PDA

View Full Version : Velcro, wat waar?



jasses
2 juni 2015, 10:41
Een simpele vraag dus: wanneer je velcro gebruikt voor je pedalenbord, plak je
- het vrouwelijke (fluffy) deel op de plank, het mannelijke (harde)(hihi) deel op je pedalen.
- het mannelijke deel op de plank, het vrouwelijke deel op de pedalen.

Bij mijn drie laatste tweedehandsaankopen heb ik de velcro dus mogen afhalen en herdoen omdat het op mijn plank andersom was. Is er een internationale standaard waar ik me niet bewust van ben?

hoadje
2 juni 2015, 10:49
Geen idee wat de standaard is, maar ik plak het zachte deel op mijn board en het harde op de pedalen. Doe jij dat ook zo of andersom?

HaroldA
2 juni 2015, 11:37
Het harde gedeelte vangt door de jaren heen haren, troep, stof, gras, etc. Als je dat op je plank hebt is het moeilijk schoon te houden.

Ik zet het harde spul dus op het kleinste oppervlak: pedalen dus.

Gretsch 5120
3 juni 2015, 16:03
Ik doe het om-en-om: als je ooit op je pedalenboard dingen om wil gooien hoef je alleen een nieuw setje velcro te kopen. (als je alleen bv de vrouwelijke delen op je board plakt zit je met een nutteloze helft van een complete set).

phx
3 juni 2015, 16:24
Klopt wat HaroldA zegt. Enige nadeel van velcro is dat het bij hitte wel eens los wil laten. Zelf gebruik ikde schakel van een fietsketting, met schroefjes van de pedals vastzetten en met kleine schroefjes in de board monteren. Deze laten nooit los.

http://www.gitaar.net/forum/index.php/file/7/3827/4._Schakel.JPG

humbucker
3 juni 2015, 16:24
Ik doe het om-en-om: als je ooit op je pedalenboard dingen om wil gooien hoef je alleen een nieuw setje velcro te kopen. (als je alleen bv de vrouwelijke delen op je board plakt zit je met een nutteloze helft van een complete set).

Die kan ik niet volgen... Die nutteloze (?) helft plak je toch op je pedalen?

purplejohn
3 juni 2015, 16:29
Zo doe ik het ook. Velcro laat bijna altijd los bij mij, zelfs met kontaktlijm. *ja ik weet 't ik ga tekeer....

HaroldA
3 juni 2015, 16:30
Zo doe ik het ook. Velcro laat bijna altijd los bij mij, zelfs met kontaktlijm. *ja ik weet 't ik ga tekeer....

Dan heb je volgens mij het verkeerde merk te pakken ...

showband
3 juni 2015, 16:31
Ik doe het fout : het harde deel op de plank.
Maar als je voor gebruik bij een jam even een pedaaltje in je zak wil steken, dan sloopt ie je kleren niet.
En het harde deel maakt dat ie wiebelt op het toneel waar je hem tijdelijk gebruikt.

de "norm" is het harde deel op de pedaaltjes.
Omdat de meeste pedalenbakjes gewoon kamerbreed met tapijttegel/ heugafelt / stof bekleed zijn. Over het hele oppervlak dus.
Zulke grote vellen kun je niet als hard (haakjesmateriaal) kopen maar wel met bruikbare stof. (alles met lussen)

HaroldA
3 juni 2015, 16:46
Zulke grote vellen kun je niet als hard (haakjesmateriaal) kopen maar wel met bruikbare stof. (alles met lussen)[/i]

https://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5400/5400/5402/540269_BB_02_FB.EPS_1000.jpg

https://www.conrad.nl/nl/fastech-t01-107-500-klittenband-om-vast-te-plakken-haakdeel-l-x-b-500-mm-x-100-mm-zwart-1-stuks-540269.html?sc.queryFromSuggest=true

showband
3 juni 2015, 18:46
da's erg groot. kende ik niet.
maar voor een typische plank zit je dan wel aan twee tientjes materiaal. Waar een stuk deurmat 2 euro 50 is.....

HaroldA
3 juni 2015, 19:59
da's erg groot. kende ik niet.
maar voor een typische plank zit je dan wel aan twee tientjes materiaal. Waar een stuk deurmat 2 euro 50 is.....

Toen ik ze vroeger kocht waren ze €2,50/st. Ze zijn dus een kleine 2,5x duurder geworden.

jasses
4 juni 2015, 09:55
Ik volg dus blijkbaar toch de meerderheid. Na de voorbije paar jaar veelvuldig pedaaltjes bewegen (erop, eraf, er terug op, plaats wisselen in keten,...) is de velcro wel aanzienlijk aan het lossen. Sinds de opnamesessie van dit weekend, waarbij ik alles van het bord heb gehaald om de keten per nummer aan te passen, is ze er zelfs af bij een groot deel van de pedalen. Ik vermoed echter dat dit grotendeels mijn eigen schuld is. Toen ik mijn pedaltrain pas kocht, x jaar geleden, heb ik een beetje te ijverig alles netjes in elkaar gezet. Kabels exact op lengte zoals ik ze nodig had, maar ook de velcro bij elk pedaal iets te veel op maat geknipt. Pedaltrain heeft rails, geen vlak oppervlak, en slimme ik dacht: enkel de plaatsen die contact maken met de rails hebben velcor nodig, kan ik de rest uitsparen.

Niet slimme ik heeft ondertussen geleerd dat wanneer je te kleine oppervlakken velcro gebruikt, die des te makkelijker lossen...

FruscianteFan
4 juni 2015, 10:17
Ik heb nu extra stevig velcro onder m'n pedalen (bax volgens mij), en tapijttegel in mijn board.

Dat werkt erg fijn en zit zeer stevig.