PDA

View Full Version : Snaar dikte 008



Bricker
13 juni 2015, 12:29
Dag mensen,

Zijn er hier meer die graag snaren met de dikte 008 gebruiken? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Volgens velen ontstemmen dunne snaren eerder. Wat is jullie ervaring hiermee? Ingwie Malmsteen speelt met 008.

dunhill1
13 juni 2015, 15:02
Ik speel al jaren death metal in drop d op een shortscale junior met 007 snaren.
Klinkt supervet,
Geen enkel probleem met ontstemmen.

Nou heb ik hele kleine handjes dus dat scheelt enorm.
Ook zal de korte mensuur daar mee te maken hebben.

Ik had eerst een jazzmaster maar daar moest ik ivm de afwijkende mensuur 014 op leggen om het een beetje strak te houden.

Bricker
13 juni 2015, 15:19
Klein snikkeltje.......;);););););)

Bricker
14 juni 2015, 12:25
Ik speel al jaren death metal in drop d op een shortscale junior met 007 snaren.
Klinkt supervet,
Geen enkel probleem met ontstemmen.

Nou heb ik hele kleine handjes dus dat scheelt enorm.
Ook zal de korte mensuur daar mee te maken hebben.

Ik had eerst een jazzmaster maar daar moest ik ivm de afwijkende mensuur 014 op leggen om het een beetje strak te houden.

Gezellige volwassen reactie weer. Maar ik geloof er niks van dat jij met dunne snaren speelt. Botte boeren doen dat over het algemeen niet. Dat doen vrijwel uitsluitend intelligente gitaristen als Jimmy Page, Brian May en Yngwie Malmsteen.

Tabula Rasa
14 juni 2015, 12:42
Leuk.. Je reageert 21 uur geleden. Iedereen negeert het topic en je reactie, dus nog maar eens reageren met een extra schopje? Kansloos.

Bricker
14 juni 2015, 13:05
Aan het geleuter van mensen die half tam in hun hoofd zijn heb ik geen boodschap. Een en twintig uur later heet dat!!! Hoe doorgezopen ben jij eigenlijk?

Brum
14 juni 2015, 13:11
Bricker, een verzoekje. Zou je willen ophouden mensen te achtervolgen op heel het forum waar je het kennelijk niet zo op hebt? Wellicht wil je je statement dubbel en dwars tegen betreffende personen maken, maar iedereen moet het lezen en dat wordt wat vervelend. De personen waar je je op richt zijn niet HET forum en ik kan me bovendien niet voorstellen dat het iets is om te moeten winnen. Beperk het dan op z'n minst tot dat ene topic, mocht het toch een grote behoefte zijn.

Bij voorbaat dank.

Bricker
14 juni 2015, 13:21
Als neutrale mensen als jij op tijd hun solidariteit hadden getoond dan was dat ook niet gebeurd.

Dreverhaven
14 juni 2015, 13:24
Het ligt altijd aan een ander hè.

Vincent A.
14 juni 2015, 13:24
Ik sluit me volledig aan bij Brum. Waarom ben je overigens benieuwd in 008 snaren? Wat bevalt je niet aan dikkere snaren?

Edit: ik heb het verkeerd gelezen, ik geloof dat je al met 008 speelt, mijn vraag blijft wel wat je fijner aan 008 vind.

Bricker
14 juni 2015, 13:38
Ik houd ervan om bends te maken van meer dan een hele noot. Dat is lastig met dikkere snaren. Ik ben vroeger begonnen met 008. De snaren waren destijds een stuk stugger en minder elastisch maar daardoor wel heel stemvast. Het enige nadeel was dat de hoge e vaak brak.
Nu zijn de snaren veel elastischer waardoor dunne snaren maar blijven teruglopen. Vooral de hoge b en e. Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van andere 008 gebruikers.

Om nog even terug te komen op die post van Brum. Ik wil bij deze Monroe en twee andere leden danken dat ze wel hun verbijstering hebben uitgesproken. Ik sta mijn mannetje wel hoor en ik lust ze rauw, maar niettemin bedankt.

Brum
14 juni 2015, 13:41
Als neutrale mensen als jij op tijd hun solidariteit hadden getoond dan was dat ook niet gebeurd.

