PDA

View Full Version : Inventarisatie: welke solo?



JVGM-music
6 juni 2015, 13:47
Welke gitaarsolo kunt u zelfs met de handen op de rug nog wel spelen en welke krijgt u maar niet onder de knie?
Nou?

Bricker
6 juni 2015, 19:29
De solo in King of Pain van de Police kan ik zelfs vastgebonden spelen. De solo in Stairway to Heaven kan ik maar niet foutloos spelen.

Harald
6 juni 2015, 20:02
Speedo van Herman Brood

the sure thing
8 juni 2015, 08:46
Solo van Eddie Van Halen in Beat It (Michael Jackson). Die kan ik niet spelen, maar zou ik wel graag willen kunnen! Ik vind het (binnen de context van dat nummer) één van de beste solo's ooit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Big E
8 juni 2015, 09:09
Solo van Eddie Van Halen in Beat It (Michael Jackson). Die kan ik niet spelen, maar zou ik wel graag willen kunnen! Ik vind het (binnen de context van dat nummer) één van de beste solo's ooit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, daar heb ik me ook eens een tijd in vastgebeten, maar om elk nootje dat hij er tussen stopt en elke perfect getapte harmonic precies na te spelen was voor mij in ieder geval onbegonnen werk. Ik was al blij dat ik een 'redelijk in de buurt versie' op het podium kon brengen en sommige muzikanten in de zaal dachten dat ie spot on was. Was uiteraard niet zo, maar toch.

obiwanjacobi
8 juni 2015, 09:35
Die solo is in de studio in elkaar gezet (van horen zeggen). Betwijfel of Eddy hem zelf zou kunnen spelen :seriousf:

Ik speel Solo's nooit helemaal na. Als ik iets hoor waarvan ik denk dat interessant is, ga ik dat stukje wel uitzoeken. Bij het spelen van covers probeer ik wel de meest kenmerkende stukjes te pakken maar de rest verzin ik er terplekke bij. Eigenlijk de enige uitzondering is een Queen-medley (18 minuten) waar ik wel alle solo's helemaal perfect had ingestudeerd - maar die zijn zo bekend, dat als je daar vanaf wijkt, je afbreuk doet aan de ervaring van de luisteraar...

Het laatste dat ik heb uitgezocht was van Haken - wat "best te doen" klinkt maar toch behoorlijk moeilijk was. Ik heb nog wel wat zwakke punten in mijn techniek waar ik dan last van heb :)

Sjoerdo
9 juni 2015, 08:44
Die solo is in de studio in elkaar gezet (van horen zeggen). Betwijfel of Eddy hem zelf zou kunnen spelen :seriousf:


Klopt dat hij in de studio in elkaar is gezet, maar Ed kan hem wel degelijk spelen, heeft zelfs een aantal maal met MJ op het podium gestaan en hem gespeeld.

Voor mij, als ik een gitaar pak speel ik zonder na te denken de intro solo van Fade to black, maar het tweede deel van de main solo van Sweet child o'mine, krijg ik maar niet voor elkaar, vanaf het moment dat de wahwah zijn intrede doet, trek ik hem niet meer...

Mr.Fingers
9 juni 2015, 11:57
Een van de weinige solo's die ik "foutloos" kan spelen, is die van "Forever Young" (https://youtu.be/jtFEzhaNrT4?t=106) op The Last Waltz. Eentje die mij maar niet wil lukken is die begeleidende riedelgitaar in het tweede deel van "For your precious love (https://www.youtube.com/watch?v=RjISISGyz1A)" van Otis Redding... Ik denk een combinatie van niet Steve Cropper te zijn, en dat ze net een beetje vals is.

Hotpepper01
9 juni 2015, 12:47
mij lukt niets met mn handen op mn rug, ik draag mijn gitaar aan de voorkant.. :seriousf:Maar er zijn er wel een paar die ik met mn ogen dicht kan. In de meeste solo's maak ik standaard foutjes in de uitvoering. Keer op keer... Voorbeelden : Route 66 van de Stones, de eerste solo in Ruby van Earth & Fire en Summertime van Akkerman/Brainbox. Bij mij is het gebrek aan reproduceerbaarheid.

