PDA

View Full Version : Tremolo lock op stratocaster hulp gevraagd



rhjgiesen
11 juni 2015, 20:14
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een american deluxe hss staat. Geweldige gitaar, maar ik gebruik de tremolo niet. Tevens wil ik hem een halve toon lager. Ik wil dus mijn tremolo gaan blokken. Nu heb ik op youtube al meerdere mogelijkheden voorbij zien komen. Zoals het stuk hout om te blokken.

Ook heb ik een mogelijkheid gezien door alle veren aan te brengen en de schroeven van het verenblok flink ver in het body te schroeven zodat alles strak staat. Dit laatste heeft eigelijk mijn voorkeur, aangezien ik liever niet met hout wil gaan rotzooien.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere tips hoe de strat te hardtailen?

Groetjes en bedankt.

Gearjunkie
11 juni 2015, 20:44
Gewoon 5 veren er in en lekker strak aandraaien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rhjgiesen
11 juni 2015, 21:01
Moet ik dan nog iets doen wat betreft action / intonatie? Of is het gewoon snaren erin, strak draaien en klaar?

pasqual
11 juni 2015, 21:03
Moet ik dan nog iets doen wat betreft action / intonatie? Of is het gewoon snaren erin, strak draaien en klaar?

Als jouw tremelo al op de body ligt, veranderd er ook niets als je de tremelo vastzet. Dus nee.

rhjgiesen
11 juni 2015, 21:04
Dat dus niet, hij staat een klein beetje omhoog...

Plant
11 juni 2015, 21:57
...aangezien ik liever niet met hout wil gaan rotzooien.

Groetjes en bedankt.

Die snap ik niet helemaal. Als je een precies passend blokje hout er tussen schuift 'rotzooi' je helemaal niks. Het is een volledig omkeerbaar proces voor als je de trem toch ooit wilt gebruiken of je de gitaar verkoopt. Vaster krijg je de brug niet.

De schroeven aandraaien is geen goed idee omdat ze wat taps zijn en je de gaten in het hout ruimt. Als de tremolo ooit weer gebruikt moet worden en de schroeven weer losser moeten hebben ze geen grip meer.

barno
11 juni 2015, 22:28
blokje hout is nochtans het eenvoudigste. gewoon op juiste maat zagen en er tussen klemmen. is niet bepaald een ingrijpende verbouwing hoor :)

deefke666
11 juni 2015, 22:43
En anders een tremol-no, http://www.tremol-no.com/
Dan kan je kiezen, volledig hardtail, dive only, of volledige tremolo.

En anders inderdaad een blokje, heb je zo gedaan.

pasqual
11 juni 2015, 23:27
Dat dus niet, hij staat een klein beetje omhoog...

In dat geval staat hij dus zwevend. In theorie zul je dan je intonatie moeten aanpassen. De action weet ik niet want als het echt maar een beetje is dat de tremelo los van de body staat, zal het niet veel uitmaken.

Erik de Perik
11 juni 2015, 23:40
Gewoon 5 veren er in en lekker strak aandraaien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Precies ja!

cancellara27
11 juni 2015, 23:46
op mijn mim heb ik al vaker de trem vastgedraaid en weer werkend gemaakt. geen probleem met de schroeven. Zorg er wel voor dat de schroeven die je brug vast houden niet te ver aangedraaid staan waardoor de brug niet vlak kan liggen op je body. daarna zal hij nergens heen gaan. je intonatie instellen is 5 minuten werk mocht dit nodig zijn

Tabula Rasa
12 juni 2015, 06:13
Als hij zwevend is, blokje achter het tremeloblok en de veren.losser of latje voor het blok, onder de klauw door totaan het eind van de cavity. In dat geval de veren strakker zetten.

Bricker
13 juni 2015, 02:41
Als hij zwevend is, blokje achter het tremeloblok en de veren.losser of latje voor het blok, onder de klauw door totaan het eind van de cavity. In dat geval de veren strakker zetten.

Tsjonge, jonge je moet wel een muggezifter zijn als je op dit soort details let zeg. Latje voor het blok..... Niet lullen maar spelen zou ik zeggen.

hefke
13 juni 2015, 08:24
Tsjonge, jonge je moet wel een muggezifter zijn als je op dit soort details let zeg. Latje voor het blok..... Niet lullen maar spelen zou ik zeggen.

Tabula Rasa een muggenzifter??? dacht het niet.
Sorry hoor, maar wie start er een topic over een 'niet integere verkoper' die hem een gitaar wil 'aansmeren' onder valse voorwendselen (en dan meer specifiek onder opgave van een verkeerde mensuurlengte)? De reacties in dat topic spreken voor zich.

motorhan
13 juni 2015, 09:46
Bij het model Eric Clapton zit standaard een blokje hout. dus zo verkeerd zal het niet zijn.

Bricker
13 juni 2015, 11:57
Tabula Rasa een muggenzifter??? dacht het niet.
Sorry hoor, maar wie start er een topic over een 'niet integere verkoper' die hem een gitaar wil 'aansmeren' onder valse voorwendselen (en dan meer specifiek onder opgave van een verkeerde mensuurlengte)? De reacties in dat topic spreken voor zich.

Nou nee hoor. Ik vind iemand die waarde hecht aan een goed afgestelde tremolo helemaal geen muggezifter. Sterker nog het geeft blijk van finesse en fijnzinnigheid. Ik wilde diegene even een spiegel voorhouden.

Horstman
14 juni 2015, 11:08
Als je hem toch niet gebruikt zou ik hem alleen al om het sneller ontstemmen blokkeren.
In jouw geval even een heel dun wigje zagen van een blokje hout. De brug van bovenaf met met de hand tegen de body duwen en dan achter in de body het wigje tussen het blok en de body drukken en licht aantikken, terwijl je hierbij de brug nog steeds aangeduwd houdt.
Op deze manier lubber je de boringen van de schroeven niet uit en kun je ooit op een dag de oude situatie eenvoudig terugbrengen.

Gearjunkie
14 juni 2015, 11:52
Een misvatting is vaak dat men denkt dat de schroeven van de klauw taps toelopen. Dit is niet zo, enkel het puntje is taps.
Zolang de veerspanning flink hoger is dan de snaarspanning heb je van ontstemmen geen last. Bij een goed afgestelde gitaar in andere gevallen eigenlijk ook niet, maar dat terzijde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk