PDA

View Full Version : Compromis sluiten ten behoeve van handzaamheid/lichter gewicht



Bricker
5 juni 2015, 18:09
Dag dames en heren,

Zouden jullie bereid zijn aan sound in te leveren zodat je niet als een verhuizer hoeft te sjouwen? Ik zelf denk altijd maar, wat heb je aan een perfecte sound als je er ook nog een hernia bij hebt. In principe geef ik de voorkeur aan een goede transistor top gecombineerd met een hardhouten cab met twee 12'' speakers.

Maar ik heb altijd zo opgezien tegen het verplaatsen van dat spul dat ik zoiets nooit heb aangeschaft. Nee geef mij maar dan die oude Sessionettes of Peterson versterkertjes. Tegenwoordig kun je pedal amps kopen van Blug en Taurus en die combineren met een 1x 12'' cab van slechts 10 kilo. Of als je met een goede PA speelt via de line out rechtstreeks op de mengtafel.
Hetzelfde geld voor gitaren gemaakt van zware houtsoorten. Mij niet gezien. Je schouder vaart wel bij een lichte gitaar.

Groeten

sideburns
5 juni 2015, 18:34
zolang het niet nodig is sleep ik liever wat meer gewicht mee.

Tunes
5 juni 2015, 22:56
Maar de sideburns gaan dan ook voor een geweldige sound.

sideburns
6 juni 2015, 12:18
of het geweldig is weet ik niet, eerder een basic ding maar wel lekker, durf t bijna niet te zeggen......gibson lp over een 100 wat marshall halfstack

Pepe
6 juni 2015, 12:55
Jaaaa, kom je met die Blug aanzetten, dan snap ik wel dat je het over inleveren hebt.
Het hoeft natuurlijk niet he. Hoop leuke amps zitten onder de 20 kg. Als je DAT nog te zwaar vind, dan neem je maar die Blug of iets anders licht & handig maar dan ook niet zeuren!

D3nnis
6 juni 2015, 13:39
Iemand ervaring met dat bluguitar ding?
Wel lollig, zo'n ding kopen, want lekker compact, en dan toch over een 4x12.

vulvasonic
8 juni 2015, 01:51
Tsja, ik had het liever anders gehad, maar toch..., sinds ik mijn rechter onderbeen ben kwijtgeraakt kan ik zelf vrijwel niets meer tillen. Mijn bandgenoten zijn dan ook zwaar de lul. Ach, ze mogen blij zijn dat mijn ex mijn twee AC30's heeft gejat. Hoewel, ik heb inmiddels weer één combootje terug en dat ding zal niet veel lichter zijn dan mijn ouwe AC30. Áls ie al lichter is. :D

Dreverhaven
8 juni 2015, 10:14
Ik vind het altijd zo'n ongelooflijk gezeur over sjouwen en gewicht. Verman jezelf en sjouw die rotzooi gewoon. Ik heb aan pedalboard en gitaar al 25 kilo, plus nog een head en 2x12 erbij. Als je gewoon gezond bent kun je toch tillen? En hoe vaker je tilt, hoe lichter het wordt.

Kim Wilson
8 juni 2015, 10:26
Het hangt er een beetje van af hoeveel je met het spul moet sjouwen. Maar overal zijn oplossingen voor. Als het je te zwaar is, moet je investeren in een steekwagentje. Onze PA-speakers gaan ook op een steekwagen, die dingen zijn zwaar en groot, en door één handvat bovenop ook nog lastig te tillen. Mijn gitaarversterker is 22 kilo, die is wat beter handelbaar en neem ik zo mee. Dus nee, ik zou geen concessies doen, tenzij je met spul een smalle trap op moet of zo.

purplejohn
8 juni 2015, 11:17
Als je in een band zit ben je volgens mij met z'n allen bezig. Dus ff een handje helpen en samen de "zware" (what's in a name) spullen samen pakken is dan geen probleem. Ben je alleen kun je altijd nog iemand aanschieten om te helpen. Is ook een manier om alvast Andrea Line aan te boren. Ik zou iig never nooit zwaarte boven mijn geluid stellen.

