PDA

View Full Version : Merk snobisme



Bricker
2 juni 2015, 19:00
Dag dames en heren,

Ik ben ergens best wel benieuwd naar. Zijn jullie bang niet serieus genomen te worden als je niet met een A merkgitaar aan komt zetten, maar met een ''under license gitaar'' of met een gitaar van een merk waarvan iedereen weet dat deze opereert in de allerlaagste prijsklasse?

In mijn eerste echte bandje had ik al een Amerikaanse Fender en de slaggitarist had Strat kopieen van het merk Maya. Mensen deden daar erg lacherig over kan ik mij herinneren. Nou moet ik je zeggen dat ik zijn gitaren beter vond dan mijn Fender strat.

Groeten

obiwanjacobi
2 juni 2015, 19:08
:ok:

Nee hoor. Interesseert me eigenlijk niet zo wat andere van mijn gitaren denken - als ik er maar blij mee ben. Toch?

Onkelpazuzu
2 juni 2015, 19:25
Ik ga er sowieso niet vanuit dat mensen me serieus nemen. :-) Maar ik ben dan ook geen echte muzikant.

MikeD
2 juni 2015, 19:59
no matter what men wil doen geloven: JA merksnobisme bestaat en zal ook altijd blijven; waarom denk je anders dat er zovelen zijn die hun cheap rip-off willen voorzien van gibson of fender logo's

Eko
2 juni 2015, 20:18
Ik vind het leuk om op merk gitaren te spelen. Heb er jaren over gedaan om ,, de originelen ,, te kopen . Speel met plezier.
Daar tegenover staat iemand hier in de regio die een meer dan uitstekende reputatie heeft op gitaargebied en het leuk vind om alleen op oude goedkope gitaren te spelen. Menige keer met afgeragde oude Kay`s zien spelen en klonk beter dan menigeen met een nieuwe gitaar uit een bekende customshop.

Plant
2 juni 2015, 20:29
no matter what men wil doen geloven: JA merksnobisme bestaat en zal ook altijd blijven; waarom denk je anders dat er zovelen zijn die hun cheap rip-off willen voorzien van gibson of fender logo's

Omdat dat op MP meer oplevert :ok:

Kim Wilson
2 juni 2015, 21:49
Over het algemeen ben je met een merkgitaar toch wel verzekerd van een zeker kwaliteitsniveau. En het is ook een beetje een statussymbool. Dure dingen creëren aanzien. Met een Mercedes maak je meer indruk dan met een Dacia. Een echte silverface Fender amp is cooler dan een reissue. En een Fender strat is cooler dan een Richwood. Zo werken die dingen...

Brum
3 juni 2015, 23:02
Over het algemeen ben je met een merkgitaar toch wel verzekerd van een zeker kwaliteitsniveau.

Behalve dan als men enkel kiest uit hooguit twee merken. Ik waag je stelling overigens sowieso te betwijfelen.

mrweird
3 juni 2015, 23:36
Ik heb vanavond heerlijk gespeeld tijdens het oefenavondje van mijn band. Met een chinese LP merk Pigro, door een vox tonelab LE (ja dat is wel een merk geef ik toe, maar klinkt gewoon goed) over een huismerk music store fame VS30 combo.

Neu, ik geloof dat ik niet zo'n merk snob ben..

barno
3 juni 2015, 23:49
Ik heb vanavond heerlijk gespeeld tijdens het oefenavondje van mijn band. Met een chinese LP merk Pigro, door een vox tonelab LE (ja dat is wel een merk geef ik toe, maar klinkt gewoon goed) over een huismerk music store fame VS30 combo.

Neu, ik geloof dat ik niet zo'n merk snob ben..

of juist wel, want je speelt op iets dat er alles aan doet om te lijken op een bekend merk... ;)

telerocker
4 juni 2015, 00:39
Al speel je op een Squier, het publiek neemt je heus wel serieus als je er iets van bakt. Ik herinner me nog Wouter Planteijdt van Sjako! - we speelden in het voorprogramma - die de hele avond op een witte Squier speelde. Toon had ie echt wel, vermoedelijk ook omdat het een JV was, maar vooral omdat die gast erg goed is. It's in de fingers.

Zelfs speel ik het meest op een MXG strat en een Saint Blues Mississippi Bluesmaster. Gitaren die niet zo bekend zijn. Mijn Fender Am. Series telecaster gaat minder vaak mee de laatste tijd. Ik krijg nooit reacties in de trant van 'op wat voor onbekende zooi sta je nu weer sta te rammen'.

maxdb
4 juni 2015, 01:00
begonnen met een Aria, daarna een Squier, een Westone, een Yamaha (SG), een Charvel, en nu Sinds 4 jaar eindelijk een échte Fender.., en ben er blij mee! Ongelofelijk.
Ben ik nu een snob of een liefhebber?
Whatever :P

Een fijne gitaar waar je zelf blij van word is het belangrijkste denk ik

Oja , wel eens een prima Hondo geleend, oke het bromde een beetje maar speelde en klonk prima en gek genoeg was ik toen toch een beetje verbaasd :P
http://www.bandamp.com/user/album/5511/1000002197.jpg

Pepe
4 juni 2015, 01:02
Ha, Wouter kwam ook in mij op. But serious, dat snobisme, who cares. Als je lekkerder speelt met een merknaam, go ahead. En als het je totaal niet uitmaakt wat er op staat, more power to you.

Over snobisme gesproken (http://www.ebay.nl/sch/ainternational/m.html?item=161708004602&hash=item25a68c54fa&pt=LH_DefaultDomain_3&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562).. en ik maar denken dat een Klon een dingetje was.

vulvasonic
4 juni 2015, 01:08
Ik ben de eerste om toe te geven dat ik absoluut voor de volle 100% merkengeil ben. Ja, in principe ga ik altijd voor 'the real deal'. Echterrrrr..... het interesseert me geen reet als ik een gitaar van een onbekend merk, of een volledig naar mijn hand gezette in de basis goedkope 'kutgitaar' uit het rek pak. Als je er je ding mee kan doen, dan heb je geen enkele reden om je ook maar érgens voor te schamen. Mensen zouden zich wat minder druk moeten maken. Over de hele wereld worden er de meest afgrijselijke oorlogen uitgevochten en worden mensen getroffen door natuurgeweld, of hongersnood en vul dat lijstje verder zelf maar in. En ik WEET dat het een beetje flauw is om al die verschrikkingen erbij te halen. Maar toch, het zet de boel wel een beetje in perspectief. :)

telerocker
4 juni 2015, 01:33
Ha, Wouter kwam ook in mij op. But serious, dat snobisme, who cares. Als je lekkerder speelt met een merknaam, go ahead. En als het je totaal niet uitmaakt wat er op staat, more power to you.

Over snobisme gesproken (http://www.ebay.nl/sch/ainternational/m.html?item=161708004602&hash=item25a68c54fa&pt=LH_DefaultDomain_3&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562).. en ik maar denken dat een Klon een dingetje was.

Oeps, een Matamp bass amp voor bijna 10.000 euri. Gelukkig ben ik al heel lang over m'n merkengeilheid heen. Ik moet er niet aan denken dat soort dino's mee te zeulen. Voor de verkoper zijn er gelukkig ook ladies and gents die dit soort dingen verzamelen.

Kim Wilson
4 juni 2015, 08:19
Al speel je op een Squier, het publiek neemt je heus wel serieus als je er iets van bakt. Ik herinner me nog Wouter Planteijdt van Sjako! - we speelden in het voorprogramma - die de hele avond op een witte Squier speelde. Toon had ie echt wel, vermoedelijk ook omdat het een JV was, maar vooral omdat die gast erg goed is. It's in de fingers.

Klopt ook. Ik heb eens een countrybandje gezien, waarvan de gitarist een of andere tele-kopie en een Roland Cube30 meehad en werkelijk de sterren van de hemel speelde. En wat dacht je van die straatdrummer met zijn dozen en emmers? Het gaat niet om de spullen die je hebt, het gaat erom wat je ermee doet.

