PDA

View Full Version : NOOB - cabinet aansluiten



FNaRK
17 juni 2015, 15:46
sorry sorry sorry ... vast al een keer uitgelegd maar ik kan het niet meer vinden :(

Nieuwe amp: een MESA 50/50
Cabinet: een ENGL 4x12

hoe aan te sluiten als ik "stereo" wil spelen ?

http://www.bazaar-world.com/uploads/amp/35/260274321489-3.jpg

plus

https://lh4.googleusercontent.com/-nmGzBBYpadc/U7b8cf5Ip9I/AAAAAAAAAgc/-0e9nNT14mY/w2048-h1490/back%2Bzoom.jpg

FNaRK
17 juni 2015, 15:49
ik heb 'm dus nu op "stereo" staan
met beide speakersnoeren naar de 8 Ohm aansluitingen ...

leek mij eigenlijk de meest logische keuze

caliban
20 juni 2015, 14:08
Zou in principe 16 ohm uitgang moeten zijn, maar gezien je die niet hebt, lijkt dit me oké. Versterker zou de mismatch wel aan moeten kunnen

D3nnis
20 juni 2015, 15:25
Hoe weet je of een versterker een mismatch aan kan of niet?
Een buizeneindversterker zou toch liever 4 ohm zien dan 16 ohm aan een 8 ohm aansluiting, toch?

Nocki
28 juni 2015, 22:29
Links 8ohm(amp) naar links 16 ohm(cab), rechts 8(amp) ohm naar rechts 16ohm(cab) is de juiste manier.
Je Boogie gaat het heerlijk vinden! Succes!

Een hogere weerstand is geen probleem een lagere soms wel maar je hebt een Boogie. Build like a tank, ook op dit gebied.

caliban
1 juli 2015, 11:20
Hoe weet je of een versterker een mismatch aan kan of niet?
Een buizeneindversterker zou toch liever 4 ohm zien dan 16 ohm aan een 8 ohm aansluiting, toch?

Een 4 ohm load op een 8 ohm kan je lampen sneller laten verslijten (dacht ik)

Remork1970
1 juli 2015, 11:50
Een hogere weerstand is geen probleem een lagere soms wel maar je hebt een Boogie.

Hier zit je fout vriend, een lágere impedantie is geen probleem, een hogere wel.
Het is een tenslotte een buizeneindtrap, geen transistor. Maakt wel even een verschil.
Ik dacht ik zal effe ingrijpen, voordat ie de boel verkeerd aansluit en z'n eindtrap naar z'n ouwemoer helpt.

Oh, en nog even de wijsneusjesmodus aan: het is built like a tank, niet build like a tank.

Dank u wel!

Philippe
1 juli 2015, 11:54
Hier zit je fout vriend, een lágere impedantie is geen probleem, een hogere wel.
Het is een tenslotte een buizeneindtrap, geen transistor. Maakt wel even een verschil.
Ik dacht ik zal effe ingrijpen, voordat ie de boel verkeerd aansluit en z'n eindtrap naar z'n ouwemoer helpt.

Oh, en nog even de wijsneusjesmodus aan: het is built like a tank, niet build like a tank.

Dank u wel!

Nocki heeft wel degelijk gelijk vriend. 8ohm amp naar 16ohm cabinet is een safe mismatch.

http://mesaboogie.com/media/Amplitudes/2013/June/Speaker%20Impedance%20Matching%20and%20Hookup.pdf

Remork1970
1 juli 2015, 12:07
Nou ja, goed, ik had begrepen dat het bij buizeneindtrappen per definitie zo was dat je best met je cab onder de opgegeven impedantie mag duiken, maar juist niet erboven.
Maar het zal wel dan.

Nocki
1 juli 2015, 12:13
Je hebt gelijk. Verleden tijd: Built... My bad...

Mocht je nog wat willen lezen: http://www.people.zeelandnet.nl/nocki/Nocki.nl/speakerwiring.html
Dit is mijn oude website die nog online staat. Het url heb ik niet meer maar de site is blijven staan...

D3nnis
1 juli 2015, 12:39
Hier zit je fout vriend, een lágere impedantie is geen probleem, een hogere wel.

Ik dacht ook dat dit hetgeen was dat klopt.
Want als de impedantie (is toch ook een soort van weerstand) hoger mag zijn, dan zou een versterker toch ook geen schade kunnen oplopen als je de speaker niet aansluit? Want dat is dan toch oneindige weerstand?

Edit: aan de andere lijkt een lágere impedantie voor de versterker weer meer op kortsluiting?

