PDA

View Full Version : cab aansluiten op Engl Thunder combo?



Patrick89
17 juni 2015, 10:26
Hallo,

Ik heb een Engl Thunder 50 watt buizenversterker.
Ik zou hier graag een cab op willen aansluiten, om een wat voller geluid te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Moet de wattage van de cab groter zijn dan die van de combo, of maakt dat niet veel uit?

AC3D
17 juni 2015, 10:38
Kijk voordat je een cab koopt eerst even naar de impedantie van je versterker (4, 8, of 16 Ohm).
Je kan op een 8 Ohm versterker beter geen 4 Ohm cab aansluiten, maar 16 Ohm gaat wel. (aka impedantie op de cab moet gelijk of hoger zijn).

hetzelfde geld voor het voltage; moet gelijk of hoger zijn dan wat de versterker aangeeft.

houd er ook rekening mee dat je een speaker kabel moet gebruiken met een cab. een instrumentkabel werkt meestal niet zo goed.

tommus42
17 juni 2015, 11:19
Het zal wel loslopen maar bij een buizenversterker is het beter een mismatch naar beneden te hebben. Dus 4 ohm impedantie op een 8 ohm uitgang is veiliger dan 16 ohm op een 8 ohm uitgang. Bij transistorversterkers geldt dit beslist niet! en is het andersom.

Het best is een goede match, bijvoorbeeld twee kasten van 8 ohm op een 4 ohm uitgang.

Remork1970
17 juni 2015, 12:12
Kijk voordat je een cab koopt eerst even naar de impedantie van je versterker (4, 8, of 16 Ohm).
Je kan op een 8 Ohm versterker beter geen 4 Ohm cab aansluiten, maar 16 Ohm gaat wel. (aka impedantie op de cab moet gelijk of hoger zijn).

Met alle respect, maar van wat je vertelt klopt niet veel.
Het gaat hier om een buizeneindversterker, en daarbij mag je met je cab wel ONDER de impedantie van de versterker duiken, maar er beslist niet boven gaan.
Bij een transistoreindtrap, waar hier geen sprake van is, mag je er wel boven gaan, maar juist weer niet eronder.

arjanb01
17 juni 2015, 18:48
Hallo,

Ik heb een Engl Thunder 50 watt buizenversterker.
Ik zou hier graag een cab op willen aansluiten, om een wat voller geluid te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Moet de wattage van de cab groter zijn dan die van de combo, of maakt dat niet veel uit?

Ja, speelde zaterdag tijdens de finale van de clash of the coverbands m'n Thunder over een 412 koch cab. Had de speaker in de 16 ohms ingang naast de al aangesloten 8 ohms ingang van de combo gestoken. Resultaat was dat beide speakers, zowel de 16 ohms 412 als het combo speakertje allebei werkten. Voller en breder geluid!
Andere mogelijkheid is de speakeringangen helemaal aan de zijkant te gebruiken, dan zal de combo speaker uitgeschakeld worden en werkt het volle geluid alleen op de kast.

Vincent A.
22 juni 2015, 20:33
Met alle respect, maar van wat je vertelt klopt niet veel.
Het gaat hier om een buizeneindversterker, en daarbij mag je met je cab wel ONDER de impedantie van de versterker duiken, maar er beslist niet boven gaan.
Bij een transistoreindtrap, waar hier geen sprake van is, mag je er wel boven gaan, maar juist weer niet eronder.
Dit dacht ik ook altijd, maar achterop mijn peavey valveking staat bij de speaker uitgang 16 ohm min. (Mijn versterker zelf is ook 16 ohm). Waarom staat dit er dan?

Verstuurd vanaf mijn MotoE2(4G-LTE) met Tapatalk

Remork1970
22 juni 2015, 23:06
Ja, vind ik ook raar.
Je zou verwachten dat er bij een buizeneindtrap iets als 8 of 16 Ohms max. vermeld staat bij de luidsprekeruitgang(en).

XTZ
22 juni 2015, 23:38
Ik heb een tijdje op een ENGL screamer gespeeld met een Hook 2x12 half open back cabinet, en dit klonk wel vetter dan combo zelf. Strakker en meer laag, vollere toon, en allround wel lekker. Alleen niet zo vaak gedaan, want het meeslepen vond ik een beetje omslachtig.