PDA

View Full Version : Singlecoil pooltjes omdraaien. En verven...



SNiXMusic
25 mei 2015, 22:31
Hee hallo.

Even wat onwetendheid profileren:

Kun je de pooltjes van een Dimarzio singlecoil (geen humcancelling, standard) eruit drukken en omdraaien om de polarity om te draaien?

En heeft het kleuren van de pooltjes effect op de magnetische capaciteit en sound?

Hendrik1970
25 mei 2015, 23:21
1. Natuurlijk kun je ze omdraaien, maar waarom zou je dat willen?
2. Als je met kleuren, lak aanbrengen bedoelt heeft dit geen nadelig effect.

Gearjunkie
25 mei 2015, 23:21
Draadjes omdraaien is het devies. Verf erop zal weinig of niets uitmaken. Waarom wil je de polariteit eigenlijk omdraaien?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SNiXMusic
25 mei 2015, 23:29
Ik heb sinds kort een P90 in brugpositie. En van de 5 schakelingen zijn er 3 waar het bromt. En een daarvan is bewust uit fase, dus draadjes omwisselen is zinloos. Dus dan polariteit omdraaien.

Plant
25 mei 2015, 23:47
Brom wordt door de spoelen opgepikt. Magneten omdraaien helpt daar niet tegen.

SNiXMusic
25 mei 2015, 23:55
Bij humcancelling is toch ook de polariteit tegengesteld?

Plant
26 mei 2015, 00:10
Ja, maar dat is een combi van magneten omgedraaid (uit fase) én spoelen uit fase. 2x uit fase is weer in fase. Dus geen brom, maar wel signaal in fase.
Je wilt het wel uit fase houden, maar niet de spoelen ompolen. Dan kun je automatisch ook niet de magneet omdraaien. Met beide handelingen verander je de signaalfase. Als je de fase t.o.v. je andere elementen niet wlt veranderen moet je het beide doen.

edit: en niet de pooltjes omdraaien, want die geven alleen het magnetisch veld van de magneet door.

SNiXMusic
26 mei 2015, 05:49
Hm... Ok. Dus als twee single coils samen humcancelling zijn, zijn ze dat niet meer in standje uit fase?
En volgens mij zijn de pooltjes zelf magneetjes. Er zit geen magneet ofzo verder onderop.

Orpheo
26 mei 2015, 11:54
slugs eruit trekken = spoel slopen. de spoel wordt direct op de slugs gewonden.

Hoe het hum-bucken werkt:

zie hier

http://www.1728.org/guitar1b.htm

Dan ben je in 1 klap verlost van alle onzekerheden.

SNiXMusic
27 mei 2015, 11:35
Ok, thanks.
Ik koop gewoon een nieuwe die rwrp is. Zet ik de oude op marktplaats. Paar tientjes en opgelost.

stijnkenens
12 juni 2015, 00:06
Sorry voor het late antwoord, maar zo'n single coil kan je gewoon door 2 straffe magneten halen om de polariteit om te draaien.


s.

Aca Ilic
12 juni 2015, 17:13
Jij bedoelt draden gewoon los solderen en omwisselen.....

Pepe
12 juni 2015, 18:24
Volgens mij bedoelt ie 2 straffe magneten.
Ik heb het idee dat dan ander pickupje voor TS net wat even praktischer is.
Het is een aanname zeg ik gelijk bij.