Remork1970
1 juli 2015, 13:06
Ik heb die site eens even bekeken, en volgens mij is het volgende wat je daarop hebt staan toch echt foutief, tenminste als het om buizeneindtrappen gaat :

De enige toelaatbare uitzondering is een hogere weerstand dan de amp.

Amp 4ohm -> cab 8ohm
Amp 8ohm -> cab 16ohm
Amp 16ohm -> cab 32ohm

Bovenstaande is waar, maar alleen voor transistoreindtrappen, beslist niet voor buizen.
Maar hopelijk leest Nico of Cluseau mee, die hebben er echt verstand van, en willen ze even uitsluitsel geven.

Kim Wilson
1 juli 2015, 13:13
Voor transistoramps geldt inderdaad dat de impedantie op de amp een minimum is. Alles daaronder kan de trafo niet verwerken en wordt gezien als kortsluiting. Bij buizenamps werkt dat iets anders. Bij de Fender Bandmaster die ik had, heb ik jaren zonder problemen een mismatch gehad de andere kant op (4 ohm kast op 8 ohm uitgang).

Remork1970
1 juli 2015, 13:17
Juist!
Ik begrijp daarom ook niet dat er bij de speakeruitgangen van buizeneindtrappen soms vermeld staat: Speaker impedance 8 Ohms min.
Je zou juist verwachten dat er 8 Ohms MAX. vermeld staat.

Kim Wilson
1 juli 2015, 13:19
Ik geloof dat het bij buizenamps niet veel uitmaakt en dat je ook een hogere imp. cab mag aansluiten.

FNaRK
1 juli 2015, 15:17
leuk die discussie ;-)

maar wat is het nou?

FNaRK
1 juli 2015, 15:22
dit is trouwens wel een erg interessant artikel van ENGL:

http://www.englamps.de/uploads/tx_ddfproducts/412-OM_03.pdf

Nocki
1 juli 2015, 15:28
Het is zoals het staat in de handleiding van je Boogie zoals Phillipe die postte.

FNaRK
1 juli 2015, 15:37
Het is zoals het staat in de handleiding van je Boogie zoals Phillipe die postte.

en dan doe je dus alsof mijn 4x12 eigenlijk 2 losse 2x12 kasten zijn van elk 16 Ohm ?

Nocki
1 juli 2015, 15:39
Precies...

tommus42
1 juli 2015, 16:06
leuk die discussie ;-)

maar wat is het nou?

8 ohm uitgang op een 4 ohm luidspreker: buizen moeten harder werken, minder belastend voor de uitgangstrafo.
8 ohm uitgang op een 16 ohm luidspreker: prettig voor de buizen, de uitgangstrafo wordt zwaarder belast.
Bij beide soorten mismatch is het vermogen lager. Zo zat het dacht ik.

Plant
1 juli 2015, 19:27
Voor transistoramps geldt inderdaad dat de impedantie op de amp een minimum is. Alles daaronder kan de trafo niet verwerken en wordt gezien als kortsluiting. Bij buizenamps werkt dat iets anders.

Welke trafo in een transistorversterker :???: Er zit alleen een voedingstrafo in en die kan net zoveel hebben als die in een buizenversterker. Transistoren zelf zijn wat minder vergevingsgezind als je een mismatch naar beneden maakt want als de uitgangsstroom te hoog wordt fikken ze uit. Een mismatch naar boven betekent alleen maar minder vermogen.

Rinze
2 juli 2015, 00:12
Ik heb dezelfde cab, heb hem vanuit mijn Peavey Classic 60/60 stereo aan de 16 ohm uitgangen hangen. Hoe het bij de Boogie precies zit zou ik in de handleiding van de Boogie nakijken. Hoe het in het algemeen zit bij buizeneindtrappen is mij ook niet duidelijk, heb onderbouwde betogen voor beide meningen gelezen. Fender buizenbakken kunnen een 100 % mismatch aan meen ik me te herinneren uit dat topic over de Bandmaster van KW destijds, zou kunnen dat het dus ook van het ontwerp van de eindtrap afhangt. Het blijft altijd wat vaag als je er niet echt verstand van hebt en ik zou het je dus niet durven zeggen.

FNaRK
2 juli 2015, 09:59
Ik zie dat jouw Peavey inderdaad 2 maal 16 OHM heeft ...
http://medias.audiofanzine.com/images/normal/peavey-classic-60-60-268363.jpg

de MESA heeft zowiezo helemaal geen 16 OHM aansluiting

http://www.bazaar-world.com/uploads/amp/35/260274321489-3.jpg