PDA

View Full Version : onzuivere noten



sparrow
13 juni 2015, 16:05
Hallo,
Ik weet dat een gitaar nooit 100% zuiver kan zijn. Met een stemapparaat (ook op het gehoor) is de toon hoger als je de snaar tot op de toets indrukt dan als je de snaar lichtjes indrukt zodat hij alleen de fret aanraakt. Zou het beter zijn als je voor die laatste optie kiest. Mijn gitaar is op veel posities zuiverder.
Ik lig er niet wakker van, maar weet iemand van jullie een voor- of nadeel te noemen.
Ik heb een Epiphone Les Paul met medium Jumbo-frets en speel vrij licht.
B.v.d.
Eric

Rizz
13 juni 2015, 16:07
Het is wel de bedoeling dat je van je hout wegblijft.. Daar zijn je fretjes nl. voor Scheelt slijtage van je toets en door de lichtere druk, want daar komt het wel op neer, hou je het langer vol, heb je minder slijtage van je frets en klinkt je gitaar zuiverderderder..

Ik zeg: Alleen maar voordelen! ;)

sparrow
13 juni 2015, 16:11
Dank je Rizz, ik heb geleerd tot op de toets indrukken. Het zal wel wat tijd kosten om dat af te leren, maar ik ga er zeker op oefenen. Het speelt waarschijnlijk ook lichter en sneller.
Grtz

obiwanjacobi
13 juni 2015, 16:32
Probeer eens de kracht van indrukken op te voeren van 0 tot het moment dat de noot goed klinkt. Doe dat voor al je vingers voor een half uurtje (voor de TV?) - het maakt niet uit wat je speelt maar varieer ook de positie op de hals. Klinkt als een domme oefening maar ik verzeker je dat je het dan sneller op pakt...

[2c]

D3nnis
13 juni 2015, 16:36
ik heb geleerd tot op de toets indrukken.

Heb je dat jezelf aangeleerd, of via een leraar? Ben ik gewoon benieuwd naar :D

Bricker
13 juni 2015, 19:01
Ik heb juist het tegenovergestelde geleerd. Zeker als je met medium jumbo of jumbo frets speelt. Je hebt ook gitaristen die de neiging hebben om te knijpen. Die kunnen beter voor lage frets kiezen of aanleren zachtjes de snaar in te drukken.

Fenderfan
24 juni 2015, 22:06
Het is wel de bedoeling dat je van je hout wegblijft.. Daar zijn je fretjes nl. voor Scheelt slijtage van je toets en door de lichtere druk, want daar komt het wel op neer, hou je het langer vol, heb je minder slijtage van je frets en klinkt je gitaar zuiverderderder..

Ik zeg: Alleen maar voordelen! ;)

Wie heeft je dat nu weer wijsgemaakt Rizz? Lariekoek noemen ze
De frets zijn ervoor om ervoor te zorgen dat je gemakkelijker de juiste toon produceert. Dit in tegenstelling tot fretles. snaarinstrumenten zoals viool,chello etc.

@bricker: Er zijn diverse hand en vingeroefeningen die je voor t spelen even kunt doen die de spierspanning wat omlaag halen. Krijg je een slap handje van en dan ben je geneigd wat minder te wringen.

Mr.Fingers
24 juni 2015, 22:12
Nochtans is hetgene wat Rizz zegt wel helemaal juist.

http://blog.deeringbanjos.com/what-is-over-fretting/
(hier voor een banjo, maar het is hetzelfde voor ieder gefret instrument)

Harald
24 juni 2015, 22:23
Rizz heeft gelijk, je hoeft in principe de snaar niet op het hout te duwen. Tegen de fret zou genoeg moeten zijn. Dat is ook één van de ideeën achter scalloped fretboards. Minder wrijving, dus sneller spelen. Het andere is dat je bij bends de vingers makkelijker onder de snaren kunt krijgen.

Dat gezegd hebbende, fijne intonatie maakt een wereld van verschil. Nooit bij stil gestaan totdat iemand me vertelde dat ik het deed. Blijkbaar deed ik het al, maar onbewust. Bizar genoeg heb ik niet eens zo'n geweldig gehoor voor toonhoogtes. Maar, met hier wat harder en daar wat zachter duwen vang je veel van de stemmingsproblematiek op bij een gitaar. En net zo goed is het dus prima mogelijk een perfect gestemde gitaar toch retevals te laten klinken bij akkoorden of melodie.

En zijdelings verwant, je kunt dus wel degelijk zonder wammy bar een vibrato maken dat om de toon heen gaat, dus niet alleen hoger, maar ook lager. Kost wel wat moeite en kracht, maar op de meeste gitaren lukt het. Lage snaarspanning helpt trouwens. Met andere woorden, met een beetje moeite kun je een toon zelfs enigzins flat intoneren, en dan bedoel ik niet een fret lager fretten en opduwen. Dat betekend dat iemand die echt sterk is dat ook wel eens onbewust zou kunnen doen.

D3nnis
25 juni 2015, 10:26
Met andere woorden, met een beetje moeite kun je een toon zelfs enigzins flat intoneren, en dan bedoel ik niet een fret lager fretten en opduwen.

Hoe doe je dat dan?
Dat betekent dat je de gitaar dan met "hard ingedrukte snaar" moet intoneren, want anders kun je nooit op een lagere noot uit komen door minder hard te drukken?

Harald
25 juni 2015, 11:21
Nee, juist licht intoneren. Je wil toch soepel kunnen spelen? Neef Ron, die me de eerste dingetjes op gitaar leerde, had een 12 string Yamaha, die hij soms als 12 string, en soms als 6 snarige gitaar gebruikte. Dat ding had een afschuwelijke aktie. Als hij op mijn elektrische gitaar speelde was het steevast vals, omdat hij een bankgreep-linkerhandtechniek gebruikte. Gewoon goed hard knijpen...

Toon lager maken doe je niet verticaal of loodrecht op de hals, maar juist in de lengte richting van de hals. Dus zoals een klassiek vibrato. Stel dat je de 5e fret fret, de snaar met je frethand stevig richting de 5e fret trekken/duwen. Hoeveel effect dit heeft en hoe makkelijk het gaat is sterk afhankelijk van de gitaar en de snaren. Maar op veel gitaren lukt het.

D3nnis
25 juni 2015, 11:35
Nee, juist licht intoneren. Je wil toch soepel kunnen spelen?


Toon lager maken doe je niet verticaal of loodrecht op de hals, maar juist in de lengte richting van de hals. Dus zoals een klassiek vibrato. Stel dat je de 5e fret fret, de snaar met je frethand stevig richting de 5e fret trekken/duwen.

Ik dacht al, intoneren op hard geknepen tonen lijkt me niet zo lekker.
Heb er eigenlijk nooit aan gedacht om de beschreven manier voor vibrato of andere toonhoogte variaties te gebruiken, terwijl violisten niet anders doen.
Zal er eens mee aan de slag gaan, goeie tip!

sparrow
13 augustus 2015, 20:08
Na een tijdje afleren vind ik het toch wel lekkerder spelen. Klettert af en toe nog en barré's willen nog niet, maar dat komt wel.
Die vibrato klinkt ook hartstikke goed.
Thnx,
Eric