Riny
4 juni 2015, 09:10
Allereerst, of men nu Mercedes of gogomobiel rijd, als je geen auto kunt rijden dan zal de duurste auto je echt niet verder helpen in het geen men kan.
Wanneer een gitaar goed aanvoelt en dus ook goed bespeelbaar is zou het goed moeten zijn.

Zelf heb ik wel al mijn gitaren inmiddels gewisseld voor made in USA.
Waarom? voor de waarde vastheid wanneer ik er niet meer zou zijn en mijn kinderen wat extra's te verdelen hebben.
Tenminste, dat is mijn uitgangspunt, of dit bewaarheid wordt weet ik niet maar mijn gevoel is goed.

Over de gitaren, een Fender USA klint wel degelijk anders dan een squier even als mijn Gibson USA en Epiphone.
Mijn Gretsch klinkt vele malen mooier dan een Ibanez hollow body, dus is er wel degelijk een verschil aanwezig.
Buizenversterkers klinken voor mij fijner dan de torrenbakkies dus ook die zijn allemaal vervangen.

In de onderstaande link staan mijn "oude" gitaren nog die inmiddels vervangen zijn.
Wordt tijd dat ik eens nieuwe foto's ga maken om up to date daarin te zijn.

Maar goed, dit is dan mijn persoonlijke visie en gevoel en hiermee wil ik zeker niet zeggen dat alle andere merken, gemaakt in andere landen niet goed zouden zijn.
Maar zoals ik al aangeef, het is allemaal zo persoonlijk.
Men moet gewoon de gitaar en/of versterker kiezen die bij je persoon past en als men er blij mee is wie zijn wij dan om de boel af te kraken?

Er zijn hier ook mensen die de boel afkraken uit afgunst en omdat ze zelf de middelen niet hebben om toch de gitaar / versterker te kopen die ze liever hadden gehad.
Koop wat je wil en beleef er plezier aan, dit is het enige echte waar het om draait.

Buxtra
4 juni 2015, 09:28
Sorry Heren,

Heb reeds na enkele jaren gitaarprutsen op een starters nep strat en het vakkundig onderdrukken van chronische GAS een Les Paul traditional gekocht.

Na bestudering van o.a. gitaarnet sprak het me wel aan om niet in de loop der tijd enkele semi-gitaren te kopen om uiteindelijk dan toch een 'goede'/merk Paul te kopen.

Dus om uiteindelijk goedkoper uit te zijn, sneller een instrument te hebben wat extra motiveert, extra uitnodigt en beter klinkt!
Is mijn spel goed genoeg voor een Les Paul? Natuurlijk niet!
Ben ik er blij mee? Ja natuurlijk!
Ben ik merkengeil? Mag je zo noemen maar het boeit me niet!
Was ik gericht op een kwaliteitsinstrument? Volledig!
Zijn er betere prijs/kwaliteitsverhoudingen? Zeer waarschijnlijk wel maar dan moet ik als leek afgaan op (de expertise van) anderen.
Ik vaar wel bij een gevestigd merk en type op het moment dat ik ergens mee door wil gaan. Nog niet eens met het oog op staken hobby verkoop instrument, maximale opbengst oogmerk.

Mijn 2centen.

Bux

hefke
4 juni 2015, 10:30
Sorry Heren,

Heb reeds na enkele jaren gitaarprutsen op een starters nep strat en het vakkundig onderdrukken van chronische GAS een Les Paul traditional gekocht.

Na bestudering van o.a. gitaarnet sprak het me wel aan om niet in de loop der tijd enkele semi-gitaren te kopen om uiteindelijk dan toch een 'goede'/merk Paul te kopen.

Dus om uiteindelijk goedkoper uit te zijn, sneller een instrument te hebben wat extra motiveert, extra uitnodigt en beter klinkt!
Is mijn spel goed genoeg voor een Les Paul? Natuurlijk niet!
Ben ik er blij mee? Ja natuurlijk!
Ben ik merkengeil? Mag je zo noemen maar het boeit me niet!
Was ik gericht op een kwaliteitsinstrument? Volledig!
Zijn er betere prijs/kwaliteitsverhoudingen? Zeer waarschijnlijk wel maar dan moet ik als leek afgaan op (de expertise van) anderen.
Ik vaar wel bij een gevestigd merk en type op het moment dat ik ergens mee door wil gaan. Nog niet eens met het oog op staken hobby verkoop instrument, maximale opbengst oogmerk.

Mijn 2centen.

Bux

Je kon het niet mooier verwoorden, geldt precies voor mij.
Mijn eerste gitaar, een 79-er Fender Stratocaster, gekocht/gekregen toen ik 14 was. Waarom destijds een Fender gekocht? Simpel, mijn favoriete gitarist had er een en ik wilde perse ook zo eentje hebben.
Kon ik toen spelen? Nee.
Ben ik nu een virtuoos? Nee, en zal het waarschijnlijk ook nooit worden.
Heb weleens bij vrienden op goedkopere gitaren gespeeld, maar (op een enkele sporadische uitzondering na) ik ben/was telkens weer blij met m'n Fendertje.
Na ruim 35 jaar is en blijft ie mijn favoriet. Bestaat een gitaar voor het leven? In mijn geval wel.
Als ik een 'nieuwe' koop zou het weer iets van een bekend merk zijn. Noem me maar merkengeil, maar ze bevallen mij het beste.

Kim Wilson
4 juni 2015, 10:56
De posts van Buxtra en Hefke laten zien wat ik eerder bedoelde met een zeker kwaliteitsniveau. Als je een Gibson of Fender USA koopt bij een goeie gitaarzaak, ben je vrij zeker dat je een goeie gitaar hebt.

Daarbij: Fender en Gibson spreken nu eenmaal meer tot de verbeelding dan Richwood of Stagg.

En eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik ook wel redelijk Fender adept ben. Niet zozeer vanwege het merk, maar meer omdat ze geweldige producten maken (hebben gemaakt). De klank van mijn Vibrolux en mijn Baja Tele is gewoon fantastisch, maar ik heb ook twee strats (een zelfbouw en een Jack Benner) die ook heerlijk klinken.

Riny
4 juni 2015, 10:56
Na ruim 35 jaar is en blijft ie mijn favoriet. Bestaat een gitaar voor het leven? In mijn geval wel.
Als ik een 'nieuwe' koop zou het weer iets van een bekend merk zijn. Noem me maar merkengeil, maar ze bevallen mij het beste.

Een gitaar kan zeker voor het leven zijn.
Heeft de gitaar persoonlijke emotionele waarde zal men toch met regelmaat een dergelijke gitaar moeten onderhouden zoals bijv. refretten.

Hier de gitaar van Willie Nelson.

Martin N-20 classical, serial number 242830

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/WillieNelson_Trigger.jpg

Tunes
4 juni 2015, 12:15
Ik ben zeker merken geil, maar dan wel net de merken die buiten het gangbare vallen (fendr/gibson/prs/Ibanez).
En dat is geweldig, je hebt top instrumenten waar niet zo heel veel interesse in is en dus koop je dan voor een heel redelijk bedrag een prachtig instrument.
Heb van alles, larrivee solid body, lag bassen (goede tijd franktrijk), catalyst bas, maya, godin, sleishman drum en veel ddrum digitale drumspullen (nog steeds top).
Maar heb sinds een tijdje ook een gibson, en ben daar dan toch wel weer erg blij mee.

Heb trouwens ook meerdere london city gitaren en dan vraag je af waarom je een fender of gibson koopt, heel veel waar voor het geld.

muziekschuur
4 juni 2015, 12:54
Ik koop altijd rommel. En dan verberg ik me. Want wat denkt iedereen wel niet van me? Ik speel ook vals. Maar ja... Wat wil je. Als je ik bent. En een Gibson en ik.... Tsja... Dan ben je weer zo wat. Beetje Slash, beetje belangrijk enzo. En ik rook niet. Vind ik wel een dilemma.

