PDA

View Full Version : Eindelijk...Line-6 HELIX...meer concurentie!!



herrieman
12 juni 2015, 23:19
The red monster strikes back.

http://line6.com/helix/

Remork1970
13 juni 2015, 00:36
Mooi.
Hopelijk maken ze nu eens echt de claim waar dat het allemaal authentiek en organisch en blah klinkt.
Anders krijgen we over een tijd toch weer dat gesnater van gebruikers dat 't 't toch net niet helemaal is.

Pepe
13 juni 2015, 00:57
Hoe goed digitaal ook gaat worden, zolang je vergelijkt zal het niet hetzelfde zijn. Het is ook beetje de denkfout van het digitaal vind ik, ergens op willen lijken, je zou het op zijn eigen merites moeten beoordelen. Of de boel omdraaien desnoods.
Maar goed. We hebben een vibe en we hebben een bucket delay, zoveel is duidelijk. Ik snap dat marketing gelijk Hendrix van stal haalt maar een beetje sneu voor de jongens & meisjes die een paar jaar ingewikkelde algoritmes hebben lopen schrijven.

Maar goed, internet, korte spanningsboog, je moet het in soundbites presenteren. Straks komen ongetwijfeld de in-depth filmpjes.

mattihafler
13 juni 2015, 08:54
Waarschijnlijk meer leuk voor thuis dan op het podium (wat ik ook mensen hoor zeggen over Kemper bv.)
Ik denk dat line 6 er verstandig aan zou doen om een M13 2.0 te maken, zonder de amp en cab moddeling, maar met goedwerkende midi en dezelfde routing opties (schakelen van amp channels + aantal loops voor overige pedalen).

Eigenlijk dus de helix zonder de amp/cab moddeling.

Wie weet!

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

prinspatrick
13 juni 2015, 09:10
Ziet er veel belovend uit. Ik vind de vormgeving, bediening en aansluitmogelijkheden echt sterk.

Hopelijk klinkt het en vooral speelt het beter dan hun huidige producten. Ben benieuwd.

obiwanjacobi
13 juni 2015, 11:21
Cool dat ze bij elke foot-switch een display hebben gezet. Maakt het erg flexibel en duidelijk.
Nu alleen nog een tril-functie :seriousf:

arjanb01
13 juni 2015, 12:26
En wifi en blue tooth, wel zo handig als je draadloos speelt 😂

Terminus
13 juni 2015, 16:04
Hebben ze nou gewoon een hele dure M13 gemaakt? Maar dan met luxere schermpjes?

mattihafler
13 juni 2015, 16:45
Hebben ze nou gewoon een hele dure M13 gemaakt? Maar dan met luxere schermpjes?

Ik zou eerder zeggen een duurdere POD HD500. Want in deze zit weer gewoon amp modeling...wat in de m13 niet aanwezig is.

muziekschuur
13 juni 2015, 18:17
http://www.premierguitar.com/ext/resources/images/content/2015_06/LNU/Jun15_LNU_Line6_Helix-Rack_WEB.jpg

http://www.premierguitar.com/ext/resources/images/content/2015_06/LNU/Jun15_LNU_Line6_Helix-Control_WEB.jpg

1500 dollar voor de rack unit. 500 dollar voor het floorboard.

dml
13 juni 2015, 18:52
Vooral dat "tour-grade" is voor mij interessant, want dat laat m.i. te wensen over bij bijv. het Shortboard. Ben benieuwd, de lay-out van het Helix Board vind ik nu al overzichtelijker dan van bijv. de Kemper Remote. En de flexibiliteit van de aparte schermpjes boven de switches spreekt ook voor zich, net als van de RJM Mastermind GT-serie.

apekop
21 juni 2015, 01:39
Interessant! Ben zeer benieuwd hoe deze zich verhoudt tot de Axe fx of Kemper qua kwaliteit van de effecten en modelling. Zeker wel concurrentie voor de aankomende Fractal AX8. Het lijkt me dat de floor versie daar op gebaseerd is. Line 6 komt zo qua prijs ook in het hoger segment van de markt en lijkt de strijd met Fractal te willen aangaan...

Het ziet er heel goed uit maar uiteindelijk gaat het wel om de klank natuurlijk.

Begrijp ik het goed dat er een rack versie is met een losse controller en ook een standalone floor versie? kunnen die allebei precies hetzefde?

musicmannetje
10 juli 2015, 23:17
Ja, rack en floor versie, maar... Stil to come. Floor komt in aug, rack wat maandjes later.. Kosten hetzelfde, dus rack heeft nog extra kosten voor de optionele footcontroller met displays.
Ik ben heel benieuwd hoe het klinkt, want eigenlijk is het te mooi om waar te zijn. De marketing heeft zijn werk goed gedaan, maar nu moet nog blijken of het ook die 1500 euro waard is. Het zit dus in dezelfde range (qua prijs) als de kemper, dus de twijfel slaat enorm toe. Ben altijd een line6 adapt geweest maar misschien daar maar eens verandering in brengen...

morris
11 juli 2015, 00:22
klinkt toch wel zeer veelbelovend moet ik zeggen....

tnijland
12 juli 2015, 01:35
Hopelijk zit ik er naast maar persoonlijk heb ik geen groot vertrouwen in Line6 m.b.t. modeling. De time-based effecten zijn op zich redelijk goed maar modeling was toch nog toe behoorlijk matig. Gelet op de feiten, lijkt het dat Line6 sterk is in een prettige UX-experience en ze zijn ook de eersten met een fatsoenlijk floorboard. Daar scoren ze dus extra t.o.v. de competitors. Dit nog beter en professioneler uitvoeren (denk aan de TC G-System) is dus zeker een slimme zet.

Ik maak me voornamelijk zorgen om de amp-models die vast wel een improvement hebben gekregen maar het waarschijnlijk niet gaan redden t.o.v. Kemper, Axe-Fx II en al helemaal niet in vergelijking met een goede buizen amp.

Please prove me wrong ;-)

dml
4 augustus 2015, 14:00
Dit klinkt (uiteraard) toch dikke prima. Nu niet alleen maar clean en over-the-top hi gain maar ook de wat "moeilijkere" crunch en clean met een randje sounds.

