PDA

View Full Version : Amp Boosten: vertel...!



Polytheme Pam
16 juli 2003, 00:25
Even maar weer wat aansnijden... :wink:


Een pedaaltje gebruiken als Booster: je leest er hier vaak over maar wie gebruikt het eigenlijk? :???:

Zelf heb ik 2 Boosters om een Mesa Mark IV top op z`n lazer te geven: een Boss OD-3 voor de "cleanboost" en de (onvermijdelijke) Ibanez Tube Screamer (TS-9) voor de overstuurde kanalen.

Negative K3 fan
16 juli 2003, 00:43
Ik wil er nog één, zit een ts kloon in mn J&H maar daar zit een boosted bypass in en een distortion erbij en die shit heb ik nun niet nodig, dus als iemand nog een lekker od pedaaltje heeft liggen dat de j&h overstijgt......

sash
16 juli 2003, 00:44
Ik gebruik niet echt een cleanboost, maar wel een verschrikkelijk transparante overdrive: de Menatone Red Snapper. Zet de knoppen op 9 uur en je hoort alleen dat je signaal gebufferd wordt als je em aanzet, gooi het volume open en je hebt een cleanboost, draai daar nog een beetje gain bij en je hebt een verschrikkelijk goeie tubescreamer, waarmee je ampkarakter behouden blijft.

Met m'n fuzz wil ik ook nog wel eens wat boosten. Als ik m'n gitaarvolume rond de 4 zit met fuzz aan is m'n signaal echt clean, rond de 8 krijg je een dikke crunch met veel laag en met volume op 10 is het een dikke vette romige fuzz.

Al met al heb ik genoeg veelzijdigheid met deze 2 pedalen. Ik heb nog eens zitten twijfelen om er een wat hevigere drive bij te kopen (Menatone King of Britains of Dirty Blonde), maar dat blijkt toch overbodig, omdat ik zo'n geluid met gemak uit m'n fuzz kan halen.

BLOK182
16 juli 2003, 16:28
Dirty Blonde, dat klinkt wel lekker voor op een gearlijstje :-)

Harry
16 juli 2003, 16:33
ik heb nog geen duidelijke uitleg gevonden, maar cleanboost is gewoon een verhoging in het volume van je originele geluid? Dus geen boost d.m.v. een distortion o.i.d.?

Mitch
16 juli 2003, 21:44
Je moet hier twee dingen splitsen: clean boost en boost via een OD pedaal.
Bij clean boost krijg je idealiter niets meer dan een een hoger volume van je signaal vóór het je amp ingaat. Kan het volume doen verhogen of de eindbuis oversturing bevorderen, afhankelijk van hoe je versterker staat op dat moment.
Schakel je een OD in met voornamelijk het volume open dan krijg je wel signaalverhoging, maar ook signaal verandering -> kleuring van je geluid.
OD pedalen geven vaak ook wel wat compressie.
Bij de ouwe trouwe TS was dat dus het geval en er bleef wat meer mid over, waardoor je solo er iets leuker uit kan komen.

Ik gebruik beide varianten, klinkt beide leuk, maar het is voornamelijk een kwestie van smaak....

Antal
16 juli 2003, 22:28
Ik gebruik hiervoor de boss ge7. Soms heb ik hem continu open staan om mn versterker iets meer op z'n donder te geven. Andere keren gebruik ik hem alleen voor solo's om te boosten. Net hoe het uit komt.

Mitch
16 juli 2003, 23:03
Oh ja, da's mogelijkheid drie, foutje :D

Dirk_Hendrik
17 juli 2003, 09:04
ik heb nog geen duidelijke uitleg gevonden, maar cleanboost is gewoon een verhoging in het volume van je originele geluid? Dus geen boost d.m.v. een distortion o.i.d.?

Dat lijkt mij ook. Daarom gebruik ik her net als Antal hierboven een EQ voor. Het lijkt in de topics die hierover zijn geweest nogal eens dat de gebruikte cleanboosts niet zo clean zijn en behoorlijk aan klankkleuring doen. Zo clean is dat dus niet.

marc_o
17 juli 2003, 11:51
Heb sinds een weekje de Carl Martin Hot drive 'n boost mk 2 en dat gaat erg lekker.
Heb al een goede overdrive in de versterker zitten, die kan nu wat lager qua vervormingsgraad en met dit pedaal met 2 functies kan ik 'm lekker aanjagen.
Er zit een cleanboost op tot 22 dB, dat is echt heel erg veel. en je kunt dat combineren met de aparte overdrive die er ook nog op zit.

treblemaster
17 juli 2003, 13:39
Ik heb een oude Laney buizentop (eind jaren 60) zonder master volume en om de overdrive te krijgen die ik wil (bij een acceptabel volume), gebruik ik een danelectro daddy' o overdrive. Ik heb het volume van het pedaal maximaal en de overdrive maar op een kwart. Op die manier krijg ik een heerlijk, ranzig rock 'n roll geluid.
Zit er aan te denken om misschien een keer zo'n treblebooster copie aan te schaffen.