Bricker, er zijn ook nog mensen die niet om dergelijke redenen op een forum zitten en dus helemaal niet solidair aan jou hoeven te zijn noch met jouw strijd bezig hoeven te zijn. Ik voel daarin dan ook geen enkele verplichting. Dus nogmaals het verzoek niet overal de aanval te openen, het maakt het er namelijk niet leuker op voor mensen die hier komen om het over gitaarzaken te hebben. Een grapje zo nu en dan is leuk, een soms wat ver gaande discussie ook nog wel te begrijpen, maar persoonlijke vetes over heel het forum is ronduit irritant en je bereikt er alleen maar het tegenovergestelde mee. Een forum is niet bedoeld om op dergelijke wijze je verveling mee te faciliteren, da's niet zo leuk voor de grootste groep. Ik heb je in het ontspoorde topic al de tip gegeven dat je een dergelijke strijd toch nooit wint, hoe zo gelijk je ook denkt te hebben. Been there, done that.

Vincent A.
14 juni 2015, 13:43
Duidelijke reden. Ik neem verder aan dat je de snaren goed oprekt als je je gitaar hebt besnaard?

Brum
14 juni 2015, 13:50
Rekbaarheid van snaren verschilt ook heel erg per merk en knappen van snaren heeft echt meer te maken met zaken zoals de brug. Ik zelf gebruik al jaren .011 snaren van D'Addario, bend ook erg hoog op en heb eigenlijk nooit last van knappende snaren. Geen idee of je al geëxperimenteerd hebt met andere merken, maar ik zou daar ook zeker naar kijken. Geluidstechnisch maakt het in ieder geval zeer zeker verschil. Persoonlijk ben ik meer voor wat dikkere snaren wat dat betreft.

Een druppeltje lube van hiervoor bedoelde merken wil ook enorm meehelpen aan het voorkomen van het knappen van snaren en doet bovendien stemvaster en soepeler spelen.

Bricker
14 juni 2015, 14:00
Oprekken heb ik zeker gedaan. Ik laat de snaren ook een hele toon hoger staan s' nachts. Wat nieuwe snaren betreft zit ik te denken aan New York XL van Dáddario.

barno
14 juni 2015, 14:02
Oorzaak snaren breken zijn slechte techniek en/of braampjes in de zadels. Als het dat niet is, dan is er iets fout met de snaar, maar da's slechts zelden het geval, die dingen worden getest op stretch, strength enz..

mrweird
14 juni 2015, 14:51
Ik speel met 009-046 op een les paul, wat ook dun is. Sommigen hier vinden dat voor watjes, ik vind het fijn spelen. Idd ook voor het benden. Ik heb geen last van elastische snaren.. Ik rek ze altijd wel netjes op en heb een graphtech topkam.

Ik heb net op lord of the strings zitten kijken of er ook hybrid setjes zoals 008-042 zijn maar die zijn er niet helaas..

Bricker
14 juni 2015, 15:58
Ja misschien moet ik ook maar weer overgaan op 009. Weet je een merk die lekker slinky is?

mrweird
14 juni 2015, 16:06
Ja misschien moet ik ook maar weer overgaan op 009. Weet je een merk die lekker slinky is?

Ik gebruik ernie ball hybrid slinky..

Bricker
14 juni 2015, 16:08
Bedankt voor de tip

cancellara27
14 juni 2015, 18:45
ik heb een setje 8 op mijn strat gezet om het eens uit te proberen. Echter heb ik het idee alsof ik veel minder controle heb over de snaren, hoe raar het ook klinkt. Ook vind ik ze wat sneller ontstemmen dan een setje 009.
De volgende keer komen er dus ook weer gewoon 9's op:)

Bricker
14 juni 2015, 23:38
Ah bij jou ontstemmen ze dus ook sneller. Inderdaad heb je het gevoel wat minder controle te hebben. De snaren voelen een stuk losser aan, maar ja dat maakt extreme bends wel weer een stuk makkelijker. Die bend die Jimmy page maakt in de solo van Stairway to Heaven, helemaal te gek. David Gilmour maakt ook vaak van die mooie bends.

cancellara27
15 juni 2015, 13:28
Bends worden wel iets makkelijker, maar met een setje 011 zou dit natuurlijk ook moeten kunnen, kijk maar naar ene meneer J. Bonamassa.
Ook zal een setje 008 je niet gelijk helpen aan bends à la Page of Gilmour, dat doet alleen jaren oefenen lijkt mij. en met een andere gauge moet dat net zo goed kunnen

