PDA

View Full Version : caps hybride modeling amp vervangen na 15 jaar? Groot onderhoud.



Sander-H
20 mei 2015, 10:17
Hallo slimme mensen :)

Ik heb een tijdje terug een Johnson Amplification Marquis JM60 uit 1999 (met wat issues) op de kop getikt en heb er al wat onderhoud/reparaties aan gedaan maar ik zit nog met een vraag.

-Heeft het na 15 jaar nut om wat condensators te gaan vervangen?

Om de vraag wat toe te lichten hier wat meer info:
Het is een hybride modeling amp met een 12AX7 in de voorversterker en een berg amp types en effecten erachter.
Toen ik de amp kreeg was hij onbruikbaar omdat vrijwel alle potmeters goor waren of gewoon helemaal niet werkten. (Waarschijnlijk heeft de amp een paar jaar stil gestaan.)
Na een grondige reiniging/vervanging werken ze allemaal weer zonder te kraken.
Verder is de oude Sovtec 12AX7 vervangen voor een nieuwe TungSol.

-Alle functies van de amp werken alleen zit er een ruis in.
Op laag volume (master volume tussen 2 en 3; huiskamerniveau) is het niet echt hinderlijk maar deze amps zouden volgens de reviews super stil moeten zijn, zeker op de clean amps settings.
Er zit een ingebouwde instelbare noise gate in maar om de ruis weg te krijgen moet deze zo hoog ingesteld worden dat het ingangssignaal, met name met low output single coils, erg snel afgekapt wordt.

De ruis is vrijwel gelijk of er nu wel of geen gitaar/kabel aangesloten is.

Op elk forum lees ik wat anders over de levensduur van condensators en wanneer je ze "moet" vervangen dus misschien heeft iemand hier wat meer ervaring ermee.

De condensators staan niet bol en zijn ook niet van een erg low budget merk volgens mij (Paccom) maar ik kan me voorstellen dat ze toch al flink wat uren hebben gewerkt en een paar jaar stilstand lijkt me ook niet optimaal.

-Welke condensators hebben het meeste nut om te vervangen en is het slim om ze echt allemaal te vervangen? Vervang ik ook die kleine 10uf 16v dingetjes, of kan ik die beter laten zitten en me richten op de grotere jongens? (10uf 400v, 4700uf 50v, 33uf 100v etc)

Hier wat gut shots voor de visueel ingestelde onder ons:
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2147_zpsccilrvsj.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2147_zpsccilrvsj.jpg.html)
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2148_zpsc2vbmnld.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2148_zpsc2vbmnld.jpg.html)
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2150_zps0usk2gvv.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2150_zps0usk2gvv.jpg.html)

En dit is de amp waar het om gaat:
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Johnson%20Marquis%20JM60/JM60lg_zpsgziuvd0j.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Johnson%20Marquis%20JM60/JM60lg_zpsgziuvd0j.jpg.html)

Alle tips zijn welkom voordat ik weer als een kip zonder kop de soldeerbout aanzet en dingen ga vervangen die gewoon goed zijn :soinnocent:

Dutch66
20 mei 2015, 13:06
Sander, zonder enig (onderbouwd) idee wat de oorzaak is gaat dit natuurlijk never nooit lukken...

Sander-H
20 mei 2015, 14:32
Sander, zonder enig (onderbouwd) idee wat de oorzaak is gaat dit natuurlijk never nooit lukken...

Ok... :???:

Met mijn boerenverstand en wat testen dacht ik het volgende:
1. De ruis is aanwezig met of zonder kabel of versterker aangesloten.
2. Versterker is goed geaard aangesloten.
3. Na het inschakelen van de ingebouwde noise gate (stand 19 van 30) is de versterker stil. Natuurlijk wel een klein beetje ruis als het master volume op 10 staat maar dat is normaal voor een 60 watt versterker.
4. Ik heb nog een tweetal andere 12AX7 buisjes geprobeerd maar die geven hetzelfde resultaat.
5. Uiteraard heb ik alle effecten uitstaan tijdens de test en de stand van de potmeters voor de effecten maakt niets uit.
6. De potmeter die het meeste effect heeft op de ruis is de level pot die het volume van de gekozen amp regelt en dus eigenlijk het eindvolume van de voorversterker bepaald. De stand van de rest maakt veel minder uit.