Deel 1:

https://www.youtube.com/watch?v=EVOSzWJiNBg

Deel 2:

https://www.youtube.com/watch?v=Xopwio5IJtc

harrie-beton
4 augustus 2015, 14:43
De video's zijn van line6 zelf en klinken natuurlijk erg goed maar dat klonken de video's van de POD tien jaar gelden ook.
Geef mij maar de FX8 voor dat geld van Fractal audio.

Joost de Ruig
4 augustus 2015, 15:40
Ik heb nog nooit een Line6 product gezien of gehoord waarvan ik dacht: WoW, die moet ik hebben. Ongetwijfeld zit er goed spul tussen met prima mogelijkheden, maar ik hou nu eenmaal van analoog, van vintage, van true sound. Ja, daar zit imperfectie tussen, maar ook warmte en geluid met een ziel.

D3nnis
4 augustus 2015, 23:25
Ik heb nog nooit een Line6 product gezien of gehoord waarvan ik dacht: WoW, die moet ik hebben.

Ik wel; hun draadloze systemen zijn echt geweldig!

Joost de Ruig
4 augustus 2015, 23:28
Ik wel; hun draadloze systemen zijn echt geweldig!

Ok, die ken ik niet.

telerocker
5 augustus 2015, 00:09
Die vids klinken best goed. Een echte benchmark is hoe zo'n unit zich op het podium bij flink volume manifesteert. Dan vallen modelingamps doorgaans door de mand.

herrieman
5 augustus 2015, 09:36
Vermeldenswaard is dat Yamaha recentelijk eigenaar is geworden van line 6. Ik hoop dus maar dat de betere klantenorientatie van Yamaha de nieuwe standaard wordt bij Line 6. En mijn ervaringen met modeling? Nooit helemaal overtuigend. Dus ook hier geldt: proof is in the eating.

harrie-beton
5 augustus 2015, 10:43
Line6 heeft de draadloze producten overgenomen. Niet zelf ontwikkeld.

dml
5 augustus 2015, 15:56
Line6 heeft de draadloze producten overgenomen. Niet zelf ontwikkeld.

Dat maakt ze toch niet minder geweldig?

harrie-beton
5 augustus 2015, 17:39
De draadloze systemen komen in 2008 van ander bedrijf (x2). Line6 heeft het overgekocht. Het is technisch gezien een gescheiden afdeling waarvan de kwaliteit niets met de Helix te maken heeft.

Ik heb erg veel ervaring met modeling van line6 en de Helix lijkt mij een mooi ding maar er zijn behoorlijke concurrenten in die prijsklasse én Modeling is beetje een doodlopende straat. Er worden gouden bergen altijd beloofd maar het is in de praktijk lastig door 3 dingen:

[1] Het blijkt lastig voor modeling om een goed gitaargeluid te maken op alle drie de gebieden: in oefenruimte, thuis en podium.
Zoals in het filmpje, in een studio, dat overtuigt me niet.
Kijk ik heb een door "dr. tube" onderhouden Carvin Legacy, zet er 1 of 2 microfoons voor in een studio en je hebt echt een dijk van een gitaargeluid hoor. Dat is makkelijk.
Mijn gear doet het goed in oefenruimte, thuis (beetje hard maar hebben de ISO cab) en podium. Toen ik nog volledig met modeling speelde had ik erg veel moeite met goede sound in oefenruimte en kocht uiteindelijk voor bijna 1000 euro aan eigen monitoren.
En dan nog, modeling is ongeveer 80% van een goed gitaargeluid ben ik nu achter.

[2] Gitaristen zijn best wel conservatief

[3] Jammen en on-the-fly even dingen instellen zoals op een pedalboard is op het digitale spul een hele klus. Iedere patch is technisch gescheiden en delays lopen niet door als je van patch wisselt. Op pedalboard is dat geen probleem.

tnijland
5 augustus 2015, 22:01
[1] Het blijkt lastig voor modeling om een goed gitaargeluid te maken op alle drie de gebieden: in oefenruimte, thuis en podium. Zoals in het filmpje, in een studio, dat overtuigt me niet.
Kijk ik heb een door "dr. tube" onderhouden Carvin Legacy, zet er 1 of 2 microfoons voor in een studio en je hebt echt een dijk van een gitaargeluid hoor. Dat is makkelijk.
Mijn gear doet het goed in oefenruimte, thuis (beetje hard maar hebben de ISO cab) en podium. Toen ik nog volledig met modeling speelde had ik erg veel moeite met goede sound in oefenruimte en kocht uiteindelijk voor bijna 1000 euro aan eigen monitoren.
En dan nog, modeling is ongeveer 80% van een goed gitaargeluid ben ik nu achter.

Daar kan ik het volledig mee eens zijn. Ook ik heb de ervaring dat daar waar een buizen amp snel is in te regelen je met een modeler teveel moet experimenten om de feel, vetheid van de drive en de basissound goed te krijgen. Ik merk het zelfs in mijn huidige hybride pedalboard waar de Torpedo CAB vaak het middel wordt om kleine klank aanpassingen te maken terwijl ik die behoefte bij mijn buizenamps vrijwel niet heb. De Torpedo is een fijne cab simulator maar hij haalt kennelijk nog wel iets weg in de sound.

Ik wil nog wel eens gaan kijken hoe mijn analoge ADA ampulator (12AX7 based buizen power-amp incl. speaker/mic simulator) zich verhoudt t.a.v. de Torpedo.

dml
6 augustus 2015, 15:56
De draadloze systemen komen in 2008 van ander bedrijf (x2). Line6 heeft het overgekocht. Het is technisch gezien een gescheiden afdeling waarvan de kwaliteit niets met de Helix te maken heeft.

Hoe je het ook went of keert, de draadloze producten van Line6 blijven geweldig, ook al hebben ze het niet zelf ontwikkeld. Niemand maakt de link tussen Helix en Relay an sich, het werd tussendoor genoemd.