Hotpepper01
8 juni 2015, 13:35
Hoe geweldig zou het niet zijn om zo goed/bekend/beroemd te zijn dat je alleen nog maar je eigen gitaar naar binnen hoeft te sjouwen en dat je in je kleedkamer minstens 5 smaken smarties en 20 soorten drank kan eisen. En aangezien dat ik me heel goed realiseer dat ik die status nooit ZAL en tegenwoordig ook niet meer WIL bereiken, sjouw ik nog mijn eigen gear: en dan zijn die paar gitaren en versterker van 22 kilo vanuit de auto naar binnen dragen nog te doen. Ik vind het een paar uur op het podium staan met een zware Les Paul pittig. Zowel het staan/bewegen als die gitaar om je schouder. En compromissen, daar ben ik niet zo van. Ik kies de gitaren vanwege geluid, bespeelbaarheid, begeerte en versterkers op geluid en mogelijkheden. Gewicht komt niet in dat rijtje voor. Dat is een gevolg van de keuzes.

Pepe
8 juni 2015, 13:50
Je wordt vanzelf praktischer wanneer je maar vaak genoeg met een taxi je spullen gaat verplaatsen. Of als je in het Vondelpark moet spelen of een of ander festivalletje op de grachten.
Als je de spullen vanuit de bus zo het podium op kan rijden, ja, dan is gewicht geen issue.

zjanke
8 juni 2015, 13:56
De volgende keer dat je je versterker zwaar vindt moet je dat ene kistje van de drummer (inderdaad met de standaardjes) een keer meenemen. Of heel aardig zijn en de geluidsman helpen laden in de regen na een optreden...

MikeD
8 juni 2015, 14:03
Mmmmmmmm aangezien ik doorgaans in de wat luidere muziekstijlen wens te opereren, vind ik een torentje van het een of ander toch wel wat beter smoelen dan zo'n combo-tje... en ik houd ook van flapperende broekspijpen en het I-can -feel-the-sound-in-my-gut-feeling..... krijg je dat voor elkaar met een combo-tje en een goeie PA?? Anderzijds.... fluitende oren zijn ook uit de mode vandaag de dag.... een half-stack gaat ook hard zat..

Bricker
8 juni 2015, 14:44
Ik vind het altijd zo'n ongelooflijk gezeur over sjouwen en gewicht. Verman jezelf en sjouw die rotzooi gewoon. Ik heb aan pedalboard en gitaar al 25 kilo, plus nog een head en 2x12 erbij. Als je gewoon gezond bent kun je toch tillen? En hoe vaker je tilt, hoe lichter het wordt.
Wat dacht je van: Je komt s'nachts on 5 uur thuis van een optreden. Doodmoe, straaldronken sta je voor je voordeur met het idee dat je die 4x12'' kast van 40 kilo en die buizentop van 25 kilo nog 3 hoog naar boven moet sjouwen.

Het doet me denken aan een Pink Floyd dag waar ik met mijn broer was en in een hotel logeerde op mijn kosten. Hij zei dat ik een dief van mijn eigen portemonnee was want we hadden ook bij familie kunnen logeren in de buurt. Nou had ik daar zo tegenop gezien(als je mijn familie kent dan begrijp je het) dat als ik dat gedaan had mijn hele weekend verpest zou zijn geweest. En dan had ik dus in feite nog meer geld weggegooid.

Zo is het ook met een 4x 12'' inch kast 3 hoog naar boven moeten tillen bij thuiskomst. Het zou mijn plezier tijdens zo'n avond volledig overschaduwen.

Trouwens een gitaarleraar van vroeger had een Charlie junior. Het beste cleane geluid dat ik ooit heb gehoord. Hij vond dat ook. Toch heeft hij dat ding ingeruild voor een Sessionette omdat hij last van zijn rug kreeg.

