PDA

View Full Version : Pod hd500x beu, maar welke amp dan?



deefke666
28 mei 2015, 15:37
Hallo iedereen,
Ik ben nu al een vijftien tal jaren als “one man band” actief en dat bevalt me prima.
Het merendeel van die tijd heb ik gespeeld over diverse moddeling multi pedalen waarvan de laatste jaren vooral over de line 6 pod hd 500 en 500x en dat ging betrekkelijk goed maar meer in de zin van de mogelijkheden van die dingen als in de zin van een supersound te hebben.

Ik heb mijn eigen pa installatie en monitor systeem dus leek mij de moddeling optie wel interessant, vooral omdat ik nogal erg divers ben qua muziek genres (gaat van the shadows tot metallica en alles er tussen maar vooral classic rock), en omdat het makkelijk is om even die pod op de vloer te leggen, gitaar erin, naar het mengpaneel en klaar.
Hoewel de versterker simulaties van de pod reeks beter en beter zijn geworden en het ook heel makkelijk is om voor al die verschillende stijlen aparte patches te maken ben ik mij de laatste tijd meer en meer gaan ergeren aan de kwaliteit van de amp simulaties vooral.

Op het net zie ik clips voorbij komen van patches die men gemaakt heeft die geweldig goed klinken maar mij is het nooit gelukt om ook maar één geluid te maken waarvan ik echt 100% tevreden was maar goed, meestal was ik voor pakweg een 60% tevreden en dan nog meer tevreden over het gemak van het schakelen dan het geluid zelf.

Het rare is eigenlijk ook dat het publiek nooit klachten ofzo heeft gehad over mijn gitaar geluid, maar ik merk dat het mezelf meer en meer tegenstaat om op het podium geen goed geluid te hebben, de meeste dingen klinken niet overdreven slecht maar toch, ik merk bijvoorbeeld dat het erg vaak is dat er een erg schel randje aan het geluid zit, maar zodra ik dan de eq wat aanpas veranderd het geluid in één modderige brij.

Dus ga ik op zoek naar een geschikte versterker en ik hoop met jullie wijze raad weer wat meer plezier te krijgen in optreden.

In eerste instantie leek het mij misschien een oplossing om een dt25 of 50 aan te schaffen daar ik dan mijn pod nog steeds kan gebruiken voor delay, chorus, volume pedaal enz, maar na wat opzoek werk lijkt het me toch maar weer meer van hetzelfde.

Dus wat zoek ik in een versterker:

-een combo
-wattage speelt weinig rol aangezien ik die amp toch ga doorsturen naar het mengpaneel met een sm57, maar laat ons zeggen van 15 tot 40 watt.
-liefst twee kanalen (gescheiden toonregeling zou mooi zijn maar is geen dealbreaker)
-ook graag een effectloop zodat ik eventueel de pod hd500x kan gebruiken voor ruimtelijk effecten en volume
-qua geluid zou de amp (mits wat bijstellen op het podium) van clean, randje clean , crunch naar een classic rock drive moeten gaan (al dan niet met een extra drive pedaaltje erbij)
-tweedehands is zeker een optie
-mijn budget is plus minus 800 euro maar dat kan nog wel gestretched worden eventueel (liever minder dan meer haha)
-ik weet dat het moeilijk is om een "alles kunner" te vinden voor mijn budget maar als ik een keuze moet maken denk dan classic rock, ccr, led zep, jimi H, acdc tot bon jovi, judas priest, airbourne

De versterkers die ik zelf interessant vond maar nog niet getest heb:

Peavey valveking 20 combo, maar die is blijkbaar nogal moeilijk te krijgen blijkbaar
Marshall dsl 40 combo, mss ook de dsl15 maar de 40 watt versie lijkt me interessanter qua headroom
Fender hotrod deluxe 40 (maar ik denk niet dat dat drivekanaal iets gaat doen voor mij)

Misschien kunnen jullie me nog wat aan suggesties helpen
by the way mijn gitaren zijn vooral diverse strats, al dan niet met brug humbucker en een tele

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp

Dave

arjanb01
28 mei 2015, 16:16
Engl Thunder of screamer voldoet aan al je wensen.

deefke666
28 mei 2015, 16:33
hoi Arjan,

bedankt voor de suggestie, ik was net een clipje aant bekijken van die thunder reverb.

D

arjanb01
28 mei 2015, 16:51
Superampje gebruik hem al 5 jaar en met gmajor in de loop super compact en supergeluid. Wel veel met je volume pot van je gitaarwerken want de gain is gedeeld met het cleane kanaal.

ellisvertellis
28 mei 2015, 16:57
Egnater schijnt nogal een alleskunner te zijn... Misschien iets voor jou?

Kakihara
28 mei 2015, 17:50
(2de hands) Orange TH30

muziekschuur
28 mei 2015, 18:35
Koch pedaltone in een rack effect. Zoals G-major of intellifex.

De Koch Pedaltone is een complete buizen amp in een stompbox. En heeft een vermogen van een half watt. Die kun je makkelijk in je tafel leiden en via de fx loop sluit je het rack effect aan.

Als je professioneel optreedt en je moet al een hele P.A. opbouwen dan is een extra combo amp maar een lastig ding.


https://www.youtube.com/watch?v=jnvflheg9oE

deefke666
28 mei 2015, 20:36
@Kakihara : Ik vind de looks van die orange amps geweldig sexy maar het geluid is niet echt mijn meug, maar bedankt voor de suggestie.