Laatst dacht ik ik begin eraan. Dus eerst een Marshall Stack aangeschaft. Staat het net binnen achter de voordeur. Ik natuurlijk slap enzo. Dus stond wel iets op scherp. Maarja... Komt m'n schoonmoeder binnen. Valt bovenop m'n schoonmoeder. Da's ook wat. Morgen de begrafenis.

Dus....

barno
4 juni 2015, 15:04
Heb trouwens ook meerdere london city gitaren en dan vraag je af waarom je een fender of gibson koopt, heel veel waar voor het geld.

Als je een muziekinstrument als een gewoon dood ding koopt, akkoord. Maar voor de meeste mensen is een gitaar meer dan een object, je wordt lid van een community, je haalt een legende in huis enz... Wat ik bovendien heb is een soort raar rechtvaardigheidsgevoel: waarom een namaak gitaar kopen, wat is de verdienste van dat bedrijf, buiten iets kopiëren en het dan aan dumpingprijzen op de markt gooien omdat er toch nooit een R&D afdeling moet betaald worden.

okeeee
4 juni 2015, 15:37
Maar voor de meeste mensen is een gitaar meer dan een object, je wordt lid van een community, je haalt een legende in huis enz..
dat noemen we reclame

goede reclame verkoopt geen produkt maar een gevoel
bedoel wat is het kwalteits verschil tussen een spijkerbroek van 50 tientjes en eentje van 500 euro ?

een gitaar is gewoon een ding voor me tot ik er zo bekend mee ben dat ik er alles mee kan wat ik " wil "
maar dat kost veel tijd en spelen
raak ik die gitaar kwijt......... balen moet ik opnieuw beginnen met waarschijnlijk een ander resultaat
maar so be it

Riny
4 juni 2015, 15:37
Als je een muziekinstrument als een gewoon dood ding koopt, akkoord. Maar voor de meeste mensen is een gitaar meer dan een object, je wordt lid van een community, je haalt een legende in huis enz... .

Inderdaad, het is een verlengstuk van jezelf en dat moet goed aanvoelen.
Bijv. Er zijn goedkope Strats te koop maar vaak hardware matig van een mindere kwaliteit.

Heb een kennis die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten dus hij kocht een goedkoop Stratje.
Inmiddels heeft hij er zoveel op aan moeten passen dat hij, wanneer hij een echte had gekocht (tweedehands) hij misschien nog wel goedkoper uit was geweest.

Dus het bedrag is hoger opgelopen dan voor hem de bedoeling was.
Heb hem dus aangegeven niet te zeuren en dit van te voren van mij aan had moeten nemen.

Maar ja, gedane zaken............................

Kim Wilson
4 juni 2015, 15:43
Die community klopt ook wel, ja. Er is van de grote merken (Fender, Gibson, Marshall...) enorm veel merchandise te koop, van t-shirts tot barkrukken en aanstekers. Dat geeft aan dat het om meer gaat dan een gitaar of versterker. Dat is niet voor niks. Het eerste Richwood shirt moet ik nog tegenkomen...

Riny
4 juni 2015, 15:56
Ik ben een Gretsch- gek dus heb daar ook een petje en T-shirt van, noem het maar een verzamel tik van het merk waar ik helemaal gek van ben.
De volgende Gretsch die uit het spaarvarken moet komen is onderstaande en zit zo rond de € 3000,00

Gretsch G6120DC Chet Atkins Nashville.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Gitaren/Gretsch%20Guitars%20G6120DC%20Chet%20Atkins%20Nash ville.JPG

barno
4 juni 2015, 16:18
ik zou het niet echt reclame noemen, dat zit er natuurlijk ook tussen, maar gitaristen willen vaak een bepaalde gitaar omdat ze zo korter bij hun idool komen. volstrekt belachelijk natuurlijk, maar gitaristen zijn dan ook kleuters, gevoelig voor dat soort dingen. ik als eerste trouwens. Over kwaliteit gaan zeveren is volledig naast de kwestie. mojo, vibe, myth, image is het allerbelangrijkste. vb Het is algemeen geweten dat het overgrote deel van de vintage Gretsch gitaren absolute brol zijn, qua bouwkwaliteit. neemt niet weg dat ze de natte droom zijn van menig hillbilly and rockabilly cat

Riny
4 juni 2015, 16:33
Wat mijn eigen gitaren betreft, ik koop ze uitsluitend nieuw. :sssh:
Weet ik zeker dat er niet mee gerommeld is, waar hij vandaan komt en ik weet waar ik mijn geld aan uitgegeven heb.
Liever iets meer betalen voor betrouwbaar materiaal dan het schip in gaan met verborgen gebreken.:crazyhappy:
Hier kunnen andere meningen over zijn en dat mag ook en is ook goed. ;)

D3nnis
4 juni 2015, 16:38
Heb een kennis die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten dus hij kocht een goedkoop Stratje.
Inmiddels heeft hij er zoveel op aan moeten passen dat hij, wanneer hij een echte had gekocht (tweedehands) hij misschien nog wel goedkoper uit was geweest.


Behalve als ie een duurdere gekocht had, en daar ook weer alles aan verbouwde, dan was ie nóg duurder uit :D

hefke
4 juni 2015, 17:32
Wat mijn eigen gitaren betreft, ik koop ze uitsluitend nieuw. :sssh:
Weet ik zeker dat er niet mee gerommeld is, waar hij vandaan komt en ik weet waar ik mijn geld aan uitgegeven heb.
Liever iets meer betalen voor betrouwbaar materiaal dan het schip in gaan met verborgen gebreken.:crazyhappy:
Hier kunnen andere meningen over zijn en dat mag ook en is ook goed. ;)

Dit is nu ook zo'n dilemma voor mij.
Helaas heb ik niet de kennis om bijv. alle typen stratocasters te onderscheiden. Als er eentje wordt aangeboden als bijvoorbeeld 'american standard' is dat dan ook werkelijk een 'american standard' en niet een goedkopere variant. Vanwege dit gebrek aan kennis en om te voorkomen besodemieterd te worden, neig ik er ook naar om alleen nieuw te kopen.
Maar anderzijds trekt het me ook 2ehands te kopen, want er zijn toch ook goede instrumenten voor redelijk weinig (t.o.v. nieuw) te krijgen.

Pepe
4 juni 2015, 19:13
Ik kom weer net uit De Plug gerold. Oude akoestische Harmony's, SG Melody Makers, volgekraste vannille teles, Levins, Duitse widergutmachung, Japans pre pre lawsuit ...
Op een oude Gibson L00 parlour bleef ik verdacht lang pingelen.
Toen ik vroeg of hij nog een klein goedkoop ampje had kwam ie met een '82 Champ aanzeilen. Moet hem nog wel nakijken zei hij.
Kijk, dat vind ik dan weer leuk. In zo'n winkel kan ik uren blijven hangen.
Even daarvoor was ik bij Sacksioni lang geweest. Alles blinkt je overzichtelijk tegemoet. Na 3 minuten stond ik weer buiten.

Tunes
4 juni 2015, 19:58
Als je een muziekinstrument als een gewoon dood ding koopt, akkoord. Maar voor de meeste mensen is een gitaar meer dan een object, je wordt lid van een community, je haalt een legende in huis enz... Wat ik bovendien heb is een soort raar rechtvaardigheidsgevoel: waarom een namaak gitaar kopen, wat is de verdienste van dat bedrijf, buiten iets kopiëren en het dan aan dumpingprijzen op de markt gooien omdat er toch nooit een R&D afdeling moet betaald worden.

Niks namaak aan en hoeveel modellen (die een beetje bespeelbaar zijn en ogen) kan je maken ?
Juist dus het is een beetje als auto's het lijkt op elkaar.
Tja waarom zou een bedrijf een redelijke gitaar mogen maken er daar dan weer de hoofd prijs voor mogen vragen ? Wat de "grote" merken dus doen.
Er is gewoon voor van alles een markt.