Dreverhaven
8 juni 2015, 15:44
Wat dacht je van: Je komt s'nachts on 5 uur thuis van een optreden. Doodmoe, straaldronken sta je voor je voordeur met het idee dat je die 4x12'' kast van 40 kilo en die buizentop van 25 kilo nog 3 hoog naar boven moet sjouwen.

Het doet me denken aan een Pink Floyd dag waar ik met mijn broer was en in een hotel logeerde op mijn kosten. Hij zei dat ik een dief van mijn eigen portemonnee was want we hadden ook bij familie kunnen logeren in de buurt. Nou had ik daar zo tegenop gezien(als je mijn familie kent dan begrijp je het) dat als ik dat gedaan had mijn hele weekend verpest zou zijn geweest. En dan had ik dus in feite nog meer geld weggegooid.

Zo is het ook met een 4x 12'' inch kast 3 hoog naar boven moeten tillen bij thuiskomst. Het zou mijn plezier tijdens zo'n avond volledig overschaduwen.

Trouwens een gitaarleraar van vroeger had een Charlie junior. Het beste cleane geluid dat ik ooit heb gehoord. Hij vond dat ook. Toch heeft hij dat ding ingeruild voor een Sessionette omdat hij last van zijn rug kreeg.

Wat dacht je van: je niet lamzuipen of dat pas doen wanneer je alles geregeld hebt?

Vage vergelijking verder. Ik ben blij dat ik wat positiever ingesteld ben en niet overal zo tegenop zie en m'n humeur overal door laat verpesten.

Kim Wilson
8 juni 2015, 15:48
Hij heeft wel een punt. Dat gesjouw midden in de nacht is wel een beetje een anticlimax.

Dreverhaven
8 juni 2015, 15:54
Hij heeft wel een punt. Dat gesjouw midden in de nacht is wel een beetje een anticlimax.

Maar je moet toch sjouwen. Daar ontkom je niet aan. Als je zoiets onvermijdbaars als 's nachts thuiskomen en sjouwen zo verschrikkelijk vindt. Begin er dan niet aan. Als je klemzuipen voordat je klaar bent met opruimen ook onvermijdbaar is... tja...

En ik zie gewicht niet zozeer als het probleem, eerder of iets wel of niet handelbaar is. Dat kan gewicht zijn, of de totale hoeveelheid verschillende zooi die je bij hebt. Maar dat kan dus ook met secundaire zaken te maken hebben, zoals de ruimte waar het door of in moet passen.

Kim Wilson
8 juni 2015, 15:58
Nou, precies. Als jij 's nachts een smalle trap in een jaren '20 herenhuis moet bestijgen, is een 4x12 niet handig. Ik heb gewoon een eengezinswoning met de auto voor de deur, en als ik thuis kom, schuif ik alles naar binnen en de volgende dag zet ik het allemaal wel op zijn plek. Maar niet iedereen heeft die luxe.

Buxtra
8 juni 2015, 16:27
Het grote onvermijdelijke hanteren van goederen. Noem het zoals je wil. Zoek vooral je eigen weg hierin.

Als voormalig vinyltransporteur (je noemt jezelf geen DJ als je platen verzamelt en zonder concessies aan je publiek alleen maar draait wat je zelf het leukst vindt) heb ik ook met zekere lasten en raadselachtige omstandigheden (lees: S, D en R&R) te maken gehad.

