PDA

View Full Version : Hoe moet ik mijn gitaar in "B" stemmen ???



Budino
16 juli 2003, 16:58
Hoe moet ik mijn gitaar in "B" stemmen ??? : ja ik begrijp dat ik bij B moet beginnen en dan ??? want ik speel pas een half jaartje gitaar dus daarom. en mijn ibanez S470 is nou 2 weken oud ik weet niet of dat nu al kan ??? dus graag help hier bij,



Greetz Budino 8-)

Negative K3 fan
16 juli 2003, 17:00
gewoon aan die knopjes draaien en dan op de juiste effectjes stmapen en als je gitaar dan een geluid maakt alsof hij een B uispreekt dan zit je goed.

Budino
16 juli 2003, 17:01
Graag sirieus antwoord E-A-D-G-B-E maar hoe moet het dan met B ? B-?-?-?-?-?

SiNiSTRaL
16 juli 2003, 17:19
ow 1 beginnerstip, je moet hem dus OMLAAG stemmen, niet omhoog

als er staat B tuned is het gewoon alles 2,5 stap omlaag
als er staat Drop B is het alles 1,5 stap omlaag maar alleen de Lage E snaar in B

Harry
16 juli 2003, 17:21
Graag sirieus antwoord E-A-D-G-B-E maar hoe moet het dan met B ? B-?-?-?-?-?

ik ben er niet zo in thuis, maar in het B-akkoord zitten de noten B-E-F#

dus misschien is dit het; F# - B - E - F# - B - E ??????????

flippodestroyer
16 juli 2003, 17:27
Als ik het goed heb: B – E – A – D - F# - B
Of een capo op de 7e fret natuurlijk :)

helleke
16 juli 2003, 17:40
Zo ver omlaag is zowiezo niet aan te raden omdat de spanning van je snaren en die van je hals anders wordt dus moet je hem zowiezo eerst goed afstellen nadat je zo laag gestemd bent.Dat speelt natuurlijk voor geen meter met klapperende snaren :D
Maar goed, zoals Sin al zei: gewoon alles 5 halve tonen omlaag.Begin maar eens te tellen vanaf je 12e fret en stem hem op de toon waar je op uitkomt.Altijd goed

SiNiSTRaL
16 juli 2003, 17:48
en je moet sowieso niet in b stemmen, anders is het een teken dat je naar de verkeerde muziek luistert

helleke
16 juli 2003, 17:49
Of koop een mooie 7 string 8-)

Budino
16 juli 2003, 18:03
Thnx for the info ja moest het ff weten, en wie weet dat ik over 2 jaar wel een seven string hebt. eerst nog ff leren spelen he ;)




Greetz Budino 8-)

skabouter
16 juli 2003, 22:40
neem er trouwens wel dikke snaren voor. anders gaat het floppen, en ontstemmen, en speelt niet lekker.
had ik eerst ook toen ik nog in B speelde (of in A). neem een .13 setje.
met als lage B een .56 bijv.
en het wordt trouwens: B-E-A-D-G-B

bert k
16 juli 2003, 22:42
en het wordt trouwens: B-E-A-D-G-B

Snap ik niet? Moet die G geen F# zijn? Tussen de tweede en de derde snaar wil je toch een grote terts, net als in normale stemming?

SiNiSTRaL
16 juli 2003, 22:44
nuh, Kijk naar de hoge E, de snaar daarboven is ook een B, dus alle snaren schuiven als het ware 1 snaar omlaag op

E wordt B
A wordt de E snaar
D wordt de A snaar etc

bert k
16 juli 2003, 22:48
Aha, dus je maakt er zeg maar een 7-snaar van zonder hoge E. Ik dacht dat je de standaardstemming een kwart omlaag draaide.

Anders Destium
16 juli 2003, 22:57
Een 7-snarige gitaar staat normaal gesproken BEADGBE

> Budino

Ik zou mijn gitaar niet omlaag tunen als je nog niet fatsoenlijk kan spelen/een amp hebt die dit soort dingen aan kan. Je krijgt allereerst veel gezeik met je brug en hem gestemd houden en daarnaast is het niet eens de moeite als je aan het leren bent gitaar te spelen...

skabouter
17 juli 2003, 00:57
Aha, dus je maakt er zeg maar een 7-snaar van zonder hoge E. Ik dacht dat je de standaardstemming een kwart omlaag draaide.

