PDA

View Full Version : Jazzmastet B -snaar



Stijn1999
24 mei 2015, 16:36
Hallo allemaal,
Ik heb vorige week deze mooie Jazzmaster gekocht, en nu wilde ik de snaren gaan vervangen. Alle snaren lukte met vervangen, behalve de B-snaar. De eerste poging knapte mijn snaar, en na de tweede poging zit er snaar op. Alleen nu krijg ik bijna geen geluid eruit, alleen een "pling". Kan iemand helpen?

NLF
24 mei 2015, 17:03
Heb je 'm er wel goed opzitten? Zit ie goed in de kam? En zit ie bij de brug wel goed? Zit de snaar er niet ergens naast?

Stijn1999
24 mei 2015, 17:15
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/24/59a4196ad049352553b7b54cfc55ee01.jpghttp://images.tapatalk-cdn.com/15/05/24/3364fcf1a544ea815ff70bcd477a9c2d.jpghttp://images.tapatalk-cdn.com/15/05/24/e932ecfb0ba46e87f73515f3f48fdfe9.jpg
Zo zit alles erop, naar mijn weten goed?

jpdb
24 mei 2015, 17:25
Ik zou snaren op de brug uitlijnen ong midden van zadels, je stringspacing klopt nu ook niet. Heb je bewust de hoge E snaar andersom op de tuner?

Stijn1999
24 mei 2015, 17:31
Dankje voor antwoord, zal het zometeen proberen. Die hoge E ging meer per ongeluk eigenlijk.

NLF
24 mei 2015, 18:23
Als het nou niet lukt: vraag dan even iemand uit de buurt, of ga er even mee naar een winkel of iets dergelijks. \

Het is trouwens een hele mooie gitaar die je daar hebt :-)

D3nnis
24 mei 2015, 18:52
Zijn dat nou echt stukken draadeind die als brugzadels worden gebruikt? Nooit geweten, eigenlijk nog niet eens zo gek.

Hendrik1970
24 mei 2015, 18:56
Ik vind de hardware in en in triest,
mijn mening, maar er staat fender op hč.

Dreverhaven
24 mei 2015, 19:37
Ik zou er sowieso een Mustang brug op gooien. Scheelt je weer een hoop gedonder tijdens het spelen. Ik mokerde altijd de snaren uit de zadels op die originele brug.

Stijn1999
24 mei 2015, 19:49
Zat er ook al over te denken, vindt dit systeem vrij omslachtig

Mr.Fingers
24 mei 2015, 19:57
Originele hardware is goed zat, áls je ze, en de gitaar, goed afstelt. Waarschijnlijk loopt de B-snaar ergens aan aan de brug. Zadeltje wat hoger zetten

Dreverhaven
24 mei 2015, 20:02
Originele hardware is goed zat, áls je ze, en de gitaar, goed afstelt. Waarschijnlijk loopt de B-snaar ergens aan aan de brug. Zadeltje wat hoger zetten

Mijn gitaar is super afgesteld door Oigun hier van het forum. Ik denk dat het ook te maken heeft met de stijl die je speelt. Volgens mij speel jij veel sixties spul. Ik zit meer in de shoegaze/noiserock/punk/indie. Dan wil je wel eens wat harder hakken. Zeker live merk ik dat ik wat meer erop los ga. Altijd rolde er weer een snaar uit het zadel. Met palm mutes ook. Het is gewoon irritant. Met die Mustang brug heb ik nergens meer last van. Al jaren niet meer.

Ik ken daarnaast helemaal niemand die een Jazzmaster of Jaguar heeft die nog met de originele brug speelt. Dat zal toch een reden hebben.

