PDA

View Full Version : SG standard aanpassen



Blokkie
29 mei 2015, 14:27
Nu ik de nieuwe Gibson Custom SG van Brian Ray gezien heb, denk ik er vaak aan om mijn eigen SG (standard uit 1996) een beetje die richting op te pimpen. Dus bigsby b5 met vibramate er op en push/pull potmeters om de pickups te splitten. Aan de lak ga ik niet zitten. Die is mooi doorschijnend cherry.
Dat met met bigsby moet wel lukken. Misschien ga ik dat wel zelf proberen te doen. Maar dat met die potmeters: is dat te doen? De orginele pick ups zitten er nog op 490 en 498 dus. Als ik daaraan ga prutsen laat ik het door een gitaarbouwer doen. Ik ben benieuwd of het uberhaupt mogelijk is. Ik pruts nooit aan de electronica en heb er gewoon geen verstand van.

Mr.Fingers
29 mei 2015, 14:47
Het nadeel van pushpull potmeters is dat ze "noch vlees, noch vis" zijn. Als in: de kwaliteit van zowel de potmeter als van de switch is van mindere kwaliteit dan een losse kwaliteitspotmeter (CTS) of schakelaar (CRL/Switchkraft), en vroeg of laat trek je die toch eens aan gort. Voor een functie die ik "meer dan heel occasioneel" zou gebruiken, heb ik liever een degelijke aparte schakelaar, in plaats van proberen te frunniken aan zo'n gladde knop om die omhoog te trekken (het is al een sinecure op een fluted stratocasterknop met ribbeltjes, moet je niet vragen wat zo'n gladde tophat geeft met een beetje zweetvingers). Ik zou zelfs durven 1 tonepotmeter op te offeren (en de andere als mastertone gebruiken), en in dat gat een dedicated coiltapswitch zetten, zodat je die gewoon kunt gebruiken ipv aan een potmeter te trekken.

Als je zo'n coiltap wil, zul je sowieso de pickups moeten laten aanpassen naar een 4-conductor bedrading (de spoelen ontkoppelen binnenin, zodat je ze kunt schakelen), want de 490/98 zijn daar standaard niet op voorzien.

Hotpepper01
29 mei 2015, 14:55
De B5 met vibramate zal nog wel lukken. De burtsbucker 1 in de neck en de classis 57 voor in de bridgde en de pots is goed te doen. De bodyvorm daar is niets aan te doen. De 63'er bodyshape is echt anders. de hoorntjes en de schuinte van de bovenste rand verschillen namelijk nogal van een 63'er tov de huidige versie. Het plastic is ook lastig. Vooral dat kleine stukje boven de neck pickup was altijd lastig om aan te komen

http://images.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2015-Custom/Brian_Ray_SG_Standard_Bigsby/SGSRBRSFNB1_MAIN_HERO_01.jpg

mijn eigen 63'er
http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/DSC08669.jpg

Blokkie
29 mei 2015, 15:36
Dank voor de snelle reacties. Weer wat geleerd. Ik wist niet eens dat de body's van een '63 en een '96 verschillen. Ik laat die push/pull waarschijnlijk lekker zitten. Die bigsby komt er nog wel een keertje. Aan de slagplaat ga ik ook niks doen. Zo'n kleinere is wel mooier, maar ja. Je kan niet alles hebben he. Ik heb die gitaar nu al bijna 20 jaar (zelf als 19 jarig jochie bij elkaar gespaard) en hij heeft nogal wat slijtage, wat ik wel kan waarderen. Ook een keer keurig de nek gebroken. verkopen zal ik hem toch niet meer. (Als ik dat al zou willen).