PDA

View Full Version : Bouwpakketje, tips?



Rogueny
12 juni 2015, 16:05
Na jaren piekeren heb ik toch maar de gok gewaagd en een bouwpaket besteld. :) Het wordt deze: http://www.gitarre-bestellen.de/products/Gitarren-Bausaetze/E-Gitarren-Bausatz-Guitar-Kit-MLP-Walnut-Top-Custom-Mahagoni.html

Het is een pakket met een al gelijmde hals en een walnut top. Deze heb ik gekozen omdat er minder aan te verpesten valt met mijn onervaren handen. :soinnocent:
Dit is ongeveer wat ik ga proberen te maken:
http://www.vintageandrare.com/uploads/products/27083/133942/original.jpg
Ipv 3, 2 pickups en chrome hardware ipv gold. Ik wil de lak zoals op de foto ook is te zien niet echt glossy maken, maar lekker dun houden. De achterkant van de body en de hals wil ik proberen om hetzelfde er uit te laten zien als die op de foto hierboven.

:???: Omdat ik echt een complete leek ben hierin heb ik een paar vraagjes:
1. Wat moet ik gebruiken om de achterkant zijn kleur te geven? spuitbus/verf?
2. Welke spuitbus moet ik hebben om een mooie dunne (dus niet glossy) lak op de gitaar te krijgen? Is het aangeraden om de bindings hierin mee te nemen?
3. Hoe kan ik zo'n serialnummer en 'made in holland' stamp op de achterkant van de headstock krijgen?
4. Als logo zou ik het liefst mijn initialen of iets dergelijks op de headstock zetten. Hoe kan ik dit het beste doen?

alle info is welkom, alvast bedankt :lp:

Pepe
12 juni 2015, 17:30
Het is meer een kwestie van hout tinten en dat dan met blanke lak verzegelen. Alleen de lak ga je spuiten. Over de binding heen en dat kan je later weer weg schrapen. Als het niet glossy hoeft te zijn ben je met olie al klaar.
Het nut van een serial ontgaat me ten ene male maar soit, google maar eens op carve in wood. Voor een logo zou ik iets ontwerpen in photoshop en dat laten laser printen op een transparante film.

Misschien eerst eens een avondje googlen voor wat algemene kennis omtrent?

Rogueny
12 juni 2015, 21:37
Waarschijnlijk ga ik Deense olie proberen. Ik zie daar wel goede dingen over op Internet. En dat dan aflakken met zon spuitbus voor blanke lak. Weet alleen nog niet wat ik met de achterkant aan moet. De foto laat een beetje een roodbruine achterkant zien. Denk niet dat enkel olie die kleur gast geven.dus ben nog zoekende naar een juist soort verf (of olie?) daar voor. Wat het logo betreft ben ik er nog niet uit. Dat laserprinter en dergelijke klinkt knap ingewikkeld. Misschien gewoon een vel papier pakken, daar een logo uit knippen en de mal gebruiken om het logo op de headstock te spuiten. Alleen geen idee of dat mooi wordt.

jutter
12 juni 2015, 21:42
Waarschijnlijk ga ik Deense olie proberen. Ik zie daar wel goede dingen over op Internet. En dat dan aflakken met zon spuitbus voor blanke lak.....

Gaat dat wel goed komen, lak over olie???

Rogueny
12 juni 2015, 21:47
Gaat dat wel goed komen, lak over olie???

Klinkt alsof dat een no-go is haha. Misschien maar niet dan :supercool:
Ik lees ook dingen over Clou Waterbeits. Schijnt de nerven in het hout mooi donker te maken. Is wel mooi op mahonie zo te zien, dus misschien leuk voor de achterkant, maar hoe gaat dit op een walnut top? accentueert het alleen of kleurt het ook heel erg?

Pepe
12 juni 2015, 22:20
Nee, lees altijd eerst goed of iets met elkaar samengaat.
Met de hand een naam schilderen doen we alleen als de naam van de kroeg op de gevel moet. Lastig is geen reden he, dat heet een uitdaging. Overigens is printen eenvoudiger dan met de hand kwasten.

