PDA

View Full Version : Effectloop of niet??? En een buffer vraagje.



deefke666
11 juni 2015, 14:46
Hoi iedereen,

Ik ben twee weken geleden terug overgeschakeld van moddelingpedaal (pod hd500x) naar een buizenamp (hotrod dlx), ik heb er ineens een paar drive pedaaltjes bijgekocht want, zoals de meesten onder jullie wel zullen weten, stelt het drive kanaal van die versterker nier zoveel voor. Het cleane kanaal vind ik dan weer prachtig en perfect voor mijn wensen.

De bedoeling was om die pod500x in de loop te zetten voor chorus, delay, volume enz, maar die pod veranderd de sound van de amp veel teveel naar mijn zin en het is, vind ik dan toch, helemaal niet zo praktisch om zo'n groot ding te gebruiken enkel voor wat delay en modulatie.

Dus.....

Ik ga terug naar losse pedaaltjes en heb een bescheiden bordje samengesteld waarmee ik denk best een brede waaier van sound te kunnen bekomen.

In principe kan ik gewoon alles voor de amp zetten daar ik enkel het clean kanaal gebruik maar ik zou ook graag wat experimenteren met de effectloop en kijken(horen) wat me het best ligt.

Dus mijn eerste vraag is : Moet er voor de pedalen die in de loop gaan, best een apparte voeding voorzien worden? Of kan alles over één enkele voeding gaan?

Mijn tweede vraag is de volgende:
De meeste pedalen die ik heb besteld zijn true bypass op één of twee uitzonderingen na (boss eq en decimator).
Is het dan beter om een gewone losse buffer aan het begin van de ketting te zetten om geen signaal verlies te hebben?
Ik kom in totaal momenteel aan 10 pedalen en dan nog de kabels van de gitaar naar de effecten en van daar nog eens naar de amp (2x 4,5m)

alvast bedankt

Big E
11 juni 2015, 16:23
Dus mijn eerste vraag is : Moet er voor de pedalen die in de loop gaan, best een apparte voeding voorzien worden? Of kan alles over één enkele voeding gaan?

Mijn tweede vraag is de volgende:
De meeste pedalen die ik heb besteld zijn true bypass op één of twee uitzonderingen na (boss eq en decimator).
Is het dan beter om een gewone losse buffer aan het begin van de ketting te zetten om geen signaal verlies te hebben?
Ik kom in totaal momenteel aan 10 pedalen en dan nog de kabels van de gitaar naar de effecten en van daar nog eens naar de amp (2x 4,5m)

alvast bedankt

1) ja, altijd apart voeden, anders ontstaat er een ground loop en krijg je een hoop ruis.

2) trust your ears. Probeer alles aan te sluiten en luister hoe dat klinkt. Plug dan je gitaar rechtstreeks in de versterker in. Als het verschil naar jouw mening te groot is kun je een buffer aan het begin van de keten proberen. Eventueel ook nog eentje aan het einde, als dat echt nodig is.

Brum
11 juni 2015, 20:07
Apart voeden van de effecten in de fx loop? Sorry, niet waar. Althans, ik heb nog nooit last gehad van enige bijgeluiden bij het gebruik van de fx loop met één voeding. Wellicht met een One Spotje, maar met een degelijke voeding gaat het prima, zonder bijgeluiden.

Big E
11 juni 2015, 21:45
Apart voeden van de effecten in de fx loop? Sorry, niet waar. Althans, ik heb nog nooit last gehad van enige bijgeluiden bij het gebruik van de fx loop met één voeding. Wellicht met een One Spotje, maar met een degelijke voeding gaat het prima, zonder bijgeluiden.

Daar heb je gelijk in, maar ik dacht dat vraag was: moet er een andere voeding voor de pedalen in de loop dan voor de pedalen vóór de loop. Misschien had ik het verkeerd begrepen...

deefke666
11 juni 2015, 22:45
Ik bedoelde inderdaad of er dan één aparte voeding moet zijn voor alle pedalen in de loop te voeden en een andere voeding voor alle pedalen voor de amp te voeden

Bernardduur
12 juni 2015, 12:05
Ik voed al mijn pedalen (zowel in als buiten de loop) met 1 adapter zonder problemen!

Brum
12 juni 2015, 17:33
Daar heb je gelijk in, maar ik dacht dat vraag was: moet er een andere voeding voor de pedalen in de loop dan voor de pedalen vóór de loop. Misschien had ik het verkeerd begrepen...

Zo had ik het ook begrepen en mijn antwoord is; het kan prima met één voeding, zonder enig bijgeluid.:)

deefke666
12 juni 2015, 18:17
Super.
Het plan is om eens te luisteren of er veel verschil zit als de delay en volume in de loop zitten tegenover voor de pre amp.

