PDA

View Full Version : Een eigen lapsteel gitaar maken



De wim
13 juni 2015, 00:00
Hallo,

Ik wil slide spelen want ik zit met een rechterarm die verlamd is. Ik wil een lapsteel gitaar bouwen die goed is om blues te spelen. Ik heb 2 planken liggen van Afrikaans hardhout 15cm breed, 90 cm lang en 2,5 cm dik. Ik zou die op elkaar lijmen, zodat deze dikker is. Is dat mogelijk.

Groeten Wim

Harry
13 juni 2015, 10:21
Hoi Wim, ik ben geen bouwer maar denk er ook wel eens over om zelf een lapsteel te maken, omdat me dat redelijk eenvoudig lijkt. En dan denk ik ook aan lijmen om een dikkere balk te krijgen, waarbij de kop de normale dikte heeft tbv de stemmechanieken.

De wim
13 juni 2015, 12:57
Hallo,
Dat ben ik van plan. De houtsoort is padoeck, gebruikt voor gevel bekleding en terassen.

barno
13 juni 2015, 14:31
padoek werkt prima. voor een lapsteel maakt het niet zoveel hoe je hout lijmt. in principe beter om het hout kwartiers te lijmen maar mocht er wat torsie gaan zitten in de lapsteel, geen probleem, er worden immers geen noten gefret op de toets.

De wim
13 juni 2015, 15:45
Wat bedoel je met kwartiers lijmen, moet ik dan de tweede lat in kleinere stukken verzagen en dan deze 90° draaien en ze dan onder de lange plank lijmen?
Groeten Wim

Rizz
13 juni 2015, 16:03
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/41004_DOSSE_1.jpg

Enra
13 juni 2015, 16:29
Wim, in welke regio woon je? Noord, oost, randstad, België? Als je in het oosten woont kan ik je misschien wel op weg helpen. In Amsterdam zit een bouwer die lapsteels maakt. Nou ja, noem maar op.

Groet,
Enra

De wim
13 juni 2015, 18:37
Ik woon helemaal in het westen, tegen op 30 km van de Franse grens. Met andere woorden helemaal de andere kant. Ik zal eens kijken aan de hand van bovenstaande tekening wat het juist is.

Enra
13 juni 2015, 18:47
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/41004_DOSSE_1.jpg

Duidelijk plaatje. maar dat 'kwartierse' deel waar het hart in zit is per definitie inferieur. Hout scheurt altijd van bast naar hart.

Groet,
Enra

De wim
13 juni 2015, 23:13
Hallo,

ik wil een foto plaatsen van de plank, maar hoe doe ik dat?
Groeten Wim

Rizz
13 juni 2015, 23:37
Je moet je foto bij een externe host onderbrengen en de IMG link hier plaatsen. Bij www.photobucket.com bijvoorbeeld. Gratis account aanmaken. Zodra je je foto hebt geupload, klik 'm aan en dan zie je een aantal links aan de rechterkant staan. klik de onderste aan, hij kopieert automatisch en plak deze dan hier in een bericht...

Succes!

De wim
14 juni 2015, 00:32
Hallo,

Dit is de plank die ik wil gebruiken. Hoe is deze nu gezaagd?
http://i12.photobucket.com/albums/a228/taveirnewim1/Padoeck%20plankklein_zpsesbombuh.jpg (http://s12.photobucket.com/user/taveirnewim1/media/Padoeck%20plankklein_zpsesbombuh.jpg.html)

warmong
14 juni 2015, 08:06
behoorlijk kwartiers. niks mis mee om dat te gebruiken.