Tunes
4 juni 2015, 20:04
Wat mijn eigen gitaren betreft, ik koop ze uitsluitend nieuw. :sssh:
Weet ik zeker dat er niet mee gerommeld is, waar hij vandaan komt en ik weet waar ik mijn geld aan uitgegeven heb.
Liever iets meer betalen voor betrouwbaar materiaal dan het schip in gaan met verborgen gebreken.:crazyhappy:
Hier kunnen andere meningen over zijn en dat mag ook en is ook goed. ;)


Ik vind het nogal wat kul argumenten.
Nieuw is absoluut niet meer betrouwbaar, sterker nog het is minder betrouwbaar.
Een goed tweedehands instrument is bewezen goed, een nieuwe ? Tja eigenlijk weet je dat pas na verloop van tijd (verborgen gebreken he).
Gitaren waar mee gerommeld is ? Hmm dat gerommel kan maar zo een upgrade zijn geweest.
En met de huidige tweedehands prijzen betaal je niet IETS meer maar flink meer.

Ik sanp wel wat je wilt zeggen, maar dat wil niet zeggen dat het ook zo is, maar als jij je er lekker bij voelt moet je het vooral doen.

NielsW
4 juni 2015, 20:31
Vind het persoonlijk juist fantastisch als een gitarist met een of andere obscure gitaar binnen komt lopen. Helemaal als ie dan vervolgens ook nog eens de sterren van de hemel speelt. Respect.

Je moet het maar zo bekijken. Hoe duurder de gitaar, hoe hoger de verwachtingen ;-)

Bricker
5 juni 2015, 17:17
Ik heb eens op internet gelezen dat een sessiegitarist op een B merk gitaar speelde van een bekend merk. Hij zei dat de mensen hem aankeken met een gevoel van medelijden.
Je kunt wat dat betreft misschien beter een goedkope gitaar hebben van een onbekend merk dan een B merk van de twee leidende merken. Mij kan het in principe niks schelen maar als beginnende gitarist die naam wil maken, helpt het volgens mij wel als je met een echte Fender of Gibson komt aanzetten in een band of bij een sessie.

Irritant eigenlijk zoals de menselijke geest werkt wat deze dingen betreft. Ik heb er lang aan zitten denken mij voort te bewegen op een motorische step. Ik moet toegeven dat ik zo'n ding nog altijd niet heb omdat ik geen zin heb als een bezienswaardigheid door de stad te crossen.

terrasbeest
5 juni 2015, 19:06
Tegenwoordig is het zo dat als mensen naar een concert gaan, ze eerst het internet afsurfen zodat ze er zeker van zijn dat ze het verschil zien tussen een professionele USA- Strat en een MIM van één of andere melij wekkende sukkel.

barno
6 juni 2015, 00:29
Mij kan het in principe niks schelen maar als beginnende gitarist die naam wil maken, helpt het volgens mij wel als je met een echte Fender of Gibson komt aanzetten in een band of bij een sessie.

nee hoor, dat helpt geen ene reet. goed spelen en goede sound, da's het enige wat daar telt. gibsons en fenders maken vooral indruk bij mensen die ze zelf niet hebben

nusti
6 juni 2015, 02:28
Ik ben sinds een jaar of 5 weer serieus aan het spelen, na een een pauze van ook ong 5 jaar. Daarvoor heb ik 15 jaar een ibanez gehad. In de afgelopen 5 jaar heb ik london cities, aria, epiphone, hagstrom, squier, gibson, fender, en tokai gehad.
Bij de gibson en de fendee was ik echt trots en blij dat ik een merkgitaar had. Op het podium kwamen mensen ook echt kijken wat er stond en als het niet 1 van de grote twee was werd er toch afkeurend gereageerd. Totdat ik echt ging luisteren en voelen en mijn eigen spel verder ging ontwikkelen.
Per toeval kwam ik in aanraking met fret king esprit gitaren. En daar heb ik er nu twee van, een 3 en een 5. Tot nu toe herkend niemand deze gitaren en krijg ik er zowel postieve als negatieve reacties erop.
Maar het zal me een reet roesten. Ik speel op gitaren die ik fijn vind spelen. Mijn merkengeilheid is voorbij.

pim raaijmakers
6 juni 2015, 07:22
een gitaar koop je met je oren, je ogen en een bepaalde emotie. of je een fenderman of een gibsonman bent refereert hieraan. Ik beklim het podium sporadisch, maar uitsluitend met zelfbouwplanken. ik moet jullie zeggen dat niemand met medelijden naar mijn gitaren kijkt omdat het een onbekend merk is... of het moet over mijn spel gaan.....

D3nnis
6 juni 2015, 07:44
Op het podium kwamen mensen ook echt kijken wat er stond en als het niet 1 van de grote twee was werd er toch afkeurend gereageerd.

Dat heb ik nog niet eerder zo ervaren.
Wel dat er de vraag komt, goh, geen fender of gibson?
Antwoord: ja, geen fender of gibson :D, maar eigenlijk is daar nooit afkeurend op gereageerd, behalve door mensen die zelf niet spelen en alleen fender of gibson van naam kennen. Als je bij die lui een gibson logo op je fender hebt, is het waarschijnlijk wel goed :)
Gelukkig interesseert het zo'n 99% van de mensen die zelf niet spelen helemaal niks waar je op speelt.
En de muzikanten die het wel interesseert zijn meestal niet het leukste publiek (maak ik mijzelf ook schuldig aan).

terrasbeest
6 juni 2015, 08:57
@ nusti. Dus jouw ' publiek' bestaat uit gitaarnetters ? Hopelijk luister je dan ook al hun goede raad;)

Remork1970
6 juni 2015, 11:53
Hoe zit het eigenlijk met de merkengeilheid m.b.t. versterkers?

MikeD
6 juni 2015, 12:03
Hoe zit het eigenlijk met de merkengeilheid m.b.t. versterkers?
nou wat dacht je..??? al naar gelang wat men for sound meent te willen voortbrengen g..lt men op Vox-en-AC-30, Marshalls of Fender Blackface amps (tot in die mate dat ook de silverface fender amps steeds duurder aan het worden zijn .....)

beruk
6 juni 2015, 12:08
Last van gehad.Eerst Laney lc15, vanwege volume én veelvuldig commentaar, Fender champion 600 gekocht, geen vrienden mee geworden, daarom weer terug naar Laney (cub 10). Commentaar nu: wat een leukie en een lekker geluid.....
Maar ooit koop ik een Dr Z Carmen Ghia.....

Pepe
6 juni 2015, 12:37
Je hebt de blackface snobs. En Marshall anti diode clipping snobs. Je hebt de ptp snobs, de NOS buizen snobs, de UK speaker snobs...
Over het algemeen, hoe duurder het snobisme, hoe stiller & beschaafder.
Veel leuker is het snobisme rond een gitaarkabeltje.

Bazzey
6 juni 2015, 12:57
Veel leuker is het snobisme rond een gitaarkabeltje.


Niet draadloos? :D
Geen tonesuck want geen kabels he :p

Pepe
6 juni 2015, 13:01
Draadloos?
Arme holbewoner.


https://www.youtube.com/watch?v=S1fyVYsZ-vg

Plant
6 juni 2015, 13:05
Ik heb het idee dat bij versterkers wel wat mode komt kijken. B.v.: ooit speelde iedere zichzelf respecterende gitarist over een Soldano (wie?) en nu zie ik dat merk nooit meer. Ineens is een merk 'HET' en vervolgens gaat om onbekende reden alle eer weer naar een ander naampje.

Bazzey
6 juni 2015, 13:11
Arme holbewoner.


Deze arme holbewoner geniet nu van het zonnetje. :d

Het blijft kabel,hoe modern het ook is.
Kabel = weerstand dus tonesuck.

:D

supergeleiding iemand?

Plant
6 juni 2015, 13:12
Niet draadloos? :D
Geen tonesuck want geen kabels he :p

Brian May: 20 meter krulsnoer en een treble booster :D wat nou tonesuck ;)
Draadloos?
Arme holbewoner.


https://www.youtube.com/watch?v=S1fyVYsZ-vg

:seriousf: electron alignment!