Nicci
17 juli 2003, 15:55
ik zag dat iemand zijn OD3 als boost gebruikt . . . .
heb ik ook eens geprobeerd. van een cleane boost is geen sprake: ook al staat de drive helemaal op 0, hij blijft het geluid breken. als ik hem als boost gebruik voor een reeds vervormd kanaal wordt de scheur, hoe zal ik noemen, schuurpapier, te fel, niet mooi, euhm . . .
hoe dan ook: ik vindt het tot nog toe niets dat 'boosten' met een OD-pedaal.

Harry
17 juli 2003, 15:59
ik zag dat iemand zijn OD3 als boost gebruikt . . . .
heb ik ook eens geprobeerd. van een cleane boost is geen sprake: ook al staat de drive helemaal op 0, hij blijft het geluid breken. als ik hem als boost gebruik voor een reeds vervormd kanaal wordt de scheur, hoe zal ik noemen, schuurpapier, te fel, niet mooi, euhm . . .
hoe dan ook: ik vindt het tot nog toe niets dat 'boosten' met een OD-pedaal.

ik doe het nu met mijn OD2, en die voegt inderdaad vervorming toe. Bij mij werkt het goed, ik heb op mijn versterker een warme oversturing, en met die OD2 voeg ik wat sustain toe, wat samen met die extra oversturing een lekker geluid geeft. Als je het geluid van de versterker intact wil laten, moet je het niet zo doen.

Nicci
17 juli 2003, 16:01
die sustain zou ik vooral op lagere volumes wel kunnen gebruiken. ik blijf wel wat proberen.

Polytheme Pam
17 juli 2003, 20:56
ik zag dat iemand zijn OD3 als boost gebruikt

even voor de goede orde,

De OD-3 gebruik ik om het cleane kanaal te boosten (niet om het clean te boosten) waardoor het geluid een Bryan Adams jaren `80 Stratrandje krijgt. Als ik echt clean wil zet ik het pedaal gewoon uit.... :)

Nicci
17 juli 2003, 21:07
daar heb ik ook mee lopen spelen. dat werkt wel.
ik ben nog een beetje nieuw met buizenversterkers. 1 groot expiriment. 8-)

wat ik me bijvoorbeeld afvraag: overstuurde powertubes zorgen voor OD. ik neem aan dat overstuurde pre-amp buizen ook voor OD zorgen.
klopt het dat een moderne buizenversterker, bespeeld over het scheurkanaal zijn pre-amp buizen doorlopend in staat van oversturing houdt? ik vraag me dit af, omdat moderne buizenversterkers ook op lage volumes prima scheur afleveren.

Negative K3 fan
17 juli 2003, 21:25
dat veronderstel je goed, vooral de tegenwoordige high gain amps halen bijna al hun gain uit de voortrap omdat de eindtrap od/distortion vaak wat losser is en minder geschikt wordt geacht voor een strakke high gain sound.

Nicci
17 juli 2003, 22:11
ok, maar komt die OD doordat de buizen overstuurt worden? of wordt die OD elders 'opgewekt'?

Negative K3 fan
17 juli 2003, 22:45
ja komt doordat de pre amp buizen worden voerstuurd, maar je weet het nooit zeker he :) ze zeggen bv dat de jcm900 zn distortion ook uit diodes haalt.

sash
18 juli 2003, 01:26
Zie het als een buizenpedaal van bv. H&K of Mesa. Gewoon een normaal overdrive/distortion pedaal, waar een of meerdere diodes die een groot gedeelte van de toon bepalen vervangen worden door buisjes. Zo werkt het in een buizenamp met meerdere kanalen ook ongeveer :)

EdJ
18 juli 2003, 01:51
Weet je dat zeker Sash?Of zeg je maar wat!

Dirk_Hendrik
18 juli 2003, 09:12
Sorry Sash maar je lult uit je nek ( :wink: )

Op je bewering van hierboven heb ik even het schema van een V-twin gepakt
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/files/VT.gif

en wat ik daar zie zijn 12AX-es die als versterkertrappen zijn geschakeld. Niet als diodes. De overdrive van een Fender Perormer 1000 is trouwens wél opgebouwn met twee als diode geschakelde buizen

marc_o
18 juli 2003, 11:31
Er is in ieder geval een hoop te koop op die markt, maar de prijzen liegen er zeker niet om, allemaal wel leuk natuurlijk, maar wat je kunt overwegen is een extra master in je versterker te laten zetten.
Ik ben niet technisch aangelegd en dat is een understatement want ik sla nog een spijker in mijn rug terwijl ik wat op zou willen hangen, maar bijvoorbeeld bedrijven als Koch zijn destijds bekend geworden door het modden van amps, door een extra kanaaltje aan te brengen. Je hebt dan direct wat mogenlijkheden extra en als je er niet om geeft dat je versterker niet meer origineel is (face it, we zijn niet allemaal in het bezit van versterkers met verzamelwaarde) is het wellicht een optie. En met een extra master weet je in ieder geval dat je geluid niet veranderd.
Bij een jcm 800 (de 2 kanaalsversie) kun je bijvoorbeeld een volumepedaal in de effectloop zetten zonder dat je het geluid veranderd (bij de 900 weer niet).
Wellicht dat er hier sleutelaars zijn die het kunnen of iemand kennen en ik denk dat het niet zo duur hoeft te zijn als bijvoorbeeld een Keely boost of een Fulltone fatboost.