Ik heb erg veel ervaring met modeling van line6 en de Helix lijkt mij een mooi ding maar er zijn behoorlijke concurrenten in die prijsklasse én Modeling is beetje een doodlopende straat. Er worden gouden bergen altijd beloofd maar het is in de praktijk lastig door 3 dingen:

[1] Het blijkt lastig voor modeling om een goed gitaargeluid te maken op alle drie de gebieden: in oefenruimte, thuis en podium.
Zoals in het filmpje, in een studio, dat overtuigt me niet.
Kijk ik heb een door "dr. tube" onderhouden Carvin Legacy, zet er 1 of 2 microfoons voor in een studio en je hebt echt een dijk van een gitaargeluid hoor. Dat is makkelijk.
Mijn gear doet het goed in oefenruimte, thuis (beetje hard maar hebben de ISO cab) en podium. Toen ik nog volledig met modeling speelde had ik erg veel moeite met goede sound in oefenruimte en kocht uiteindelijk voor bijna 1000 euro aan eigen monitoren.
En dan nog, modeling is ongeveer 80% van een goed gitaargeluid ben ik nu achter.

[2] Gitaristen zijn best wel conservatief

[3] Jammen en on-the-fly even dingen instellen zoals op een pedalboard is op het digitale spul een hele klus. Iedere patch is technisch gescheiden en delays lopen niet door als je van patch wisselt. Op pedalboard is dat geen probleem.

[1] Oneens, spreek voor jezelf. Het lukt mij blijkbaar om in alle gevallen met modeling een goed geluid te krijgen. Waar nagenoeg alle gitaristen de fout in gaan, als het om modeling gaat, is dat ze het regelrecht vergelijken met hun buizen setup. Stel gewoon je verwachtingspatroon bij, heel simpel. Ik verwacht echt niet dat mijn GP-10 rechtstreeks naar de PA en in-ears hetzelfde klinkt als mijn Triple Recto met 4x12 die zorgt voor een bloedend scrotum. Het geluid van de GP-10 is voor mij in ieder geval meer dan acceptabel en het publiek heeft het niet eens door dat ik niet over een amp speel.
Knap dat het jou heel simpel lukt om in de studio even 1 of 2 mic's voor je cab te zetten voor een dijk van een geluid. Juist in de studio komt de plaatsing van mic's erg nauw, de kleinste verschuiving kan al negatieve gevolgen hebben voor je sound. En dan heb je eindelijk je sound (in de studio) gevonden, lukt het jou vast niet datzelfde geluid 100% live te evenaren (andere mic's, andere plaatsing, invloeden van akoestiek, enz.).
1000 euro aan monitoren? Twee stuks QSC K12's (bijvoorbeeld) is nog steeds niet hetzelfde als één 4x12 cab dus het KAN nooit hetzelfde klinken en voelen.

[2] Absoluut mee eens :)

[3] Ligt ook weer helemaal aan jezelf. Klopt, je kunt niet even snel aan een paar knoppen draaien maar als jij je modelingding goed kent, kan jij vast wel op een snelle manier instellingen wijzigen. Dat het dan een paar seconden extra kost t.o.v. conventionele draaiknopperij, nou en?!

Let wel, ik ben absoluut geen tegenstander van modeling of buizenextremist maar ik weet wanneer ik één van beide kan/ wil toepassen en stel navenant mijn verwachtingen bij.

apekop
6 augustus 2015, 19:00
Op alle punten eens met dml.

Wat betreft punt 3: de delay spillover kan prima met de meeste modellers.

showband
6 augustus 2015, 19:09
ik heb prima resultaten met zowel amps als modellers.
Bij modellers merk ik dat het voor mijzelf het beste gaat als ik gewoon uit de 1000miljoen patches er eentje kies die mij het meeste aanspreekt en dan verder de rest negeer.
Zodra je gaat proberen voor elk nummer een "optimale patch" te vinden krijg ik steeds een eindeloze reeks vlees-noch-vis sounds.
Gewoon een patch tweaken totdat ie goed zit en verder niet aankomen. Dat werkt voor mij prima.

apekop
6 augustus 2015, 19:12
Ik moet wel zeggen dat het in een improviserende setting wel een stuk lastiger is met modelling of multieffecten om snel dingen on the fly aan te passen omdat je meestal door allerlei menu's heen moet. Dat is een stuk makkelijker met pedalen en een echte versterker.

dml
6 augustus 2015, 23:35
Wat Showband doet, doe ik min of meer ook. Ook al speel ik in een Top-100 band, ik gebruik maar drie ampmodels waarmee ik vier basis sounds heb (clean, drive, gain, hi gain). Ik ga echt niet voor ieder nummer een aparte patch maken, ook om de reden die Showband geeft maar ook niemand die hoort of jij Where the streets have no name speelt over een ietwat overstuurd Twin-model of een Vox-model, zolang die dotted 8th delay er maar wel in zit.

munkie
17 augustus 2015, 20:53
Ik heb laatst op mijn 16 track portastudio minimaal 10 X een AC/DC slaggitaar partij opgenomen....:blast:

Winnaar is dan toch weer gewoon een SM57 voor mijn Marshall 2X12 met mijn Blackstar HT5 top erop. Echter, dan krijg je direct geluid wat niet fijn opnemen is IMHO. En niet leuk voor de buren.

In een home/project studio is modelling ontzettend handig. Direct de porta/mengpaneel/PC in. Via USB dan direct naar je DAW software. Programmeren via de app op de Ipad of de editor op de PC. Opnames re-ampen. Heerlijk klooien met parameters. Lange winteravonden onder de pannen! :cooler:

Het is wel zo dat genoemde Blackstar prachtig cleaner wordt als je de volumepot vd gitaar omlaag draait. Dat gaat zo subtiel. En dan die boventonen. Clean met spacy effecten en metal is geen probleem met modelling. Wat er tussen in zit wel. Crunch!

D3nnis
17 augustus 2015, 21:23
Clean met spacy effecten en metal is geen probleem met modelling. Wat er tussen in zit wel. Crunch!