Ik ga er vanuit dat de noise gate tussen de effecten en de eindversterker zit en de eindversterker lijkt dus geen probleem te hebben en netjes stil te zijn.
Lijkt mij dus dat de ruis in het begin zit in de voorversterker. (correct me if I'm wrong)
Aangezien daar wat "flinke" condensators aanhangen om de buis aan te sturen dacht ik dat die hun beste tijd wel gehad zouden kunnen hebben en wat ruis genereren (of niet onderdrukken).

Aangezien ik weinig kan doen aan het digitale gedeelte zat ik er aan te denken om dat aan te pakken. Het is dus niet zozeer dat de amp een probleem lijkt te hebben maar dat hij gewoon wat ouderdomsverschijnselen toont.

Als ik er volkomen naast zit hoor ik dat graag, ik zit op dit soort forums om te leren. :)

cluseau
20 mei 2015, 16:08
Ik vrees dat de ruis aard van het beestje is. De kans dat het domweg vervangen van wat elko's je klachten gaat verhelpen acht ik vrijwel uitgesloten. Daarbij ga ik er wel vanuit dat het ook echt om ruis gaat en niet zoals zo vaak het achteraf om brom blijkt te gaan, dan wordt het een ander geval.

obiwanjacobi
20 mei 2015, 16:49
Met ruis zou ik eerder aan halfgeleiders denken...? (of koolstof weerstanden :soinnocent: )
Ik heb zelf een keertje met het vervangen van wat opamps (in een Peavey Bandit 112) de ruis enigsinds kunnen verminderen (vooral reverb).

Voor wat de caps betreft zou het best kunnen dat er een aantal tussen zitten die niet meer optimaal zijn wanwege de leeftijd (ze kunnen uitdrogen - vooral dichtbij heatsinks en buizen - alles wat warm wordt). Met een ESR meter kan je snel achterhalen welke aan vervanging toe zijn. Ik verwacht echter idd niet dat dit je ruis probleem gaat oplossen, maar je versterker wordt er wel 'beter' van.

Ik zou me in eerste instantie richten op de voeding. Die hele dikke zullen waarschijnlijk nog wel goed zijn (die vervangen gaat ook wat kosten). Als de voeding goed en stabiel is (wat is de rimpel?) dan kan je je focussen op het signaal pad.

Ik zou niet lukraak caps gaan vervangen maar eerst echt (ESR + capaciteit) meten. Heb je een groot percentage dat niet meer goed is, is het meestal wel zo makkelijk om ze gelijk allemaal te doen (ik heb net een voeding gerecapd met 35+ caps er in waar van er uiteindelijk maar een stuk of 5 nog echt goed waren - de rest allemaal lage capaciteit en/of hoge ESR). Vervang ze met een goed merk (Panasonic, nippon-chemicon, rubycon - zoek op inet) en 105 graden (zie mijn eerdere opmerking over hitte). Let bij het vervangen op de spanning en capaciteit (hoger is meestal niet zo erg - lager wel) en de afmetingen/grootte.

Verder is meten de enige manier om meer informatie te achterhalen. Heb je een scoop?

EDIT: is die bodge-wire op de laatste foto uit de fabriek of heeft iemand zitten modden?

Sander-H
20 mei 2015, 17:59
Mijn esr meter en goede multimeter zijn al een tijd stuk :(
Tip: laat je gereedschap niet onder je auto liggen om het droog te houden.... Even auto verplaatsen en krak.
Ik ben al aan het rondkijken voor wat nieuw gereedschap maar goed spul is mij nog even te duur voor de hobby. Hetzelfde geldt voor een scope, een simpele Rigol scope staat al wel op het verlanglijstje.
Momenteel moet ik het doen met een simpele multimeter.
Misschien dat ik voor de gein eens zo'n zelfbouwkit esr meter van aliexpress bestel voor een tientje om wat simpele tests te kunnen doen.

Die bodge wires zijn van de fabriek denk ik, er zitten er twee of drie van die kleine rode draadjes op het bord en die dikke rode zit netjes met fabriekssnot vast dus dat hoort bij het ontwerp :)

Ik had al wat rondgekeken naar goede merken voor caps (Dave van EEVBlog is nogal fan van nichicon en panasonic geloof ik) en als ik ga vervangen dan gaat er ook goed spul in.