@muziekschuur : het zal waarschijnlijk wel beter klinken dan de amp simulatie van de pod maar het is echt de bedoeling van terug met een versterker te gaan spelen, het grootste nadeel van die pod was onder andere dat ik de gitaar alleen via de monitoren kan horen.
maar in ieder geval bedankt voor je hulp

pasqual
28 mei 2015, 23:46
Die Engl Thunder is zeker het proberen waard. De reden waarom ik 'm heb weggedaan is de gedeelde eq en gain op beide kanalen.
Maar dit is niet onoverkomelijk. Het is echt een lekkere amp mét een zeer mooie reverb.
De Fender Hotrod deluxe is een amp met een erg leuk clean kanaal maar dat gain kanaal is echt niet veel soeps.
Voor dat geld zijn veel leukere alternatieven. Kijk ook eens naar de H&K Statesman combo's. Goed clean en erg lekker gain kanaal!

telerocker
29 mei 2015, 02:35
Laatst weer tot tevredenheid drie sets op de Statesman 50/2x12 cab gespeeld en daarmee kun je de door jou genoemde range aardig bestrijken. Zet er een boostpedaal voor (gebruik ik om de cleans aan te dikken, bijv. voor cleane licks) en je bent klaar.
Verder kun je de Engle Screamer, Bogner Alchemist en een Koch Studiotone XL of Twintone overwegen, misschien ook een tweedehands JVM.

deefke666
29 mei 2015, 07:04
@Pasqual : ja inderdaad, die gedeelde toonregeling vind ik ook wat minder maar de gedeelde gain vind ik een groter probleem,
het cleane kanaal van de hotrod vind ik dan weer erg lekker maar het drive kanaal vind ik helemaal niets, dus dat zou dan
weer opgelost moeten worden met extra drive pedalen (één van de grote struikelblokken van de pod hd500)

@ Telerocker : De specs van die alchemist staan me wel aan eigenlijk maar die gaat moeilijk te testen zijn want die wordt niet meer
gemaakt. Zo meteen eens kijken of de tweedehandsmarkt. De statesman is niet zo direct een favoriet van mij.

deefke666
29 mei 2015, 11:16
heeft er iemand speel ervaring met die Marshalls dsl40 combo?
als ik op de specs daarvan afga lijkt me dat een goeie oplossing maar ik heb hem nooit gehoord

ik nijg ook wel naar (toch) een hotrod, clean is die erg mooi en ik hoor overal dat die best goed met pedaaltjes omgaat dus in combinatie met één of twee goeie drives zou het best wel kunnen denk ik, ik hoor ook dat die erg betrouwbaar zou zijn

arjanb01
29 mei 2015, 11:32
De dsl40 is een leuke amp, maar clean is de hotrod de betere keus. Werk je met pedalen, zou ik zeker die kiezen.
De dsl40 heeft vooral een mooie crunch sound, leads ben ik niet kapot van en de speaker vind ik vrij modderig en schel op hogere gain standen.
Wil je je scheur uit de amp halen en voor fx een delay en chorus in de loop, zou ik voor een engl screamer gaan. Is je probleem met gedeelde gain standen ook opgelost. Voor 400-500 eu tweedehands binnen je budget. En Engls vind ik de mooiste crunch en leadsounds hebben als je puur met de amp werkt.

telerocker
29 mei 2015, 12:18
Ik vind de Statesman-top echt wel beter dan de DSL40. Wat een gave volle crunch en leads heeft dat ding voor het geld. No pedal needed. Ze worden niet meer gemaakt, dus da's ff zoeken/afwachten. Ook een leuke amp is de Engl Classic, die een mooi clean kanaal en een vintagescheur-kanaal heeft. Tubescreamer ervoor en gaan.

deefke666
29 mei 2015, 14:06
Straks even een tripje naar de "speelgoedwinkel" maken en even een paar van jullie suggesties zelf testen.
Van wat ik hier hoor valt de dsl40 in ieder geval af.

op de lijst om te testen staan :
-de hotrod deluxe maar dan met een paar pedaaltjes ervoor om extra drive kanalen te hebben (voordeel lijkt me dat drive pedaaltjes altijd kunnen vervangen worden moesten ze me niet liggen of mijn smaak zou op termijn veranderen), en de pod in de loop voor ruimtelijke effecten en volume controle.

-zowel de thunder als de screamer van engl, ook met de pod in de loop

- volgens de site van die winkel hebben ze de prs se 30 ook, dus die ga ik ook eens aan de tand voelen, maar ik verwacht er niet zo erg veel van

- en wie weet wat ze nog hebben staan

- ik heb tweedehands ook een statesman 40 gevonden en die persoon een mailtje gestuurd dus da's ook een optie

okeeee
29 mei 2015, 15:22
ik heb het vage vermoeden dat je pa/zanginstalatie de zwake schakel is en dat met een sm57 en combo eventueel alleen je podium geluid verbeterd
en dan heb je nog het probleem om elke avond het zelfde geluid te krijgen
dat lukt aleen met een isobox

telecastermaster
29 mei 2015, 15:57
het grootste nadeel van die pod was onder andere dat ik de gitaar alleen via de monitoren kan horen.


