PDA

View Full Version : Verbouwen gitaar: pickups (Richwood Telecaster prelawsuit)



bellehelene
21 mei 2015, 00:53
Hallo gitaristen,

Een lange tijd geleden (minstens 8 jaar), heb ik een richwood telecaster voor mijn verjaardag gekregen. Dit was na een tip van de (toen) vriend van m'n oudste zus die conservatorium deed. Jaren later heb ik de gitaar hobby serieuzer genomen en nu ben ik zelfs op het punt dat ik wat verbeteringen wil doorvoeren aan mijn gitaar.

De output jack heb ik laatst vervangen, omdat de jack soms los gaat zitten. Nu wil ik ook de pickups vervangen met officiële fender pickups. Op bax-shop (en andere webwinkels) kom ik vooral de noiseless N3, American vintage, Custom Shop Texas Special en de no caster pickups tegen. Googlen naar deze pickups zegt wel wat, maar kan iemand van jullie uit ervaring vertellen in welke situatie je voor welke pickup moet kiezen? De voorkeur gaat uit naar officiële Fender pickups.

Ik vervang binnenkort ook de potmeters (ivm gekraak), maar hier verwacht ik geen moeite mee te hebben.

Ik hoor het graag! Groetjes Erik

EDIT: verkeerde plek van mijn topic, sorry! Gelieve te verplaatsen. :soinnocent:

Pepe
21 mei 2015, 01:53
De noiseless, de naam zegt het al, als je absoluut geen bijgeluiden wil, voor studio opnames of om een rack aan te sturen. Klinken enigszins steriel. De andere drie ontlopen elkaar niet zoveel, Texas Specials klinken wat dikker dan de vintage en de nocasters zitten daar min of meer tussen in.
Op sommige gitaren kunnen de TS een beetje schel klinken en de vintage wat dun. Nocasters zijn goeie pickups.

telerocker
21 mei 2015, 03:18
Ik zou ook de Nocasters nemen. Best nog wel redelijk betaalbaar ook.

munkie
21 mei 2015, 09:59
Als het een gouden logo RW is, leuke gitaar. Electronica en pickups eruit gooien. Goede electronica monteren, CTS, Switchcraft. Pickups naar keuze. GFS is leuk voor het geld maar het kan beter.

Masod
21 mei 2015, 11:27
Ik heb de vintage american (57/62) pickups in mijn fender strat. Clean ontzettend mooi en met wat gain mist het wat ballen, beetje kwestie van smaak

Alleen is jouw beestje weer een ander beestje zegmaar dus geen idee of ze dan nog wat dunnetjes klinken..

bellehelene
21 mei 2015, 12:43
Als het een gouden logo RW is, leuke gitaar. Electronica en pickups eruit gooien. Goede electronica monteren, CTS, Switchcraft. Pickups naar keuze. GFS is leuk voor het geld maar het kan beter.

Hoe bedoel je (wat is GFS)? Zijn Fender potmeters niet goed? Toevallig is m'n output jack van switchcraft ghehe.

De gitaar heeft inderdaad het 'gouden' logo, weet iemand toevallig hoeveel hij waard is (ik ga hem niet verkopen)? Ik ga binnenkort ook de pickguard vervangen maar die moet ik nog binnen krijgen.

Tabula Rasa
21 mei 2015, 12:46
Waarde is ongeveer 150 euro
Gfs is guitarfetish.Com.

bellehelene
21 mei 2015, 12:58
Ohh dat is ongeveer de nieuwwaarde, jammer zeg :P dacht wel wat meer in handen te hebben haha. Alsnog; hele fijne gitaar dus niets mis mee.
Ja gfs vind ik wel duur, omdat er veel verzendkosten bij komen. Niet echt leuk als je een paar kleine onderdelen wilt hebben. :(

Ik twijfel nogsteeds voor welke pickups ik moet gaan, welk type sound wil ik? Hmm

telerocker
21 mei 2015, 13:33
Nocasters zijn goede allrounders en niet zo pinnig als Texas Specials.

ateng
21 mei 2015, 14:07
De noiseless, de naam zegt het al, als je absoluut geen bijgeluiden wil, voor studio opnames of om een rack aan te sturen. Klinken enigszins steriel. De andere drie ontlopen elkaar niet zoveel, Texas Specials klinken wat dikker dan de vintage en de nocasters zitten daar min of meer tussen in.
Op sommige gitaren kunnen de TS een beetje schel klinken en de vintage wat dun. Nocasters zijn goeie pickups.