Sneller dan het licht voelde ik me geen platendraajert meer maar vinyltransporteur. De halve nacht draaien viel in het niet bij het verplaatsen van je platen. Hoe beter je voor je spullen ging zorgen hoe zwaarder je bakken, kisten en tassen werden. Om dus op stevige tassen met draagbanden en een rolsysteem uit te komen. Maar sommige dingen zijn gewoon niet oplosbaar. Trappen, DJ booth, zolder, auto in auto uit pand in pand uit. Je kan niet overal rollen. Je leerde vooral af om (te) veel mee te nemen. Je werd steeds selectiever. Je probeerde creatiever te worden met het combineren van diverse platen. Allemaal om enigzins het gewicht te reduceren. Je deelde je draaitijd in tot het aantal benodigde tracks per uur om uit te komen op een x aantal platen afhankelijk van wat je ongeveer in je kop had. Maar daar kwam je pas achter nadat je last van je rug had gekregen van al die platen die je bij je had voor 1 track die je vervolgens niet gedraaid had. Hierdoor ging je overigens kritischer om met alle aanwezige tracks op de plaat. Je kon er maar beter 2 of meer per plaat gebruiken. Ergens ook goed voor het creatieve proces hoe feitelijk slimmer om te gaan met je eigen collectie. Maar daarmee was de gewichtsreductie wel op. En het lukte alleen als je met voldoende zelfvertrouwen de deur uit durfde.

Inmiddels zijn de platenboys overgestapt op usb sticks maar dat zie ik muzikanten nog niet 1-2-3 doen.

Constructief:
Een kleine/beperkte set up bedenken?

Bux.

humbucker
8 juni 2015, 17:32
Tja, ik kan mij wel voorstellen als je elke week meerdere gigs hebt op verschillende plaatsen dat het niet lang duurt voordat je alles zo praktisch (lees licht) mogelijk hebt geregeld.

Maar aangezien dat voor mij niet aan de orde is draag ik rustig mijn AC30 overal naar binnen!

Buxtra
8 juni 2015, 20:08
Flauw modus: je moet denk ik , keuzes maken.

Bricker
9 juni 2015, 01:06
Constructief:
Een kleine/beperkte set up bedenken?

Bux.

Ok een kleine setup:

1.Een Boss ME-5 (vintage) hoofdzakelijk analoge effect processor. Eventueel een phaser of ander effectpedaaltje in de programmeerbare effectloop. Gewicht? Niet meer dan een paar kilo.

2. Een Bluamp 1 versterker top. Gewicht? 1,5 kilo

3. Een bijbehorende nano Cab van hetzelfde merk met een 1x 12'' speaker Gewicht? 10 kilo

De gitaar buiten beschouwing gelaten ligt het gewicht dus bij elkaar binnen de 15 kilo. Plus het voordeel dat je de componenten los van elkaar kunt verplaatsen.

Trouwens als je toch over een goede PA speelt met goede monitoring dan hoef je de cab niet eens mee te slepen. Gewoon rechtstreeks in de mengtafel. Gewicht incl. gitaar? binnen de 10 kilo! En je kunt de componenten los van elkaar verplaatsen!

Is dit geen mooi advies? En nog gratis ook!

Pepe
9 juni 2015, 02:08
En als je toch liever iets met buizen wil en onder de 13 kilo wil blijven.

http://www.guitarmoderne.com/wp-content/uploads/2013/11/H9side-small.jpg



http://guitarvillage.uk.com/admin/pages/upload/Amps/MusicMan_RD112RD50.jpg

vulvasonic
9 juni 2015, 04:12
Nou, precies. Als jij 's nachts een smalle trap in een jaren '20 herenhuis moet bestijgen, is een 4x12 niet handig. Ik heb gewoon een eengezinswoning met de auto voor de deur, en als ik thuis kom, schuif ik alles naar binnen en de volgende dag zet ik het allemaal wel op zijn plek. Maar niet iedereen heeft die luxe.
Dat probleem heb ik nu een beetje. Ik heb een vooroorlogse bovenwoning uit 1935, erg gehorig en als je binnenkomt moet je direct een smalle en redelijk steile houten trap op. Tot voor kort gebruikte ik twee Vox AC30 versterkers, waarvan één in een flightcase, daar hoorde nog een Marshall JCM800 1960A 4x12" speakerkast met flightcase bij, plus een immens groot en heavy pedalenbak, die zo mogelijk nog zwaarder (of iig nog vervelender) te tillen was dan één van mijn versterkers, en uiteindelijk nog 3 gitaren in koffers, een flink standaard en een grote, zware tas met kleding. Ik zweer het je, dat was zelfs met 4 man tillen niet eens te doen. :D