Ik wed dat elk klein minuscuul detail wat jij moet weten alleen op dit forum al te vinden is.

roger
12 juni 2015, 22:59
Ik heb een LP junior van die site. Ik heb hem met clou waterbeits gekleurd en daarna met danish oil afgewerkt. Hij gaat niet echt glimmen, meer matglans. Persoonlijk vind ik dat erg mooi! Voor het logo kun je denk ik het beste decal papier bestellen. Gebruik ik ook op zelfbouw pedaaltjes!

Rogueny
12 juni 2015, 23:03
Ik heb helaas niet zo'n laserprinter, en zou niet weten waar ik die wel zou kunnen vinden. Op school hebben ze helaas ook niet zo'n ding. Ik heb er wel wat over kunnen vinden hoe dat ongeveer moet. Alleen vereist dit weer een blanke lak, maar dat verpest dan weer de natural finish. Over een combinatie van Decals en die olie finish valt niks te vinden, dus dat durf ik niet te wagen gezien ik dat spul niet ken. Dus wellicht toch maar verven/spuiten via een mal en dan de olie finish er over heen, of een alternatief zien te vinden. Ik snap dat er veel over dit onderwerp te vinden is, en excuses als dit als vervelend wordt ervaren, maar het is soms nogal zoeken naar een naald in een hooiberg, al helemaal als je iets specifieks, groots en nieuws voor het eerst doet.

"wat heb je nodig:
-printer
-sheet ( doorzichtige overhead sheet of mica)
-ijslolliestokje

werkwijze:
-in een tekstprogramma maak je de tekst die je wilt hebben in de goeie kleur, vorm enz
-stop de sheet in je printer
-let wel op dat je op de GLADDE kant gaat printen!!!!!!
-stel de printerinstellingen in op: 1. spiegelbeeld en 2. op transparanten
-print het uit op de gladde kant van de sheet.
-leg het voorzichtig weg
-laat het dan zo ongeveer een minuut of 10 drogen
-leg de tekst met de beprinte kant op je werkstuk.
-wrijf nu met het ijslolliestokje de tekst op je werkstuk
-haal de sheet weg
-nog eventjes na laten drogen"

Rogueny
12 juni 2015, 23:07
Ik heb een LP junior van die site. Ik heb hem met clou waterbeits gekleurd en daarna met danish oil afgewerkt. Hij gaat niet echt glimmen, meer matglans. Persoonlijk vind ik dat erg mooi! Voor het logo kun je denk ik het beste decal papier bestellen. Gebruik ik ook op zelfbouw pedaaltjes!

Volgens mij heb ik een filmpje van jou bekeken op youtube! Hoe zou dat waterbeits op een walnut top gaan werken? Want jij hebt neem ik aan de mahonie beits genomen? Ik zag dat het ook beschikbaar is in 'noten'. wellicht is dat het zelfde als walnut

Rizz
12 juni 2015, 23:13
Dat weet je nooit, het zou handig zijn om proefstukjes te maken. Helaas heb je geen hout over, dus het moet in 1x goed.

Danish maakt je hout al flink donkerder en je nerf gaat er ook dan uitspringen. Hoe meer lagen olie, hoe meer glans.. Dat kan je doseren, maar er zit een limiet aan de hoeveelheid glans. En het vereist wat periodiek onderhoud.. (1x per jaar/18 maanden een laagje olie, afhankelijk van het gebruik en invloeden van weer enzo). Tenminste dat mag, hoeft niet.. Je behoudt wel de glans daardoor..

Lees de Laq-faq maar 's goed door en gebruik de zoekfunctie, er is hier al enorm veel over geschreven. Je bent de eerste niet, zullen we maar zeggen.. ;)

Succes!

Pepe
12 juni 2015, 23:41
Ik zou het ook in de clou beits zoeken en idd, wat Rizz zegt, je hebt een kleurbeits en een gekleurde ondergrond en het resultaat is een kwestie van uitproberen. Het goede nieuws is, je kan laag op laag werken en zo controle houden over het resultaat. Daarnaast kan je met verschillende kleurbeitsen werken, een donkere en een lichtere bijvoorbeeld.

Ik snap trouwens niet wat je zo problematisch vind aan een logo laten printen, het stikt van de printshops. En het ontwerpen van een logo is ook niet zo'n toer als je niet overweg kan met photoshop, je zal de eerste niet zijn die door GN een logo laat fabrieken.

