PDA

View Full Version : 2dehands Fender Blues Deluxe reissue



Autumnkid
16 juni 2015, 20:21
Hoi,

momenteel speel ik op een Fender Mustang III v2 versterker. Ik vind dit een super veelzijdige amp, maar wil nog een lampenversterker aanschaffen om echt zelf mijn geluid te zoeken en gewoon een meer solide klank te hebben op repetities en optredens.

Ik speel vooral twangy-sounds, beetje country met veel bigsby gebruik. Een helder clean kanaal is dus belangrijk. Ik droom van een Twin Reverb, maar is momenteel onbetaalbaar en ook een beetje overkill...

Momenteel kan ik een Fender Blues Deluxe reissue (tweed) kopen voor €450. Niet gemod, alles zoals hij gekocht werd. Is dit een goede prijs - hij is in goede staat - en zou deze versterker passen bij de muziek die ik speel?

Ik vraag dit gewoon eens om van mening te wisselen met mensen hier die ervaring hebben, natuurlijk moet ik zelf gaan spelen op die bak. Maar ik bereid me wat voor :-).

Dank!

Pepe
16 juni 2015, 20:52
Prima prijs voor een prima amp. En als je het drive kanaal niet lekker vindt, stick a pedal in front, doet bijna iedereen.

Little Jay
16 juni 2015, 22:51
Wat voor gitaar speel je? Prima amp voor solid bodies met single coils (strat, tele), maar een erg lastige amp met humbuckers of hollows, vind ik dan hè.

telerocker
16 juni 2015, 23:15
Wat voor gitaar speel je? Prima amp voor solid bodies met single coils (strat, tele), maar een erg lastige amp met humbuckers of hollows, vind ik dan hè.

Te weinig twang met een Gretsch of 335?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Autumnkid
17 juni 2015, 00:39
Wat voor gitaar speel je? Prima amp voor solid bodies met single coils (strat, tele), maar een erg lastige amp met humbuckers of hollows, vind ik dan hè.

Epiphone Emperor Swingster... Hollowbody met humbuckers...

Little Jay
17 juni 2015, 09:45
Twang genoeg. kan behoorlijk schel worden zelfs.

Nee probleem zijn de bassen. Op hoger volume zijn die zelfs met bas op 0 te overweldigend, zeker met een hollow: feedback. Humbuckers helpen zeker niet. Er zijn wel wat trucs: alle toonregelaars regelaars op 10 en tone regelen vanaf je gitaar kan werken, of juist het drive kanaal gebruiken met gain heel laag, dat is gevoiced met minder bas.

Maar met mijn ES-333 (zelfde specs als Es-335) werd ik er gek van en ik heb het circuit veranderd (meer naar het AB763 circuit). Kosten: 5 euro en een vééél betere amp voor (semi-)hollws met humbuckers nu. Dit is het circuit nu:

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/Blues_Deluxe_schematic_simple_DRIVE_OFF_1.png (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/Blues_Deluxe_schematic_simple_DRIVE_OFF_1.png.html )

Little Jay
17 juni 2015, 09:49
Filmpje voor de klank:

https://www.youtube.com/watch?v=WyoT405JZPY

Autumnkid
17 juni 2015, 11:56
Twang genoeg. kan behoorlijk schel worden zelfs.

Nee probleem zijn de bassen. Op hoger volume zijn die zelfs met bas op 0 te overweldigend, zeker met een hollow: feedback. Humbuckers helpen zeker niet. Er zijn wel wat trucs: alle toonregelaars regelaars op 10 en tone regelen vanaf je gitaar kan werken, of juist het drive kanaal gebruiken met gain heel laag, dat is gevoiced met minder bas.

Maar met mijn ES-333 (zelfde specs als Es-335) werd ik er gek van en ik heb het circuit veranderd (meer naar het AB763 circuit). Kosten: 5 euro en een vééél betere amp voor (semi-)hollws met humbuckers nu. Dit is het circuit nu:

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/Blues_Deluxe_schematic_simple_DRIVE_OFF_1.png (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/Blues_Deluxe_schematic_simple_DRIVE_OFF_1.png.html )

Mooi! Is echt wel de cleane klank die ik zoek.

