PDA

View Full Version : maximale lengte speaker kabel



ERK
5 juni 2015, 18:55
wat is de max lengte van de kabel tussen amp en speaker?
ehx maakt ook nog z'n eindverterkertje in pedal vorm, wel makkelijk op een pedalen plank http://www.ehx.com/products/44-magnum

the sure thing
5 juni 2015, 19:19
Maximale lengte? Totdat er brand uitbreekt? Je niks meer hoort? Je kwaliteitsverlies hebt? Verklaar u nader?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gearjunkie
5 juni 2015, 19:20
Electronen gaan behoorlijk snel, dus over een metertje meer kabel zou ik me geen zorgen maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Han S
5 juni 2015, 19:40
Je hebt het over een versterker van 44 watt. Vergelijk het met een hi fi setje, daar heb je de speakers een eindje uit elkaar staan en als je in hi fi kringen komt kom je pas echt bizarre beweringen tegen.

Maar als jij tien meter 2*2.5 mm˛ speakersnoer van de bouwmarkt tussen je amp en je speaker hangt, heb je een prima geluid.

cluseau
5 juni 2015, 21:41
Sterk afhankelijk van toegepaste impedantie en het vermogen. Je wil het liefst zo min mogelijk verliezen dus korter en dikker is gunstiger. Heb je een 100watter op 10m 2.5kw is er idd geen probleem te verwachten.

Plant
7 juni 2015, 13:02
Er is nog wel een aspect dat een rol speelt: RF

Een lange speakerkabel is een prachtige dipoolantenne en een RF signaal kan langs deze weg makkelijk de eindtrap in en vervelende dingen doen. Niet voor niets zie je vaak in een (class AB) transistorversterker een uitgangsspoel//weerstand netwerkje in serie met de uitgang, dat is in de praktijk een afdoende RF-blocker. Zit het er niet in, dan kan dat instabiliteit / oscillatie tot gevolg hebben en kan je versterker defekt gaan.

http://sound.westhost.com/ad_fig10.gif

Nou is die 44-Magnum kennelijk een class-D versterkertje gezien het vermogen uit zo'n klein doosje en dan kan het nog leuker worden.

Er zit als het goed is een 2de orde filter met spoel en condensator aan de uitgang om de PWM-frequentie weg te filteren en alleen het audio over te houden, RF zal niet zomaar langs deze weg binnenkomen. Maar als de PWM-frequentie uit dit versterkertje niet goed wordt weggefilterd kan dit via een lange kabel (antenne) wel worden 'uitgezonden' zodat andere apparatuur daar last van krijgt.

RF-issues bij hele lange kabellengtes zijn dus wel iets om rekening mee te houden.

arjanb01
7 juni 2015, 13:13
Waarom kabels?
Als je tot 100 meter geluid wil hebben gewoon draadloos gaan
Ik ben helemaal van de kabels af, geen gedraaide kabels meer op het podium waarover je kan struikelen. Ideaal!

Plant
7 juni 2015, 13:29
Waarom kabels?
Als je tot 100 meter geluid wil hebben gewoon draadloos gaan
Ik ben helemaal van de kabels af, geen gedraaide kabels meer op het podium waarover je kan struikelen. Ideaal!

Het gaat over speakerkabels. Dat wordt draadloos een beetje lastig ;)

Interessant artikel over class-D (http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/40-06/class_d.html)


Taming EMI
The high-frequency components of Class D amplifier outputs merit serious consideration. If not properly understood and managed, these components can generate large amounts of EMI and disrupt operation of other equipment.

Two kinds of EMI are of concern: signals that are radiated into space and those that are conducted via speaker- and power-supply wires. The Class D modulation scheme determines a baseline spectrum of the components of conducted and radiated EMI. However, some board-level design techniques can be used to reduce the EMI emitted by a Class D amplifier, despite its baseline spectrum.

A useful principle is to minimize the area of loops that carry high-frequency currents, since strength of associated EMI is related to loop area and the proximity of loops to other circuits. For example, the entire LC filter (including the speaker wiring) should be laid out as compactly as possible, and kept close to the amplifier.

Remork1970
7 juni 2015, 13:30
Boeiend wel, een draadloze verbinding van versterkeruitgang en speakercab!

Plant
7 juni 2015, 13:36
Ja, Bluetooth staat voor niets :D

arjanb01
7 juni 2015, 13:44
Techniek staat voor niets, dat kan allang. Maar had niet goed gelezen, ik dacht dat het om kabel van amp naar gitaar ging 😂