Enra
14 juni 2015, 09:45
Hallo,

Dit is de plank die ik wil gebruiken. Hoe is deze nu gezaagd?
http://i12.photobucket.com/albums/a228/taveirnewim1/Padoeck%20plankklein_zpsesbombuh.jpg (http://s12.photobucket.com/user/taveirnewim1/media/Padoeck%20plankklein_zpsesbombuh.jpg.html)

Mooi plankje. Nagenoeg kwartiers. Gaat het echt wel doen. Maar denk bij het bewerken van Padouk wel aan goede stofafzuiging. Sommige mensen reageren heftig op Padouk stof.

Succes en groet,
Enra

De wim
14 juni 2015, 11:21
Ja ik heb dat ook reeds gehoord dat stof voor problemen kan zorgen. Welk hout had ik dan beter gekocht.
Ik heb een plan gevonden van een lapsteel, maar deze is iets breder (1,5 cm) en maar 3,8 cm dik. als ik de mijne op elkaar lijm heb ik 5 cm. of speelt dat geen rol?
Groeten Wim

Enra
14 juni 2015, 12:50
Ja ik heb dat ook reeds gehoord dat stof voor problemen kan zorgen. Welk hout had ik dan beter gekocht.
Ik heb een plan gevonden van een lapsteel, maar deze is iets breder (1,5 cm) en maar 3,8 cm dik. als ik de mijne op elkaar lijm heb ik 5 cm. of speelt dat geen rol?
Groeten Wim
Je Padouk is prima, ziet er fraai uit. Ik weet niet of je perse iets beters had kunnen of moeten kopen. Qua maatvoering is het natuurlijk goed om je te richten op wat gebruikelijk is, maar er is altijd ruimte voor eigen ideeën en initiatieven. Dikker betekent (logischerwijze) wel zwaarder.

Groet,
Enra

De wim
15 juni 2015, 00:20
Een buur van mijn heeft een machine om te schaven, en zo dunner maken alvorens ze aan elkaar te lijmen.
Groeten Wim

De wim
16 juni 2015, 23:48
Ik wil blues spelen op de lapsteel. Zijn de soort snaren of andere onderdelen van belang om deze sound te krijgen?
Groetjes Wim

AC3D
17 juni 2015, 10:33
ik ben niet thuis in pedalsteel-bouw, maar ik gok dat hier t zelfde geld als bij de meeste andere gitaren.

de 2 dingen die het meeste van je geluid bepalen zijn je pickups, en je versterker. Als je er een actieve EMG ingooit ga je natuurlijk nooit een bluesy geluid krijgen. Er zullen vast speciale pickups voor zijn, moet je alleen even naar zoeken.

Woml
17 juni 2015, 11:44
Een lapsteel is leuk, lekker makkelijk bouwen. Je hoeft niet heel nauwkeurig te letten op fretafstanden, intonatie, actie, en dat soort dingen. En geen gedoe met truss rods om te zorgen dat je hals recht blijft; gewoon een dik blok hout dat niet of nauwelijks meegeeft.

Neem wel een setje dikke snaren; je wilt eigenlijk dat ze zo min mogelijk gaan fladderen, buigen of uitrekken als je er op gaat spelen. Ik heb destijds een mix-and-match-setje gemaakt. Begonnen met een setje .009, maar daarvan de hoogste twee (.009 en .011) weggelaten, en aangevuld met een .020 en een .056... Het totaal werd dus .016/.020/.024/.032/.042/.056.

De wim
17 juni 2015, 12:16
Ik heb een humbucker gezien dan iemand gebruikt heeft in een lapsteel gitaar, namelijk de Seymour Duncan SH2N Jazz. Kost hier bij ons 73 euro. Is geschikt voor Jazz en blues. Maar zijn er nog andere die dezelfde specificaties hebben maar een ander merk, eventueel een goedkopere (is daarom misschien minder van kwaliteit. En welke brug is goed.
Groetjes Wim

Harry
17 juni 2015, 14:28
er hoeft niet per se een bepaald soort element in, hoeft dus niet zo duur te zijn.Qua brug zou je ook een metalen l-strip kunnen gebruiken, waarbij de snaren door de body lopen.