Zou het ook werken voor lapsteel?

Little Jay
17 juni 2015, 12:30
Lapsteel? Geen idee! Nooit geprobeerd. Filmpje is na mijn aanpassing hè, en die doet best een hoop, tonestack is best radicaal anders geworden, vooral door de 'Twinstack Mod' (heel eenvoudig te doen overigens).

En Vergeet niet dat het allemaal maar mijn persoonlijke mening is, ga 'm zeker gewoon zelf testen, het is voor het geld een goede versterker, met een hoop Fender-vibe. Ik vermoed alleen dat Fender wat truukjes heeft toegepast (veel bass, snel opkomend volume) om in de winkel potentiële kopers snel het gevoel te geven dat het een krachtige versterker met veel ballen is. En dat is het ook op laag volume, maar op optreed-volume gaat je dat tegen werken. Met een hollow-body is er dan erg moeilijk op te spelen. Te veel bas en de amps schreeuwt, maar zingt niet. Mijn aanpassingen hebber er een voor mij hele fijne amp van gemaakt die goed in te zetten is op het podium. Ik heb ook een Twin Reverb, maar de BDLX klinkt nu misschien nog net wel iets fijner (maar blijft uiteraard veel minder lang clean dan de Twin), hoewel ze nu ook opvallend veel gelijkenis vertonen. Het is zo een beetje een 1/2e Twin met iets meer gain in de pre-amp. De buizen reverb van de Twin klinkt dan wel weer mooier, maar die van de BDLX is - met een kleine mod - ook heel mooi.

nusti
18 juni 2015, 10:12
ik heb ook de BDRI en speel er met een humbucker en p90 gitaar op. Humbucker is wel een zeer low output.
Het bassige herken ik zeker wel en daarom ook wat aanpassingen gedaan. Ik heb er een celestion creamback inzitten. Scheelde al een hoop, een stuk strakker in de bas en iets meer mid, waar ik van hou.
Daarnaast heb ik wat zitten experimenteren met de buizen. Op dit moment heb in de v1 en de v2 een JJ5171 zitten en in de v3 een 12at7. Hierdoor is de versterker wat getemd. klinkt clean lekker zwoel, maar prikt goed door de mix. Op OD kanaal breekt hij nu heel laat op, maar wel heel lekker. echt clean met een randje..

telerocker
18 juni 2015, 16:56
Kijk ook eens naar aanpalende alternatieven zoals de Peavey Classic 4x10. Vond ik indertijd goed werken met een P90's loaded semihollow. Zeker niet te boomy.

muziekschuur
18 juni 2015, 18:07
Lapsteel.... Hoe clean zou die moeten zijn? Daar hangt het vanaf...

Little Jay
18 juni 2015, 20:25
ik heb ook de BDRI en speel er met een humbucker en p90 gitaar op. Humbucker is wel een zeer low output.
Het bassige herken ik zeker wel en daarom ook wat aanpassingen gedaan. Ik heb er een celestion creamback inzitten. Scheelde al een hoop, een stuk strakker in de bas en iets meer mid, waar ik van hou.
Daarnaast heb ik wat zitten experimenteren met de buizen. Op dit moment heb in de v1 en de v2 een JJ5171 zitten en in de v3 een 12at7. Hierdoor is de versterker wat getemd. klinkt clean lekker zwoel, maar prikt goed door de mix. Op OD kanaal breekt hij nu heel laat op, maar wel heel lekker. echt clean met een randje..

Als je niet wilt solderen is het inderdaad een goede optie om te experimenteren met voorversterkerbuizen met minder gain! Ik vond een 12AY7 in V1 en een 12AT7 in V3 (Phase Inverter) al een hele verbetering. Zou ik als eerste doen voordat je een dure-speaker swap doet. Kans bestaat dat je dan met de stock speaker al heel tevreden bent!