Dat is toch zo opgelost met een splitter box?

Is dit trouwens niks voor je? http://www.thomann.de/nl/tech_21_power_engine_60.htm
Dat schijnt de poweramp te zijn voor modellers. Is speciaal voor modellers gemaakt en heeft geen preamp. Kun je je POD gewoon houden.

deefke666
29 mei 2015, 20:09
hallo Okeeee,

Hoe bedoel je dat de zanginstallatie de zwakke schakel zou zijn?

-mengpaneel is allen & heath 12fx en/of dynacord powermate
-boxen zijn dB Technologies Flexsys F212 2x , mackie stm 450 2x en mackie thump 15 2x
-en een Lexicon MX200 (maar die gebruik ik alleen voor de stem)
-en dan de pod hd500x voor de gitaar

deefke666
29 mei 2015, 20:28
Telecastermaster,

Klopt ja, een splitterbox lost dat wel op,
En die power engine van tech21 heb ik een paar maanden geleden ook eens uitgetest.
Maar de reden waarom ik die pod gebruikte voor mijn gitaar was net om geen amp te hoeven gebruiken.
Die power engine klonk in ieder geval beter dan rechtstreeks in de tafel maar als ik toch een versterker moet meenemen dan klinkt een gewone versterker beter.

In negen op de tien keer speel ik vooral in kroegjes en kleine zaaltjes en dan is het voldoende om gewoon met een versterker te spelen zonder die door te lussen naar de mengtafel.
Die pod hd heb ik vooral aangeschaft voor het gemak en ik dacht dat ik met blijven tweaken wel tot een paar sounds zou komen waarmee ik tevreden zou zijn, zelfs al klonk het wat digitaal.
Als ik thuis via die pod speel kan het er best wel door, en voor opnames is het zelfs best ok,
maar live komt het voor mij niet verder dan een 5/10.

Ik had deze week wat tijd dus had ik mijn hele installatie eens opgesteld en dan eens mijn volledige repertoire gespeeld terwijl ik voor de boxen zat en ik schrok er echt van, er zit altijd zo een schel randje in dat echt op volume het bloed uit je oren laat lopen, maar draai je dat eruit is het allemaal één grote brij.

Dan heb ik een kleine vijf watt blackstar geleend van een vriend, en die gebruikt zonder de pod hd met enkel een micro voor de speaker en het was ineens helemaal een ander verhaal, helemaal niet meer zo veelzijdig als de pod maar alles viel veel meer op zijn plaats ondanks het feit dat ik die blackstar eigenlijk niet zo een goede versterker vind.

Daarom dat ik wil overschakelen naar een gewone buizenamp, en dan die pod in de loop wil gebruiken.

arjanb01
29 mei 2015, 20:28
Ff nog een tip, mocht je je pod HD als fx apparaat in de loop van je aan te kopen amp gaan gebruiken zet dan wel de cab/amp simulatie uit op je unit!

deefke666
29 mei 2015, 20:30
hoi Arjan01,
Ja hoor, daar had ik ook al aan gedacht.
ik zou hem dan alleen nog gebruiken voor delay, chorus en volume pedaal

okeeee
29 mei 2015, 21:23
hallo Okeeee,

Hoe bedoel je dat de zanginstallatie de zwakke schakel zou zijn?

-mengpaneel is allen & heath 12fx en/of dynacord powermate
-boxen zijn dB Technologies Flexsys F212 2x , mackie stm 450 2x en mackie thump 15 2x
-en een Lexicon MX200 (maar die gebruik ik alleen voor de stem)
-en dan de pod hd500x voor de gitaar

je geeft zelf het al aan
voor opnames vindt je de pod ok klinken
btw in kleine zalen lijkt het me heel weird gaan klinken
alles komt uit de pa en daar tussen staat een gitaaramp te brullen
en als je gaat miken.............blijft een moeilijke
grote bands gebruiken veelal di of isoboxen
als je dan toch een amp wil zou ik in jouw geval een palmer overwegen heb je toch je een amp het podium
maar die gebruik je in principe als monitor
of upgraden naar een kemper ,met inruil van je pod kom je aardig in de buurt

cat's eyes
29 mei 2015, 21:39
Dus wat zoek ik in een versterker:

-een combo
-wattage speelt weinig rol aangezien ik die amp toch ga doorsturen naar het mengpaneel met een sm57, maar laat ons zeggen van 15 tot 40 watt.
-liefst twee kanalen (gescheiden toonregeling zou mooi zijn maar is geen dealbreaker)
-ook graag een effectloop zodat ik eventueel de pod hd500x kan gebruiken voor ruimtelijk effecten en volume
-qua geluid zou de amp (mits wat bijstellen op het podium) van clean, randje clean , crunch naar een classic rock drive moeten gaan (al dan niet met een extra drive pedaaltje erbij)
-tweedehands is zeker een optie
-mijn budget is plus minus 800 euro maar dat kan nog wel gestretched worden eventueel (liever minder dan meer haha)
-ik weet dat het moeilijk is om een "alles kunner" te vinden voor mijn budget maar als ik een keuze moet maken denk dan classic rock, ccr, led zep, jimi H, acdc tot bon jovi, judas priest, airbourne

Dave

Fryette Memphis voldoet volledig aan je beschrijving, en zelfs meer. Check hem maar eens.

tnijland
29 mei 2015, 22:09
Ik ben het met muziekschuur eens. Ik speel al jaren live met een Koch Pedaltone i.c.m. een Eventide H9 en die combi over een PA systeem veegt de vloer en alle vier hoeken aan met de Line6 HD500 die ik ervoor had. Het klinkt i.m.o. veel beter dan welke modeler ook. Ik heb ook de Axe-Fx II gehad en die is welliswaar veelzijdiger maar voelde nog steeds iets minder goed aan tijdens live spelen.

