Zo'n gevoel krijg ik dan. Dat logo alleen al.

Oeps

Orpheo
3 juli 2015, 12:19
sommige youtube kanalen moeten het ook alleen hebben door een imago van vermeende "onschuldige", "naieve" authenticiteit. Zoiets gaat dan leven ofzo. Zo'n gevoel krijg ik dan. Dat logo alleen al.

Oeps

Ik volg je even niet...?

grizzly
6 juli 2015, 15:32
Ik heb deze methode met succes gebruikt. Vrij eenvoudig en doeltreffend als je geen andere tools tot je beschikking hebt.
Kijk maar vanaf 1.50min.

https://www.youtube.com/watch?v=w_p8jasoeds

FTI
24 juli 2015, 12:57
Omdat ik zelf te lui was om de bovenfrees weer op te stellen en de werktafel op te ruimen, heb ik mijn boorstandard van Wabeco ingezet als frees.

https://www.wabeco-remscheid.de/bohrstaender-fraesstaender-mit-rundtisch.html?___store=en&___from_store=en

Heb dit van MP opgehaald voor 25 eur. Geweldig ding. Je kan hem radiaal instellen en heeft een zeer lange uithaal.

Anyhow, deze methode werkte geweldig bij het uitfresen van de pickguard. Ik had de pickguard wel eerste uitgesneden en een kopieerbitje gebruikt.

Wel is een veiligheidsbril een must. Het voordeel dat je met deze methode hebt - heel overzichtelijk - is gelijk dan ook z'n nadeel. Je gezicht komt gewoon te dichtbij.