"Better balance, faster signal transfer and more dynamics"
Ja, knap hoor :-P

Dank, weer effe lekker geschaterd.

D3nnis
6 juni 2015, 13:20
Ik heb het idee dat bij versterkers wel wat mode komt kijken. B.v.: ooit speelde iedere zichzelf respecterende gitarist over een Soldano (wie?) en nu zie ik dat merk nooit meer.

Kom ze toch regelmatig tegen.
Ook bij mezelf :D

barno
6 juni 2015, 14:54
merkengeilheid zowel qua gitaren als amps hangt natuurlijk ook strak samen met genre en scene. Al is het bij amps meer dan bij gitaren toch ook een kwestie van soundspecs. In het circuit waar ik in rondstruin zijn Marshalls absoluut not done, grotendeels omdat de meeste marshalls qua sound ver af staan van de daar geldende sound blue prints. Fender Bassmans zijn dan weer wel heel cool. en dat terwijl de eerste marshalls soort bassman clones waren... ach whatever rocks your world

Brum
6 juni 2015, 15:32
En Marshall anti diode clipping snobs.

Deze is wel grappig inderdaad. Een tijdje geleden een tweedehands Ceriatone JCM800 2203 gekocht. De verkoper vond een 2210, met diodes in de voorversterker maar niks. Een 2203 was veel beter en de Ceriatone zo nodig nog weer beter dan de Marshall 2203. Geen idee hoe hij aan z'n bevindingen kwam, want de 2203 werd alleen maar op de low sensitivity ingang ingeprikt en de scheur werd uit een pedaal gehaald. Verder een aardige jongen hoor daar niet van, maar... ach ja... De 2203 kan wat mij betreft niet tippen aan m'n 2210 met diodes.

Persoonlijk kijk ik allang niet meer naar merken op zich. Ik zoek zelf wel uit wat goed klinkt en wat niet. Gister weer 's een compliment gekregen voor m'n Deluxe-achtige telecaster, helemaal uit Warmoth onderdelen. Streelt je ego wel, ik kan het niet ontkennen. Merk doet er niet toe en de prijs ook maar al te vaak niet. Ik heb ook een ouwe Gibson, maar speel er maar zelden op eigenlijk, kan echt niet tippen aan de Warmoth tele. Het is dat de gitaar waarde voor mij heeft, anders had ik 'm niet eens gehouden.

nusti
6 juni 2015, 17:06
@ nusti. Dus jouw ' publiek' bestaat uit gitaarnetters ? Hopelijk luister je dan ook al hun goede raad;)

Ach, ik overdreef een beetje, ik heb zeker wel opmerkingen gehad als: tss het is geen echt gibson hè (bij een epi firebird) en daar krijg ik toch altijd een vervelend gevoel van. Waarom moet dat zonodig gezegd worden.
Nou ben ik ook niet zo'n supergitarist 😊, maar ik doe mijn best.

Qua amp heb ik eigenlijk altijd fenders gehad op één na, een kustom defender. Nog nooit echt serieus andere versterkers getest, hoewel ik de laatste tijd wel nieuwsgierig ben naar marshall amps.
Bij amps zou ik sneller voor een vekend merk gaan, maar dat is meer omdat ik niet op zoek ben naar een andere amp.
En als dat gebeurt laat ik me vooral leiden door mijn oren en gevoel. Niet omdat er een merk opstaat.

Bricker
6 juni 2015, 19:18
Wat versterkers betreft. Mijn eerste goede versterker was een Ibanez GX-100 transistor bak van 100 watt. Een prima versterker. Maar goed, Boogie was het toen helemaal en als je dat niet kon betalen was een Kitty Hawk een goed alternatief.
Dus heb ik mijn Ibanez ingeruild voor een Kitty Hawk junior pro. Als mij werd gevraagd op wat voor versterker ik speelde dan was het van, Kiity Hawk is een goede versterker maar het is geen Boogie.

Maw je bent voor je examen geslaagd maar niet met een 10. Als ik nu moest kiezen tussen een Hawk een Boogie of die Ibanez dan koos ik absoluut voor de Ibanez. Maar als ik nu een nieuwe versterker voor het podium zou moeten kiezen dan word het zo'n pedaalversterker van 1,5 kg (Taurus, Blu amp1) en dan rechtstreeks op de mengtafel. Met je hele installatie naar een optreden reizend met de tram ha ha.

MikeD
6 juni 2015, 20:30
Je hebt de blackface snobs. En Marshall anti diode clipping snobs. Je hebt de ptp snobs, de NOS buizen snobs, de UK speaker snobs...
Over het algemeen, hoe duurder het snobisme, hoe stiller & beschaafder.
Veel leuker is het snobisme rond een gitaarkabeltje.


ik heb een 64-er blackface Bandmaster met bijbehorende 2x12 cab.. Gekocht in 1980 met inruil van m'n Elk combo-tje.. ben ik dan nu een snob????

telerocker
16 juni 2015, 09:06
Toen je 'm kocht was je een nerdi, want in die tijd begon het al met pointy headstocks > stacks. Bij voorkeur Marshall. Ik kreeg ook heel wat opmerkingen toen ik ooit in de band met een Princeton Reverb II kwam aanzetten.
Ik heb die Princeton na een paar jaar verkocht, jij hebt de BM gehouden. Eerder smart dan snob.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MikeD
16 juni 2015, 15:04
Toen je 'm kocht was je een nerdi, want in die tijd begon het al met pointy headstocks > stacks. Bij voorkeur Marshall. Ik kreeg ook heel wat opmerkingen toen ik ooit in de band met een Princeton Reverb II kwam aanzetten.
Ik heb die Princeton na een paar jaar verkocht, jij hebt de BM gehouden. Eerder smart dan snob.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sniksnik.. ik kon toen geen marshall stack betalen ....dus meewarige en niet-begrijpende blikken bleven mijn deel.....Net zoals jij met je Princeton vermoed ik... hoezo merksnobisme.... Intussen - ik blijf tegendraods - hebben we naast de BfBM voor dat gemis een überluide Peavey Windsor (opvallend kort geproduceerd...... vlogen weg als de spreekwoordelijke warme broodjes.... waren veel te goeie Marshall-clones voor het geld) met een hoogst ongebruikelijke Carvin 4x12 ....dus nou 's geen Celestions.... waarom zou ik willen klinken zoals zovelen, herstel: bijna iedereen .....Overigens zouden sommige 'shrinks' dit ook weer juist als snobisme kunnen uitleggen.... daarom gaan we nu sparen voor een Les Paul van Maybach......gewoon ... daarom...(tenzij ik een Gibby les paul ice tea of honeyburst tegenkom voor leuk geld.... dan snob ik weer wel gezellig vrolijk mee met de kliek)

telerocker
16 juni 2015, 23:02
Ah Maybach, dat schijnen goede gitaartjes te zijn. Volgens mij heeft Rob Winter een Maybach LP via zijn maatje van een bekende muziekzaak in Alphen ad Rijn. Vooral zo'n Goldtop Lester ziet er smakelijk uit. En snob of niet, ik zou er wel mee gezien willen worden. Het interesseert me niet zoveel wat er op de headstock staat. Als het maar klinkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MikeD
17 juni 2015, 08:26
die zaak in Alphen, dat is Kaufmanns guitar store... maar daar zijn ze uitverkocht...

Bricker
17 juni 2015, 15:25
die zaak in Alphen, dat is Kaufmanns guitar store... maar daar zijn ze uitverkocht...
He Mike, over Epiphone gesproken. Hoe schat jij de kwaliteit van die dingen tegenwoordig in? Ik was altijd geinteresseerd in een Firebird. Een echte Gibson kan ik (hopelijk voorlopig) echt niet meer bekostigen.