Het geheim van de Koch zit hem in de veelzijdigheid in de goede cleane sound, overdrive, distortion, boost, 0,5 poweramp en vooral de zeer goede speaker simulator. De buizensound blijft namelijk intact in tegenstelling tot de meeste modelers. De Pedaltone I was ook erg goed maar die heeft een wat meer vintage sound. De Pedaltone II heeft wat moderner rock karakter. Dus mijn 10 points gaan naar Koch Pedaltone II met bijv. een Line6 M9 multi-effect (of jouw HD500 as fx-only) en je kunt zo naar het song-festival ;-)

Als je toch perse een buizencombo wil zou je ook nog eens kunnen nadenken over de Koch Studiotone...

deefke666
29 mei 2015, 22:35
@ Okeeee :
ik begrijp wat je bedoeld ja, in kleine zaaltjes of grote kroegen (waar ik de plaats heb), staan de mackie srm 450's achter mij waar de backing tracks door gaan, alsook door de mainspeakers en (naar smaak) door de monitors.
Dus de bedoeling zou zijn om tussen die twee speakers achter me ,waar enkel de btracks door gaan, een versterker te zetten.
Misschien niet erg conventioneel maar volgens mij moet dat toch lukken.

@Cat's eyes : ja die klinkt super maar is iets of wat over mijn budget vrees ik

cat's eyes
29 mei 2015, 23:12
@Cat's eyes : ja die klinkt super maar is iets of wat over mijn budget vrees ik

2dehands niet.




-tweedehands is zeker een optie
-mijn budget is plus minus 800 euro maar dat kan nog wel gestretched worden eventueel (liever minder dan meer haha)

okeeee
29 mei 2015, 23:31
Misschien niet erg conventioneel maar volgens mij moet dat toch lukken.


ben ik helemaal voor :)

arjanb01
30 mei 2015, 06:35
Hoezo is mic-en van een combo een probleem. Gewoon een goeie sennheiser, die platte scheerkopjes uit het midden van de speaker en je geluid in de zaal is optimaal.
Modellers blijven altijd voor mij beperkingen in de sound hebben wat de ts al aangaf.

deefke666
30 mei 2015, 08:54
2dehands niet.
De goedkoopste die ik tweedehands zag staan was toch nog 1390 euro, en dat vond ik toch best het budget veel stretchen :)

deefke666
30 mei 2015, 08:55
ben ik helemaal voor :)
hear hear :)

cat's eyes
30 mei 2015, 09:06
De goedkoopste die ik tweedehands zag staan was toch nog 1390 euro, en dat vond ik toch best het budget veel stretchen :)
Check je PM eens. ;)

deefke666
30 mei 2015, 09:07
Hoezo is mic-en van een combo een probleem. Gewoon een goeie sennheiser, die platte scheerkopjes uit het midden van de speaker en je geluid in de zaal is optimaal.
Modellers blijven altijd voor mij beperkingen in de sound hebben wat de ts al aangaf.

Ik heb vroeger ook nooit een probleem gehad om mijn versterker naar de tafel te mic-en eigenlijk, ook nooit via direct out van de amp zelf gegaan.

Ik denk dat ik in al die tijd het moddeling concept echt wel een eerlijke kans gegeven heb en er ongelooflijk veel tijd in gestoken heb, zelfs tot het punt dat ik op sommige dagen meer aan het programmeren was dan aan het spelen.
Er zijn vele goeie dingen aan het concept maar ook een paar dingen die op de duur erg gaan irriteren (nu spreek ik alleen over de pod reeks van line6 en de gt reeks van boss, eleven rack is wat beter maar ook nog niet niet)

deefke666
30 mei 2015, 09:14
Ik ben het met muziekschuur eens. Ik speel al jaren live met een Koch Pedaltone i.c.m. een Eventide H9 en die combi over een PA systeem veegt de vloer en alle vier hoeken aan met de Line6 HD500 die ik ervoor had. Het klinkt i.m.o. veel beter dan welke modeler ook. Ik heb ook de Axe-Fx II gehad en die is welliswaar veelzijdiger maar voelde nog steeds iets minder goed aan tijdens live spelen.

Het geheim van de Koch zit hem in de veelzijdigheid in de goede cleane sound, overdrive, distortion, boost, 0,5 poweramp en vooral de zeer goede speaker simulator. De buizensound blijft namelijk intact in tegenstelling tot de meeste modelers. De Pedaltone I was ook erg goed maar die heeft een wat meer vintage sound. De Pedaltone II heeft wat moderner rock karakter. Dus mijn 10 points gaan naar Koch Pedaltone II met bijv. een Line6 M9 multi-effect (of jouw HD500 as fx-only) en je kunt zo naar het song-festival ;-)

Als je toch perse een buizencombo wil zou je ook nog eens kunnen nadenken over de Koch Studiotone...