ja, nu je het zegt. maar het kan dus allebei ja. tis maar wat je wilt. op mijn manier zijn chords niet goed te doen. maar meestal wil je dat ook niet, op een "7 string" , toch ? ik deed het zo

helleke
17 juli 2003, 08:24
Zoals ik al eerder zei: Ga van je 12e fret alle snaren 5 halve tonen omlaag en stem m op die toon maar dan een octaaf lager.Je krijgt dan B-E-A-D-F#-B en dan behou je je grote terts zoals je gewend bent om op een 6 string te spelen.Op een 7 string zit ook gewoon een grote terts omdat er alleen een lage B bijkomt en de rest niet veranderd :D Bert heeft gelijk 8-)

skabouter
17 juli 2003, 10:47
kut. ok, ik ga nu van een brug springen :D
tis maar net hoe je het altijd doet...............

bert k
17 juli 2003, 10:57
Hih, leuk om gelijk te krijgen. :-D Heb je het nou begrepen, skabouter? JE DOET HET FOUT!!!!! :razz:

Maarre, maakt natuurlijk niet uit hoe je stemt, als je muziek maar klopt. Ik vind dit wel een leuke topic, ik weet niet zoveel van downtunen. Hoe doen al die metalgitaristen het dan? Allemaal powerchords?

Akira
17 juli 2003, 11:30
Hoe doen al die metalgitaristen het dan? Allemaal powerchords?

Het merendeel van de metalnummers is gewoon standaard gestemd.
Mijn gitaar staat dus ook gewoon standaard gestemd.

Ic3gl0vE
17 juli 2003, 17:30
Heel veel metal staat toch wel in Eb hoor... Maar heel veel andere muziek ook :)


Als je een gitaar die op E afgesteld is in B gaat stemmen moet je trouwens wel alles opnieuw afstellen. En als je de gewone snaren erop laat zitten is het net spagetthi

bert k
17 juli 2003, 18:32
Ik heb eens een gast meegemaakt die maanden had zitten oefenen op een solo van Jimi Hendrix. Helemaal moelijk en lastig, tot hij er achter kwam dat Hendrix in Eb stond.. Hij had hem gewoon in E geoefend :-D

SiNiSTRaL
17 juli 2003, 19:04
Ik heb eens een gast meegemaakt die maanden had zitten oefenen op een solo van Jimi Hendrix. Helemaal moelijk en lastig, tot hij er achter kwam dat Hendrix in Eb stond.. Hij had hem gewoon in E geoefend :-D

dan ben je dus echt gewoon lomp.....

Theije
17 juli 2003, 22:44
Allereerst zou ik er ff wat dikkere snaren op knallen, want met een setje 0.9 snaren gaan downtunen :S dan kun je boogschieten met je gitaar :D
en ik zou je de volgende stemming willen adviseren:

B E A D F# B

Op deze manier kun je nog gewoon akkoorden pakken op de E A en D snaar zodat je wat diversere geluiden kan produceren ipv alleen maar laag.

Ohw en 7 snaren zuigen paardenpiemels! zo'n vadsige hals is echt wennen als je er al aan went.
Een Baritone is veel vetter, speelt beter en sneller en ook een vetter geluid vind ik persoonlijk, een baritone heeft over het algemeen een 27" neck in tegen stelling tot de gemiddelde 7 snaar met 25.5" neck.

Maar blij te horen dat we er een 'downtuner' bij hebben :D

Theije
17 juli 2003, 22:48
Hoe doen al die metalgitaristen het dan? Allemaal powerchords?

Het merendeel van de metalnummers is gewoon standaard gestemd.
Mijn gitaar staat dus ook gewoon standaard gestemd.

Wat zul jij een vet metal geluid hebben :D

Anders Destium
17 juli 2003, 23:35
[quote="Theije"]
Ohw en 7 snaren zuigen paardenpiemels! zo'n vadsige hals is echt wennen als je er al aan went.
[quote]

Met mijn serieus kleine handen was ik in no-time gewend aan de Wizard7 hals van mijn prestige Ibanez 7snaar, niet elke 7-snaar is namelijk vadsig en loom :)

De problemen die je hebt op een bredere hals vinden vooral plaats op de hogere (qua klank) snaren, soleren is even wennen als je niet meer zo makkelijk kan klemmen met je duim...
De lage B (qua klank)speelt precies zoals je normaal de lage E bent gewend, hier zal je nul problemen ondervinden...

Ik kan op mijn 7-snaar eigenlijk hetzelfde als op 6-snaren als ik de lage B niet gebruik, dat is zeker een compliment aan de bouwer: Wat is die RG2027 toch een ongelovelijke bloedbijl! :D