O ja trouwens, jou heb ik ook niet op mijn negeerlijst gezet voor het geval je dat mocht denken. Voor de goede orde, ik heb namelijk elders het volgende gepost:

Dag heren,

Hier is Braker, Bricker weer. Het is tijd om mijn volgende stap te zetten. Dank dat jullie nog even doorgekwekt hebben na mijn laatste post op het bewuste topic. Dank dat jullie van jezelf niet alleen sitting ducks hebben gemaakt door steeds te happen maar ik heb nu ook zo'n beetje alle mensen van de kliek in kaart.
Al die mensen op dat topic komen op mijn negeerlijst te staan met uitzondering van Zonno en Monroe. Zo kan ik in het vervolg rustig ook op dat deel van het forum van gedachte wisselen met geschikte figuren eventueel aangevuld met positieve humor.

Groeten van Bricker vanuit de patientenafdeling

Dreverhaven
17 juni 2015, 15:27
Wat een idioot.

Kim Wilson
17 juni 2015, 15:31
Is crossposten wel toegestaan? Ik zie dat narcistische stukje van Braker inmiddels overal opduiken.

hefke
17 juni 2015, 15:51
Wat een idioot.

Zit mss daarom op de patiëntenafdeling?

Ik word nu toch echt wel nieuwsgierig wie wel en niet op die negeerlijst staat.
Ik heb een beetje de indruk gekregen dat bij die beste man een heleboel opgekropte woede of frustratie zit over iets wat onlangs is gebeurd. Werk verloren, partner de benen genomen, sterfgeval??? wie zal het zeggen.

Zullen we het verder on-topic houden?
wellicht in de dagelijkse omgang een heel toffe gast, alleen jammer dat dat hier niet zo naar voor komt.

Harry
17 juni 2015, 16:25
ik speel op een DeArmond over een Bedrock versterker. En dat klinkt lekker, dus merkengeil? Aan de andere kant heb ik ook een ouwe Les Paul die ik puur op z'n merk heb gekocht en een Vox AC30, dus misschien toch een beetje?

MikeD
17 juni 2015, 17:04
Op de vraag wat ik vind van Epiphones: met Epiphones heb ik geen recente ervaringen anders dan dat mijn Scroll die ik sinds nieuw heb gehad, een tijdje terug is weggegaan (ingeruild op de washburn rudy sarzo bas...) omdat ie bottom line nooit echt m'n hart heeft veroverd ... kwalitatief best goed (seventies...) maar zoals ik zei... nooit echt er door gegrepen geraakt. Epi Firebirds heb ik (dus ook) niet in handen gehad maar de oudere versies (van de firebirds V en VII) schijnen fantastisch te zijn ze gaan doorgaans snel van de hand wanneer ze te koop komen.

Bricker
17 juni 2015, 17:06
Ja, misschien moet ik als de tijd rijp is maar even bij de Plug langsgaan.

marco v
17 juni 2015, 18:23
Voor mij zou een epiphone met links en rechts wat aanpassingen prima volstaan. Ik heb een Japanse epi gehad, dat was een bijzonder fijn gitaartje. Diverse tokais gehad, chineesjes. klonken prima maar toch bleef de Gibson periode me achtervolgen. Toen ik nog jong en onbezonnen was had ik er een muurtje vol van en na jaren zonder te hebben gezeten heb ik een maand geleden de knoop doorgehakt. Ik ben naar Noord Holland gereden, want iemand had een haast onbespeelde lp classic uit 2002 staan. Ik was meteen weer verkocht. 2 weken daarna zag ik wederom een lp classic, eentje uit 2005. Volgende week vrijdag ga ik mijn 3e Gibson halen, een lp junior special uit 2009 bestemd voor de Japanse markt Snobistisch, nee, maakt het me een betere gitaarspeler? Ook niet. Geniet ik er meer van, volmondig ja! Ik wil nooit meer anders(en sla de 2014-2015 gibsons volledig over)

hefke
17 juni 2015, 19:39
Voor mij zou een epiphone met links en rechts wat aanpassingen prima volstaan. Ik heb een Japanse epi gehad, dat was een bijzonder fijn gitaartje. Diverse tokais gehad, chineesjes. klonken prima maar toch bleef de Gibson periode me achtervolgen. Toen ik nog jong en onbezonnen was had ik er een muurtje vol van en na jaren zonder te hebben gezeten heb ik een maand geleden de knoop doorgehakt. Ik ben naar Noord Holland gereden, want iemand had een haast onbespeelde lp classic uit 2002 staan. Ik was meteen weer verkocht. 2 weken daarna zag ik wederom een lp classic, eentje uit 2005. Volgende week vrijdag ga ik mijn 3e Gibson halen, een lp junior special uit 2009 bestemd voor de Japanse markt Snobistisch, nee, maakt het me een betere gitaarspeler? Ook niet. Geniet ik er meer van, volmondig ja! Ik wil nooit meer anders(en sla de 2014-2015 gibsons volledig over)

Wel foto's van je nieuwe aanwinst in het daarvoor bestemde topic plaatsen. Begin nu toch behoorlijk nieuwsgierig te worden.

marco v
17 juni 2015, 20:01
Dat komt goed, volgende week zal ik een foto plaatsen. Die les paul classics zijn overigens verslavend. Enige jaren geleden had ik een premium plus, fijn gitaartje. De huidige 2 doen niet onder. Mijn volgende aanwinst zal een cherry of honeyburst zijn waar ik een bigsby op wil zetten, altijd al willen hebben. Enkel nog een 2e handsje zien te scoren die niet te erg clownburst is.

Bricker
17 juni 2015, 20:14
Thomann heeft zo'n huismerk Harley Benton. Die buizenbakjes schijnen best aardig te zijn. Ik vraag mij af hoe het met hun gitaren zit. Ze zijn echt spotgoedkoop.

Brum
17 juni 2015, 20:46
Geen idee waar ik de illustere eer aan te danken heb dat ik op de negeerlijst sta van meneer, maar ik vind het helemaal goed hoor. Ook nooit geweten dat ik bij een kliekje hoorde, toch zeker gezien m'n enkele post per dag gemiddeld.:D Ik vind het goed hoor Brick, helemaal jouw feestje vriend.:ok:

Dreverhaven
17 juni 2015, 22:53
Hoe kun je zien of je op iemands negeerlijst staat?

Brum
18 juni 2015, 06:36
Als je privéberichten krijgt van betreffend persoon, sta je niet op een negeerlijst in ieder geval. Wat me dan ook maar meteen deed besluiten betreffend persoon wel aan een negeerlijst toe te voegen, jammer dat het zo moet.

arjanb01
18 juni 2015, 06:40
Ik dacht dat bricker niks meer wilde posten op dit forum omdat hij deze 'kliek' hier zo zat was? Naar eigen zeggen.
Maar nu zie ik dat hij hier en in andere posts nog gewoon berichten plaatst. Beetje inconsequent of niet?

MikeD
18 juni 2015, 09:19
Harley Bentons??? die met bodies uit 5 stukken en uit drie stukken aan elkaar gescherfde halzen??? nou in dit YouTube filmpje
https://youtu.be/QTfhHeWmpmw
geeft een meneer met een heerlijk Herr Flick accent een demo waarin hij een Harley Benton LP450 pitcht tegen een PRS en een Gibby.... Lang verhaal maar je kunt fast forwarden naar de HB stukjes....voor de 149 piek was die HB geen gek ding.... Herr Flick was laaiend enthousiast. maar helaas ze zijn bij Thoman inmiddels uitverkocht. op eBay duitsland stond er een voor weinig te koop, verkoper uit oostenrijk.

Erik de Perik heeft elders op dit forum gepost dat hij er al twee jaar een heeft en er gelukkig mee is....

Tabula Rasa
18 juni 2015, 09:24
Ach, zelfs fender had 5 delige bodies. Hoeft gewn bezwaar te zijn. Drukt de kosten wel flink.

jutter
18 juni 2015, 09:47
Ach, Gibson bouwt ze zelfs van karton.

MikeD
18 juni 2015, 09:54
Ach, zelfs fender had 5 delige bodies. Hoeft gewn bezwaar te zijn. Drukt de kosten wel flink.

Klopt als een bus natuurlijk maar alweer het snobisme maakt mensen daarover snoeverig doen...

