PDA

View Full Version : Pas op: Fout is zo gemaakt!



jan jansen
10 juni 2015, 19:03
Ondanks dat ik menig telecaster body heb gemaakt ging ik vandaag de fout in.(Even snel schuren en frezen)
Bij het rondfrezen van de body was ik vergeten dat het gat voor de output al geboord was. Gevolg was dat het lagertje van de frees geen achtergrond meer heeft en zo zijn eigen weg gaat.


http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/1_zps0ch7snty.jpg

http://i290.photobucket.com/albums/ll258/aldeboarn/2_zps3flykonf.jpg


Nu kan ik dit wel weer herstellen aangezien ik deze zijde ga bekleden met stof, maar wat ik wil zeggen is dat je altijd 2 keer moet nadenken voor je iets doet.:crazyhappy:

Tabula Rasa
10 juni 2015, 20:16
Daarom altijd in dezelfde logische volgorde werken.

barno
10 juni 2015, 21:55
of de radius met de hand doen. bij een fender tele is die radius sowieso erg klein. ik doe 'm met de vijl en schuurpapier. Ik vind een te grote radius op een tele body de vintage vibe eruit halen.

pim raaijmakers
11 juni 2015, 00:30
mee eens... ik 'breek' eigenlijk alleen de rand. meer dan genoeg voor een tele

obiwanjacobi
11 juni 2015, 08:42
Daarom altijd in dezelfde logische volgorde werken.

Dat werkt alleen als je er veel (ge)maakt (hebt) en/of weet wat de juiste/beste volgorde is.

Zodra ik met een frees werk ga ik wat ik van plan ben altijd in mijn hoofd af - ik visualiseer wat en hoe ik denk dit te gaan doen. Dat gaat soms zover dat ik de bewegingen naloop en inspecteer of er dan niks in de weg zit.

Dit doe ik omdat ik totaal geen ervaring heb in gitaar bouwen (1 assembleer gitaartje en 1 zelfmaak (blokkendoos) body) en die bovenfrees een van de meest gevaarlijke stukken gereedschap is dat ik bezit.. :crazyhappy:

Desondanks maak ik nog genoeg fouten. Ach ik til er niet al te zwaar aan - het is (voor mij) onderdeel van het leerproces. Gelukkig maar dat je er nog stof overheen gaat doen wat de reparatie camoufleert.

Tabula Rasa
11 juni 2015, 10:30
Je zegt het zelf al in alinea 2. Zelf schrijf ik alle stappen bijna altijd uit waarbij ik in gedachten de mallen, de frees al plaats en waarbij is bij iedere stap rekening hou met wat er aan materiaal bij de vorige stap weggehaald is. Dat is ook het mooie van dit topic: de reminder om scherp te blijven. Zo'n lijstje heeft me diverse malen al gered.

jan jansen
11 juni 2015, 10:36
of de radius met de hand doen. bij een fender tele is die radius sowieso erg klein. ik doe 'm met de vijl en schuurpapier. Ik vind een te grote radius op een tele body de vintage vibe eruit halen.

inderdaad normaal doe ik het met een stukje schuurpapier. Deze body zal voorzien worden van een stoffen bekleding met paisley opdruk. Ik probeer ook de zijkanten te voorzien van stof vandaar de rondere kant-afwerking. Dit om slijtage te voorkomen en een beter afwerking te krijgen.
De achterkant ga ik nog voorzien van een belly cut. Eigenlijk is het iets heel anders dan standaard want met epoxy heb ik nog nooit gewerkt en ook niet met het bekleden van stof.

the sure thing
11 juni 2015, 12:16
Fijn dat je dit met ons wilt delen! Hier leren anderen weer van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BBW
11 juni 2015, 23:19
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die dit soort foutjes maakt:
http://i1380.photobucket.com/albums/ah163/bbw2011/Bass%20VI%20Oeps/Bass%20VI%2001_zpsedzm265o.jpg

Ik heb het als volgt opgelost: met een kolomboor het gat zoveel mogelijk 'netjes' gemaakt. In mijn geval met een 2 cm fresner boortje een mooi rond gat gemaakt. Vervolgens met een proppenboor een prop gemaakt van ook 2 cm (het zou denk ik beter zijn gegaan met een 3 cm prop, maar ik had deze maat 'toevallig' liggen vanwege het andere foutje dat je ook op de foto ziet ;-).
Prop erin lijmen, binnenkant weer op maat veilen, bovenkant vlak veilen en dan opvullen met epoxy hars. Doordat de epoxyhars zo transparant is zie je op de foto slecht dat het oppervlak weer helemaal netjes is.

Omdat dit mijn oefen/experimenteer plank is heb ik geen dekkende lak aangebracht, maar zou je dat wel doen, dan is er niks meer van te zien.

Wil je nog tips over het bekleden met paisley stof, zie dan mijn reactie in deze thread: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168239-Gitaar-bekleden/page2#12

jan jansen
12 juni 2015, 07:30
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die dit soort foutjes maakt:
http://i1380.photobucket.com/albums/ah163/bbw2011/Bass%20VI%20Oeps/Bass%20VI%2001_zpsedzm265o.jpg

Ik heb het als volgt opgelost: met een kolomboor het gat zoveel mogelijk 'netjes' gemaakt. In mijn geval met een 2 cm fresner boortje een mooi rond gat gemaakt. Vervolgens met een proppenboor een prop gemaakt van ook 2 cm (het zou denk ik beter zijn gegaan met een 3 cm prop, maar ik had deze maat 'toevallig' liggen vanwege het andere foutje dat je ook op de foto ziet ;-).
Prop erin lijmen, binnenkant weer op maat veilen, bovenkant vlak veilen en dan opvullen met epoxy hars. Doordat de epoxyhars zo transparant is zie je op de foto slecht dat het oppervlak weer helemaal netjes is.

Omdat dit mijn oefen/experimenteer plank is heb ik geen dekkende lak aangebracht, maar zou je dat wel doen, dan is er niks meer van te zien.

Wil je nog tips over het bekleden met paisley stof, zie dan mijn reactie in deze thread: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168239-Gitaar-bekleden/page2#12

Inmiddels heb ik de fout hersteld met epoxy. En ook de gehele body heb ik inmiddels behandeld met epoxy.
Ik ga hem zo schuren en dan kan de stof erop. Bedankt voor die link.
Heb je de stof eerst volledig in de epoxy gedompeld of de stof ``droog`` aangebracht en daarna epoxy erover?

Tabula Rasa
12 juni 2015, 07:47
Mooi opgelost met die proppenboor. Zelf kies ik voor de makkelijkste optie: recht stuk wegbreken langs de tekening en een strookje inlijven.

BBW
12 juni 2015, 07:56
Inmiddels heb ik de fout hersteld met epoxy. En ook de gehele body heb ik inmiddels behandeld met epoxy.
Ik ga hem zo schuren en dan kan de stof erop. Bedankt voor die link.
Heb je de stof eerst volledig in de epoxy gedompeld of de stof ``droog`` aangebracht en daarna epoxy erover?

Ik heb eerst een dun laagje epoxy aangebracht, dan de stof er 'droog' opleggen en dan weer epoxy erover. Uitsmeren met een oud pasje. Voor deze eerste laag is het wel belangrijk dat je een klein beetje witte kleurstof toevoegt totdat de epoxy een beetje doorschijnend melkwit is. Doe je dat niet dan wordt de stof veel donkerder dan het origineel, net of de stof 'nat' is.

Ik kan je wel aanraden om eerst op een proefplankje te oefenen :-)