Hoezo om een rack aan te sturen?! Mijn rack is stiller dan mijn vorige Laney VH100R en mn kameraads Peavey 5150... misschien ook wel dan meerdere buizenversterkers ;)

RS-Rik
22 mei 2015, 01:10
Een 5150 is toch een van de meest notoire ruisdozen?

Pepe
22 mei 2015, 02:36
Dat was het idee, je rack voeden met een zuiver bromvrij signaal om te processen, de reden waarom veel van die eighties gitaren zoals Jackson en Valley Arts actieve pickups hadden.
Het heeft uiteraard niks te maken met het wel of niet stiller zijn van je rack dan de head van je buurman.

okeeee
22 mei 2015, 13:33
giving head aan je buurman.
daar heeft het alles mee te maken .........................ja flauw

maar pick ups
emg 81's top tip

munkie
22 mei 2015, 14:15
Ik bedoelde dus dat de originele RW elektronica niet zo denderend is. GFS is idd Guitar Fetish, moet zelf uit de USA worden geimporteerd. Schijnt moeilijker te worden om de douane te omzeilen. Seymour Duncan is altijd goed IMHO.

Ik heb nog een RW stratje, moet ik weer eens mee aan de gang. Echte knutselgitaar. Lekker halsje voo rmijn handen.

ateng
25 mei 2015, 12:57
Dat was het idee, je rack voeden met een zuiver bromvrij signaal om te processen, de reden waarom veel van die eighties gitaren zoals Jackson en Valley Arts actieve pickups hadden.
Het heeft uiteraard niks te maken met het wel of niet stiller zijn van je rack dan de head van je buurman.

De meeste racks in de '80 waren redelijk stil door die Rocktron Hush die de meesten in hun rack hadden en natuurlijk ook mede door Bradshaw. Dus denk je nou echt dat de actieve pickups speciaal daarvoor zijn gemaakt?! Ze zijn niet alleen voor t bomvrij spelen maar ook voor de sound... meer output en wat sterieler sound zoals Lukather dat had.
Het idee van '80 gitaren zoals o.a. EMG pickups was om je gitaar inderdaad stil te krijgen maar niet speciaal voor rack maar voor in t algemeen. Michael Landau en Dan Huff hadden toen geen actieve pickups in hun strats en waren samen met Lukather toch de meest gevraagde session gitaristen in de '80 ;)

Noiseless of actieve... zijn gewoon bedoeld om bomvrij te kunnen spelen that's it... ongeacht met welke versterker je speelt.

Pepe
25 mei 2015, 13:21
Wel, dat is wat ik zei, stiller en zuiverder en dat bleek ideaal voor studio en rack applicaties.
Dat idee gaat wel verder terug dan de eighties trouwens. De lage impedantie pickups van Les Paul waren denk ik de eerst pickups ontworpen voor een hi fi sound waarmee je lange kabels kon aansturen, of direct in een desk kon prikken? Les Paul recording, de naam zegt het al.

Plant
25 mei 2015, 14:24
Ze zijn niet alleen voor t bomvrij spelen...

bomvrij :seriousf: sorry

ateng
25 mei 2015, 17:57
Wel, dat is wat ik zei, stiller en zuiverder en dat bleek ideaal voor studio en rack applicaties.
Dat idee gaat wel verder terug dan de eighties trouwens. De lage impedantie pickups van Les Paul waren denk ik de eerst pickups ontworpen voor een hi fi sound waarmee je lange kabels kon aansturen, of direct in een desk kon prikken? Les Paul recording, de naam zegt het al.
Haha ideaal voor studio maar wat heeft rack hier nou mee te maken?! Snap ook niet waarom je die link legt want dat is 1 en al onzin. Het gaat hier om de Noiseless en die zijn gewoon gemaakt voor als je die typische strat singlecoil sound wilt hebben maar dan zonder die hum... ze werden echt niet gemaakt met het idee dat het ideaal zou zijn voor rack.

ateng
25 mei 2015, 17:57
bomvrij :seriousf: sorry


Wuhahaha zie het nu pas!!!