PDA

View Full Version : Zwabberende tape bij het opnemen van gitaarversterker



k1ngray
9 juni 2015, 16:55
Wij zijn een EP aan het opnemen op een achtsporen cassetterecorder. We hebben al meerdere gitaarpartijen opgenomen, d.m.v. microfoon voor een versterker en dat ging prima. Nu echter, krijgen we het geluid er niet goed meer op, de toon trekt steeds omhoog en omlaag. Dat heb je natuurlijk meestal wel bij een tape, alleen in niet in zo'n extreme mate. We hebben verschillende sporen geprobeerd, recorder schoongemaakt, ander bandje... Iemand een idee wat het kan zijn?

Plant
9 juni 2015, 17:55
8 sporen cassette recorder? Is dat een Tascam 238 of porta 488 of zo? Zal iig een gedateerd ding zijn waarvan het loopwerk wel een servicebeurtje kan gebruiken (niewe aandrijfriempjes, drukrolletje...).

k1ngray
9 juni 2015, 18:02
Volgens mij is het een Tascam 488 portastudio, inderdaad gedateerd. Hij werkt verder prima. Zang, drums, toetsen komt er allemaal prima op...

Plant
9 juni 2015, 18:18
Maar je bedoelt dat als je terugspoelt om een nieuwe track toe te voegen of om af te luisteren, de snelheid en daardoor automatisch ook de toonhoogte steeds net iets verschilt. De capstan-snelheid is dan niet constant en dan zal er echt een mechanisch probleem in het loopwerk zitten. Of je hebt een rotte cassette die niet soepel draait (kun je met je pink even checken) / slecht opwikkelt (kun je door het ruitje zien).

Han S
9 juni 2015, 21:40
Of er zit een berg smerige meuk op je loopwerk. Schoonmaken met IPA (isopropyl alcohol en dus geen spiritus)

guhlenn
10 juni 2015, 09:50
Idd heb hetzelfde gehad, loopwerk is dan niet constant. Ik kreeg het niet gefixt vrees ik en ben opnieuw begonnen

showband
10 juni 2015, 10:17
en als je echt unieke opnames hebt.... overzetten naar digitaal en dan een timetrack ernaast creeren die de boel weer recht trekt....
starten met een syncspoor maakt dit makkelijker. (iemand midi MTC doosje van mij kopen? ;) )

paulusdeBKB
11 juni 2015, 10:26
Ik ga het toch maar even noemen als optie, al ben je je er vast al bewust van: als je gaat opnemen met een computer, heb je dit probleem niet meer (mogelijk wel andere, maar in ieder geval niet dit).

k1ngray
11 juni 2015, 11:11
Thanks voor de tips, ik ga vanavond weer naar de 'studio' toe, dus zal dan even het een en ander uitproberen. Vind het alleen erg vreemd dat hij het de ene keer wel goed opneemt en de andere keer niet, wellicht zit het hem in de afspeelfunctie ofzo..