NLF
24 mei 2015, 20:24
Ik heb ooit een Fender Jaguar gehad (sunburst, eentje uit 1967, als ik 'm gehouden had zou ie nu een kapitaal opbrengen, verkocht ergens in 1993). Met afstand de slechtste gitaar die ik ooit heb gehad (nauwelijks output, snaren stonden er slap op, bleef niet goed op stemming als je de tremolo arm gebruikte etc.). Maar ja, het was toen in de mode om niet op een strat of een tele te spelen maar op iets anders (ik liet me toen nogal beinvloeden door allerlei lui die ik in de kroeg leerde kennen en naar die Amerikaanse bandjes als Sonic Youth en Dinosaur Jr. luisterden ....tsja). Jazzmasters hebben een andere mensuurlengte en andere pickups, misschien dat ik zo'n gitaar dus nog wel eens een keer koop. Op die Jaguar van mij heb ik toen de brug ook laten vervangen, vooral omdat de originele brug helemaal gaar was. Maar volgens mij klopt het wel wat Mr.Fingers zegt en moet het met de originele hardware allemaal kunnen. En als het echt niet anders gaat gewoon de brug vervangen.

Riny
24 mei 2015, 20:36
Is na het afstellen niet mogelijk dat de B snaar een element raakt, heb dat ook eens met een Gibson LP gehad.
Het magnetisch veld trok hem naar beneden omdat het brug element te hoog stond.
Het hoeft niet zo te zijn maar ik probeer mee te denken.

Bij mijn LP had ik het probleem dat de snaarhouder te laag stond dus over het zadel raakte hij ook de achterkant van de brug.
Heb vandaag alles los gegooid en opnieuw aan het afstellen geweest en hij is nu weer in een perfecte conditie.
Het kunnen soms de kleinste dingen zijn die men vlug over het hoofd ziet.

Stijn1999
24 mei 2015, 20:40
Dank allen voor antwoord. Woensdag/donderdag ga ik mijn gitaar naar de lokale gitaaboer brengen en hopelijk heeft die een antwoord :)

NLF
24 mei 2015, 21:51
Succes ermee!

Ik heb het nog even opgezocht: op ebay staat nu een jaguar uit 1966 te koop voor 3799 dollar. Ik heb die van mij destijds gekocht voor 1500 gulden (700 euro) en verkocht (ingeruild) voor ik meen 1000 gulden (500 euro). Mmmmh...:-(

Mr.Fingers
25 mei 2015, 10:15
Zonder afbreuk te willen doen aan je plaatselijke muziekboer, maar een fender offset (Jaguar/jazzmaster/bassVI) afstellen is behoorlijk afwijkend van hoe je een normale gitaar afstelt, omdat de afstelling van de brughoogte cruciaal is voor de klank (zonder rammelen, en genoeg downforce om de snaren niet uit de zadels te meppen).

@dreverhaven, ik speel retropop/soul. Maar even goed sonic youth, explosions in The sky,... En dat gaat perfect met mijn Bokito-aanslag en goed afgestelde stock bruggen

FruscianteFan
25 mei 2015, 10:53
Zijn dat nou echt stukken draadeind die als brugzadels worden gebruikt? Nooit geweten, eigenlijk nog niet eens zo gek.
Niet eens zo gek? het is een drama!



Originele hardware is goed zat, áls je ze, en de gitaar, goed afstelt. Waarschijnlijk loopt de B-snaar ergens aan aan de brug. Zadeltje wat hoger zetten
Elke keer weer dezelfde discussie met dezelfde meningen, en dat zal ongetwijfeld zo blijven. Ik vind het grappig :)

Mijn advies is: als het een goedkope gitaar is, dan mustang brug. Dit lijkt een duurdere te zijn, dan kun je beter gelijk voor de beste optie gaan, de Mastery Bridge.

Stijn1999
25 mei 2015, 11:10
Mr. Fingers, wie zou jij aanraden om haar af te stellen?

harrie-beton
25 mei 2015, 11:39
Ik zou het zelf leren, een beetje gitarist moet weten hoe zijn instrument werkt. Nu hoef je er niet een te kunnen bouwen maar je moet de basis weten van radius, snaarhoogte, string spacing, neck relief en intoneren.