Je hebt absoluut gelijk dat die pedaltone erg goed klinkt en ik denk dat dat vooral ligt aan de kwaliteit van de speaker simulatie, da's volgens mij het grootste minpunt van de pod, het is eigenlijk ook niet echt een moddeler.

Maar na veel wikken en wegen heb ik besloten om toch terug naar buizenamps te gaan (speelt ook wel mee dat ik de laatste tijd vaak naar jamsessies ga en dan is een amp ook wel makkelijk).

Die koch is inderdaad ook een mooie amp, vooral die twintone dan vind ik

D3nnis
30 mei 2015, 10:11
Als je professioneel optreedt en je moet al een hele P.A. opbouwen dan is een extra combo amp maar een lastig ding.

Een vrachtwagen vol P.A. zooi, plus een combootje.
Wat bedoel je precies met lastig, want ik vat hem anders op als je hem bedoelt denk ik?


Koch Pedaltone i.c.m. een Eventide H9 en die combi over een PA systeem veegt de vloer en alle vier hoeken aan met de Line6 HD500 die ik ervoor had.

Heb je toevallig ook ervaring met de hughes & kettner tubeman?

Brum
30 mei 2015, 12:09
@Kakihara : Ik vind de looks van die orange amps geweldig sexy maar het geluid is niet echt mijn meug, maar bedankt voor de suggestie.

De TH30 is totaal niet te vergelijken met HET 'Orange geluid'. Veel strakker en sowieso veelzijdiger, wat mij betreft. Ik zou die TH30 toch echt niet overslaan in je zoektocht, toch zeker aan de hand van de bands die je noemt. Je zou nog wel 's blij verrast kunnen worden. Veel voller geluid ook dan de Engls die worden aangehaald, met alle respect.

arjanb01
30 mei 2015, 12:25
Het ligt er maar aan wat je wil. Engls klinken wat brighter vanwege de v30s in de combo's. Groot pluspunt is dat ze in de bandmix mooi door komen en bij hoge gain standen strak en gedefinieerd klinken.

D3nnis
30 mei 2015, 12:31
Kan zijn, maar ik vind bv de engl thunder een vreselijke k*t versterker, terwijl ik de Powerball, savage en Morse top best kan waarderen, dus dat is geen algehele engl hekel.
Als ik mocht kiezen tussen een engl thunder of een marshall valvestate, dan werd het op zeker de valvestate.

arjanb01
30 mei 2015, 12:43
Een valvestate boven een engl Thunder verkiezen, wel opmerkelijk want het zijn 2 totaal verschillende versterkers, de een volledig buizen zowel voor als eind trap en de ander alleen een buisje in de voor versterker.
Ik heb wel valvestates gehoord waar een heel acceptabel geluid uitkwam dat dan weer wel.

muziekschuur
30 mei 2015, 12:48
Ik mis een goede monitorset.

D3nnis
30 mei 2015, 13:24
Een valvestate boven een engl Thunder verkiezen, wel opmerkelijk want het zijn 2 totaal verschillende versterkers, de een volledig buizen zowel voor als eind trap en de ander alleen een buisje in de voor versterker.


Daarom, kun je nagaan hoe beroerd ik die Engl vind :D

deefke666
30 mei 2015, 13:25
Uiteindelijk zal het natuurlijk voor iedereen een kwestie van persoonlijke smaak zijn he.
De ene eet graag frieten en de andere heeft liever bonen haha.
Zo zal het met versterkers en gitaren ook wel zijn, gelukkig maar anders stonden we allemaal op het zelfde te spelen.
De ene zijn ultieme spullen kunnen de andere weer niet doen en andersom

Maar ik vind het wel leuk om al die verschillende meningen en ervaringen te horen en er zoveel mogelijk van te leren en zelf te kunnen testen, ten slotte veel weten meer dan één.

Ik stel in ieder geval jullie raad ten zeerste op prijs, waarvoor dank

deefke666
30 mei 2015, 13:26
Ik mis een goede monitorset.

klopt ja, dat moet er ook nog ooit bijkomen, maar ja, alles tegelijk kan ook niet he.
;)

arjanb01
30 mei 2015, 13:33
Alles tegelijk kan wel, gewoon een endorsement scoren bij een paar gerenommeerde merken of bouwers😉

deefke666
30 mei 2015, 13:40
Alles tegelijk kan wel, gewoon een endorsement scoren bij een paar gerenommeerde merken of bouwers��

haha was dat maar waar ja.
Moet toch geweldig zijn.

Brum
30 mei 2015, 14:05
Het ligt er maar aan wat je wil. Engls klinken wat brighter vanwege de v30s in de combo's. Groot pluspunt is dat ze in de bandmix mooi door komen en bij hoge gain standen strak en gedefinieerd klinken.

