PDA

View Full Version : Lijmen kam



T.S
21 mei 2015, 18:39
Moet ik eerst mijn kam op mijn klassieke gitaar lijmen of eerst vernissen/ lakken.
Op de meeste sites die ik tegenkom lijmen ze het pas achteraf maar waarom niet gewoon in een keer?

barno
21 mei 2015, 18:56
omdat je dan nooit de finish goed kan afwerken rond de brug

T.S
21 mei 2015, 19:06
dus pas de kam lijmen nadat ik mijn gitaar heb afgewerkt

D3nnis
21 mei 2015, 19:13
omdat je dan nooit de finish goed kan afwerken rond de brug

Klinkt als een logische verklaring, maar dan lijm je op de finish, heb je dan niet meer kans dat het niet goed gaat met lijmen?

Rizz
21 mei 2015, 19:18
Nee, want na het lakken lijn je de brug uit en plakt exact rondom de brug af. Daarna schraap je de lak voorzichtig weg en lijm je de brug direct op het hout.

https://zimnickiguitars.files.wordpress.com/2011/01/img_1896.jpg

https://zimnickiguitars.files.wordpress.com/2011/01/img_1900.jpg

warmong
21 mei 2015, 19:21
Ik lijm eerst de kam, en politoer pas daarna.
Heeft verschillende voordelen: zoals je zelf aangeeft ben je dan zeker dat je kam op het hout gelijmd is, en niet op de finish. Dat is extreem belangrijk, ook als je het in omgekeerde volgorde doet. Het laat ook toe dat je de kammetjes maakt en de afstelling doet voordat er finish op je gitaar zit. Als je gitaar gefinished is moet je dan enkel de kammetjes terugplaatsen en besnaren, en moet je niet meer met vijlen en weet ik wat in de buurt van die fragiele finish komen.
De finish rond de brug mooi strak krijgen is dan idd iets moeilijker, maar niet onmogelijk. Maar zoals ik het zie zit je ook met dat probleem langs de toets, en daar moet je ook een oplossing voor hebben.

Maar beide methoden zijn dus mogelijk. Zoek iets dat voor jou werkt zou ik zeggen.

Enra
21 mei 2015, 19:41
Als ik me goed herinner wordt bij klassieke gitaar de brug soms gewoon mee afgewerkt; en soms plaatst men de brug naderhand. Bij steelstring weet ik niet anders dan de werkwijze die Rizz hierboven toont.

Groet,
Enra

warmong
22 mei 2015, 07:36
de brug wordt inderdaad mee afgewerkt. voordat ze gelijmd wordt al een paar laagjes politoer opzetten, om te zorgen dat je geen verkleuring van het bovenblad krijgt.

warmong
22 mei 2015, 07:37
bij steel strings heb ik het ook al op deze manier gedaan, by the way. alleen plak ik dan de gelijmde brug af wanneer ik de top politoer.

Enra
22 mei 2015, 09:15
bij steel strings heb ik het ook al op deze manier gedaan, by the way. alleen plak ik dan de gelijmde brug af wanneer ik de top politoer.
Ja, waarom niet. Mijn filosofie is: wat werkt is goed!

Groet,
Enra

Menk
22 mei 2015, 19:39
En voor nog een beetje meer volledigheid: Je kan ook de precieze plek waar de kam komt afplakken, dan politoeren/lakken, over de tape heen, dan tape er weer af, moet eventueel een beetje losgesneden worden aan de randen, en dan de kam lijmen.

K