PDA

View Full Version : Kemper, Line 6, Guitarrig of Buizen amp



wood
9 juni 2015, 15:56
Hey,

Ik ben wel benieuwd. Iedereen heeft een uitgesproken mening over dit is het beste maar kan je ook echt het verschil horen.
Want als een merk duidelijk beter is dan kan je het onderscheidt toch duidelijk maken. En het verschil tussen modeling en een
buizenversterker gemiced in de studio, is dat nog te merken.

Live speel ik sowieso op een Brunetti Singleman, Hook R40 of op een Fender of Vox (zijn meer de backups).
Maar wat gebruik ik hier, Kemper, Line 6, Guitarrig of een Buizenversterker met pedalen?


https://www.youtube.com/watch?v=FVzBQgoAosc

duckman
9 juni 2015, 16:49
Ikzelf "gebruik" all of the above. Mijn mening is dat het alleen maar tools zijn om je doel te bereiken. Als ik mag gokken> Kemper :-)
Zit je nog in someday? Leuk bandje is dat! cheers, Arjan

Noid
9 juni 2015, 16:53
Al sla je me dood, ik zou het je niet kunnen vertellen. Wel vind ik de gitaargeluiden erg overtuigend, maar dat geldt voor de hele productie ("zeikerdmodus on"alhoewel ik de reverb op de snare iets "te" vind "zeikerdmodus off"). Zelf zou ik voor zo'n studioproject voor modeling kiezen. Kemper is hierboven al gekozen, dus ik ga voor Line6.

Grappig dat je de discussie "modeling is ruk" op deze manier probeert in te steken. Ben benieuwd wat er uit komt ;) (vrees weer een herhaling waarbij mensen meningen als feiten gaan verkopen).

wood
9 juni 2015, 18:19
Nee Someday is gestopt dus tijd voor nieuwe dingen. Of modeling slecht is, een goed geluid zit tussen je oren en in je spel denk ik.

Dutch66
10 juni 2015, 10:11
Ik hoop voor je dat het modelling is, dan kun je d'r nog wat aan doen... :seriousf:

Er was toch ergens ook een topic voor 'muziekjes' van jezelf?

okeeee
10 juni 2015, 14:50
vraag 2
heeft de zangeres
melodyne,autotune of izotope nectar gebruikt ?

vraag 3
heeft de drummert
ez drummer, addictive Drums of bfd gebruikt


vraag 3
heeft de bassist

een bas,banjo of een piano gebruikt ?


ja ik ben grappig

Pepe
10 juni 2015, 15:09
Het zegt niks natuurlijk. Het gaat om vergelijking, niet om iets absoluut. Ten tweede, je kan een prima buizenamp als een dweil laten klinken en andersom.
Maar ik moet zeggen, ik hoor hier een gitaarsound die ik eerder uit ampfarm krijg dan uit een oud buizen Fendertje.

wood
11 juni 2015, 17:54
Hahaha, nee we hebben geen autotune gebruikt. Een banjo voor de bas was wel makkelijker geweest met vervoeren, misschien een idee voor de volgende keer ;)

Vincent A.
14 juni 2015, 22:21
Ik zou ook zeggen line 6, het zou me toch best wel verbazen als dit een buizenversterker is.

harrie-beton
15 juni 2015, 10:24
Een luistertest als dit, is niet waarvoor ik mijn modeling spul heb verlaten. Als je een opname maakt waarbij je veel tijd kan besteden aan het gitaargeluid (meerdere sporen), er zijn teveel dingen die dan een rol spelen. Ik beoordeel mijn gitaargeluid wanneer ik mijn gitaar aansluit en speel in oefenruimte, kroeg en festivalpodium. Dan valt amp modeling bij mij af.

Als ik op internet luister naar de vele line6 filmpjes, Nova, Kemper, AxeFx enzovoort. Die zijn allemaal van goede kwaliteit. Je beoordeelt dan het apparaat maar ook de kwaliteit van de opnametechniek, het mixen, compressie en post FX EQ.

Verder is het ook zo dat bij bezitters van dit soort apparatuur (dat geldt ook voor mij) hun eigen keuzes de beste van de wereld vinden. Dat noemen wij (psychologen) cognitieve dissonatie reductie. (zie wikipedia)

Ik heb erg veel rig rundown filmpjes gezien en geen hond gebruikt modeling op het podium. Een iso cab komt wel voor. Daar zullen ze wel een reden voor hebbben.

D3nnis
15 juni 2015, 10:48
Ik heb erg veel rig rundown filmpjes gezien en geen hond gebruikt modeling op het podium.

Ik kom toch regelmatig die Kemper dingen tegen. Maar goed, ik bevind mij niet in het circuit van de echt grote jongens.
Die gast van with temptation gebruikt of gebruikte axe fx toch?