Ja, maar jij verafgood je Engl Thunder bijna, Arjan. Dat zet het toch enigszins in een andere context.;) In een vorig bandje van me had de andere gitarist ook een Engl Thunder. Hij was er helemaal lyrisch over, terwijl ik 'm, vooral in de bandmix maar dun vond. Het clean was wel oké, dat wel. Maar qua scheur bleef er naast m'n Marshall 2206 met OD808 en Ratje ervoor maar weinig over van de Engl. Was na een opname ook redelijk confronterend voor de eigenaar. Daarmee wil ik die Thunder echt niet afkraken, zo slecht is ie echt niet, maar mijns inziens kan het echt wel beter, tegen hetzelfde budget.

arjanb01
30 mei 2015, 16:09
Hahaha verafgoden is een groot woord, maar vind het een simpel en doeltreffende amp. En daf de scheur niet dik genoeg is ligt toch echt aan de mix, mic voor de amp en de gitarist en de gitaar. 😉

muziekschuur
30 mei 2015, 16:21
Je probleem is niet de Pod. Maar dat je een direct geluid van je gitaar wil horen. Ik stel voor dat je een actieve monitor koopt en een monitor mix leert maken. Hier zul je meer plezier van hebben dan iets anders. En eigenlijk zou ik je een in ear setje willen aanraden.

Ik ben geluidstechnicus. Ik herken je dilemma.

deefke666
30 mei 2015, 17:22
@Muziekschuur:

Het probleem voor mij is vooral het geluid op zich van de versterker modellen en de kwaliteit van de drive pedalen in de pod.
Ik maak gebruik van aktieve fullrange boxen (mackies srm450 en thumps 15) zowel voor me als achter me (achter me geeft er eentje alleen gitaar en eentje btracks)

Aangezien ik alleen speel heb ik in de plaats van een monitor mix, de mastermix (via alt out) naar mijn monitors gestuurd zodat ik op het podium dezefde verhoudingen (gitaar,btracks en stem) hoor als het publiek hoort.
Dan ben ik er zeker van dat de verhoudingen enz zijn zoals ik wil dat ze zijn.
Misschien alweer onconventioneel maar het werkt voor mij, ik hoor alles perfect zo en klinkt het op de monitors niet dan weet ik dat het FOH ook niet klinkt en kan ik aanpassen, ik hoor alles perfect, alleen de klank zelf van de gitaar vind ik niet goed.

Moest ik een geluidsman erbij hebben die FOH zit dan zou ik natuurlijk liever een monitor mix hebben.

deefke666
30 mei 2015, 17:26
ik moet vanavond gaan spelen en bij wijze van testje heb ik een geleende hotrod deluxe samen met een ht dual pedaaltje,
dus dan kan ik eens kijken wat het geeft om terug met een fysieke versterker te spelen samen met de rest van mijn set up.
Ben zeer benieuwd eigenlijk

the sure thing
30 mei 2015, 17:33
ik moet vanavond gaan spelen en bij wijze van testje heb ik een geleende hotrod deluxe samen met een ht dual pedaaltje,
dus dan kan ik eens kijken wat het geeft om terug met een fysieke versterker te spelen samen met de rest van mijn set up.
Ben zeer benieuwd eigenlijk

Ik weet de uitslag al! Je wilt niet mee terug!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tnijland
30 mei 2015, 18:55
Heb je toevallig ook ervaring met de hughes & kettner tubeman?

Nope. Maar ook mijn Lex Bos superdrive IV is geweldig qua sound. Deze combineer ik dan weer met een Blackface preamp en een Torpedo CAB om zo een totale gitaarketen te creëren. Het is kennelijk een beetje een hobby van me geworden om te kijken wat imo beter klinkt dan modeling ;-)


ik moet vanavond gaan spelen en bij wijze van testje heb ik een geleende hotrod deluxe samen met een ht dual pedaaltje, dus dan kan ik eens kijken wat het geeft om terug met een fysieke versterker te spelen samen met de rest van mijn set up.
Ben zeer benieuwd eigenlijk

Dat komt vast wel goed zo te zien. Veel succes!!

herrieman
30 mei 2015, 21:10
Geeft niks en het is een verademing om te lezen hoe iemand zijn eigen weg gaat. Ook ik heb de modeling al weer enige tijd geleden vaarwel gezegd. Voor mij was het een periode van "waste of money of the third kind". Ach ook weer gehad.

arjanb01
30 mei 2015, 21:15
Ach, wijsheid komt met vallen en opstaan en heel veel geld verbrassen, zeker als je afgaat op alle lovende verhalen op de nieuwste gear, buizen of modelling. Als ik zou luisteren naar datgene wat op dit forum geroepen wordt, was ik nu platzak, had ik geen huis kunnen kopen en vraten m'n beide dochters elke dag frikandellen van de Aldi 😉

Heynis
30 mei 2015, 23:23
Het 'scherpe randje' bij alle Line6 modelers zit trouwens rond de 2.5 kHz. Geef die dingen via een externe EQ een dipje van 3dB op die frequentie, en het wordt al direct een stuk beter. Dat is voor mij inmiddels de standaardreactie geworden als ik een gitarist met zo'n ding zie aankomen als ik ergens geluid draai.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Baker
31 mei 2015, 09:27
Waarom niet gewoon een modern buizen bakkie, samen met wat goede pedalen? Als je dat eenmaal goed voor elkaar hebt wil je niets anders op het podium. Ik heb zelf een H&K statesman 1x12". Deze is uit productie. maar het leuke van de wat nieuwere H&K combo's is dat ze volledig buizen zijn, maar wel voorzien van alle moderne features zoals midi, power soak etc.