Tupelo
15 juni 2015, 15:39
Soms boom ik ook wel over 008 of 009.
Maar zolang ik mezelf herinner speel ik al 011.
008 of 009 overbend ik, ben ik bang.
Then again, heel soms (ben er niet trots op), voel ik weleens een shred neiging, of heb ik trek om ellendig lang verdrietige solo's te spelen.
Niet eens om mijn idiolen te imiteren, want die doen dat niet, maar 't is een competetief dingetje, dat gitaar spelen, en soms wil je laten horen dat je "ermee door kan".
Om één gitaar op stal te hebben waarop ik wat sneller zou zijn, lijkt me niet zo verkeerd.
Lekker in een POD-je ofzo, en mezelf dan helemaal hairmetal wanen ofzo.

:blast:

vulvasonic
15 juni 2015, 23:53
Als neutrale mensen als jij op tijd hun solidariteit hadden getoond dan was dat ook niet gebeurd.
Bricker, ik heb je tot nu toe steeds met respect behandeld en ook Brum heeft dat mijns inziens gedaan, maar met dit soort opmerkingen gooi je je eigen glazen in. Als je werkelijk achter je bewoordingen staat, hou je er dan bij en kom van de kast af. Sluit het af. Laat je niet uit de tent lokken, maar wees dan ook zo volwassen om niet steeds opnieuw te beginnen. Doe ermee wat je wilt.



Ik houd ervan om bends te maken van meer dan een hele noot. Dat is lastig met dikkere snaren. Ik ben vroeger begonnen met 008. De snaren waren destijds een stuk stugger en minder elastisch maar daardoor wel heel stemvast. Het enige nadeel was dat de hoge e vaak brak.
Nu zijn de snaren veel elastischer waardoor dunne snaren maar blijven teruglopen. Vooral de hoge b en e. Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van andere 008 gebruikers.

Ik gebruik al eeuwen geen .008 snaren meer. Ik heb zelfs .007 setjes gebruikt, maar sindsdien ben ik naar steeds dikker gegaan. De reden? Meerdere:
- Dikkere snaren klinken over het algemeen beduidend beter dan dunnere.
- Dikkere snaren knappen over het algemeen beduidend minder snel dan dunnere.
- Dikkere snaren blijven, vreemd genoeg, over het algemeen beduidend beter op stemming dan dunnere.
- Je went aan de diktes.

Ik heb nu standaard op vrijwel al mijn gitaren een .011 setje liggen. Mits goed afgesteld speelt dat net zo soepel als een standaard .009 setje. Ik druk met het grootste gemak een G-snaar een grote terts op. Toegegeven, dat red ik niet met een hoge E-snaar, maar ik kom een heel eind.
Ergo, wennen. Er kómt een moment waarop je vanzelf merkt dat een nóg dikkere set het niet meer voor je gaat doen. Ik heb overigens nog wel een strat met een .012 set. Niks mis mee, maar die strat gebruik ik niet als ik lekker wil benden. Daarvoor kost het me echt teveel kracht. :D

allard85
16 juni 2015, 20:13
Heb zelf een 009 setje snaren geprobeerd op een les paul. Ben toch weer terug gegaan naar 010 snaren. Vind de klank en speelbaarheid van de 010 beter. Op een van mn gitaren (les paul in drop d) heb ik ernie bal skinny top heavy bottom liggen voor een mooier geluid. Maar misschien is dit iets persoonlijks. De een vind het fijn de ander heeft liever dikkere snaren.

Feter
16 juni 2015, 20:52
Ah bij jou ontstemmen ze dus ook sneller. Inderdaad heb je het gevoel wat minder controle te hebben. De snaren voelen een stuk losser aan, maar ja dat maakt extreme bends wel weer een stuk makkelijker. Die bend die Jimmy page maakt in de solo van Stairway to Heaven, helemaal te gek. David Gilmour maakt ook vaak van die mooie bends.

Ik speel zelf veel van gilmour en page en de verre bend van stairway is ook goed te doen met de 10's die ik er op heb zitten. Voor mij de perfecte compromis, niet te dik en niet te dun dus ook voldoende sustain. Moet wel zeggen dat ik redelijk wat merken geprobeer heb. Op dit moment zweer ik bij D'addarios

mrweird
16 juni 2015, 22:53
Is dit misschien wat voor de TS? Ik zat ff te kijken op baxshop en kwam deze tegen:
http://www.eesmusic.co.uk/user/Fender/Strings/073-3250-600.jpg

Bricker
17 juni 2015, 13:24
He dat lijkt me ook wel interessant zeg.

