PDA

View Full Version : mensuurlengte en snaarspanning



sparrow
5 juni 2015, 13:33
Hallo,
Sinds 2 weken heb ik een Epiphone Les Paul. Ik ben altijd een Fender-speler geweest. Wat mij gelijk opviel was dat de gitaar stukken lichter speelde. Dat schijnt te komen doordat de mensuurlengte korter is, maar dit scheelt maar 12 mm. Is die snaarspanning dan toch zoveel minder, die zou m.i. ook maar ongeveer 1/50e (niet merkbaar) afnemen, of spelen in dit geval andere factoren een rol?
M.v.g.
Eric

MjS
5 juni 2015, 14:01
Er zijn inderdaad meerdere factoren die de snaarspanning (en de waargenomen snaarspanning) beïnvloeden.

Belangrijkste verschil is de schaallengte. Om op een LP dezelfde spanning te hebben als op een Strat met 009, zou je bij de LP voor 0095 of 010 kiezen voor vergelijkbare spanning.

Daarnaast is ook de constructie van invloed op het gevoel. Hoe meer losse snaar er nog achter de brug en achter de topkam zit, hoe 'losser' de snaar zal voelen. Dit is waarom sommige spelers op een LP topwrappen, de snaren OVER het tailpiece dirigeren ipv gewoon straight er doorheen.

Ook het hebben van een tremolo en de stijfheid van de hals beïnvloeden de 'feel'. Zo voelt een zwevend afgestelde tremolo losser dan een vastgezette tremolo, maar moet je bij de eerste de snaar wel verder benden om dezelfde noot te krijgen. En wat te denken van de dikte van de hals en de grootte van de frets? Allemaal van invloed op hoe de gitaar voelt. Mijn gitaar met rvs frets (die zijn spiegelglad) speelt ook soepeler dan mijn andere gitaren, omdat de fret minder weerstand geeft.

Zo zijn er tal van invloeden :)

Dus nee, schaallengte verklaart niet alles maar is wel degelijk (merkbaar) van invloed.

cancellara27
5 juni 2015, 14:04
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_snaren_spanning_calculator.php
bij deze een link waar je het kan vinden in Kilo.
Die mensuur helpt wel degelijk. Ook kan het aan liggen aan hoe je snaren op je gitaar liggen. Als je een Eric Johnson trem block op een strat hebt, heb je langere snaren en dus een hogere spanning.
Niemands favoriete man, maar toch hier en daar wat waarheid komt van Scott Groove.
https://www.youtube.com/watch?v=6k0IZl3VTzA

D3nnis
5 juni 2015, 21:09
Als je een Eric Johnson trem block op een strat hebt, heb je langere snaren en dus een hogere spanning.


Ik geloof dat dit niet klopt.

munkie
6 juni 2015, 12:39
Hoe meer losse snaar er nog achter de brug en achter de topkam zit, hoe 'losser' de snaar zal voelen.

Ben ik niet met je eens. Hoe langer de SNAARlengte hoe hoger de snaarspanning. Net een Steinberger Spirit gekocht, die heeft vrijwel geen extra snaarlengte tov de schaallengte, die is Fender dus 25,5 inch maar toch speelt ie heel soepel, lekkere lage snaarspanning.

Vandaar de "Hendrix truc", LH kop op een RH Strat. Dan voelen de hoge snaren soepeler aan, makkelijker snaren opdrukken.

D3nnis
6 juni 2015, 13:44
Hoe langer de SNAARlengte hoe hoger de snaarspanning.

Je zegt nu eigenlijk dat als je een gitaar met toplock hebt, en je stemt de gitaar, vervolgens draai je de toplock aan, dat dan de snaarspanning daalt, want de snaar wordt korter (je kunt hem afknippen achter de toplock). De toonhoogte zou dan moeten zakken, want de snaarspanning wordt lager.
Bij mijn gitaren klopt dit in ieder geval niet..

barno
6 juni 2015, 14:46
hoe het qua fysica in mekaar zit weet ik niet maar het is een feit dat langere snaren (dus grotere lengte na de nut) een "relatief" hogere spanning hebben, ongeacht de stemming of mensuur. en idd bij reversed headstock heb je meer spanning op de bassnaren. Trouwens: strakkere bassen is meestal het motief voor reversed hstock en niet makkelijker opdrukbaren dunne snaren

munkie
6 juni 2015, 19:17
@Dennis: idd Ibbies met double locking tremolo hebben een lage snaarspanning ondanks de 25,5 inch scale.

Oranjeaap
7 juni 2015, 20:30
Puur kijkend naar de fysica zijn er 3 factoren die de snaarspanning bepalen.

- Lengte van de mensuur. Dat is dus tussen de topkam en brug. Wat er daar buiten zit maakt niet uit.
- Gewenste frequentie. Of in andere woorden, de gewenste toon.
- Eigenschappen snaar. Deze zullen we buiten beschouwing laten.

Wel, nu zegt men dat snaarlengte na de topkam of achter de brug van invloed is. Dat is niet correct als je kijkt naar de fysica waar enkel de drie bovengenoemde factoren tellen. Echter, we gaan er dan vanuit dat de snaar in de meest ideale manier bevestigd is, waarbij de krachten ideaal op de snaar werken en dus niet lekken (bij gebrek aan een beter woord) naar de delen buiten de mensuur.
Een locking nut waarbij je de snaren achter de nut afknipt zou hier een goed voorbeeld van zijn.
Maar een gitaar is niet een ideale situatie wat fysica betreft. De nut en bridge zijn eigenlijk zelden een perfect gefixeerd punt waardoor de krachten wel vaak voor een deel doorsijpelen op de extra stukken snaar. Wat dan eigenlijk de grootste invloed heeft is de hoek van de snaar achter de brug en nut. Hoe meer loze snaar achter de vaste punten, hoe strakker je je snaar moet draaien om aan de juiste frequentie te komen, en voila je hebt een grote snaarspannning.
Top wrapping bij een Les Paul zou in theorie ook voor een iets hoge snaarspanning moeten zorgen. Maar in praktijk blijkt dit het tegeovergestelde te zijn, ik weet niet waarom en heb niet echt tijd en zin om de fysica hierachter uit te pluizen. Ik heb topwrapping een aantal maal geprobeerd en voel eigenlijk geen verschil zelf.

Als er onwaarheden in mijn fysica zitten hoor ik het graag, ik ben compleet oververmoeid en heb eigenlijk helemaal geen tijd om hier te reageren :seriousf:

D3nnis
7 juni 2015, 21:55
@Dennis: idd Ibbies met double locking tremolo hebben een lage snaarspanning ondanks de 25,5 inch scale.

Qua gevoel ben ik het wel met je eens hoor, maar toch kan dit eigenlijk niet kloppen?
Als ik mijn toplocks aandraai wordt de toonhoogte nooit lager, eerder hoger. Kan ook nog een uitvoeringsprobleem zijn, als de toplock de snaar net achter de (als het ware) kam naar beneden drukt, dus eigenlijk een verlenging van de snaar wenst. Zou het dan zo zijn dat praktische uitvoeringen (zoals die toplock) veel meer invloed hebben dan de theoretische langere of kortere snaar?

Wat ik eigenlijk ook niet snap is dat het gevoel met een toplock inderdaad losser lijkt, terwijl ik juist meer weerstand zou verwachten. Als ik de snaar klem op brug en topkam, en ik wil de snaar achter een fret drukken, dan wil ik de snaar uitrekken, want die maakt niet meer de kortste weg tussen zijn twee klempunten, niet meer van A naar B, maar van A via C naar B zeg maar.
Als je een lengte achter de topkam hebt, zonder toplock, heb je een extra stuk snaar tussen topkam en stemmechaniek dat mee kan rekken om deze verlenging mogelijk te maken, dus zou dit vwb speelgemak een voordeel hebben.
Waarom dit praktisch dan niet is? Geen idee. Waar is Aaronstonebeat?