Als je modelling software of hardware tips hebt voor goede hardere rock of metalsounds, dan graag, want in mijn beleving is het nog steeds allemaal niet top, de software oplossingen althans.

munkie
18 augustus 2015, 10:48
Ik ben begonnen met de Line 6 POD, eind jaren 90 de volle mep voor betaald, nu nix meer waard. Degelijk, makkelijk te bedienen. Heeft "een sound" waar we nu op neerkijken maar was een doorbraak in die tijd. Ruist wel. Recentelijk aangeschaft: Avid Eleven Rack. Presets zijn niet denderend dus zelf aan de slag. Er is een site met presets die je kan downloaden. Ruist niet en het opgenomen geluid kan erg goed zijn. Ook een prima USB bak voor bij de PC.

Ik heb wel eens wat gedaan met software zoals NI Guitar Rig. Visueel overweldigend maar zodra je de monitor uitzet en echt gaat luisteren valt het tegen.

Ik ben geen metal man maar old school bluesrock/classic rock.

D3nnis
18 augustus 2015, 20:23
Guitar Rig kan ik ook niks mee. Amplitube idem (alhoewel ik daar een bepaald engl model van geprobeerd heb die wel ok was). Tot nu toe is Scuffham S gear vwb software nog favoriet.
Ik heb idd ook ooit een pod (pro) voor veel geld gekocht 😀

showband
19 augustus 2015, 09:30
In de homestudio goede resultaten met de modeler in de UAD kaart. live werk ik met een digitech hotrod. Heb sinds kort naar aanleiding van dit forum een AMT preamp pedaaltje op de kop getikt. De FET versie niet de buizen. En daar in de oefenruimte DI goede resultaten mee. Dus die gaat misschien op een nieuw board.

apekop
19 augustus 2015, 10:20
Even terug on topic, het gaat tenslotte over de Helix en niet over home recording: wie hier overweegt om een Helix te kopen of op zijn minst te proberen?

herrieman
19 augustus 2015, 20:38
Om het jullie wat makkelijker (of moeilijker) te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=i1fBuSjDnCw

telerocker
19 augustus 2015, 23:25
Ik niet. Ik zie de zin er niet zo van in. Ik lees steeds weer dat eigenaren van zo'n modelingapparaat zich beperken tot enkele sounds/presets. Die haal je ook uit een veelzijdige amp plus een paar pedaaltjes. Live klinkt een buizenbak sowieso lekkerder.
Maar voor wie thuis lekker wil tweaken en soundscapen, is zo'n ding ongetwijfeld de moeite waard.

obiwanjacobi
20 augustus 2015, 08:31
https://www.youtube.com/watch?v=i1fBuSjDnCw

[2c]

apekop
20 augustus 2015, 10:56
Ik ben niet onder de indruk van de sounds naar aanleiding van die demo. De eerdere video's in dit topic vond ik veel beter. Ik vind die andertons video's sowieso nooit goed. Vooral die linkse gast is meer met zichzelf en de camera bezig dan met het product. En dan die flauwe puberale niet grappige opmerkingen de hele tijd.....

Ik denk dat je de helix niet moet beoordelen a.h.v deze video maar moet wachten tot je er zelf op gespeeld hebt.

Rinze
20 augustus 2015, 11:05
Demo's van Anderton klinken inderdaad eigenlijk altijd beroerd. De enige die dat overtreft is Paul Riario (weet niet zeker of ik de naam zo goed spel) van Guitar World.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

harrie-beton
20 augustus 2015, 14:52
Het ook geen demo van Anderton, de main woordvoerder (script van line6?) is een man van Line 6.
De Anderton jongens zitten erbij.

Geen woord over negatieve kanten natuurlijk en geen vergelijking met andere apparaten. Moeite van video niet waard, bespaar 48 minuten van je leven.

harrie-beton
20 augustus 2015, 15:06
Video ik wel gezien, moet je kijken hoe enorm lang ze doen over een tremolo aanzetten en een reverb.
LOL

dml
20 augustus 2015, 20:49
Even terug on topic, het gaat tenslotte over de Helix en niet over home recording: wie hier overweegt om een Helix te kopen of op zijn minst te proberen?

Tja, ik weet het nog niet. Proberen is in mijn geval ook aanschaffen (bij Thomann of Bax, lekker 30 dagen alles rustig uitvogelen). Ik ben misschien nog wel meer benieuwd naar de ISP Theta Pro.....

harrie-beton
20 augustus 2015, 23:24
Voor dat geld zou ik eerder gaan voor de Fractal FX8.

dml
21 augustus 2015, 03:24
Top, dan ben ik benieuwd hoe jij je preamp-sounds (incl. cab sim) uit de FX-8 gaat halen.

apekop
21 augustus 2015, 10:29
Top, dan ben ik benieuwd hoe jij je preamp-sounds (incl. cab sim) uit de FX-8 gaat halen.

er komt ook een Fractal AX8 uit waar ook modelling in zit. Dat is in principe dus hetzelfde als een Helix. Line 6 heeft zich duidelijk laten 'inspireren' door Fractal; nagenoeg dezelfde opzet als de Ax-8 en dan een rack versie met floorboard dat weer bijna hetzelfde is als een Axe fx II met MFC. Ligt er te dik bovenop.

apekop
21 augustus 2015, 10:29
Top, dan ben ik benieuwd hoe jij je preamp-sounds (incl. cab sim) uit de FX-8 gaat halen.

er komt ook een Fractal AX8 uit waar ook modelling in zit. Dat is in principe dus hetzelfde als een Helix. Line 6 heeft zich duidelijk laten 'inspireren' door Fractal; nagenoeg dezelfde opzet als de Ax-8 en dan een rack versie met floorboard dat weer bijna hetzelfde is als een Axe fx II met MFC. Ligt er te dik bovenop.

herrieman
21 augustus 2015, 11:55
Het is nog maar de vraag of de AX8 het daglicht gaat zien. Zoals de FAS community vaak zegt: AX8=Vapour Ware. Gebakken lucht waar een mooi plaatje van bestaat. Voor de rest niets, nada, noppes.

apekop
21 augustus 2015, 12:00
Het is nog maar de vraag of de AX8 het daglicht gaat zien. Zoals de FAS community vaak zegt: AX8=Vapour Ware. Gebakken lucht waar een mooi plaatje van bestaat. Voor de rest niets, nada, noppes.