Rogueny
12 juni 2015, 23:58
Dan wordt het waarschijnlijk clou beits + danish oil op de achterkant en ik denk enkel danish oil op de walnut top. Anders wordt de top te donker denk ik. En zo blijft hij vermoed ik het meest lijken op de voorbeeldfoto. Blijft een beetje giswerk natuurlijk.

Nee het ontwerpen is een eitje. Sterker nog, dat worden gewoon 2 of 3 sierlijke letters, niet echt iets heel erg bijzonders. Maar wil het er wel goed op hebben. Ik zie veel posts over dat het vrij kwetsbaar is. Daarnaast weet ik dus niet of het goed samen gaat met die danish oil.

Pepe
13 juni 2015, 00:11
Op oude Fenders zit ook geen lak over het logo. Maar je moet er niet met polijst over heen gaan :chicken:
Een decal film zal niet goed werken op een olie ondergrond, dat moet je even goed uitzoeken.

barno
13 juni 2015, 01:11
gewoon printen op decal papier, uitkknippen, enkele sesonden in lauw water en opbrengen (papier er onder uit trekken). kan op olie ondergrond, maar best gewoon eerste laagje blanke lak (over de oil finish, anders heb je kleurverschil). dag na opbrengen decal, enkele lagen blanke lak. na uitharden opschuren van 800 tot 2000. dan heb je een min of meer matte finish die niet te onderscheiden is van de oil finish. je moet 'm alleen niet hoogglans gaan polijsten.

roger
13 juni 2015, 10:41
Volgens mij heb ik een filmpje van jou bekeken op youtube! Hoe zou dat waterbeits op een walnut top gaan werken? Want jij hebt neem ik aan de mahonie beits genomen? Ik zag dat het ook beschikbaar is in 'noten'. wellicht is dat het zelfde als walnut

Ja er staat er een op YouTube. Ik heb idd mahonie beits gebruikt. Walnut is volgens mij al vrij donker. Ik denk dat je daar mss niet teveel beits op moet doen, omdat hij dan te donker wordt! Mss alleen danish oil? Succes!

no 1 hops
19 juni 2015, 09:51
gewoon printen op decal papier, uitkknippen, enkele sesonden in lauw water en opbrengen (papier er onder uit trekken). kan op olie ondergrond, maar best gewoon eerste laagje blanke lak (over de oil finish, anders heb je kleurverschil). dag na opbrengen decal, enkele lagen blanke lak. na uitharden opschuren van 800 tot 2000. dan heb je een min of meer matte finish die niet te onderscheiden is van de oil finish. je moet 'm alleen niet hoogglans gaan polijsten.
ik heb redelijk veel danish gebruikt maar zou voor de headstock met decal eerder kiezen voor het afwerken met alleen acrylspuitlak.
de glans kun je eventueel met watervast schuurpapier , Fred Dons zal vast wel weten welke korrel daarvoor het meest geschikt is, af kunnen vlakken tot mat.
Danish zit was in verwerkt, als ik dan toch daaroverheen zou willen spuiten met een lak zou ik voor een op terpentinebasis kiezen en niet acryl
maar dat is zo mijn idee ;-)

Napoje
21 juni 2015, 17:51
Ik heb ooit een logo laten uitsnijden bij een signbedrijf in goudfolie. Moeten de letters wel niet te klein zijn. Of je laat het logo negatie uitprinten en gebruikt het als spuitsjabloon.

https://lh6.googleusercontent.com/-siRYmGrPXk4/UQOutarFnKI/AAAAAAAAAwA/oEn5na_JJp4/s800/inceptor-4.jpg

leeuwevi
1 juli 2015, 21:39
Ik heb laatst een neckbreuk in een cherry red epiphone sg gerepareerd en heb de neck perfect weer op kleur gekregen met die Clou beits kersen. Die wordt aardig donker op mahonie. Voor de body heb ik walnoot beits van de Gamma gebruikt. Is super geworden. Daarna afgelakt met matte nitro cellulose. Kijk bij nonpaintstore.nl voor goedkope nitro lak.
Andere optie voor de body is ook weer clou beits in dark walnut. Allemaal te verkrijgen bij guitarsupplies.nl


Succes!

musicmannetje
11 juli 2015, 00:41
Ik heb onlangs een flesje tru oil van birchwood gekocht en wat testjes gedaan op (met name) hals en toets.. Ziet er echt mooi uit, en voordeel is dat je niet hoeft te lakken.. Misschien een idee voor de afwerking?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk