PDA

View Full Version : Snel ontstemmen



Bricker
2 juni 2015, 22:54
Als je na alles gedaan te hebben wat je kunt doen om stemmingsproblemen uit te bannen en het is nog altijd niet opgelost, waar ligt het dan aan? Ik heb in winkels gitaren in mijn handen gehad die nog geen twintig seconden op stemming bleven (ik overdrijf niet). Ook (goedkopere) gitaren van bekende merken en ook gitaren zonder tremolo arm.
Zou het het hout zijn dat nog niet goed is uitgewerkt of is het metaal van de hardware gevoelig voor luchtvochtigheid? Je leest overal dat vroeger, goedkope gitaren niet geschikt waren om het podium mee op te gaan in tegenstelling tot de laatste tijd. Ik vraag me af of dat zo is. Die goedkope gitaren van vroeger bleven in elk geval wel goed op stemming en dat kun je van het huidige aanbod niet (altijd) zeggen.

telerocker
3 juni 2015, 01:35
Dat lijkt me nogal een boude bewering. Ik kan je zeggen dat mijn eerste gitaar - een Hondo II - ook niet bijster goed op stemming bleef. Dat is er eentje van vroeger (mid seventies).

Mijn ervaring: dikwijls ligt het aan een niet goed ingevijlde topkam.

postbus31
3 juni 2015, 21:10
..........

Mijn ervaring: dikwijls ligt het aan een niet goed ingevijlde topkam.

Of een neck met flink wat flex.

Bricker
3 juni 2015, 22:14
Dat lijkt me nogal een boude bewering. Ik kan je zeggen dat mijn eerste gitaar - een Hondo II - ook niet bijster goed op stemming bleef. Dat is er eentje van vroeger (mid seventies).

Ja, Hondo dat was de gitaar voor de beginner destijds. Ik moet zeggen dat ik met een figuur heb samengespeeld
die een Les Paul kopie had van Hondo. Van stemmingsproblemen heb ik weinig gemerkt. Ik ging in die tijd ook wel eens jammen bij vrienden en speelde dan op de Strat kopie die ze daar hadden. Het merk weet ik niet eens meer, wel weet ik nog dat dat ding ongeveer 175 gulden heeft gekost. Ik hoefde dat ding niet één keer bij te stemmen en we speelden soms wel 2 uur achter elkaar.
Geluid vond ik ook erg goed, het enigste nadeel was dat de hals wat klompig was.

Trouwens, meestergitarist Bas Krumperman speelde op een Wehkamp gitaar.

Plant
3 juni 2015, 22:24
Ik heb in winkels gitaren in mijn handen gehad die nog geen twintig seconden op stemming bleven (ik overdrijf niet). Ook (goedkopere) gitaren van bekende merken en ook gitaren zonder tremolo arm.
Zou het het hout zijn dat nog niet goed is uitgewerkt of is het metaal van de hardware gevoelig voor luchtvochtigheid?

Nieuwe gitaren in winkels zijn doorgaans helemaal niet afgesteld. En de snaren die erop zitten zijn ook al zo dood al een pier.