Qua Buffer zal ik inderdaad mijn oren moeten gebruiken maar ik dacht dat het zo een beetje "regel" was om aan het begin van je chain een buffer te hebben als je veel true bypass pedalen gebruikt.
Als ik het goed heb werkt de Boss eq op het einde van de chain ook wel als buffer maar voor de rest zijn het allemaal true bypass pedalen, daarom mijn vraag.

the sure thing
12 juni 2015, 20:19
(...)

Qua Buffer zal ik inderdaad mijn oren moeten gebruiken maar ik dacht dat het zo een beetje "regel" was om aan het begin van je chain een buffer te hebben als je veel true bypass pedalen gebruikt.
(...) .

Volgens dit forum is dit de regel, volgens Amerikaanse fora is het gebruikelijker om aan het einde van een chain je buffer te plaatsen.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Tapatalk

deefke666
13 juni 2015, 11:38
"the greatest rule is that there are no rules" dus haha.

Ik heb wel wat ervaring met pedalen enz, en me nog wat extra ingelezen, maar van die buffers weet ik eigenlijk weinig of niets.
Een pedaaltje van Boss of dergelijke zou als een buffer kunnen gebruikt worden, maar zijn de specifieke buffer dan kwalitatief zoveel beter?

the sure thing
13 juni 2015, 20:45
Dat ligt er in het geheel aan. We komen dan in een nog grijzer gebied. Neem bijvoorbeeld de Boss TU-3. Ik vind het een uitstekende buffer hebben, maar anderen vinden de buffer in deze Boss hun geluid "vernachelen". Die zweren dan bij de buffers van Korg (tuner), Ibanez of MXR.

Een aparte buffer hoeft zeker niet beter te klinken dan eentje verwerkt in een pedaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

XTZ
14 juni 2015, 00:43
Wat anderen al zeiden: luister eerst, en ga pas iets oplossen als je een probleem ervaart. Discussies over buffers komen van mensen die zeer kritisch zijn over hun geluid en het kleinste oneffenheidje al merken. Hoor hij dit niet? Maak je er dan ook niet druk om!
Paar jaar geleden moest alles true bypass, nu zijn de buffers weer belangrijk, en weer later is bijvoorbeeld het materiaal van de behuizing weer een issue.

the sure thing
14 juni 2015, 20:36
(...) en weer later is bijvoorbeeld het materiaal van de behuizing weer een issue.

Damn! Ik heb er weer een probleem bij!


Verzonden vanaf mijn lulijzer met Tapatalk

hefke
17 juni 2015, 11:18
Maar wat zijn goede (losse) buffers?
Met een goede buffer bedoel ik een buffer die het signaal goed omzet (hoog-/laag-Ohmig) zonder daarbij het geluid (negatief) te beïnvloeden maar evt. wel het geluid te ‘herstellen’ of op te peppen naar het niveau alsof het direct uit de gitaar komt.
Er zijn losse buffers te koop van enkele tientjes (bijv. Visual Sound pure tone) tot ver over de 100 euro (bijv. Empress Effects buffer).

Ook op het internet zijn er diverse diy schema’s te vinden van buffers (bijv. Cornish buffer, Klon buffer, PNP Germanium Buffer, JFET Buffer etc).
Scheelt aardig in de prijs als je het zelf kan maken, maar welke zijn hiervan goed?

Bernardduur
17 juni 2015, 11:39
Buffers zijn er in verschillende vormen ja! Ik hou van buffers omdat ze mijn geluid intact houden.

Buffers in Boss pedalen zijn de meningen over verdeeld. Het is ook hoe 'goed' je luistert. Ik ken mijn versterker en mijn instrumenten en ja, ik hoor een duidelijk verschil (negatief) met een buffer in een Boss pedaal. Ibanez en Boss pedalen zijn eigenlijk vergelijkbaar qua buffers, MXR pedalen, voornamelijk de ouden, gebruiken een slechte bypass (niet true bypass) en hebben geen buffer.

Zelfbouw is mijn inziens nog de beste; ik heb met veel buffers experimenten gedaan en een simpele opamp buffer wint het bijna altijd. Simpel en gewoon prima klinkend!

the sure thing
18 juni 2015, 18:35
Leendert Haaksma heeft een losse Suhr buffer in zn chain


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hefke
18 juni 2015, 19:28
Zelfbouw is mijn inziens nog de beste; ik heb met veel buffers experimenten gedaan en een simpele opamp buffer wint het bijna altijd. Simpel en gewoon prima klinkend!