Maar, ik ben het wel met je eens. Er is "iets" anders aan modelling, moeilijk uit te leggen omdat het niet zo simpel als minder hoog, meer laag, slecht reageren op volumeknop is oid.
Ik ben wel benieuwd waar het naartoe gaat. Toen ik op 14-jarige leeftijd begon met gitaarspelen had ik een 10 watt Park versterker. Een jaar daarna een heuse marshall 8280. Toen ik een jaar of 18 was mijn eerste 4x12 met preamp en buizeneindtrap. Vanaf mijn 21e mijn eerste (losse) buizentop. Hier zit dus ook wel wat gewenning.
Zou het zo zijn dat de gasten die nu 14 zijn en beginnen met spelen en in bandjes rotzooien over 10-20 jaar niet anders willen dan modelling, omdat ze dat gewend zijn?

harrie-beton
15 juni 2015, 12:34
Als je groeit als muzikant kies je uiteindelijk voor het beste wat je kan vinden. Dat is modeling nog niet. De toekomst is moeilijk te voorspellen. WE WILL SEE when we get there.

Within Temptation is een geweldige band. Maar dat komt in mijn ogen door een werkelijk schitterende zangeres, goede nummers en de toetsen. De beide gitaristen (Helleblad en Jolie) zijn te onbekend en in dit genre niet belangrijk genoeg om een rig rundown film te krijgen. Om eerlijk te zijn wist ik niet eens de namen van de gitaristen voluit.

D3nnis
15 juni 2015, 12:53
Ik heb erg fijne dingen gehoord van Ruud Jolie, die kan iig meer dan je meestal hoort bij WT. Maar inderdaad, de categorie wereldsterren hebben ze (nog) niet bereikt. Of dat terecht of onterecht is, is een ander verhaal.

harrie-beton
15 juni 2015, 14:04
Ruud Jolie draagt binnen een mutsje, dus zal vast wel binnenkort een liedje schrijven en solo gaan ;-)

Terminus
15 juni 2015, 14:44
De Axe-FX is al redelijk ingeburgerd in de metal. Protest the Hero, Periphery, Tesseract, Devin Townsend en The Safety Fire kan ik al zo snel noemen. Bij de gear-rubriek op MetalSucks wordt steen en been geklaagd dat in 2/3e van de gevallen er niet veel meer te melden valt dan gitaren en een AxeFx.

harrie-beton
15 juni 2015, 16:11
Heb even gezocht:

Protest the Hero - VHT buizen

Periphery - axe fx plus 2x12 kasten

Tesseract - Peavey buizenamp

Devin Townsend - Mesa Boogie Threadplate buizen stack

The Safety Fire - 4x12 Stack met VHT power amp

AxeFx is allemaal secundair.

dml
15 juni 2015, 18:59
Als je groeit als muzikant kies je uiteindelijk voor het beste wat je kan vinden. Dat is modeling nog niet. De toekomst is moeilijk te voorspellen. WE WILL SEE when we get there.


Heeft wat mij betreft niet zoveel met groei te maken. Voor mijn huidige band kies ik voor compact en altijd hetzelfde/ meer dan acceptabel geluid: modeling dus.
Heb afgelopen tijd een paar keer ingevallen bij een glamrock-band en daar sleep ik gewoon mijn Triple Recto + 4x12 mee.
Dus het is maar net waar en op welk moment ik voor een bepaalde oplossing kies.

Terminus
17 juni 2015, 21:40
Heb even gezocht:

Protest the Hero - VHT buizen

Periphery - axe fx plus 2x12 kasten

Tesseract - Peavey buizenamp

Devin Townsend - Mesa Boogie Threadplate buizen stack

The Safety Fire - 4x12 Stack met VHT power amp

AxeFx is allemaal secundair.

http://www.metalsucks.net/2013/06/12/rigged-tesseract-guitarist-acle-kahney/
http://www.metalsucks.net/2011/10/07/rigged-devin-townsends-massive-live-rig-piece-by-piece/

Ik kan me niet herinneren een VHT te zien staan beide keren dat ik PTH live zag (anderhalf jaar en een jaar geleden). Ik vind de Axe FX niet 'secundair' als je er ineens een cabinet aan hangt. Steve Vai en John Petrucci gebruiken hem voor alleen effecten, dat zou ik zeker secundair noemen.

okeeee
18 juni 2015, 00:25
mmm
ik heb ook sterk de indruk dat die dingen erg in opkomst zijn
live hoort niemand het verschil tussen buizen amp en een axe
voor de vorm hangt men nog een power amp en een paar speakers aan zo'n ding ( heeft zo'n gast ook nog wat op het podium staan) maar naar foh gaat men meeste gevallen di

btw in studio land zijn de meeste techs en producers er wel over uit
het maakt ze niet
als de gitarist maar happy is (performance en zooo)