PDA

View Full Version : snaren op de topkam



vederlicht
17 juni 2015, 21:37
Vandaag mijn Cortez flamenco-gitaar van nieuwe snaren voorzien (D'addario EJ25C).
Ik zag dat, met name de E-A-D snaren, ongeveer voor de helft van hun dikte boven de topkam kwamen te liggen. De gleuven in de kam lijken dus onvoldoende diep te zijn maar tijdens het spelen houdt de kam de snaren goed op zijn plaats. Ik weet niet of het nadelen oplevert, behalve misschien dat de aktie iets hoger wordt. Zou het toch raadzaam zijn om de gleuven dieper uit te veilen? En hoe doe je dat met een kam van been?
Vederlicht

Rizz
17 juni 2015, 21:42
Nee, niet verder uitveilen. De snaren horen zo.. Te diep en je snaren kunnen gaan resoneren. Zoalng de topkam z'n werk doet en niet te hoog staat, lekker met rust laten. Bij je steelstrings zou het ook zo moeten zijn...

Plant
17 juni 2015, 21:48
Ik zag dat, met name de E-A-D snaren, ongeveer voor de helft van hun dikte boven de topkam kwamen te liggen. De gleuven in de kam lijken dus onvoldoende diep te zijn...

Nee, is juist perfekt! Niks aan doen.

http://www.lutherie.net/nutslot4.jpg

barno
17 juni 2015, 21:54
de slots in de kam moeten op diepte gevijld worden op basis van de hoogte van de eerste fret. Daarna zou de kam normaal op juiste hoogte gevijld moeten worden (idd zo dat de dikke snaren ingeveer voor de helft of iets meer in de slot liggen). bij dunne snaren iets dieper. maar bij velen gitaren gebeurt dat niet en zijn de sleuven dus te diep. op zich geen probleem als die goed is gesneden. indien niet: onstemmen, bijgeluiden enz...

vederlicht
17 juni 2015, 21:55
Nee, niet verder uitveilen. De snaren horen zo.. Te diep en je snaren kunnen gaan resoneren. Zoalng de topkam z'n werk doet en niet te hoog staat, lekker met rust laten. Bij je steelstrings zou het ook zo moeten zijn...

O, dat is goed om te horen. Ik was haast begonnen met veilen omdat ik dacht dat de nieuwe snaren wat dikker waren.
Bedankt Rizz en Plant en Barno
Vederlicht

barno
17 juni 2015, 21:57
O, dat is goed om te horen. Ik was haast begonnen met veilen omdat ik dacht dat de nieuwe snaren wat dikker waren.
Bedankt Rizz en Plant.
Vederlicht

de diepte van de sleuven wordt bepaald op basis van de hoogte van eerste fret. dus niet zomaar gaan vijlen. als die hoogte goed is, kan je de kam wat lager vijlen indien nodig. hier duidelijk niet.

jplm
21 juni 2015, 22:17
Ik was haast begonnen met veilen omdat ik dacht dat de nieuwe snaren wat dikker waren.

Moet je niet doen: als iemand er op biedt ben je je topkam kwijt :seriousf: .

Groet, Jan.

Gearjunkie
21 juni 2015, 22:29
😀


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vederlicht
22 juni 2015, 22:09
Dat heeft ie dan mooi niet gedaan....
Vederlicht