Heb je daar toevallig een schema van of een link waar ik zoiets kan vinden.
bij voorbaat dank.

Bassant
22 juni 2015, 17:26
T-rex tunemaster, heeft ook een buffer.
Geeft je vooral de hoge frequenties die je kwijt raakt.

Heynis
22 juni 2015, 18:35
Schema voor hefke:
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/22/f792299ad5616722bd21c0630cb30b3b.jpg

De led tussen +9V en ground is een 'aan' lampje. Scheelt troubleshooten als er eens iets niet werkt.

Voor IC1 kun je elke denkbare enkele opamp kiezen die geschikt is voor deze toepassing. Ik zou een TL071 kiezen voor het gemak. Opamps met een FET ingang werken doorgaans beter voor gitaar. Vooraan de keten heeft het soms voordelen om een low-noise type te kiezen, met name als er drivepedalen of compressors achter komen te staan.

De 10k weerstand achter de opamp kun je weglaten, maar ik had hem hier per ongeluk al getekend.

In het schema is de onderste helft de buffer, en de bovenste helft de voeding en 'bias supply' (bestaande uit tweemaal een 10k weerstand in serie en een condensator). De 330R weerstand is niet kritisch qua waarde, en dient enkel om een piekstroom bij het inschakelen te verkleinen als de opvolgende condensatoren leeg zijn.

De 1uF uitgangscondensator is bij voorkeur een folie-type, en mag ook een grotere waarde hebben. Een elko op die plaats kan wat vervorming in het laag geven, wat meestal ongewenst is.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tnijland
22 juni 2015, 19:44
Ik zou een beetje oppassen met buffers inzetten want ze kunnen ook een probleem gaan vormen. Dit vanwege het feit dat sommige pedalen niet even goed overweg kunnen met een gebufferd signaal. Ook de positie van de buffer in de keten is belangrijk. Het volgende artikel zou je qua advisering misschien wel wat kunnen helpen:

http://www.premierguitar.com/articles/Using_Pedals_And_Maintaining_Good_Tone

Brad
23 juni 2015, 00:42
Buffers zijn er in verschillende vormen ja! Ik hou van buffers omdat ze mijn geluid intact houden.

Buffers in Boss pedalen zijn de meningen over verdeeld. Het is ook hoe 'goed' je luistert. Ik ken mijn versterker en mijn instrumenten en ja, ik hoor een duidelijk verschil (negatief) met een buffer in een Boss pedaal. Ibanez en Boss pedalen zijn eigenlijk vergelijkbaar qua buffers, MXR pedalen, voornamelijk de ouden, gebruiken een slechte bypass (niet true bypass) en hebben geen buffer.

Zelfbouw is mijn inziens nog de beste; ik heb met veel buffers experimenten gedaan en een simpele opamp buffer wint het bijna altijd. Simpel en gewoon prima klinkend!
Hallo,

Wat effectloops betreft. Kun je die makkelijk in een moderne transistor oefenversterker inbouwen? En als dat kan is dat van invloed op je geluid? Ik vraag het jou omdat ik via via weet dat je kennis van zaken hebt.

Groeten

AC3D
23 juni 2015, 00:53
Hallo,

Wat effectloops betreft. Kun je die makkelijk in een moderne transistor oefenversterker inbouwen? En als dat kan is dat van invloed op je geluid? Ik vraag het jou omdat ik via via weet dat je kennis van zaken hebt.

Groeten
Of het mogelijk is om een fx loop in te bouwen hangt voor t grootste deel af van welke amp je gebruikt. Als je de plek tussen de pre-amp en de poweramp kunt vinden, onderbreken, en aan 2 mono-jacks solderen is t klaar (tenzij je je loop wil bufferen oid)

Voor je geluid maakt het even veel verschil als de lengte en qualiteit van de kabels die je tussen je versterker, effecten, en gitaar gebruikt. In essentie zou het je geluid niet horen aan te passen als je m niet gebruikt.

hefke
23 juni 2015, 08:16
@Heynis: dank je wel voor de moeite. Hier kan ik wat mee. Ga er binnen kort eens mee aan de slag.
Eerst eens iemand vinden die het voor me kan maken. Als ik het eens gezien heb hoe het moet kan ik het de volgende keer zelf wel.

Heynis
24 juni 2015, 00:30
Je kunt ook eens een MXR Line Driver proberen. Die staat redelijk uitgekauwd hier:
http://tagboardeffects.blogspot.nl/2014/03/mxr-mc-401.html?m=1

In feite is dat een opamp buffer waarbij je de gain omhoog kunt schroeven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Edit: link werkend gemaakt.