PDA

View Full Version : Snaren voor Open C en Standard tuning?



lexieboy
29 mei 2015, 15:00
Ik speel grotendeels in twee tunings: Open C (vanwege Devin Townsend) en Standard tuning (alle andere zooi). Op het moment heb ik echter snaren die te dun zijn voor Open C. Als ik dus in die tuning speel zijn de snaren erg soepel en ontstemmen ze snel. Nu vroeg ik me af welke snaren ik het best kan nemen om in beide tunings te kunnen spelen zonder dat de snaren snel ontstemmen. Ik weet dat bij dikkere snaren deze strakker zullen staan wanneer ik in Standard speel, maar liever dat dan slappe en ontstemde snaren.

Alvast bedankt.

jze
29 mei 2015, 15:23
Open C als in CGCGCE? Ernie Ball skinny top heavy bottom zou dat goed mee moeten gaan (010-013-017-030-042-052)

lexieboy
29 mei 2015, 16:05
CGCGCE inderdaad. Bedankt in ieder geval, zal er eens naar kijken. Kan ik met die snaren ook probleemloos in standard E spelen?

kirito
29 mei 2015, 16:55
welke snaren gebruik je nu? als in: hoe dik zijn je snaren?

Heynis
29 mei 2015, 19:41
Ik denk dat er over het hoofd gezien wordt dat de actie en intonatie volledig om zeep is als je zo ver omstemt. Je hebt dus een goede smoes om een extra gitaar aan te schaffen 😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

lexieboy
31 mei 2015, 16:36
Tweede gitaar gaat helaas niet lukken.

Heb nu een setje D'Addario 10-13-17-26-36-46. Op zich prima voor standaard tuning, maar Open C gaat lastiger.

apekop
31 mei 2015, 21:35
Open C als in CGCGCE? Ernie Ball skinny top heavy bottom zou dat goed mee moeten gaan (010-013-017-030-042-052)

Dit! open stemmingen blijven altijd een beetje een probleem wat betreft intonatie en snaren. Als je het echt perfekt wilt hebben moet je inderdaad voor iedere stemming je gitaar iets anders intoneren en afstellen of een andere gitaar gebruiken die op die specifieke stemming is aangepast. Maar in de praktijk is het niet te doen om voor iedere open stemming een andere gitaar te hebben, dus dan blijft het zoeken naar een (werkbare) compromis.