PDA

View Full Version : Probleem marshall dsl100



rhjgiesen
23 mei 2015, 08:51
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn marshall jcm 2000 dsl 100 head. Afgelopen donderdag bij de repetitie van mijn band begon hij tijdens het spelen opeens minder volume te geven, het schommelde een beetje. Toch doorgespeeld. Na een paar minuten te hebben gespeeld viel het volume ineens helemaal weg. Ook sprong het lampje van de on/off schakelaar uit. Vervolgens was er helemaal niks meer mee te beginnen. Reageerde nergens meer op.

Ik heb de versterker nieuw gekocht in 2005. Thuis regelmatig op gespeeld natuurlijk, ook met redelijke volumes. Ook regelmatig mee op de planken gestaan. Sindsdien zijn er geen nieuwe buizen in gekomen:(:(:(
Ik kan me achteraf voor mn kop slaan dat ik dit niet eerder heb laten doen, maar goed...

Wat kan het probleem zijn? Is het puur de buizen? Of is er wellicht meer aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet Robin

muziekschuur
23 mei 2015, 09:27
Hoeveel geld zit er in deze zak?

rhjgiesen
23 mei 2015, 09:34
Wat bedoel je?

Agent_Smith
23 mei 2015, 11:23
Alles is uit, dus de hoofdzekering zal gesprongen zijn. Die moet uiteraard vervangen worden, maar belangrijker: de oorzaak. Ik hoop voor je dat er 1 of meerdere eindbuizen overleden zijn en dat er verder geen onderdelen verkoold zijn ofzo.

rhjgiesen
23 mei 2015, 16:41
Ik zag verder geen rook, of rook geen gekke dingen... weet niet of dat wat helpt...

cluseau
23 mei 2015, 16:55
Niet zo snel bang zijn hoor. Na die vijf jaar frist hij toch wel op van een paar verse buisjes. Voor die vervangen gaan worden is het wel noodzakelijk eerst de oorzaak aan te tonen. Als je er acht tientjes buizen in heb geprikt en hij valt nog uit ben je doodziek. Succes valt of staat met de juiste diagnose. Deze amps hebben nog een andere makke wat het vervelend verschijnsel veroorzaakt wat lijkt op defecte eindbuizen. Inmiddels zijn die idd defect maar de oorzaak ligt ergens anders.

muziekschuur
23 mei 2015, 21:36
Ik bedoelde dat op basis van je eerste post wij toch niets hebben om uit te herleiden wat de oorzaak zou kunnen zijn?

rhjgiesen
24 mei 2015, 08:55
Wat zou jij nog graag willen weten dan, zodat je een constructieve bijdrage kunt leveren?

grayfink
24 mei 2015, 09:30
Ik snap Muziekschuur zijn punt in zo verre, dat er toch een expert bij moet. En hopelijk ben je er dan met alleen nieuwe buizen en een zekering of misschien het probleem dat Cluseau schetst...
Trouwens, na 10 jaar met dezelfde buizen denk ik dat je straks na reparatie blij bent dat hij is stuk gegaan. Je sound gaat behoorlijk opfrissen. :)

muziekschuur
25 mei 2015, 12:06
Nou ben ik geen expert. En zeker niet van Marshall amps. Maar ik denk een foto van de amp en van de buizen. Liefst uit zijn jas zou je een prima diagnose op kunnen leveren. Zodat je met een gerust hart een tweede stap kan plannen. Er is veel te leren als eigenaar van een buizenversterker. Zelfs al ga je geen soldeerbout aanraken. Een buizenversterker is een kwetsbaar en onderhoudsgevoelig product. Maar met de juiste stappen zijn de kosten prima te overzien.

Ik heb dit forum (en vele andere vergelijkbare fora) al veel beginnende gebruikers zien helpen in de eerste aanschaf, onderhoud en trucs en tips. Die voor velen lage kosten, begrip en kennis hebben opgeleverd.

Dus bij een buizenversterker, leer het chassis uit te bouwen. Want dan zul je, op basis van foto's, prima hulp kunnen verwachten.

HaroldA
26 mei 2015, 00:19
Dus bij een buizenversterker, leer het chassis uit te bouwen. Want dan zul je, op basis van foto's, prima hulp kunnen verwachten.

Ja. Dat kan overigens wel letterlijk dodelijk zijn. Levensgevaarlijke spanningen die dagenlang aanwezig kunnen blijven!!!

MikeD
26 mei 2015, 12:18
Ja. Dat kan overigens wel letterlijk dodelijk zijn. Levensgevaarlijke spanningen die dagenlang aanwezig kunnen blijven!!!

maar muziekschuur heeft het dan ook over het LEREN uitbouwen van de buizenbak.. daarin (in dat LEREN) zit normaliter inbegrepen het onderricht tot het niet krijgen van ongenode elektrische ontladingen via het lichaam van de muzikant naar moeder aarde.

grayfink
26 mei 2015, 12:20
Wat een kul. Ik heb een auto. Moet ik dan ook automonteur zijn?

D3nnis
26 mei 2015, 14:22
Ligt eraan. Als je niet veel geld aan reparatie wilt uitgeven kan dat wel helpen :)