PDA

View Full Version : Probleem met 'Zingende' hoge E -snaar??



Freddho
10 juni 2015, 12:20
Hello allen,

Heb een tweedehands AXL 1216 jr gekocht en die speelde oorspronkelijk best goed.
Tot ik opmerkte dat de nut loszat, die heb ik -op de juiste positie!- er terug in gelijmd.
Nadien merkte ik op dat de hoge E-snaar af en toe klonk (en klinkt dus...) als een sitar?! Begrijpen jullie? Net alsof die licht zindert tegen iets anders nadat ik de snaar heb aangeslagen.
Heb de snaar uit de nut genomen en het groefje gereinigd, er terug in gelegd en noppes... Af en toe klinkt die snaar als een sitar?!

Kan iemand me suggesties geven aub?

Bedankt!

Fred

Feter
10 juni 2015, 13:43
Wellicht iets afstellen op de brug?
Dat ie net wat aanloopt nu

cancellara27
10 juni 2015, 14:49
Je zou in het vervolg je e-snaar verder kunnen omwikkelen om je tuner, waardoor deze meer neerwaartse druk heeft op de topkam.

Stoffel43
10 juni 2015, 15:52
Dat kan idd de brug zijn dat mee resoneert. Heb ik bij m'n tele ook. Is versterkt bij mij wel niet te horen.
Het stopt als ik de 6 'blokjes' op de brug samendruk.

Plant
10 juni 2015, 17:10
Als je het akoestisch hoort, check of de trussrod niet rammelt. Even snaren dempen en achterop langs de hals kloppen, dan hoor je zo of die meezingt.

Rizz
10 juni 2015, 17:27
Het kan zoveel zijn, maar aangezien je net aan je topkam heb zitten prutsen, vermoed ik dat het toch die is.. W.s of een te brede sleuf, of het breekpunt is iets gaan overhangen, waardoor je snaar tegen de topkam resoneert..

apekop
10 juni 2015, 23:45
Ik heb hier ook al een tijdje last van op 1 van mijn gitaren. Je hoort het ook akoestisch en alleen bij een losse snaar, heel irritant. Waarschijnlijk ligt de E snaar iets te laag in je topkam. Of anders is een van de eerste frets misschien iets omhoog gekomen. Ik moet er nog een keer naar laten kijken door een goede reparateur.

Je snaar omhoog zetten bij de brug gaat waarschijnlijk niet helpen.

cancellara27
10 juni 2015, 23:57
bij een fender-style headstock zou een string tree moeten helpen. Bij anderen het lager omwikkelen van je tuner. de hoek die je snaar maakt met de topkam moet groter worden. Dat kan op meerdere manieren...

Pepe
11 juni 2015, 00:06
Je kan zelf checken waar het fout gaat. Je begint bij de hoogste fret en gaat naar beneden. Als het een fret is die omhoog is gekomen duw je die terug. Hoor je het alleen als losse snaar is het waarschijnlijk de topkam. Druppeltje secondenlijm al of niet met wat schaafsel van de topkam zelf will fix that.

Erik de Perik
11 juni 2015, 00:49
Vaak helpt een weekend op de hei ook.......

Sorry, maar de tips hier maken me wat baldadig. Ik wens iedereen een fijn weekend!

Met een hoop speciaal hout, apart gewonden pickups, magische buizen die versterkers aandrijven.... en aan het eind: dat de bekendste merken het allemaal het beste doen!

hefke
11 juni 2015, 07:11
Vaak helpt een weekend op de hei ook.......

Sorry, maar de tips hier maken me wat baldadig. Ik wens iedereen een fijn weekend!

Met een hoop speciaal hout, apart gewonden pickups, magische buizen die versterkers aandrijven.... en aan het eind: dat de bekendste merken het allemaal het beste doen!

Erik, heb je een probleem?? Gooi het in de groep en blijf er vooral niet mee rondlopen.
Ik weet niet of je het weet, maar het is pas donderdag. Maar ook alvast prettig weekend

Feter
11 juni 2015, 16:18
Ik denk dat Erik last heeft van zn maandelijkse probleempje..

purplejohn
11 juni 2015, 18:38
GASvorming?