PDA

View Full Version : Spanning over gitaar kabel?



obiwanjacobi
5 juni 2015, 17:32
Hi guys,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om DC op een gitaarkabel te superponeren zodat ik DC in mijn gitaar krijg met een standaard mono kabel.

Tussen de gitaar en amp zit dan een kastje waar de spanning op de kabel wordt gezet en de signaaluitgang AC-coupled blijft (condensator)... Common ground...

Ik vraag me af of/welk effect dit heeft op het signaal/geluid...

Plant
5 juni 2015, 18:26
Hoe denk je dat phantom power werkt? ;)

obiwanjacobi
5 juni 2015, 18:52
Ja, precies - dat bedoel ik.

Ik vroeg me alleen af of het invloed op het geluid heeft en of het bijv. erg is als er DC current door de elementen stroomt of dat je die ook moet ontkoppelen...?

Dirk_Hendrik
5 juni 2015, 19:44
Ik denk dat je je systeem zo moet opzetten dat de DC staat op plaatsen waar deze hoort te staan. Dus niet op je elementen.

Plant
5 juni 2015, 21:48
Ik neem aan dat het doel van deze fantoomvoeding is om een buffer of versterkertrap in de gitaar te voeden. Het lijkt me dan niet handig om alles in de signaalweg tot de elementen daarbij DC te koppelen. Dat kraakt zo als je aan de volumepot in de gitaar draait.

Verder zit heel je signaalketen al vol met koppelc'tjes plus in ieder fx-pedaal al minstens 2. En dan druk maken over een c'tje meer of minder in de gitaar zelf?

Frits van Mourik
5 juni 2015, 22:20
Ik denk zo, dat zowel je DC-spanningsbron als je "gebruiker" zéér hoogohmig zulen moeten zijn,
omdat ze parallel staan aan je gitaarsignaal...

cluseau
5 juni 2015, 23:07
Wat Frits zegt is hier het grote probleem. Een spanningsbron vormt voor ac een kortsluiting dus die moet je kunnen ontkoppelen. In hf versterkers gebeurt hetzelfde maar daar is het eenvoudig om ac en dc te scheiden omdat er alleen hoge frequenties over de kabel worden getransporteerd.

Plant
6 juni 2015, 02:39
Ik denk zo, dat zowel je DC-spanningsbron als je "gebruiker" zéér hoogohmig zulen moeten zijn,
omdat ze parallel staan aan je gitaarsignaal...

Valt wel mee. Het hoeft niet rechtstreeks parallel te staan aan de passieve gitaarelektronica, het zal bedoeld zijn om een buffer o.i.d. te voeden en zelfs een simpel opampje kan best een paar kΩ aansturen.

Inderdaad zul je niet direkt een power supply op de signaallijn moeten zetten, maar als je het principe gebruikt waarop phantom power in b.v. een mixer wordt gemaakt kan het prima werken. Als de voedingsspanning bij de bron hoger is dan de benodigde spanning in de gitaarelektronica kun je m.b.v. serieweerstanden en een zenerdode prima die spanningsval creëren én je hebt een paar kΩ om het signaal straffeloos te kunnen belasten. Je moet wel zorgen dat je in zowel het voedingskastje als in je gitaar een paar kΩ naar de signaallijn hebt zitten.

Ik heb momenteel een variant van dit als aktieve DI in gebruik.

http://sound.westhost.com/p35-f3.gif

Alles voor C1 is bij mij weg, het signaal gaat rechtstreeks op C1, R2 is bij mij 1MΩ om zo een hi-Z input te hebben. Nou is dit symmetrisch signaal, maar je kunt dit met een a-symmetrisch circuit rond alleen U1A ook uitvoeren. Je past R8 en D3 naar behoeven aan.

In dit schema komt 48V uit de mixer en regel je het via R8/R9 van beide 6k8 en een 24V zener naar 24V. Wat let je om daar 9V van te maken als je daarmee genoeg headroom hebt. Als je in het voedingskastje een hogere spanning hebt en a.d.h.v. het stroomverbruik de boel zo dimensioneert dat je aan beide zijden van je signaallijn een serieweerstand van een aantal kΩ hebt, kun je dat met een op-amp prima aansturen en kun je middels de op-amp toch voor de gitaarpickup een hoge impedantie hebben.