PDA

View Full Version : gitaar advies



Mrsnoekie
18 juni 2015, 14:20
ik speel pas een aantal weken op een geleende western-gitaar, nu ben ik natuurlijk vast aan het zoeken naar een mooie gitaar voor als ik het wat beter onder de knie heb.

ik ben persoonlijk helemaal gek van roundbacks nu heb ik verschillende merken voor bij zien komen varianten van 185-500 euro.

nu is mijn vraag aan de 'ervaren' gitaristen wat is het beste merk voor een goede RB-gitaar?

muzikale groet Mrsnoekie

denis.hermans
18 juni 2015, 14:53
IK ken eigenlijk alleen Ovation.

Waarom precies een roundback ?

Feter
18 juni 2015, 16:21
Wat voor JOU de beste is zal niemand je kunnen vertellen ben ik bang.
Gewoon een aantal verschillende proberen. De gene die je het beste gevoel geeft en die lekker in de hand voelt lijkt me dan de beste keus.

Mrsnoekie
18 juni 2015, 19:37
Heeft een mooie uitstraling vind ik ;) dimavery heeft ook RB's

Rizz
18 juni 2015, 19:48
Ovation is bij uitstek het merk voor gitaren met een kunststof bowl. Als ik jou was, zou ik op MP gaan zoeken naar een versie met een deep bowl. Die zijn wat geschikter als thuisgitaar, daar Ovations en eigenlijk alle roundbacks vooral gemaakt zijn om versterkt te spelen. Zijn idd heel smaakgevoelig, je moet het maar mooi vinden. Er is volgens mij geen tussenweg.. Maar het e.e.a. ligt natuurlijk wel aan je budget. Kijk uit dat je je geen Celebrity aan laat smeren als "echte" Ovation.. Is als Gibson/Epiphone en Fender/Squier. Het B-merk van..

Spelen en voelen zijn idd de belangrijkste zaken en erg persoonlijk, daar kan niemand je bij helpen.

Edit: Er staan er een paar op Gitaarmarkt hier.. Gee deep bowls, maar dan nog kan je altijd even gaan kijken en spelen natuurlijk.

denis.hermans
18 juni 2015, 23:34
Rizz weet er duidelijk meer van dan ik ! Dimavery zou ik toch wel wantrouwen. Als ik me niet vergis is dat een budgetmerk van Bax. Ik ken daar wel alleen de kabels en hoofdtelefoons van maar die zijn toch niet erg goed te noemen.

denis.hermans
18 juni 2015, 23:43
Nu we het er toch over hebben : wat is het voordeel van een roundback tov een "gewone" gitaar eigenlijk ?

denis.hermans
18 juni 2015, 23:48
Overigens voor alle duidelijkheid : mijn bedenkingen betreffen alleen Dimavery niet Bax in zijn geherl .

Mrsnoekie
19 juni 2015, 08:31
Dimavery is ook 4x goedkoper als Ovation maar net wat je wilt natuurlijk maar ik ben meestal van meteen goed.... Ik ben nog niet zo ver dat ik de voordelen van een RB's voor mij is het echt het uiterlijk.

Rizz
19 juni 2015, 08:45
Hoe speel je? Als je dat vooral zittend doet, zou ik er nog eens over nadenken.. Ze glippen nogal weg door de gladde en ronde onder- en achterkant. Dus of staand spelen, of met een strakke band om je schouders terwijl je zit..

De voordelen zitten vooral in de sterkte van de bowl en de betere feedbackbestandheid.. Tezamen met de vaak ondiepe kast en de redelijk goede versterking.. (ovation, niet de neppers) Dus weer voor het livespelen.

Harald
19 juni 2015, 09:00
Ovations waren in de 70er jaren de akoestische podiumgitaar bij uitstek. Verdrongen door Takamine, wat nu weer verdrongen is door Taylor. Waar blijft de opvolger, worden die Taylors ook eens goedkoper.

Die roundback, ga eens naar een muziekzaak waar ze ze hebben en probeer het. Het ligt niet iedereen qua speelhouding. Robert Fripp was juist een enorme voorstander ervan.

Wil je akoestisch spelen is een deep bowl een goed idee. Zit ook het fijnst.

Qua klank kunnen ze erg goed zijn. Het probleem is eerder dat ze te gebalanceerd zijn. Ik ken goede gitaristen die er een haat liefde verhouding mee hebben juist omdat ze geen nukken hebben. Die bowls zijn trouwens super stevig. Heb Adamas gitaren in de hand gehad waarvan ik nog steeds spijt heb dat ik ze niet kon meenemen... eentje had ook een kunststof bovenblad. Regelrecht kanon qua sound. Ovations spelen meestal ook erg fijn.

En terug naar dat verdrongen... ze zijn hun sexappeal kwijt en dat is goed aan de prijzen te merken. Voor 4 a 500 euro kun je tweedehands soms heel leuke modellen scoren, oudjes. Moeten ze wel nog goed zijn, maar dan heb je iets leuks :) Tussen de 1000 en 1500 kom je soms de oude high end modellen tegen, die vroeger 3000 gulden of meer waren. Ze moeten wel nog goed zijn, onderhoud kan een issue zijn. Er is iig een serie met alternatieve halsconstructie waar een refret echt geen optie schijnt te zijn.

Mrsnoekie
19 juni 2015, 09:02
Meestal zittend bedankt voor de tip , ga ik zeker op letten bij het aanschaffen !

MikeD
19 juni 2015, 09:49
I'm with Harald... Ovations, de jaren 70 acoustische podiumgitaar bij uitstek.. lekker bespeelbaar, goed te versterken en met een ook wel herkenbaar 'eigen' geluid al maakt dat vandaag de dag waar we dank zij elektronica een geit als een ezel kunnen laten klinken niet zoveel meer uit...

Mrsnoekie
20 juni 2015, 09:18
weet iemand wat voor een merk harley Benton is?

Rizz
20 juni 2015, 09:22
weet iemand wat voor een merk harley Benton is?

Doe maar gelijk goed en blijf hiervan weg... ;)

Mrsnoekie
20 juni 2015, 10:26
deze beter ? of echt gelijk voor ovation gaan? http://www.thomann.de/nl/applause_ab24_5_balladeer.htm

Harald
20 juni 2015, 10:38
Dacht dat de volgorde Applause >> Celebrity >> Ovation >> Adamas was, in oplopende kwaliteit.

woldhek
20 juni 2015, 14:07
Is dit nog iets, heb ik ook.
Is een akoestische gitaar, die qua geluid wat laag inlevert omdat de body wat klein is, maar prima klinkt en toch een echt element heeft, dus klinkt versterkt ook prima.

http://www.thomann.de/nl/ibanez_tcm50evbs.htm