PDA

View Full Version : Mesa Boogie Dual RectoVerb 25 en Two Notes Torpedo Reload - PROBLEEM!



The Lo Lands
2 juni 2015, 12:44
Ik heb een nieuwe Mesa Boogie Dual RectoVerb 25 versterker en gebruik deze o.a voor opnemen met een nieuwe Two Notes Torpedo Reload. Nu blijkt dat deze combinatie een lage constante 'rumble' veroorzaakt waneer de Mesa Boogie in de 25 watt (Dyna-watt) stand gebruikt wordt! Dit verschijnsel is middels de Reload 'speaker led' te herkennen aan de constant knipperende led nadat je een eerste aanslag op de gitaar hebt gespeeld. Speel je daarna niets meer of zet de volume van gitaar of versterker uit dan blijft de 'rumble' aanwezig. Daarbij heb ik in Logic Pro een EQ plugin geladen waarbij deze constante 'rumble' visueel wordt van 0-125Hz @ - 25dB.

Zie screenshot (ik bespeel de gitaar hier niet!):

http://i62.tinypic.com/10h4lxx.jpg

Inmiddels loopt er een draadje bij Two Notes- en Mesa Boogie support waarbij Two Notes wederom denkt dat dit probleem mogelijk door Mesa's Dyna-watt techniek komt. Ik ben zelf na diverse tests en research online tot deze conclusie gekomen maar ik heb nog niemand kunnen vinden met een soortgelijke setup van spullen om mijn bevindingen te testen en te bevestigen. Dus wie heeft deze setup en is bereid dit te testen? Er is uiteraard een mogelijkheid dat het alleen mijn setup betreft en dat er wat mis is met mijn Mesa of Reload maar vooralsnog wijst daar niets op.

Benodigdheden voor deze test:
- Mesa Boogie versterker met de Dyna-watt techniek (bijvoorbeeld de nieuwe 25 serie).
- Two Notes Torpedo Reload / Live / Studio (reactive load setting)
- DAW waarbij je een EQ plugin kunt laden om de 'rumble' visueel te maken

Dank alvast!!

Bates15
2 juni 2015, 14:10
Eq plugin? Eerder een analyser cq spectum analyser. Kan je toch ook gewoon opname van maken en die laten bekijken. Als je een wav maakt mag je het naar mij opsturen hoor. Krijg je van mij screenshots van alle bevindingen. Ik draai laatste protools met alle izotope RX4 plugins.

The Lo Lands
2 juni 2015, 14:33
Eq plugin? Eerder een analyser cq spectum analyser. Kan je toch ook gewoon opname van maken en die laten bekijken. Als je een wav maakt mag je het naar mij opsturen hoor. Krijg je van mij screenshots van alle bevindingen. Ik draai laatste protools met alle izotope RX4 plugins. Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is misschien wel een goeie tip om deze vervolgens naar Mesa Boogie en Two Notes te sturen voor analyse. Wat zou jij eventueel uit deze opname kunnen halen?

Bates15
2 juni 2015, 14:40
Als je een knappe opname stuurt met bv een redelijk liniair microfoon op 1 kanaal en record out/DI out op de 2e dan zou je die nog kunnen vergelijken. Het enigste wat ik kan aantonen is dat er wel of niet iets hoorbaar/zichtbaar is. Je zal dus verschillende korte stukje moeten spelen en dan al voor jezelf aangeven waar je het probleem hoort. Dat zou je dan kunnen ondersteunen door de analyse. Het verschil tussen de 2 kanalen kan ook interessant zijn.

The Lo Lands
2 juni 2015, 15:08
Als je een knappe opname stuurt met bv een redelijk liniair microfoon op 1 kanaal en record out/DI out op de 2e dan zou je die nog kunnen vergelijken. Het enigste wat ik kan aantonen is dat er wel of niet iets hoorbaar/zichtbaar is. Je zal dus verschillende korte stukje moeten spelen en dan al voor jezelf aangeven waar je het probleem hoort. Dat zou je dan kunnen ondersteunen door de analyse. Het verschil tussen de 2 kanalen kan ook interessant zijn.