Ok, ik lieg dat ik barst. Het enige wat ik mee naar huis nam was een gitaar en mijn tas met kleren. De rest ging mee met het PA-bedrijf. Ik heb nooit hoeven sjouwen met dat spul.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dit: ik heb reeds verteld dat mijn versterkers gestolen zijn (ik heb daarvoor één zware jongen terug). De luxe die ik HAD (dat met het PA-bedrijf, eigen aftandse limousine, dat werk...) was luxe dat hoorde bij een veelvuldig op grote gelegenheden spelende rockband, waarbij de gitaar altijd snoeihard moest en ondanks de enorme volumes van je backline er met grote regelmaat een flinke tet met gitaargeweld over de monitoren moest worden bijgedraaid.
Inmiddels is er veel veranderd. Ik speel in een band waarin mijn rol wat minder prominent is dan in mijn voorgaande cluppie. We zijn bijna zover om serieus aan optredens te gaan denken. Het is echter volslagen debiel om er nu rekening mee te houden dat we het grote werk weer kunnen gaan doen. Nee, we gaan straks voorlopig en vooral de kroegen in, alwaar we op een kluitje moeten gaan staan spelen. Ik vind het nog steeds niet vies om flink van leer te trekken, maar daar heb ik geen 'alles op 10 amp over een 4x12' voor nodig. Sterker, die ene versterker (met een power soak op 25%) gaat héérlijk tekeer. De amp wordt veilig opgeslagen in onze oefenruimte en omdat ik van geen enkele waarde ben als het op sjouwen aankomt, doen mijn medemuzikanten dat voor me.

M.a.w., je moet uiteraard te allen tijde proberen je set-up aan te passen naar omstandigheden en bovendien de voorwaarden scheppen die nodig zijn om te kunnen blijven spelen. Iedere idioot met een volgeblazen doedelzak in z'n reet zal begrijpen dat het ondoenlijk is om alle hierboven genoemde spullen, na een repetitie of optreden met twee personen dat steile, smalle, houten trapje in dat krakende en piepende huis uit 1935 op te tillen. Je kunt er donder op zeggen dat die aardige, altijd voor je klaarstaande toetsenman (die zelf óók nog een shitload of apparatuur te versjouwen heeft) na enkele maanden, ongewild maar desalniettemin, een bloedhekel heeft ontwikkeld jegens de áltijd zo intens vrolijke en energieke saxofonist, die, omdat hij als enige meestal naar het zuiden moet rijden in zijn splinternieuwe Ford Mondeo ipv richting noord, waardoor het voor hem zo onpraktisch is om dat hele eind om te rijden (en al helemáál met de benzineprijzen van tegenwoordig!). Oooooow laat meneer de saxofonist in vredesnaam NIETS zeggen tegen meneer de toetsenman, dat ie er zo vermoeid uitziet.
Dit soort gedoe kan absoluut leiden tot grote ruzies of irritaties binnen een band, met een definitieve breuk ten gevolg.