De video's van Dave zijn erg behulpzaam en ook nog grappig.
https://www.youtube.com/watch?v=tc2IV6HdUtM

Mr.Fingers
25 mei 2015, 11:45
Geen idee van waar je bent, dus het is nogal moeilijk om je voor 1 gitaar doorheen het ganse land te laten rijden. Ik zou eens bij de geijkte adressen kijken, en eens vragen of ze ervaring hebben met offsets... Mocht je van de zuidelijke Nederlanden zijn, wil ik het wel doen, ik woon in Noordelijk Belgenland.

@fruscifan: ik ben hoegenaamd niet tegen vervangen van hardware door mustang/mastery/staytrem. Maar ik heb wel iets tegen napraten op het internet, dat de stock hardware rommel is. Dat is het niet, maar het vergt gewoon een iets nauwkeurigere en out-of-the-box benadering van afstellen, en ze zijn niet zo dummyproof. Je kunt fortuinen uitgeven aan nieuwe bruggen, maar als het met de stock hardware óók kan, spendeer ik m' geld liever aan iets anders dan aan een niet noodzakelijke nieuwe brug. Een mastery is trouwens ook niet zaligmakend. Door de gedeelde zadels kun je ze ook niet zuiver afstellen, er gaan altijd 2 snaren fout geďntoneerd staan.

D3nnis
25 mei 2015, 12:26
Niet eens zo gek? het is een drama!


Wat is er, los gezien van allerlei brug afstel perikelen en buiten het feit dat het minder mooi kijkt dan een mooi verchroomd gepolijst zadel, dramatisch aan een draadeind als zadel? Ik zie iets dat rond is, een groefje om de snaar op zijn plek te houden. Wat werkt er niet aan?

FruscianteFan
25 mei 2015, 12:46
Geen idee van waar je bent, dus het is nogal moeilijk om je voor 1 gitaar doorheen het ganse land te laten rijden. Ik zou eens bij de geijkte adressen kijken, en eens vragen of ze ervaring hebben met offsets... Mocht je van de zuidelijke Nederlanden zijn, wil ik het wel doen, ik woon in Noordelijk Belgenland.

@fruscifan: ik ben hoegenaamd niet tegen vervangen van hardware door mustang/mastery/staytrem. Maar ik heb wel iets tegen napraten op het internet, dat de stock hardware rommel is. Dat is het niet, maar het vergt gewoon een iets nauwkeurigere en out-of-the-box benadering van afstellen, en ze zijn niet zo dummyproof. Je kunt fortuinen uitgeven aan nieuwe bruggen, maar als het met de stock hardware óók kan, spendeer ik m' geld liever aan iets anders dan aan een niet noodzakelijke nieuwe brug. Een mastery is trouwens ook niet zaligmakend. Door de gedeelde zadels kun je ze ook niet zuiver afstellen, er gaan altijd 2 snaren fout geďntoneerd staan.
Dan zijn er gewoon bar weinig experts. Verreweg de meeste professionele gitaristen die ik zie hebben een mastery, of op zijn minst een mustang brug.

Misschien ben ik zelf wel getraumatiseerd met mijn Jag - eerste avond dat ik haar had was ik al een schroefje kwijt.

De vraag is dan ook: ok een perfect afgestelde Jag of JM brug zal wel werken, maar waarom zou je zoveel moeite doen die af te stellen, accepteren dat je amper dunner dan 012 kunt spelen en zacht moet aanslaan, als je ook voor 30 euro Mustang zadels kunt installeren?

(Moet ik wel bij zeggen: mijn pa en ik hebben nog wel e.e.a. bijgevijld op de mustang zadel van de lage E)

Het grote nadeel van de Jaguar/JM zadels vind ik trouwens, los van dat alles altijd rammelt enzo, dat er meerdere richels zijn waar de snaar overheen kan lopen en dat de snaar nogal eens verspringt. Zelfs met 012. Er moet gewoon één punt zijn waar de snaar door- of overheen gaat.