De 'rumble' is heel makkelijk op te nemen zonder gitaarspel. Het is namelijk een constante pulse (soort feedback loop) die ook zonder gitaarspel waarneembaar is. Het is een constante interactie tussen de reactieve load van de Reload en de Mesa Boogie Dyna-watt setting op 25 watt. Ik heb namelijk tevens een test gedaan met een speaker cabinet en Mesa's Cab Clone (resistive load). Met beiden is de rumble, en dus het probleem er niet. Tevens met de 10 watt setting van de Mesa versterker is dit probleem er niet. Met deze instelling wordt namelijk de Dyna-watt techniek niet aangesproken. Hieruit maak ik verder op dat er met de Mesa versterker niets aan de hand is, het is de interactie met de Reload die dit probleem genereerd.

Ik heb zojuist Two Notes een bericht gestuurd en gevraagd of ze interesse in een dergelijke opname en eventueel screen shots met een spectrum analyser hebben. Deze heb ik zelf ook dus kan ik aan ze geven.

Bates15
2 juni 2015, 15:11
Ahh op zo een fiets. Ik ben benieuwd 👍

The Lo Lands
2 juni 2015, 15:16
Ahh op zo een fiets. Ik ben benieuwd  Goeie tip maar ik ben vooral via dit forum geïnteresseerd of andere gebruikers met dezelfde- of gelijkende setup dit probleem ook hebben! Dus nogmaals...

Benodigdheden voor deze test:
- Mesa Boogie versterker met de Dyna-watt techniek (bijvoorbeeld de nieuwe 25 serie).
- Two Notes Torpedo Reload / Live / Studio (reactive load setting)
- DAW waarbij je een EQ plugin of spectrum analyser kunt laden om de 'rumble' visueel (middels screen shots) te maken

DiMarco
2 juni 2015, 16:30
Uitdaging, geen probleem. Positief blijven Lo! :cooler:

The Lo Lands
2 juni 2015, 22:00
Ik heb een reactie van Mesa Boogie:

Our technicians here can see no issues that would be related to the amplifier or any relation to the Dyna-Watt power section, other than that it's motor-boating because the Torpedo has changed the reflected impedance and the negative feedback equation is thrown wacky.

Our technicians did not test the amp with the Torpedo. They assessed the situation from a technical standpoint, considering the specifications of the Torpedo. Your amp is not broken - the change in reflected impedance (by the Torpedo) is changing the negative feedback equation and causing the tubes to motorboat. If it was an issue with the amp, it would do the same thing when plugged directly into a speaker cabinet. Thanks again

Dyna-Watt technology is simply using more filter caps to store a charge, that releases on pick attack (and is recycled many times per second depending on how many hertz your country's electrical is). This is something that takes miliseconds and is imperceptible. It has nothing to do with motorboating due to an impedance issue making an imbalance in the negative feedback equation. 25w is the strongest setting, so more negative feedback is developed.

Zij zeggen dus dat de Dyna-watt techniek verder niets te maken heeft met de 'rumble' en het probleem met de Reload. Het ligt volgens Mesa Boogie niet aan mijn versterker maar aan de Two Notes Torpedo load technologie. Zij beweren indirect dat Mesa Boogie versterkers dus niet compatible zijn met de Two Notes load techniek!? Dat er met de 10 watt setting niets aan de hand is heeft er blijkbaar niets mee te maken? Dat ik heb aangegeven dat mijn 50 watt Orange Rockerverb 50H versterker prima werkt met de Reload is tevens geen reden aan te nemen dat misschien de afwijkende Dyna-watt techniek roet in het eten gooit?

Dus bij deze kan ik jullie melden:

Mesa Boogie versterkers zijn niet geschikt voor gebruik met de Two Notes Torpedo Reload / Live / Studio!!

DiMarco
3 juni 2015, 09:44
Het zijn twee technologieën die elkaar kennelijk niet vreten. De Torpedo probeert koste wat het kost de impedantie gelijk te houden (wat een echte speaker niet doet want die kent een groot verloop qua weerstand afhankelijk van welke toonhoogtes deze op dat moment weergeeft dus ik vraag me waarom die Torpedo dat wil) met wat rocketscience en kennelijk kan de Mesa daar niet tegen wanneer deze zijn capacitors inzet om de extra wattjes te leveren bovenop wat er regulier uit de buisjes komt vallen.

Mooi spul van beide merken maar dus niet compatible is gebleken.