Heren, gebruik uw verstand en niet alleen je ballen.
Voorbeeldje (puur hypothetisch, want ik heb geen rooie cent en derhalve geen kut te willen): het nadeel van de manier waarop wij als bandje werken is het feit dat ik thuis niks fatsoenlijks heb om over te spelen. Ik heb beneden naast de trap een 4x12 staan (past net). Ik wil dat ding bij optredens gebruiken, maar dat kan nu niet. Wel, nu heb ik dus een op het eerste oog verrekt leuk 15 watt topje gezien voor €299,- bij Bax. Een NT15H-G2 (Vox Night Train). Weegt geen kut. Zelfs IK kan 'm met mijn houten poot nog met groot gemak de trap op en af dragen. Ik hou enorm van dat geluid, dus dat zit wel goed. En voor grotere optredens kan ik 'm over mijn 4x12 knallen. En geloof me, dan heb je over het algemeen meer dan genoeg volume. Geil man! Helaas moet ik dan nog steeds een klein speakertje voor thuis. Daar heeft Vox aan gedacht. De V112NT-G2 is een bijbehorend cabje voor slechts €149,- Ook dít ding weegt geen kut en kan ik zelf dragen. Gelet op de repetitieruimte en bezetting zou dat topje met het cabinetje erbij zelfs nog goed en hard genoeg kunnen zijn om te repeteren. Ooooh, had ik maar €448,-!!!

Nou ja, van dromen krijg je een stijve lul (al zou je willen dat niet iedere droom bedrog was - ik droom nogal veel).
Maar mijn oude droom (twee AC30's, één Marshall 4x12, een Orange 4x12 - lang verhaal - een Fender Super Sonic top met bijbehorende kast in blonde met oxblood grille, een omgebouwde reïssue Supro 2x10 plus een Kool & Elfring XOs212CB65-CB75 speakerkast - die laatste twee heb ik er vrij recent maar bij verzonnen - trouwens, ik zou mijn limited edition JCM800 1960A met bruin speakerdoek zonder enige twijvel ruilen voor een Kool & Elfring XOs212CB65-CB75 speakerkast, maar dat terzijde...), enfin mijn oude droom dus, daar heb ik echt helemaal geen kloten aan. Ik moet iets kleins, iets draagbaars en desondanks iets dat goed klinkt en net hard genoeg om overal doorheen te prikken, zonder dat ie er per se eerst van over de zeik goed. Ik wil graag clean blijven. :)

Bricker
10 juni 2015, 13:05
En als je toch liever iets met buizen wil en onder de 13 kilo wil blijven.

http://www.guitarmoderne.com/wp-content/uploads/2013/11/H9side-small.jpg



http://guitarvillage.uk.com/admin/pages/upload/Amps/MusicMan_RD112RD50.jpg

Ik ben naar de website van Musicman geweest. Hoe krijgen ze het voor elkaar een 50 watt buizencombo op 12 kilo te houden? Heel wonderlijk.

muziekschuur
13 juni 2015, 17:00
http://soundcraft.com.s3.amazonaws.com/products/main/ui12.png?1420177534

Bricker
17 juni 2015, 23:24
Hoi Muziekschuur,

Is dat een digitale eindversterker ofzo?

muziekschuur
18 juni 2015, 00:01
Dat is een wireless mixer. Je legt hem op de grond en verbind de monitors & F.O.H. (de main speakers). Daarna log je met je telefoon in. Als alle inputs zijn aangesloten kun je met je telefoon of tablet per kanaal noisegate, compressor en aux effects instellen. Ook zijn er twee amp simulators aanwezig van Digitech. De reverbs zijn Lexicon en de noisegates en compressors DBX,

Als je twee main boxen hebt met digitale amps erin en twee actieve monitors dan kun je als band zo uit de voeten. Drums via een digitale drumkit en oefenen en optreden doe je overal. Nu nog wachten op een versie waarbij elke gitarist een voetpedaal aan kan sluiten.

Brad
24 juni 2015, 00:03
Met lichte handzame versterkers is niets mis. Het spaart je rug en zijn handiger op zeer kleine podia. Laat meer ruimte over voor het drumstel.

telerocker
24 juni 2015, 02:01
Top en een cab met wieltjes en je rijdt de boel overal naar toe. Wil je echt een lichtgewicht, denk dan aan lunchboxamps zoals de Ironball, de Carvin VM3 en de Tubemeister. Met een niet te zwaar cabje heb je een aardig portable setje.