PDA

View Full Version : Fender Stratocaster 1977



Aubrey
8 juni 2015, 15:14
Vorige week, naar jaren twijfel, een Strat gekocht uit 1977. Sunburt met Rosewood neck. Heb zo'n beetje een jaar gelezen en zoals alles eruit ziet ook een originele. Overigens ook bij een echte gerenommererde winkel aangekocht.
Maar wat ik vreemd vind... het is een gitaar uit de jaren zeventig. Dus kwaliteit was niet altijd super. Alles is perfect afgewerkt. Neck zit heel stevig. alleen de tremoloplaat (de back plate) is een linkse versie! Gaatjes zijn netjes geboord. De enige ook. Maar is voor een linkshandige strat. Oftewel, precies gespiegeld. heb gegoogeld maar kan nergens vinden dat ze zo'n fout hebben gemaakt bij Fender destijds. Alles klopt. Nummers op de elementen. Nummer body en hals. Maar wel apart toch?
Heeft iemand dat eerder gezien?

gr. Aburey

Pepe
8 juni 2015, 15:47
In een gespiegelde versie zou je toch het tremblokgaatje voor de lage E snaar niet kunnen bereiken?

Aubrey
8 juni 2015, 16:26
dat klopt inderdaad. Eerlijk gezegd had ik al twee strats....en altijd met de snaren het covertje eraf gehaald... todat nu er een linkshandige op moet. Nu weet ik pas dat die er nooit af had gemoeten :(
maar vind het gewoon vreemd dat ze bij fender een fout hebben gemaakt terwijl de gitaar gewoon op de markt is gekomen.

Mr.Fingers
8 juni 2015, 16:35
Als je dat al een fout noemt... Ik zou het eerder zien als een "unieke feature die je gitaar anders maakt dan de andere seventies Fenders". Maar in ieder jaar zijn er zo'n dingen hoor.

Gewoon "een foute uit de bak genomen", hoef je niet van wakker te liggen. CBS-era Fender is nu eenmaal vrij slordig, dus...

Aubrey
8 juni 2015, 16:38
Kijk, deze reactie geeft me een stukje rust. Er wordt al gezocht naar een cover plat voor me. Maar schrok een beetje hiervan. Ben helaas nogal een perfectionist. Hartelijk dank voor uw reactie. Verder is ie top. gaat binnenkort naar Patrick Koopman te Weurt voor de afstelling.

Pepe
8 juni 2015, 16:53
Slordigheidje inderdaad. Pakken dingen uit bakken terwijl ze al denken aan de bloemkool en karbonade thuis. Ik heb ook een paar van die anomalies op de CBS strats.
Niettemin, ik neem aan dat de snaren er als laatste opgaan dus er heeft iemand lopen vloeken aan het eind van de band omdat ie ineens een schroevendraaier nodig had.

Aubrey
8 juni 2015, 16:59
Hahaha.. dat verwachtik ook wel ja. bedankt voor de reactie. Heel vreemd. Heb veel gegoogled. Maar de meeste klachten gaat over de necks. Maar die zit heel mooi. Heb een Vintage strat 57 american...die is echt super afgewerkt. bj 2005. Maar de Road Worn heeft toch een minder neck afwerking. Terwijl de '77 ook geen papiertje tussen is te krijgen. Wel wat zwaarder maar verder gewoon super. Ben er blij mee. De sound, anders maar zeker niet slechter. Meer laag. dus eigenlijk warmer.

Pepe
8 juni 2015, 17:25
Er zitten een hoop dogs tussen de seventies maar ook gewoon goeie gitaren. Het is vooral assembly wat soms sucks, speling, scheve schroeven.. daar waar het nieuw aangenomen personeel veelal terecht kwam. Maar ook hele mooie nekken. Je ziet daar stempels staan van werknemers die al sinds begin zestig in dienst waren. Het is echt niet zo dat Fender in begin zeventig ineens al zijn oldtimers ontsloeg.
De bodies werden steeds zwaarder maar dat had vooral met de trend te maken, hoe zwaarder hoe beter. Een "upgraded" stratocaster van een boetiek merk als Schecter was bijvoorbeeld net zo zwaar als menige Les Paul. Zelfs Tokai zocht zwaar hout uit voor zijn Silverstar stratocasters.