De fellere transiënten kan je misschien ook voor elkaar krijgen met een plugin. Ik weet dat Waves een hele goede heeft maar er zijn ook gratis juweeltjes te vinden waarmee je wat meer articulatie aan je geluid kan geven. Of dit uiteindelijk dezelfde resultaten kan gaan geven als "Dyna-watt" zou je moeten uitproberen.

- Bittersweet http://www.fluxhome.com/products/freewares/bittersweet-v3
- Dominion http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=4

The Lo Lands
3 juni 2015, 10:42
Het zijn twee technologieën die elkaar kennelijk niet vreten. De Torpedo probeert koste wat het kost de impedantie gelijk te houden (wat een echte speaker niet doet want die kent een groot verloop qua weerstand afhankelijk van welke toonhoogtes deze op dat moment weergeeft dus ik vraag me waarom die Torpedo dat wil) met wat rocketscience en kennelijk kan de Mesa daar niet tegen wanneer deze zijn capacitors inzet om de extra wattjes te leveren bovenop wat er regulier uit de buisjes komt vallen.

Mooi spul van beide merken maar dus niet compatible is gebleken.

De fellere transiënten kan je misschien ook voor elkaar krijgen met een plugin. Ik weet dat Waves een hele goede heeft maar er zijn ook gratis juweeltjes te vinden waarmee je wat meer articulatie aan je geluid kan geven. Of dit uiteindelijk dezelfde resultaten kan gaan geven als "Dyna-watt" zou je moeten uitproberen.

- Bittersweet http://www.fluxhome.com/products/freewares/bittersweet-v3
- Dominion http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=4 Stille hoop dat Two Notes met een modificatie voor de Reload op de proppen komt. De Torpedo is een reactive load dus zou toch eigelijk niet de impedantie gelijk moeten houden(?), misschien dat juist daar het probleem met de Mesa en Torpedo zit. De Reload slaat in een 'feedback loop' en komt daar pas uit als je de Mesa 'standby' zet. Mesa's eigen Cab Clone die ik ook heb heeft een resistive load en geeft geen problemen. Blijkbaar kunnen de Mesa Boogie versterkers niet goed overweg met reactive load boxes...

Ga die plugins eens checken Co! Thanks :-)

The Lo Lands
3 juni 2015, 12:10
Een update:

Ik heb zojuist een reactie ontvangen van Two Notes en zij vinden de bevindingen van Mesa Boogie zeer aannemelijk en helaas komen ook zij tot de conclusie dat de Torpedo load met deze Mesa versterker niet goed werkt. Dit zou volgens Two Notes de eerste versterker zijn met dit probleem waarbij het niet werkt, maar eens moet de eerste keer zijn zeggen ze. Vervelend voor mij (en misschien anderen) maar ik ben nu in gesprek over een mogelijke modificatie aan de Reload. Dit zou kunnen inhouden dat ik wat 'low end' verlies dus ik zit zelf te denken aan een schakelbare MOD zodat ik voor andere versterkers de 'standaard' load kan gebruiken zonder dit verlies. Even afwachten wat mogelijk is...

The Lo Lands
20 juni 2015, 16:56
Laatste update:

De Torpedo Reload is door Two Notes voorzien van een modificatie (switch) en het probleem is hiermee opgelost! In de MOD stand verlies je een klein beetje laag (tussen 0 en 200 Hz @ max -4dB) maar dit is makkelijk aan te passen door er iets meer 'bass' in te draaien. Ze hebben het zo zeer netjes en praktisch opgelost aan de achterzijde van de Reload. En spelen maar...

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/1907987_1452802251687230_7952636630302454719_n.jpg ?oh=b6d1933fc43028088d2e4a7bb78f8348&oe=56310C71

D3nnis
20 juni 2015, 19:25
Mooie service! Hou ik wel van, bedrijven die mee zoeken naar een oplossing in plaats van gewoon "jammer dan" te zeggen.

The Lo Lands
20 juni 2015, 20:16
Mooie service! Hou ik wel van, bedrijven die mee zoeken naar een oplossing in plaats van gewoon "jammer dan" te zeggen.
Helemaal mee eens, Two Notes verdiend een dikke pluim! Mesa Boogie daarentegen was niet erg behulpzaam en heeft zijn support voor klanten buiten de US ook niet op orde!