Zoiets bijvoorbeeld? http://www.thomann.de/nl/hugheskettner_tubemeister_18_twelve_combo.htm

BeeJee
31 mei 2015, 12:10
Check ook de H&K Grandmeister 36 eens uit. Superveelzijdig, enorm handzaam en klinkt ook lekker.

kirito
31 mei 2015, 13:39
heb je al eens gedacht aan een blackstar? zo'n ht-serie zou zomaar eens kunnen zijn wat je zoekt. het verbaast me zelfs dat niemand dit al heeft opgemerkt

arjanb01
31 mei 2015, 15:56
Die blackstar ht 40 is een absolute aanrader! Super veelzijdig met die tone shaping knop waarmee je tussen US en Britse sounds kan tweaken.
Nieuw ook binnen je budget.

deefke666
31 mei 2015, 16:22
Die ht 40 van blackstar heb ik ooit gehad , gekocht van een forum lid hier, maar ik vond dat cleane kanaal niet echt geweldig.
Het drive kanaal vond ik dan weer wel goed.

deefke666
31 mei 2015, 16:43
Gisteren ben ik gaan optreden met een geleende hotrod deluxe en een dual ht pedaaltje van blackstar, en wat een verschil is dat geweest. De pod hd heb ik er niet eens aangehangen. T was gewoon om eens te testen en zien wat dat doet.
Gezien ik met backingtracks speel en die alleen maar via monitor en FOH hoor dacht ik dat het "raar" zou klinken met die amp achter mij te horen en al de rest voor mij, maar twee extra monitors achter mij naast de hotrod gezet waar alleen de btracks door gingen en dat scheelde een hele hoop.

T was de eerste keer dat ik op een hotrod gespeeld heb en ik heb niet echt veel tijd gehad om me met de versterker bezig te houden (ga ik zo meteen wel doen), gewoon een cleane sound naar mijn smaak gezocht, op de ht dual een lichte drive en een zwaardere drive ingesteld, beetje reverb and that's all.

Een paar mensen die regelmatig naar optredens komen zeiden dat ze van buiten al hoorden dat het geluid veel beter was, dag en nacht verschil met de pod hd500x simulaties.
Met die pod heb je de neiging om erg veel verschillende patches te maken, bij wijze van spreken kan je voor elk nummer een patch maken, en je hebt de mogelijkheid om zo goed als elk soort van effect er tussen te zetten, dus met alleen de hotrod en twee drive sounds was het in vergelijking veel meer spartaans dan ik gewoon ben.
Maar het is een verbetering van 100%

Dit had ik veel en veel eerder moeten doen.

Nu ga ik me een beetje bezig houden met die hotrod eens rustig te beluisteren :)

arjanb01
31 mei 2015, 17:09
Mooi verhaal! Heb vroeger een fender hot rod deville gehad en gebruikte voor crunch en lead sounds een Carl Martin boost n' drive, voor fx in de loop de g Major en daar trad ik ook mee op. Supergeluid! Die amp vreet pedalen als een malle.
Ben benieuwd welke amp je uiteindelijk gaat kiezen.

telerocker
1 juni 2015, 00:58
Met een of meer pedalen kom je een heel eind. Toen mijn main amp in reparatie was, heb ik een paar kleinere optredens gedaan met een TC Spark Boost > Emma Reezafratzitz > Suhr Riot > Blues Junior > 2x12 cab. (Plus nog een delay, phaser, flanger en chorus, maar dat treintje werd anders onoverzichtelijk). Dat klonk op niet te hoog volume best goed.

telecastermaster
1 juni 2015, 12:25
Is dit niks voor je? Lijkt me een hele leuke amp.
100 Watt en 1,2 kilo. Van de ontwerper van de Tubeman.


https://www.youtube.com/watch?v=Ad-8urs8TB4

http://www.thomann.de/nl/bluguitar_amp1.htm

arjanb01
1 juni 2015, 12:47
Die bludotone is ook een mooie amp. En kan je aansturen met je huidige monitoren. Hoe dat klinkt weet ik niet maar Thomas Blug weet uit elke amp een mooi geluid te halen.

the sure thing
1 juni 2015, 13:41
Gisteren ben ik gaan optreden met een geleende hotrod deluxe en een dual ht pedaaltje van blackstar, en wat een verschil is dat geweest. De pod hd heb ik er niet eens aangehangen. T was gewoon om eens te testen en zien wat dat doet.
Gezien ik met backingtracks speel en die alleen maar via monitor en FOH hoor dacht ik dat het "raar" zou klinken met die amp achter mij te horen en al de rest voor mij, maar twee extra monitors achter mij naast de hotrod gezet waar alleen de btracks door gingen en dat scheelde een hele hoop.

T was de eerste keer dat ik op een hotrod gespeeld heb en ik heb niet echt veel tijd gehad om me met de versterker bezig te houden (ga ik zo meteen wel doen), gewoon een cleane sound naar mijn smaak gezocht, op de ht dual een lichte drive en een zwaardere drive ingesteld, beetje reverb and that's all.

Een paar mensen die regelmatig naar optredens komen zeiden dat ze van buiten al hoorden dat het geluid veel beter was, dag en nacht verschil met de pod hd500x simulaties.
Met die pod heb je de neiging om erg veel verschillende patches te maken, bij wijze van spreken kan je voor elk nummer een patch maken, en je hebt de mogelijkheid om zo goed als elk soort van effect er tussen te zetten, dus met alleen de hotrod en twee drive sounds was het in vergelijking veel meer spartaans dan ik gewoon ben.
Maar het is een verbetering van 100%

Dit had ik veel en veel eerder moeten doen.

