PDA

View Full Version : stratocaster actie D enG snaar



JEANPIERRE
5 juni 2015, 15:19
Vrienden, deze vraag is misschien al gesteld maar kheb weinig tijd om te zoeken. Regelen jullie de actie
van de D en G snaar even hoog af ? Bij een strat dus.

Orpheo
5 juni 2015, 15:53
kan, hoeft niet. ik stel het af op gevoel en dat hangt af van veel factoren (of de actie hoog moet zijn, of laag moet zijn, bolle of juist plattere radius).

Pepe
5 juni 2015, 15:54
Waarom zou je dat niet doen?

JEANPIERRE
5 juni 2015, 16:54
Kga dat eens doen. Khoud jullie op de hoogte van mijn EXPERIMENT!

nickofzo
10 juni 2015, 09:33
Cool, ben je inmiddels klaar met het ophogen van één van de twee snaren? Of heb je hele lange boutjes in je gitaar zitten? ;)

muffstuff
10 juni 2015, 10:36
In theorie hoort de D snaar hoger te staan. Dit omdat de snaar dikker is. In de praktijk bepaalt de mate van fret buzzing op welke hoogte alles in verhouding staat. Het is een spelletje. Ik stel eerst de e snaren af (check voor een fret buzz) en stel dan de rest van de snaren af. Als dan een van de andere snaren tussen de E snaren gaat buzzen ondanks het feit het gezien de radius en de E snaren op goede hoogste staat, zal ik alles ook weer wat hoger zetten.

Het komt er op neer dat ik mijn snaren de radius van de fretboard wil laten volgen. Als dat allemaal klaar is, doe ik een bend check. Maw bend wat snaren rond de 12e fret. Als ik merk dat de snaren te hoog staan en tussen mijn nagels komen, neem ik wat fret buzz voor lief en stel de boel een beetje lager af. Maar ook wat akkoorden pakken en checken of die allemaal lekker doorklinken.

het is allemaal geen exacte wetenschap, maar het komt er op neer dat het echt an jou voorkeur ligt. Ik lees acties van 1,5 mm op dunne snaar en 2 mm op dikke e Snaar. Ik zit er bij de E B G snaren vaak 0,3 mm boven. Dat vind ik fijner, met name in het benden. Maar ook omdat alles net even wat beter doorklinkt.

Pepe
10 juni 2015, 10:57
Ik snap eerlijk gezegd geen reet van dat relatief afstellen. Je hebt een radius en je hebt een snaardikte dus je stelt elke snaar af op zijn ideale hoogte.
Maar dat negerend en afstellen op elkaars hoogte?

Tabula Rasa
10 juni 2015, 12:36
Wat ik doe: beide zadels van de E snaren plat op de plaat. Brug horizontaal in lengte en breedte laten zakken tot een van de twee gaat buzzen. Negeren en verder laten zakken tot de tweede E snaar gaat buzzen. Nu omhoog tot de buzz weg is van de eerste snaar. Daarna een voor een de zadeltjes op de juiste hoogte zetten. Dan staat ieder zadeltjes zo laag mogelijk op de bodemplaat.
Ook heb je dan het grootste bereik omhoog van de tremelo.

Feter
10 juni 2015, 13:50
Ik stel altijd puur op gevoel af.
Ben niet zo van het binnen de lijntjes kleuren.
Als het voor mij goed voelt, klinkt en speelt is de gitaar goed afgesteld.
Blijft persoonlijk en voor iedere gitaar anders

muffstuff
10 juni 2015, 16:24
Ik snap eerlijk gezegd geen reet van dat relatief afstellen. Je hebt een radius en je hebt een snaardikte dus je stelt elke snaar af op zijn ideale hoogte.
Maar dat negerend en afstellen op elkaars hoogte?
Ja in theorie heeft elke snaar een ideale hoogte, mits de fretten perfect gevlakt zijn. Er is er altijd eentje die iets hoger moet. En dan wil ik de rest relatief afstellen. Omdat het met benden fijn is dat je niet in eens onder de bovenliggende snaar zit.

Pepe
10 juni 2015, 16:32
Het gaat om de vraag van topicstarter, het hoger stellen van 2 snaren umsonst.