Ik zie geen enkele reden of info waarom hij niet zou komen. Alles ziet er naar uit dat hij gewoon komt. Ik zit vaak op het Fractal forum maar ken die uitspraak van Vapour Ware niet.

prinspatrick
21 augustus 2015, 13:34
Het is nog maar de vraag of de AX8 het daglicht gaat zien. Zoals de FAS community vaak zegt: AX8=Vapour Ware. Gebakken lucht waar een mooi plaatje van bestaat. Voor de rest niets, nada, noppes.

Ik ben er zeker van dat die er wel komt. Volgens Cliff toch, en die zal het wel weten.

http://forum.fractalaudio.com/lounge/102489-i-know-its-been-asked-but-ax8.html#post1229093

Productiemodel is er toch al, en lijkt me geen Photoshop. Waar je "Zoals de FAS community vaak zegt: AX8=Vapour Ware. Gebakken lucht waar een mooi plaatje van bestaat." vandaan haalt is mij een raadsel. Heb ik nog niet gezien op het forum.

herrieman
21 augustus 2015, 13:47
Bedoeld is dat de FAS-polizei regelmatig de term Vapour ware gebruikt heeft voor de komst van de Kemper en andere concurrentie. Deze lijn mag dus gerust doorgetrokken worden :-)

En met de Helix en de Amplifire wordt het aanzienlijk moeilijker voor de AX-8. En Cliff heeft wel vaker wat gezegd............Ha!

apekop
21 augustus 2015, 14:51
Nogmaals; nergens op gebaseerd

apekop
21 augustus 2015, 14:58
Vanwaar de wrok tegen Fractal trouwens herrieman?

dml
21 augustus 2015, 16:30
Vanwaar de wrok tegen fractal trouwens herrieman?

Als ik zijn posts in dit draadje bekijk, dan is het niet zozeer wrok tegen Fractal in het bijzonder, wel tegen modeling in het algemeen.

En nu weer gezellig verder met het programmeren van mijn zojuist binnen gekomen Boss GT-100 :)

herrieman
21 augustus 2015, 22:15
Dit topic ging toch over De Helix? Ik denk dat je met je favoriete IR ingeladen heel dicht bij het orgineel kan komen.
En line 6 is de club waar modeling begonnen is en waar alle andere modellers het van gepikt hebben. Yep ook die dure..... :-). Die dure heeft overigens nog veel meer gepikt en gaat maar door met pikken.

Maar zoals eerder gezegd. The Proof van de Helix is in the eating. Dus nog even geduld.

Hier deel 2; https://www.youtube.com/watch?v=xaZCK0YFl1c (https://youtu.be/i1fBuSjDnCw)

Oh, en het lijkt er toch echt op dat de Helix ook al een concurrent is van de FX-8,2 XL **+ Ultra :-)

ateng
23 augustus 2015, 13:41
Lijkt mij echt een te gek apparaat!! Klinkt echt goed en de fx ook.

herrieman
9 oktober 2015, 11:48
Langzaam komen de eerste clipjes van gebruikers binnen.

Klinkt toch helemaal niet slecht

Niet voor ieders smaak maar hier is er eentje:

https://www.youtube.com/watch?t=13&v=8WwQJ7Ns96M

apekop
9 oktober 2015, 11:55
Er valt weinig zinnigs over te zeggen ahv dat clipje vind ik. Jammer dat het altijd weer een rock of metal geluid moet zijn. Ben verder wel benieuwd hoe de strijd tussen de Fractal AX8 en de Helix gaat verlopen. Er zijn al zoveel (onzinnige) discussies/topics over op diverse fora met ontzettend veel bevooroordeelde meningen, zonder dat iemand ze beide heeft vergeleken in het echt.

deefke666
9 oktober 2015, 12:05
Het valt me eigenlijk wel wat op dat er voor de line6 helix, in tegenstelling tot de pod hd500 en 500x, de fractal en de kemper, veel minder interesse schijnt te zijn.
Zowel op forums als op YouTube en dergelijke.
Of vergis ik me daar nu in?

herrieman
9 oktober 2015, 12:31
Hier nog 1 maar dan in 4cm met de Kemper :seriousf:


https://www.youtube.com/watch?t=7&v=WDUh32wKO1E

apekop
10 oktober 2015, 01:12
Het valt me eigenlijk wel wat op dat er voor de line6 helix, in tegenstelling tot de pod hd500 en 500x, de fractal en de kemper, veel minder interesse schijnt te zijn.
Zowel op forums als op YouTube en dergelijke.
Of vergis ik me daar nu in?

Ik weet niet waar je dat uit opmaakt? Volgens mij is er juist wel veel interesse voor de Helix. Er wordt al maanden over gespeculeerd op diverse fora. Hij is nog niet verkrijgbaar.

prinspatrick
11 oktober 2015, 03:40
Het valt me eigenlijk wel wat op dat er voor de line6 helix, in tegenstelling tot de pod hd500 en 500x, de fractal en de kemper, veel minder interesse schijnt te zijn.
Zowel op forums als op YouTube en dergelijke.
Of vergis ik me daar nu in?

http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/line6-helix.1586637/page-607#post-20730264

Met meer dan 12.000 posts en bijna een miljoen views, kun je moeilijk spreken van veel minder interesse

deefke666
11 oktober 2015, 12:00
Dan zal ik me waarschijnlijk vergissen
Ik heb me misschien een beetje verkeerd uitgedrukt,
ik heb de indruk dat de impact van de helix minder groot is dan voorgenoemden (vooral in mijn eigen omgeving dan)

Ik ken verschillende muzikanten die de laatste jaren uitsluitend met moddeling spelen en ook vaak de nieuwste dingen aanschaften,
van de pod xp, naar de x3, naar de hd500, naar de axe of kemper maar die nu deze helix links laten liggen om één of andere reden.

Misschien omdat line6 nu meer van het middenklasse budget is gaan meedoen in de hogere prijs klasse.
Het zal ook wel een verschil gaan maken als er, eens hij verkrijgbaar is, meer gebruikers clipjes te zien zullen zijn op YouTube waarschijnlijk.

Maar ik had gewoon de indruk dat er meer "pre" interesse was voor de andere high end moddelers.