D3nnis
17 juni 2015, 14:16
- Dikkere snaren blijven, vreemd genoeg, over het algemeen beduidend beter op stemming dan dunnere.


Hoe komt dat eigenlijk?
De temperatuursinvloed op de snaren kan het niet zijn lijkt me, want dat is gewoon de uitzettingscoefficient van het materiaal. Hoe het dan wel kan? Geen idee, maar het klopt inderdaad; basgitaren zijn ook veel minder snel ontstemd.

Ik ben zelf elektrisch begonnen met 009-042. Na twee jaar naar 010-046 overgestapt, dit was eigenlijk geen "zware" stap. Meer recent heb ik wat geëxperimenteerd met 010-050, maar dat vind ik op de lage E toch wel zwaar benden, maar wel een voordeel voor de plectrum-hand want het flubbert wat minder (ik sta ook nog regelmatig in Eb).
Sinds kort ben ik de mooie tussenweg 010-048 gaan gebruiken, dat vind ik wel wat.

Toch vind ik dat op gitaren met 24,75" mensuur wat slap allemaal, en al helemaal in Eb, maar ja, vind het ook wel prettig om overal dezelfde snaren op te hebben liggen, want dan heb ik geen voorraad in de gaten te houden :)

dunhill1
17 juni 2015, 14:48
Yup,
Mensuurlengte is essentieel.
Gelukkig heb ik daar geen last van op m'n fender jazzmaster met gibsonscale.
Vond het eerst wat raar aanvoelen maar gelukkig trof ik in een winkel een super integere verkoper die me in alle oprechtheid vertelde dat dat helemaal niks uitmaakt.
Ik blij natuurlijk.

Kim Wilson
17 juni 2015, 14:54
Dat men hier nog reageert. TS kan het toch niet lezen, iedereen staat immers op zijn negeerlijst.

dunhill1
17 juni 2015, 15:06
Laat me nou ff Kim,
Met een beetje mazzel haalt ze me voor de kerst nog een keer van haar exquise ignore lijstje af.

Je weet maar nooit....

Kim Wilson
17 juni 2015, 15:13
Ik had bijvoorbeeld nog kunnen zeggen dat Billy Gibbons van ZZ Top ook met .008 speelt, en dat die best een dikke sound heeft. En dat ik persoonlijk liever .011-.054 op mijn Tele heb en .010-.052 op mijn Strat. Maar goed, dat heeft nu geen zin meer, natuurlijk.

Tabula Rasa
17 juni 2015, 15:26
Breken heeft in mijn ogen weinig met dikte te maken. Probeer eens een 0.08 met blote handen in tweeën te trekken. Mijn ervaring is dat het bijna altijd een te scherp hoekje, een braampje of een ander mankementje is. Zelf ooit een gitaar gehad waar altijd de D snaar op brak. Genoeg mensen met een goeie sound met 0.08. Toch vind ik dikker lekkerder spelen. Strat of tele met 0.10, LP met 0.11, maar dat is een mensuurverhaal en daar zullen we maar niet over beginnen.

mrweird
17 juni 2015, 15:34
Ik had bijvoorbeeld nog kunnen zeggen dat Billy Gibbons van ZZ Top ook met .008 speelt, en dat die best een dikke sound heeft. En dat ik persoonlijk liever .011-.054 op mijn Tele heb en .010-.052 op mijn Strat. Maar goed, dat heeft nu geen zin meer, natuurlijk.

Nope .. 007
http://www.astrings.co.uk/image/cache/data/dunlop-RWN0738-500x500.jpg

Bricker
17 juni 2015, 18:45
Ik wist niet dat 007 nog bestond zeg. Ik weet dat Brian May een tijdje op 007 Picato snaren heeft gespeeld. Destijds was Picato het enige merk die 007 in zijn assortiment had. Ik heb nooit gesnapt hoe Brian May met die grote handen daarmee kon spelen. Aan zijn kracht kan het niet gelegen hebben. Kijk maar naar de live uitvoering van Love of my live. Gespeeld op een 12 snarige acoustische gitaar.

dunhill1
17 juni 2015, 18:54
Ja, duh!

Das logisch want brian's redspecial heeft een hele andere mensuur.
En 12 snarig is zowieso 2x zo dun als zes-snarig.
Tenminste dat heb ik me onlangs laten vertellen door een aardige verkoper.