Bricker
18 juni 2015, 12:28
Harley Bentons??? die met bodies uit 5 stukken en uit drie stukken aan elkaar gescherfde halzen??? nou in dit YouTube filmpje
https://youtu.be/QTfhHeWmpmw
geeft een meneer met een heerlijk Herr Flick accent een demo waarin hij een Harley Benton LP450 pitcht tegen een PRS en een Gibby.... Lang verhaal maar je kunt fast forwarden naar de HB stukjes....voor de 149 piek was die HB geen gek ding.... Herr Flick was laaiend enthousiast. maar helaas ze zijn bij Thoman inmiddels uitverkocht. op eBay duitsland stond er een voor weinig te koop, verkoper uit oostenrijk.

Erik de Perik heeft elders op dit forum gepost dat hij er al twee jaar een heeft en er gelukkig mee is....

Je kunt voor dat geld beter naar de sushi bar gaan begrijp ik. Hoewel, hoe weet je of de vis werkelijk dagvers is?

jutter
18 juni 2015, 12:51
Je kunt voor dat geld beter naar de sushi bar gaan begrijp ik. Hoewel, hoe weet je of de vis werkelijk dagvers is?

Dat verteld de verkoper je wel als je hem dat vraagt.

MikeD
18 juni 2015, 13:42
Je kunt voor dat geld beter naar de sushi bar gaan begrijp ik. Hoewel, hoe weet je of de vis werkelijk dagvers is?

toevallig houd ik dus echt niet van die kouwe kledders-oprol-rijst en rauwe vis met zeewier en sojadip waar de de hele wereld tegenwoordig helemaal van uit z'n dakkie gaat.. en gezien de prijs van een maaltijdje goede sushi (niet de fop-sushi-rommel die ze op iedere straathoek verkopen...maar echt goeie) kan ik voor de prijs van een avondje-kwaliteits-sushi-eten met m'n dame (die die meuk overigens ook niet blieft....zij is opgevoed met de indonesische keuken) en nog wat gezelschap en beregoed gitaartje kopen.... No offence aan degenen die wel van sushi houden maar mijn geld gaat er niet aan op. En of de vis vers is dat kan je redelijk goed ruiken..... ook als ober zegt dat ie vers is... want de ober staat daar om die meuk te slijten... die laat wel uit z'n hoofd om te bekennen dat de vis vijf dagen heeft liggen rijpen....die zegt gewoon dat die vis zo meurt vanwege de marinade.. 80% van de gasten stinkt (.. ) daar in...

telerocker
18 juni 2015, 16:47
die zaak in Alphen, dat is Kaufmanns guitar store... maar daar zijn ze uitverkocht...

Ik wilde het Albert Deinum ook niet weer te makkelijk maken. ;) Maar idd, ze gaan als warme broodjes...

hier al gekeken?
http://www.realguitars.de/htm/electrics.htm

MikeD
19 juni 2015, 10:01
Ik wilde het Albert Deinum ook niet weer te makkelijk maken. ;) Maar idd, ze gaan als warme broodjes...

hier al gekeken?
http://www.realguitars.de/htm/electrics.htm

Ja die had ik al gevonden.....DROOL.. ik zou voor de midnight sunset gaan vrees ik.. alleen even zijn we momenteel court d'argent en bovendien een ritje naar Leverkussen...(je wilt m toch eerst even in handen hebben niewaar?) nou even niet

By The Way.. is er hier op GN niet iemand die er zo-een Maybach Lester heeft?? moet haast wel....wie o wie schrijft er even een topicje over de Maybach Lesters?

Feter
19 juni 2015, 10:49
Ik als sushi liefhebber voel me gigantisch aangevallen!
Gelukkig is het vrijdag en heb ik geen zin om stennis te schoppen.
Of serieus te zijn...

Maar ik zelf betrap me ook wel op het zogenaamde "merksnobisme".
Zelf ben ik gek op Fenders. Waarom? De naam (inderdaad), de looks en de authenticiteit.
De naam draagt gewoon wat bij in waarde voor mij. En het is veel leuker om te horen "Wow is dat een echte Fender?" wanneer vrienden over de vloer komen dan "Leuk stukkie triplex heb je daar aan de muur hangen".

De looks zal wel tussen de oren zitten, want iedereen kan zo'n ding nabouwen, maar ik denk dat het ook weer samenhangt met de naam die er op staat. Het doet wat bij me.

Authenticiteit, tsja. Eigenlijk voor de hand liggend. Het is een Fender, de eerste die dat design (stratocaster) ontwikkelde, de gene met het echte verhaal er achter.
Uiteindelijk zit alles tussen je oren (op een paar zachte feitjes na dan) maar dit is wel wat ik er bij heb.

Maar daarentegen wil ik heel graag een eigen gitaar bouwen en daar maar wat graag m'n eigen naam op zetten. Want daar hangt dan een nog mooier verhaal achter...

Rafke Pafke
19 juni 2015, 13:13
Ik heb er ook last van, maar in beperkte mate. Al van toen ik een kind was, lang voor ik zelf gitaar speelde, had ik een boontje voor Gibson Les Pauls en gitaristen die erop speelden. Ik vond ze een bepaalde "cool" hebben die ik bij andere gitaren niet terug vond.

Dus ja, ik heb nu 2 Les Pauls, en dat moesten inderdaad "echte" zijn, anders was het naar mijn gevoel toch niet die droomgitaar.

Maar verder ben ik zeker openminded. Een Steffsen (R.I.P.) strat zie ik bijvoorbeeld zeker zitten. Of Een Guild Starfire. Op die laatste zit ik trouwens serieus te gassen.

Noid
19 juni 2015, 14:53
Natuurlijk hou ik ook van esthetiek: een mooi stukje hout, goede afwerking en het logo van een bekend merk (ingeprent door sluwe marketing techniek) kan een bepaald gevoel van zekerheid geven: koop deze en dan is je geluid goed en wordt je spel beter. Mooi meegenomen is dat je je daarmee ook mag verbinden met een grote groep gebruikers (marketing: endorsers) met aanzien. Als Slash, Bonamassa enz op een G LP spelen, dan kom je "dichter" bij die groep gitaristen, als je ook een G LP bezit. Zo'n simpele stap om ineens je "status" op te hogen (je hoeft er alleen maar je portemonee voor te trekken) is de kracht van al die marketing. Mogelijk speelt dit ook mee in de vaak felle discussies over replica's uit China van F en G's. Ik kan me indenken dat het voor sommigen die veel geld hebben betaald om (de uitstraling van) een stukje van een mythisch merk te kopen niet eerlijk voelt dat iemand anders dat voor een fractie van de prijs kan doen.

Maar de "marketing belofte" van het A-merk is natuurlijk gebakken lucht. Het gaat niet om het merk, maar om het spel. Niet het merk, maar de gitaar die goed bij je past, qua ergonomie, speelcomfort, je niveau en goed in je keten (versterker, effecten en band) past is de gitaar die een goed geluid geeft en beter laat spelen. Sinds ik ooit op dit forum inspiratie vond om zelf gitaren te gaan bouwen is veel van de magie van de grote merken verdwenen. De kostprijs staat niet in relatie tot de vraagprijs, de kwaliteit is over de jaren niet constant gebleken en de laatste 20 jaar is de kwaliteit van gitaren tussen de 200,- a 300,- (massieve body) 300-500 (hollowbody en akoestische gitaren) zo hoog geworden, dat het verschil met 10 keer zo dure gitaren niet meer reëel is. Daarmee zeg ik dus niet dat de gitaren van de grote merken slecht zouden zijn. Die zijn over het algemeen gewoon goed, maar het is misschien niet de gitaar die in deze periode van je spel jou het beste laat spelen en/of klinken.