Maar opnieuw ik kan me vergissen ;)

denis.hermans
11 oktober 2015, 18:55
Tja als je natuurlijk al een kemper of axe hebt gekocht dan heeft dat apparaat natuurlijk wel wat gelost en is daar wellicht goed over nagedacht voor de aankoop. Misschien dat men daarom niet snel gaat veranderen. We spreken hier over wat andere budsgetten dan een overdrive pedaaltje.

Persoonlijk zou ik bij het helix "vloermodel" toch wel wat zenuwachtig worden om zo'n duur apparaat gewoon op de grond te hebben liggen met alle "gevaren " die daarbij horen.

tnijland
11 oktober 2015, 23:26
Grappig. Ik vind rack-units of kemper-koffertjes juist een beetje gedateerd. Een goed multi-fx pedalboard zou het juist helemaal doen voor mij.

Echter wel op de voorwaarde dat ze de preamp modeling, pre-fx, power-amp modeling, post-fx en IR cabinet simulaties separeren. Zo kun je dan namelijk iedere combinatie maken die je wil ;-)

denis.hermans
12 oktober 2015, 23:44
Ja praktisch is dat natuurlijk wel maar je staat dan wel te "stampen" op zeer dure spullen...

harrie-beton
13 oktober 2015, 11:20
Precies wat Denis zegt. Mijn effectendoos staat veilig en het voetpedaal ligt voor op het podium. Van het voetpedaal heb ik zelfs een 2e.

Nog een voordeel is het instellen, ik heb een stack en met de effectendoos erop hoef ik niet te bukken en kan ik comfortabel mijn effecten fijn afstellen.

mattihafler
13 oktober 2015, 12:14
Nog een voordeel is het instellen, ik heb een stack en met de effectendoos erop hoef ik niet te bukken en kan ik comfortabel mijn effecten fijn afstellen.

De helix is ook met de voet af te stellen....

paulusdeBKB
14 oktober 2015, 00:42
Of de Helix wel/niet de tongen meer losmaakt dan Kemper of Axe-FX, het zal wel... Wat mij vooral bezighoudt is: klinkt 'ie? Persoonlijk ben ik wel degelijk enorm geïnteresseerd in de Helix. Vanwege zijn mogelijkheden en vanwege zijn ergonomie, en vanwege de integratie met Variax gitaren.

Ik ga binnenkort de Helix zeker een keer aan de tand voelen in combinatie met een Variax. En als die combi goed bevalt, gaan al mijn andere spulletjes eruit en koop ik dat. Traditie is mooi, en vibe en sound ook, maar in 1 keer klaar zijn en nooit meer iets anders hoeven ook.

telerocker
14 oktober 2015, 01:50
Ik moet wel zeggen dat de display en layout overzichtelijk is en voor mij als een echte guitar>amp-man lijkt de Helix redelijk intuïtief te bedienen.

harrie-beton
14 oktober 2015, 09:55
"De helix is ook met de voet af te stellen...."


Ik heb de video gezien hoe lang de jongens doen over een tremelo effect, no thank you.
Het is vooral de prijs, 1300 / 1400 euro op de grond leggen - heb ik liever niet.

apekop
15 oktober 2015, 11:49
Het is vooral de prijs, 1300 / 1400 euro op de grond leggen - heb ik liever niet.

Met een beetje midi controller en/of fancy pedalenbak heb je ook al snel aan dat bedrag op de grond liggen. Gewoon weg blijven van biergooiend en kwijlend publiek... :)

D3nnis
15 oktober 2015, 12:00
maar in 1 keer klaar zijn en nooit meer iets anders hoeven ook.

Jaja...
Weet niet hoe dat bij jou werkt, maar dat duurt eigenlijk nooit langer dan een jaar :D


Met een beetje midi controller en/of fancy pedalenbak heb je ook al snel aan dat bedrag op de grond liggen. Gewoon weg blijven van biergooiend en kwijlend publiek... :)

Veel midi controllers van 1500,- zijn er niet, toch?
Ik hou wel van bier gooiend publiek. Altijd beter dan voor andere muzikanten spelen (want dan moet je iets kunnen)....

apekop
15 oktober 2015, 12:06
Ik hou wel van bier gooiend publiek. Altijd beter dan voor andere muzikanten spelen (want dan moet je iets kunnen)....

geweldige uitspraak! Die houden we erin :)

dml
15 oktober 2015, 18:25
Veel midi controllers van 1500,- zijn er niet, toch?


Als je het footcontroller-deel, dus met de programmeerbare displays, gaat vergelijken met een alternatief die diezelfde programmeerbare
displays biedt, kom je al snel uit op de RJM Mastermind GT-serie, en die gaat echt wel richting de € 1500,-.

Een stuk transparant tafelzeil doet overigens wonderen, heeft mijn board al van menig bierdouche gered.

D3nnis
15 oktober 2015, 18:28
Die RJM, en de Liquid foot controllers zijn dan ook de enige twee die ik ken die zo hoog geprijsd zullen zijn.

tnijland
16 oktober 2015, 13:30
Ik vraag me wel af of Line6 het hiermee gaat redden. Ze zullen ongetwijfeld de kwaliteit omhoog hebben gebracht maar of deze beter is dan Axe-Fx of Kemper waag ik wel een beetje te betwijfelen. Dus moeten ze het verkopen op basis van gebruikersvriendelijkheid. Dat verklaart in ieder geval de uitgebreide floor controller. Persoonlijk had ik dan weer verwacht dat Line6 er ook een hele goede en gelikte PC editor bij had gedaan om hier de concurrenten de loef af te steken. Dus het wordt wel afwachten waar ze zullen eindigen.

muziekschuur
16 oktober 2015, 14:05
https://www.youtube.com/watch?v=RuZurmlRlUM

herrieman
16 oktober 2015, 22:22
Ik zag net op TGP dat Joost Assink heerlijk met de Helix bezig is.

Joost als je dit bericht leest zou je je opinie en ervaringen kunnen delen?

