PDA

View Full Version : Luchtvochtigheid 70 / 75 %



Martijnn
8 juni 2015, 10:56
Hallo allemaal,

Ik zal me in een ander topic even voorstellen maar ik heb meteen een hot question.

Ik maak me zorgen over de luchtvochtigheid die rond de 70 tot soms tegen de 80% is. Gemiddeld 74%

Is dit schadelijk voor de gitaar? Ik bewaar m'n Taylor altijd in een hardcase maar ook in die hardcase is de luchtvochtigheid hetzelfde.

Tips iemand? Of maakt deze luchtvochtigheid niet veel uit?

Bij voorbaat dank.

Jedeel
8 juni 2015, 11:10
Hoi Martijnn.

Alvast welkom op dit forum.

Ik heb al diverse topics voorbij zien komen op dit forum mbt luchtvochtigheid.

Lees maar eens hier;
http://www.gitaarnet.nl/search.php?searchid=1061345

Succes
Jos

Rizz
8 juni 2015, 13:05
Beter te hoog als te laag.. je actie zal wellicht wat veranderen, maar dat is het dan wel... komt goed!

lcvanderhelm
8 juni 2015, 17:23
Dat lijkt me niet waar,want wat gebeurt er als je deze te vochtige gitaar meeneemt naar een relatief droge ruimte?

Rizz
8 juni 2015, 17:29
Te grote schommelingen in 1x is idd niet goed. De gitaar zal wel ff moet acclimatiseren. Maar gitaren kunnen best wat hebben, hoor, zolang je boven de 45% blijft, is er weinig aan de hand. Lastig, dat wel... Alleen als je onder de 30% komt, kan het wel 's een probleem worden, aangezien het hout dan zodanig krimpt, dat er wel 's wat kan scheuren, het hout kan immers nergens heen.

Uitzetten kan prima, je krijgt dan een wat boller bovenblad en dus gaat je actie omhoog. Er zijn zelfs akoestisch gitaristen die een zomer- en een winterzadel hebben.

Baker
10 juni 2015, 09:14
Ik heb altijd begrepen dat alles tussen de 40 en 60% helemaal prima is. Ik heb een soort van studiootje in mijn berging aan huis. Daar hangen ook mijn gitaren. Heb hier een luchtvochtigheidsmetertje hangen, en ik heb zelden percentages lager dan 40 of hoger dan 60 gezien. Eén keer, een paar jaar geleden tijdens die koude winter, zakte het naar 30%. Toen heb ik wel maatregelen getroffen.

motorhan
11 juni 2015, 12:17
Bij mij is de luchtvochtigheid in de instrumentenkamer momenteel 40 en temp ca 20 gr dus ik overweeg nu toch maar een bevochtiger te kopen.

met welke (betaalbaar) merk/type hebben jullie goede ervaring.


Met vr gr
Han

Rizz
11 juni 2015, 13:18
Al die ultrasoondingen van tegenwoordig zijn wel aardig.. Enige nadeel is echt dat je goed schoon moet houden ivm bacteriën.

kwispelhond
11 juni 2015, 14:48
nou, 80% is best wel veel, dat is voor jezelf ook niet goed. Toch eens denken aan vochtvreters of een lucht-ontvochtiger. Ideaal zou die hygrometer tussen de 50% en 60% moeten staan en dat niet alleen voor je instrumenten, tussen 40% en 70% is goed en comfortabel.

Heb je die hygrometer overigens wel eens geijkt? De beste en meest betrouwbare manier om dat te doen is de "zout methode", over hoe je dat moet doen is zat te vinden op het internet en het is ook echt noodzakelijk om een redelijk betrouwbaar beeld te krijgen.

Een ander ding wat me te binnen schiet, zet je wel eens een raam open? Even luchten kan de luchtvochtigheid ook zeer positief beinvloeden.