NLF
7 juni 2015, 23:58
Hallo,
Sinds 2 weken heb ik een Epiphone Les Paul. Ik ben altijd een Fender-speler geweest. Wat mij gelijk opviel was dat de gitaar stukken lichter speelde. Dat schijnt te komen doordat de mensuurlengte korter is, maar dit scheelt maar 12 mm. Is die snaarspanning dan toch zoveel minder, die zou m.i. ook maar ongeveer 1/50e (niet merkbaar) afnemen, of spelen in dit geval andere factoren een rol?
M.v.g.
Eric

Wat ook een rol speelt: je hoeft je vingers minder te strekken, want de frets zitten dichter bij elkaar. Dat scheelt een hoop, daardoor voelt het anders. Daar staat tegenover dat op Gibson achtige gitaren boven de 12-e fret de frets erg dicht bij elkaar zitten, Fenders spelen hoog op de hals daardoor soms wat prettiger omdat je vingers anders in de knoop raken. Maar wat je zegt is waar: die paar mm maakt ontzettend veel verschil, de gitaar voelt daardoor heel anders aan en klinkt ook heel anders. Dat gekletter van de snaren wat een Fender heeft zul je op een Gibson niet tegenkomen omdat de snaren er veel slapper opstaan.

NRJay
8 juni 2015, 12:47
Dan neem je toch een setje dikkere snaren, en dan voelt het weer normaal aan...
Ik speel op een Ibanez met 24,75" nek, in C standaard. En dat lukt alleen goed met een setje 13-56 snaren.
In E standaard zou ik 11 nemen.

cancellara27
9 juni 2015, 15:51
top wrapping kan voor minder weerstand zorgen doordat de hoek die je snaren maakt op de brug een stuk kleiner is. Hierdoor zal deze soepeler spelen

flatline
11 juni 2015, 09:04
Wat ik hieronder schrijf is misschien een aanvulling op wat hierboven al deskundig verklaard werd.

Ik neem als voorbeeld een stalen mi snaar, gestemd op 329 Hz
Mens / dikte / spanning
648 / 009 / 5.94 kg
636 / 009 / 5.72 kg
648 / 010 / 7.33 kg
636 / 010 / 7.06 kg
100% juist en niet verkrijgbaar :
636 / 00919 / 5.94 ~ 648 /009 / 5,94 : dit zou je verkorting van 12 mm compenseren
Snaarspanning hangt samen met mensuur – dus klinkend gedeelte – gewenste frequentie, en gewicht van de snaar, en wordt niet beïnvloed door wat zich buiten de kammen bevindt, hierna “overschot” genoemd.
De overschot is dus het snaargedeelte dat ook onder spanning staat ; van stempin tot topkam, van staartstuk tot brug;
gebruik je een toplock, dan heb je geen overschot want dan wordt de spanning van stempin tot toplock geneutraliseerd.
Het mensuurverschil op zich maakt niet veel uit qua kracht/druk die vereist is om de snaar op de frets te duwen ; verkort je de mensuur met 12 mm, dan win je 1.3 %
Maar deze druk - die zich vertaalt in gemakkelijk dan wel zwaar spelen- wordt wél beïnvloed door de eigenlijke snaarlengte, nl mensuur plus de overschot; hoe meer “losse overschot” bovenop de mensuur, hoe gemakkelijker indrukken, (cq benden) is, omdat de niet klinkende overschot tussen staartstuk en brug en stemmechaniek en topkam evenredig opgerokken wordt.
Als je bvb 120 mm “overschot “ op deze snaar hebt, hebt, dan zakt de kracht/druk die je op je snaar moet zetten met 25 % …
! ! de krachtwinst gaat gepaard met een evenredig verlies in frequentieverschil bij “evenver” benden,
Voor maximum bend dus mét toplock en zonder staartstuk.
Het is natuurlijk niet zo dat dit de enige factoren zijn die de bespeelbaarheid van een instrument bepalen;
neem twee gitaren met zelfde snaren, zelfde mensuur, actie enz. en ze zullen verschillend aanvoelen.
F.