Wat ik zeer indrukwekkend vond was de vergelijk van M-Dan tussen zijn Kemper en de Helix waarbij hij het cabgedeelte van de Kemper in de Helix met een IR erin geladen had. Echt waanzinng maar zoals hij het zelf zei Kemper blijft voor hem de beste.

tnijland
16 oktober 2015, 22:38
Inderdaad een indrukwekkende demo. Maar dat ben ik wel gewend van de Line6 demonstrateurs. Die kunnen alles goed laten klinken. Maar desondanks lijkt hij zeker veel dynamiek te hebben wat tot nog toe het zwakke punt is van alle modelers. Zelfs mijn eigen setje dat bestaat uit een Fender Blackface buizen preamp, buizen Lex Bos superdrive en Torpedo CAB heeft daar nog iets last van t.o.v. bijvoorbeeld mijn CAE OD100.

herrieman
16 oktober 2015, 23:06
Ter aanvulling op mijn vorige bericht

Hier de link naar zijn M-Dan zijn bericht op TGP:
http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/helix-kemper-clips.1629076/

De volgende track vind ik zeer indrukwekkend (de vergelijking)!
So... this is the Helix using an IR created from my favorite Kemper profile... worked out quite well, much better then creating Kemper Cabs out of IRs (with Cab Maker).
It's always the Helix first then the KPA...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/9333867/Helix/JCM800_KemperCab.mp3

prinspatrick
17 oktober 2015, 09:17
Leuke Helix / Axe-FXII/AX8 vergelijking

soundcloud.com/gasp100/sets/helix-and-axefx-ii-clips

SloeGin
17 oktober 2015, 10:26
Het verschil is opmerkelijk klein. Maar voor dat geld zou ik toch voor de Kemper gaan in mijn geval :D

dml
17 oktober 2015, 10:37
Grappig. De bekende "modeling discussie" is nu verschoven van
de vergelijking tussen modelers en the real thing
naar
de vergelijking tussen modelers onderling.

Als puntje bij paaltje komt (live) zal niemand het verschil tussen een Helix, Kemper of Axe kunnen horen.

tnijland
17 oktober 2015, 22:20
Ha ha, dat is niks nieuws. Let's face it, de oude rotten in het vak kunnen met een paar pedalen en een oude transistor Sessionette versterker nog een perfecte sound uit de mengtafel halen door een goede microfoon opstelling i.c.m. de juiste equalizing. Dus...goed spelen is het eigenlijke geheim.

Brad
18 oktober 2015, 01:17
Ik heb weleens gehoord dat wanneer je een enkele transistor vervangt die Sessionette veel beter klinkt .

FNaRK
18 oktober 2015, 14:59
Ik heb weleens gehoord dat wanneer je een enkele transistor vervangt die Sessionette veel beter klinkt .

zeker weten !!!

:soinnocent:

mattihafler
31 oktober 2015, 11:39
Ergens ben ik toch benieuwd.. Heb al veel Line6 spul gehad..maar qua amp modelling heeft t me nooit kunnen boeien..
Voor delay en reverb voldoet het aan mijn wensen (m9).

Maar shit eej..qua gebruiksgemak lijkt het me best fijn.
De Helix en dan een actieve speaker/monitor erbij..that's it!
En die exacte setup kun je dan thuis, bij repetitie en op t podium gebruiken..

Maar goed..deze keer het verstand het maar laten winnen van de aanval van GAS

D3nnis
31 oktober 2015, 13:00
De Helix en dan een actieve speaker/monitor erbij..that's it!


Het klinkt heel aantrekkelijk, maar gitaar spelen via amp- en speakersim over actieve speakers staat -voor mij- zo'n beetje net zo ver van gitaar spelen af als piano spelen :)

showband
31 oktober 2015, 14:58
een floorboard met actieve monitor is meer spullen dan een goede amp.
En de amp klinkt als een amp. Zonder er moeite voor te hoeven doen.

Meer spullen, meer gewicht, meer draden meenemen voor meer geld terwijl je het kan doen met een tweedehands versterkertje.... dat weerhoud mij wel om het zacht uit te drukken.

mattihafler
31 oktober 2015, 15:09
een floorboard met actieve monitor is meer spullen dan een goede amp.
En de amp klinkt als een amp. Zonder er moeite voor te hoeven doen.

Meer spullen, meer gewicht, meer draden meenemen voor meer geld terwijl je het kan doen met een tweedehands versterkertje.... dat weerhoud mij wel om het zacht uit te drukken.

Ik speel op dit moment in 2 bands...
Dat is 2 tops, en 1x n 4x12.
+ dan nog een pedalboard

Vandaar zou het in mijn geval wat handzamer zijn..
Maar heb nog geen concrete plannen om de overstap te gaan maken hoor...

D3nnis
31 oktober 2015, 15:11
2 tops en 1 4x12? Dan zou ik liever 1 top en 2 4x12's hebben, scheelt sjouwen (als je het in de oefenruimte kunt laten staan). Wat is de achtergrond hiervan?

mattihafler
31 oktober 2015, 20:45
2 tops en 1 4x12? Dan zou ik liever 1 top en 2 4x12's hebben, scheelt sjouwen (als je het in de oefenruimte kunt laten staan). Wat is de achtergrond hiervan?

Ik gebruik voor iedere band 1 top. De 4x12 wordt bij 1 vd bands bij repetitie gebruikt, en voor beide bands bij optredens (als ik niet over n cab van een andere band speel)

tnijland
9 november 2015, 00:13
Het is wel grappig dat nadat Line6 de Helix aankondigde, Fractal Audio eindelijk aankomt met de Axe-Ax pedaalversie.

Toeval bestaat niet...

harrie-beton
9 november 2015, 10:42
Zoals ik al schreef, met modeling wil je een goede sound op 3 verschillende situaties.
live, oefenruimte, thuis.

Nu is vooral oefenruimte een zwak punt. In-ear oefenen is erg veel werk met afstellen. Je hebt een beest van een mengpaneel nodig.
Je pakt dan snel een monitor. Veel monitoren zijn bedoeld voor zang en hebben zeer weinig mooi midden en vaak helemaal geen laag. Geen "oempf".