Nu ga ik me een beetje bezig houden met die hotrod eens rustig te beluisteren :)

Ah! Mijn voorspelling is 100% uitgekomen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

deefke666
2 juni 2015, 13:58
Zo, ik heb me twee dagen kunnen bezig houden met de hotrod deluxe .
Het cleane kanaal vind ik echt geweldig, bereik van de toonregeling is goed om alles erin te draaien wat ik wil horen.
Ook op laag volume vind ik hem best goed klinken eigenlijk wat best wel een pluspunt is.

Wat (veel) minder is het drive kanaal.
Op zich kan je er best wel wat uit halen maar dan moet je, naar mijn smaak dan, erg veel veranderen aan de toonregeling en da's helemaal niet zo praktisch, al zeker live niet.

Pedaaltjes in het cleane kanaal gaan dan weer helemaal super, ik had een blackstar ht dual en een hardwire tube distortion ter beschikking, en bij beide kreeg ik best goede drive sounds, al zijn die pedalen misschien niet degenen die ik zelf zou verkiezen.

Het viel me wel op dat de reverb heel vlug "teveel" wordt (of je moet Dick Dale heten), ik denk niet dat ik hem boven stand 2 heb gehad.

De pod in de loop heb ik niet gedaan, ik wilde de versterker zelf eerst testen en voor ik het wist waren er twee dagen voorbij haha.
Had ik beter wel gedaan want ik weet niet of die pod in de loop de klank zal beinvloeden (mss dat iemand hier dat wel weet).

Hetgeen wat me echter het meest opviel was dit :

Mijn main axe is altijd mijn us deluxe strat geweest, standaard met noiseless pickups,
na een tijd heb ik daar een tweedehandse cp60's aan toegevoegd.
Iedereen is altijd erg tevreden geweest over de pickups die daarin zaten (custom 69), maar over de pod hd500 en de 500x klonken die pickups zo erg scherp dat het niet te doen was om ermee te spelen zonder nieuwe patches te maken voor elke gitaar, dus heb ik daar na een tijdje ook noiseless pick ups in gestoken.
Een paar maanden geleden heb ik nog een cp60's in mijn bezit gekregen, echter zonder pickups, en daar heb ik tex mex pickups in gestoken.
Wat erg op valt is dat die tex mex pickups echt tien keer beter klinken dan de beide gitaren met noiseless pickups. Tex mex pickups kosten dan nota bene maar pakweg de helft van de noiseless.
Ik heb nooit gesnapt waarom die noiseless pickups de bijnaam van "lifeless pickups" kregen tot ik ze over deze versterker hoorde.
dus ik verwacht nog een pickup switch nadat mijn versterker probleem opgelost is haha.
Maar dit terzijde...

Ik stond wat minder open tegenover de hotrod icm drive pedaaltjes maar da's nu helemaal niet meer zo.
Lijkt me ergens nog een voordeel van de drive uit pedalen te halen daar mijn muziek smaak nogal breed is, en de cleane basis dan wel altijd constant blijft.
Nu tripje naar de muziekwinkel en testen tot sluitingstijd lol
Ik ga gewoon alles testen wat ze in huis hebben, met en/of zonder pedaaltjes ervoor.
En hopelijk kom ik eruit.

deefke666
2 juni 2015, 13:59
Ah! Mijn voorspelling is 100% uitgekomen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

110% nostradamus :ok:

deefke666
4 juni 2015, 13:37
Even een update en een dankwoord aan iedereen die me raad gegeven hebben.

Ik heb nog een paar amps kunnen checken :

- marshall dsl40 combo : Drive kanaal vond ik erg goed, zeker die resonance knop werkte erg prettig vond ik. Ook reverb per kanaal was best handig. clean kanaal vond ik echter heel wat minder en dat was de grote dealbreaker voor mij (maar ja, wie koopt een marshall voor het clean). Ook is er een redelijk volume verschil tussen clean en crunch mode.

- prs se 30 combo : vooral getest omdat deze op elk kanaal een toonregeling had, maar ook hier viel het clean kanaal erg tegen, deze had ook heel weinig headroom wat voor mij ook belangrijk is. Drive kanaal ging wel maar niet zo goed als de dsl40c.
Ook niet mijn ding dus.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de hotrod deluxe, zalig clean kanaal en met een paar drive pedaaltjes kan ik er naar smaak een twee en derde......... en vierde...... en........ kanaal bijvoegen.

Ik heb er een fulltone OCD en een MXR super badass distortion bij gekocht en die geven mij al veel van de drive geluiden die ik zocht.

Ik ben er nu alleen nog over aant denken om ineens terug een pedalen plankje samen te stellen want die pod klinkt er toch niet zo geweldig bij (zowel in de loop als voor de amp). Die haalt precies alle belletjes en sparkle uit het geluid.

Dus we zijn er nog niet maar we staan al een grote stap verder :soinnocent:
Ik ben veel meer tevreden over mijn geluid nu en het doet erg veel deugd om terug gewoon over een versterker te spelen.

Dus nog een beetje pedaaltjes naar mijn zin zoeken (booster, comp, delay,tuner en mss nog een extra drive) en we zijn weer old skool bezig.

In ieder geval iedereen erg bedankt voor jullie wijze raad en advies