Wel heel integere gitarist, die Brian.

arjanb01
17 juni 2015, 19:10
Het voordeel van dunnere snaren is dat je bendings makkelijker kan doen door de lagere snaar spanning. Ik vind het niet fijn en vind het fijner en comfortabeler dikkere snaren te gebruiken. Ik gebruik altijd slinky's 010. Ideaal voor m'n spel.

denis.hermans
17 juni 2015, 22:27
Bij dunnere snaren heb ik het gevoel dat ik geen controle meer heb over bendings. Ik speel gewoonlijk op 010.

vulvasonic
18 juni 2015, 04:08
Hoe komt dat eigenlijk?
De temperatuursinvloed op de snaren kan het niet zijn lijkt me, want dat is gewoon de uitzettingscoefficient van het materiaal. Hoe het dan wel kan? Geen idee, maar het klopt inderdaad; basgitaren zijn ook veel minder snel ontstemd.
Ik zou het je graag vertellen, maar ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik weet alleen dat het mijn eigen bevinding is dat dikkere snaren minder snel ontstemmen dan dunnere. Sterker, hoe dikker hoe beter (wat dat betreft iig). :)

Tupelo
18 juni 2015, 10:22
Same here.
010 brak ik nog weleens, 011 zelden.
En 't is stemvaster.
Geen idee waarom.

cancellara27
18 juni 2015, 10:49
waarschijnlijk komt het omdat er meer spanning staat op dikkere snaren staat. alle rek is er dus sneller uit. Ook staat het hout onder grotere spanning waardoor het sneller vervormd (neck relief). Maar het blijft alsnog een ingewikkeld verhaal die waarschijnlijk uit meerdere hoeken bekeken kan worden.

Woml
18 juni 2015, 10:56
Nou ja, op zich... Een dikkere snaar op dezelfde toonhoogte heeft een hogere snaarspanning, en eenzelfde verschil in snaarspanning (toe- of afname van hetzelfde aantal N) heeft een relatief groter effect als de totale spanning lager is. Dus ontstemt sneller. Zou ik puur intuïtief denken.

Ja, ook als ik het uitreken, lijkt het te kloppen: een .008-snaar op een mensuur van 25,5 die gestemd is op een hoge e heeft een spanning van 46N. Een .011 in dezelfde situatie krijgt 87N voor zijn kiezen. Als je die .008 omlaag draait naar een d#, hoef je er maar iets van 5N van af te halen. De .011 moet 10N omlaag. Dus als de .011 5N minder trekkracht krijgt, zit hij nog niet op de d# waar de .008 intussen al is aangeland.

Bricker
18 juni 2015, 12:34
Ik zou het je graag vertellen, maar ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik weet alleen dat het mijn eigen bevinding is dat dikkere snaren minder snel ontstemmen dan dunnere. Sterker, hoe dikker hoe beter (wat dat betreft iig). :)

Het is eigenlijk wel logisch, een dunne sliert plastic zal ook eerder rekken dan een dikke.

Dreverhaven
18 juni 2015, 12:37
Het is eigenlijk wel logisch, een dunne sliert plastic zal ook eerder rekken dan een dikke.

Je had hem toch op je negeerlijst staan? Waarom reageer je dan Brokker?

D3nnis
18 juni 2015, 15:06
Woml, hoe bereken je dat?

Woml
18 juni 2015, 15:23
Op de site van d'Addario staat een pdf... of stond... wacht effe... Ja, hier (http://www.daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf)!

Daarin staat van al hun afzonderlijke snaren genoemd wat de Unit Weight is (gewicht per lengte). Als je dat weet, kun je uitrekenen hoeveel kracht er op een snaar staat bij bepaalde snaarlengte en frequentie:

T (Tension) = (UW x (2 x L x F)^2 ) / 386.4

met UW = Unit Weight, L = Length (inches), F = Frequency (Hz)

T komt er dan uit in pounds. Omrekenen naar Newtons: vermenigvuldigen met 4.45.

Ik heb de hele lijst met snaren ingelezen in een databeestje, en er een invoerschermpje omheen gebouwd. Kies een snaar, een mensuur en een noot, dan rekent hij de boel uit. En dan maar schuiven met al die cijfertjes! :crazyhappy:

Voorbeeldje:
http://imageshack.com/a/img537/5581/tVtzHb.jpg