Mij maakt het allang geen zak meer uit wat er op een gitaar of versterker staat. Bij gitaristen luister ik vooral of het goed klinkt en de gitarist lekker speelt. Als het lekker klinkt, wat zijn dan de componenten in de keten (gitaar-pedalen-versterker-kabels-voeding enz). Altijd heb ik wel weer zin om iets nieuws te proberen (chronisch GAS!!). Soms kon je dan automatisch uit bij grote merken, omdat die alleen dat product voeren / er momenteel met kop en schouder bovenuit steken. Maar dan is niet het merk het vertrekpunt, maar de sound/mogelijkheden/gebruiksgemak.

telerocker
19 juni 2015, 17:30
Ja die had ik al gevonden.....DROOL.. ik zou voor de midnight sunset gaan vrees ik.. alleen even zijn we momenteel court d'argent en bovendien een ritje naar Leverkussen...(je wilt m toch eerst even in handen hebben niewaar?) nou even niet

By The Way.. is er hier op GN niet iemand die er zo-een Maybach Lester heeft?? moet haast wel....wie o wie schrijft er even een topicje over de Maybach Lesters?

Vraag het Albert Deinum. Hij kent genoeg mensen met een Maybach. Er zullen er vast een paar bijzitten die wel in zijn voor een testje.

arjanb01
19 juni 2015, 18:12
Die maybachs zijn wel GAS opwekkend zeg, kolere en voor die prijzen 😳

MikeD
19 juni 2015, 19:05
Die maybachs zijn wel GAS opwekkend zeg, kolere en voor die prijzen ��

dat bedoel ik..... zou je zowat van je snobistische Gibson-religie afvallig worden en als een ware heiden een Maybachje gaan kopen....

D3nnis
19 juni 2015, 19:43
Zijn die Maybach gitaren zo prijstechnisch gunstig, én kwalitatief goed dan?

arjanb01
19 juni 2015, 20:33
Vast wel, voor 14-1800 eu mag je dat wel verwachten, zeker als je als merk pretendeert een serieuze concurrent van fender en Gibson te zijn. Heb ze helaas nog niet in de handen gehad maar de specs zijn voor die prijzen echt interessant. Heb wel GAS voor zo'n 63 er strat. Of zo'n strat met H-s-s configuratie !

D3nnis
19 juni 2015, 22:35
Ik zeg niet dat het niet veel geld is, maar dat soort prijzen zijn nog enigszins te doen inderdaad.

Mrsnoekie
20 juni 2015, 08:51
ik denk dat merksnobisme zeker bestaat, als ik kijk naar mijn eigen situatie dat ik nu op een leen gitaar speel en ik uiteraard al vol op aan het zoeken ben voor een eigen gitaar, mijn leraar alleen al van het plaatje van internet kan zien dat de gitaar niet klinkt (Dimavery). Ik heb er verder 'nog' niet veel verstand van maar geloof wel dat er verschil in zit los van de prijs, een Audi rijd ook beter als een daihatsu maar brengt je ook van A naar B .

denis.hermans
21 juni 2015, 14:17
Snobisme bestaat zeker anderzijds alles heeft een minimumprijs. Die dimavery zit echt wel aan de onderkant van de markt mijns insziens. Dus hier is een gezond wantrouwen toch wel op zijn plaats. Als je toch zo een gitazr zou nemen, zeker exemplaar per exemplaar testen.

Tabula Rasa
21 juni 2015, 15:12
mijn leraar alleen al van het plaatje van internet kan zien dat de gitaar niet klinkt

Je snapt dat dit lulkoek is, toch?

MikeD
21 juni 2015, 18:55
Je snapt dat dit lulkoek is, toch?
nou sommige gitaarleraren zijn zo goed... (of vinden zichzelf zo goed) die kunnen aan een plaatje al zien dat iets niet klinkt.. dat is een synesthesie die in wezen al niet kan kloppen (zien doe je met de oogjes en klinken dat hoor je met de oortjes) , vandaar dat het idd koek van de penis is.... waartegenover staat dat menig GN-er aan de hand van plaatjes of naampjes zoals Harley Benton of Jack & Denny ook al zegt dat het waardeloze meuk is... dus we doen allemaal even hard mee....

arjanb01
21 juni 2015, 19:30
Als iedereen maar roept hoe geweldig dimavery's zijn en zelfs de grootste gitaristen dit merk gaan bespelen wordt het vanzelf een a merk met prijzen die 10x zo hoog zijn.

telerocker
22 juni 2015, 00:48
Als kers op de cake van het teeldeel, voeg ik toe dat je tegenwoordig vanaf zo'n 300-400 euro hele leuke gitaren kunt kopen. Als je dan bijvoorbeeld een Classic Vibe vergelijkt met de instap-Squier uit Indonesië (rond de 200), wees dan snobby en schaf die CV aan. Stukken beter (afgewerkt). Mijn mogelijk gelimiteerde ervaring is dat tot zo'n 1500-1700 euro de kwaliteit stijgt. Daarboven betaal je met name de branding.

arjanb01
22 juni 2015, 18:44
Eens. Vanaf 1500 en daarboven betaal je vooral voor uiterlijk.

telerocker
23 juni 2015, 00:40
Eens. Vanaf 1500 en daarboven betaal je vooral voor uiterlijk.

En vooral voor de naam op de headstock.

Pepe
23 juni 2015, 01:02
Dat zal best kloppen voor een aantal gitaren maar zeker niet voor alles. Voor de laatste extra miles betaal je relatief veel maar het zijn meetal die dingen die het verschil maken tussen goed en fantastisch.

MikeD
23 juni 2015, 08:48
Dat zal best kloppen voor een aantal gitaren maar zeker niet voor alles. Voor de laatste extra miles betaal je relatief veel maar het zijn meetal die dingen die het verschil maken tussen goed en fantastisch.

daar heb je wel een punt doch doorgaans klinkt een middelmatige gitarist ook op een fantastische gitaar op z'n best middelmatig....vandaar dat ik me maar niet bezondig aan zo'n fantastische gitaar.. paarlen voor de zwijnen, mijnheer Pepe.

Kim Wilson
23 juni 2015, 09:10
Snobisme bestaat zeker anderzijds alles heeft een minimumprijs. Die dimavery zit echt wel aan de onderkant van de markt mijns insziens. Dus hier is een gezond wantrouwen toch wel op zijn plaats. Als je toch zo een gitazr zou nemen, zeker exemplaar per exemplaar testen.
De kans dat je een slecht ding treft wordt wel groter als je aan de onderkant van de markt zit te kijken. Maar inderdaad, gewoon gaan testen. Ik heb pakweg 15 jaar geleden één van de goedkoopste bij Big One gekocht, een Motion western, voor 345 gulden. Ik heb blijkbaar geluk gehad, want ik sta er elke keer nog weer van te kijken hoe fijn dat ding speelt en hoe lekker die klinkt.

Kim Wilson
23 juni 2015, 09:13
Eens. Vanaf 1500 en daarboven betaal je vooral voor uiterlijk.
Zoals bij alles kost de laatste paar procenten kwaliteit onevenredig veel geld. In het bedrijfsleven bestaat de 20-80 regel. Met 20% inzet kun je 80% van je werk doen. Die laatste 20% kost dus 80% van je tijd. En dat loopt alleen maar op.

telerocker
23 juni 2015, 10:59
Dat topkwaliteit zijn prijs heeft, snap ik allemaal. Een Audi TT is een geweldige auto, maar geen Porsche of Ferrari. Ik heb een hele fijne CS 52 relic tele met bigsby in mijn handen gehad. Klopt van voor naar achteren. Maar 4000 pietermannen neertellen voor een gitaar die wel iets, maar geen 3000 euro beter klonk dan mijn tele, neuhh.

Feter
23 juni 2015, 11:26
Zoals bij alles kost de laatste paar procenten kwaliteit onevenredig veel geld. In het bedrijfsleven bestaat de 20-80 regel. Met 20% inzet kun je 80% van je werk doen. Die laatste 20% kost dus 80% van je tijd. En dat loopt alleen maar op.

En het pareto-principe gaat ook zeker op voor de omzet.
Want gegarandeerd dat die gitaren van boven de 3k voor 80% van de omzet zorgen dankzij 20% van de klanten.