Pepe
9 juni 2015, 14:29
Het gitaarwerk van Cliff Gallup is sowieso niet voor watjes maar zijn Cruisin is roulette waar je er gelijk uit ligt als je een afslag mist. Hoed af voor die knaap van The Capitols, ik heb Jeff Beck het wel minder van af zien brengen.
Maar goed, zo moordend clean lukt mij gewoon niet.


https://www.youtube.com/watch?v=_-cOWRSMsbA

Harald
9 juni 2015, 15:32
Zo'n plexiglas gevangenis voor de drummer, past niet echt bij deze stijl... Eerder een bassdrum, snare en hihat setup zonder kruk :)

Bricker
9 juni 2015, 15:55
Ik speel Solo's nooit helemaal na. Als ik iets hoor waarvan ik denk dat interessant is, ga ik dat stukje wel uitzoeken

Ik zoek sommige nummers wel tot in detail uit incl. ghost notes. En dan niet alleen de solo's maar ook het begeleidingswerk. Ik hou ervan om met cd's mee te spelen en als het een studio album betreft vind ik dat ik de boel verkloot als ik de partij niet precies na speel.
Het hangt ook van het nummer af. Met veel nummers laat ik de teugels wel wat vieren want een heel album exact tot in detail na spelen is onbegonnen werk. Vooral akoestische slaggitaar is lastig. Bij de ene stroke slaat ie alleen de bovenste vier snaren aan bij de volgende alle snaren enz. Volgens mij kan niemand dat exact uitzoeken.

Pepe
9 juni 2015, 16:00
Wel een goed idee, een kooi, zou eigenlijk elke drummer... :crazyhappy:

Leuke anekdote: Voor hun eerste studio opname was Owen Bradley, die eerder Buddy Holly had geproduced, er niet zeker van of de band wel goed genoeg kon spelen en voor de zekerheid waren de top studiomuzikanten waaronder Grady Martin en Hank Garland aanwezig.
Na de eerste solo van Cliff sloegen ze Bradley op de schouder en verlieten lachend de studio.

Tupelo
9 juni 2015, 18:40
Ik doe nooit mijn best eigenlijk, om iets na te spelen, laat staan precies, vanaf dat ogenblik vind ik 't gewoon niet leuk meer. Paar solo's die wel in mijn systeem zitten, geen idee waarom: Edie van The Cult & Cherub Rock van de Smashing Pumpkins, veel verder kom ik niet met materiaal door anderen geloof ik. :)

Onkelpazuzu
2 september 2015, 15:21
Ik doe een aardige Comfortably Numb, al zeg ik het zelf. Wat ik niet kan spelen, en ook nog nooit geprobeerd heb trouwens, maar wel graag zou willen kunnen, is de solo (of eigenlijk beide solo's) uit Hard On Me van Richard Thompson. Hij zoekt steeds net de dissonanten op die toch nog goed in het grotere geheel passen, en speelt het allemaal met een prachtige felle en toch warme toon. Geen krankzinnig snelle loopjes of zo, maar dat hoeft ook helemaal niet.

Brad
2 september 2015, 16:22
De solo gaat bij mij wel aardig maar ik ben er nog altijd niet helemaal uit die slidegitaar aan het begin van het nummer. Speelt hij nou enkele noten of zijn het tweeklanken?

Onkelpazuzu
2 september 2015, 16:46
Het lijkt alsof het als enkele noot begint (D op de B-snaar lijkt me) , maar er dan even later een tweede bij komt - misschien de D-snaar, 'aangeslagen' door de slide zelf? Dan heb ik het dus over de live-versie op Delicate Sound of Thunder.

Brad
3 september 2015, 01:58
Nee ik bedoel de studio versie, live versies zoek ik nooit uit en als ik meespeel houd ik me ongeveer aan de studio versies en verder improviseer ik er lekker op los, net zoals de artiest op het live album zelf vaak doet.

Onkelpazuzu
3 september 2015, 09:28
Ik had altijd het idee dat het in de studio-versie geen gitaar was, maar toetsen.

Brad
3 september 2015, 16:27
De toetsen zijn inderdaad dominant maar die noten met die echo herhalingen zijn vrijwel zeker slide gitaar, ook hoor je dat hij met zijn slide naar boven glijd aan het begin

edje kadetje
4 september 2015, 15:18
Ik doe veel van de pink floyd solo's niet onaardig na (en vrij precies nagespeeld) en sommigen al zo lang dat het wat makkelijker gaat.
Maar als ik dan op youtube anderen die solo's zie en hoor spelen, pfoeh dan weet ik dat ik op zijn best wat aan het stuntelen ben.