Ik heb erg veel geprobeerd (pod xt pro - pod x3 pro - pod hd pro) maar een lekkere sound over monitoren is erg lastig. In-ear of live met geluidsman is te doen maar met een repetitie gewoon zonder in-ear is het lastig en je komt niet goed door de mix heen.
Vooral clean klinkt een goedkope Fender transistor al beter dan mijn gear toen.
Ik heb voor bijna 1000 euro aan eigen monitoren gekocht omdat de gewone monitoren mij niet bevielen. Dan nog niet tevreden.

Ik heb ook tijd gespeeld met neutrale basversterkers (Peavey TKO) en dat was redelijk. Ben uiteindelijk weer overgestapt naar een buizenversterker met 4x12 kast.

Chiel
11 november 2015, 21:32
Inmiddels 4 gigs verder en die Helix is een blijvertje hoor. Erg fijne en natuurlijke feel en altijd een consistente FOH mix. Heb hem nu zowel bij een grote gig (+1000 man) en een kroeg gig gebruikt (ca. 100 man). Heb uiteindelijk wel een third party IR ingeladen. Top ding!

apekop
12 november 2015, 23:08
ok top! op het Axe fx forum lees ik mindere berichten. Maar goed, die zijn wellicht bevooroordeeld.

herrieman
13 november 2015, 09:45
ok top! op het Axe fx forum lees ik mindere berichten. Maar goed, die zijn wellicht bevooroordeeld.

Laat "wellicht" maar weg.

Waar je interesse ook naar uit gaat eerst altijd zelf de boel uitproberen. De hoeveelheid onzin en gekleurde meningen en "bevindingen" op fora moet je allemaal NIET serieus nemen.

Ook deze reactie niet ;-)

apekop
13 november 2015, 10:00
Laat "wellicht" maar weg.

Daar heb je gelijk in, maar er zijn inmiddels al een aantal gasten die zowel een Helix en een Axe fx hebben en de meeste vinden het geluid van de Axe fx beter. De user interface van de Helix wordt wel vaak beter bevonden. Maar goed, het is maar een mening.

Chiel
13 november 2015, 12:23
Wat zeker waar is, is dat de Axe FX en Kemper (heb ze beide) een betere afspiegeling geven van de werkelijkheid wat betreft de Amp instellingen. Zo heb ik nu bijv. een Plexi model in de Helix met Treble, Bass en Presence op 0, Mid op 10. In real life klinkt dat nergens na maar in de mix over de FOH met de EQ recht is het een heel veelzijdige en goed te pruimen sound. Het gebruikersgemak is onovertroffen van de Helix. Heb de manual niet aangeraakt.

tnijland
13 november 2015, 22:39
Het gebruikersgemak is onovertroffen van de Helix. Heb de manual niet aangeraakt.

Ik denk dat dit ook de voornaamste business case is van Line6. Het ultieme gebruikersgemak in combinatie met een sound die redelijk in de buurt komt van een high-end apparaat zoals de Axe-Fx II. Ik zou zelf waarschijnlijk toch nog voor de Axe-Ax8 gaan maar dat terzijde ;-)

M.b.t. forums is het jammer om te lezen dat veel forumleden van zowel Fractal Audio en Line6 kennelijk niet meer objectief willen zijn. Dat gedrag maakt het juist lastiger om als geïnteresseerde een goed oordeel te kunnen vormen.

arjanb01
14 november 2015, 08:00
En dat is met alles, door de enthousiaste verhalen vertroebelt het je keuze.
Daarom zelf testen en dan kom je toch op buizenamps uit tenminste ik wel, want ik wil gewoon 3 mooie en bruikbare sounds hebben, clewn crunch lead en dat mixen met wat effecten die ik tot presets omzet. De basis is een buizenamp, heel conservatief maar o zo effectief. Je kan weinig verkloten aan je sound.

apekop
14 november 2015, 10:53
M.b.t. forums is het jammer om te lezen dat veel forumleden van zowel Fractal Audio en Line6 kennelijk niet meer objectief willen zijn.

Ja, dat gevoel heb ik ook sterk. Wat ik vooral vervelend vind is als je wat kritische opmerkingen plaatst over het product op zo'n forum je meteen iedereen over je heen krijgt. Ook als je zegt dat je een andere pedaaltje of apparaat beter vindt werken voor sommige dingen. Het ligt dan aan jou omdat je zogenaamd niet kan omgaan met de apparatuur etc. Kennelijk mag je niks negatiefs/kritisch zeggen en lijkt het product wel heilig en beter dan al het andere.

herrieman
14 november 2015, 13:20
Dat is al jarenlang het geval op fora van de desbetreffende fabrikanten. Als je dan ook nog een CEO die zelf aktief leden/eigenaren beledigt en afzeikt dan is dat groen licht voor vele andere forumleden om kritiek of iets negatiefs met de grond gelijk te maken.
Resultaat; betrouwbare bronnen keren hun rug naar het forum en soms het product waardoor alleen de extremistusche fan boys overblijven. Ook ik steek mijn middelvinger op naar een aantal modelingfabrikanten. En ook ik ben sinds een jaar weer terug naar een buizenbak als kern. Vele fora zijn voor mij inmiddels extremistische eenzijdige verkoopkanalen. Fuck it...geen zin meer in.

tnijland
14 november 2015, 14:13
Toch heb ik met dit forum wel een fijne band. Veel enthousiaste en serieuze muzikanten of gear liefhebbers. En ik heb toch ook wel hele goede herinneringen aan de jam en probeer sessies van diverse spullen zoals amps, pedalen, modelers en multi-effecten.

herrieman
14 november 2015, 16:46
Mee eens. Maar hier loopt ook geen moderator als Scotty Pee tegen je aan te zeiken. Je eigen persoonlijke ervaringen delen met andere zou de standaard moeten zijn. En als die over een product KUT zijn dan klopt dat voor die persoon. Simpel toch?

Nils47
7 januari 2016, 16:22
Mee eens. Maar hier loopt ook geen moderator als Scotty Pee tegen je aan te zeiken. Je eigen persoonlijke ervaringen delen met andere zou de standaard moeten zijn. En als die over een product KUT zijn dan klopt dat voor die persoon. Simpel toch?


Helemaal mee eens.