Als ik toch dat bord moet loshalen om te gaan meten kan ik net zo goed gaan solderen en vervangen. Meteen kijken of er nog slechte soldeerpunten zijn maar voor zover ik van de bovenkant kan zien ziet het er allemaal goed uit.
Ik zie het maar weer als een mooi leermomentje en als ik de ruis onder controle krijg is dat super, zo niet dan heb ik toch weer wat ervaring opgedaan.

P.S. Het geluid valt onder de categorie ruis en het is geen brom.

obiwanjacobi
21 mei 2015, 08:24
Ik heb zelf een 2ehands 20Mhz oude analoge scoop gekocht voor 50,= euro. Mijn wave-gen en component tester zijn van chinese kwaliteit (hint ebay) maar voorals nog zeer bruikbaar. Met de component tester kan ik ook ESR meten en die lijkt best wel te kloppen. Ik vergelijk soms even met een "known good part" zodat je een benchmark hebt voor de waardes.

Oftewel: je hoeft het niet duur te maken...

Succes.
M.

Dutch66
21 mei 2015, 10:08
Ik ga er vanuit dat de noise gate tussen de effecten en de eindversterker zit en de eindversterker lijkt dus geen probleem te hebben en netjes stil te zijn.


yep, dat staat ook in de manual zie ik, dus een (mono) jack in de return, en dat kun je dat i.i.g. uitsluiten..
Deze jack's had je al 'schoongemaakt' toch?, berucht probleem bij amps die lang hebben stilgestaan..

Verder lees ik in de manual over de harde reset van het modeling gedeelte, maar dat had je vast ook al
geprobeerd toch?

Heb je toevallig het schema ergens op de kop kunnen tikken?

Verder bedoelde ik mijn eerste post niet lullig hoor, maar van blind componenten vervangen ga je ook
helemaal niets leren, weet ik uit ervaring....

Sander-H
21 mei 2015, 14:08
obi: Ik krijg zojuist bericht van chingchongdingdong dat mijn ESR tester kit van 10 euro verzonden is vanuit China :) Heeft natuurlijk niet de precisie van een Fluke ofzo maar zou in basis moeten kunnen meten of een cap goed is. Ik kwam laatst wel een oude scope tegen bij een kringloop maar dat was er nog eentje met zo'n klein rond schermpje die je met twee man moet optillen dus die heb ik maar laten staan.
Ik houd Marktplaats/Ebay wel in de gaten.

Dutch: Ik ben al aardig aan het schoonmaken geweest met contactspray en o.a. wattenstaafjes om alle inputs/outputs te reinigen en ze meten ook allemaal goed door zonder weerstand.
Het schema kan ik niet vinden maar ik kwam nog ergens op een forum een emailadres tegen van iemand die hem misschien nog heeft, ga ik nog achteraan.

Harde reset heb ik gedaan nadat ik ook de batterij heb vervangen.

Zodra mijn superdeluxe ESR meter binnen is zal ik eens beginnen met de 400v condensator te meten die bij de buis zit, die zou het meeste hitte gehad moeten hebben en als die slecht is soldeer ik de rest ook los. Ik ga er vanuit dat ik dat ding maar niet op het bord moet testen, jeweetmaarnooit :)

Heynis
22 mei 2015, 08:04
Bij ruis denk ik eerder aan Johnson noise, ruis die uit hoogohmige weerstanden komt. Als je een schema hebt, mag je m'n ruismeter wel een keertje lenen om te achterhalen uit welke versterkingstrap de meeste ruis komt. Dan kun je het probleem bij de bron aanpakken in plaats van wild gokken waar het vandaan komt.

Het is een 3HE 19" apparaat trouwens, auto is aan te bevelen 😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Sander-H
22 mei 2015, 21:19
Bij ruis denk ik eerder aan Johnson noise, ruis die uit hoogohmige weerstanden komt......

Johnson noise uit een Johnsen amp, klinkt logisch!

Maar dat zou het serieus best kunnen zijn hoor, beetje lastig momenteel om te zeggen waar het precies zit.

Ik heb voor de zekerheid nog even een patchcable in de effectsloop gehangen en dat maakte geen verschil. Als ik de kabel alleen op de return aansluit is hij muisstil, logisch.
Zelfs met master volume vol open kan ik de andere connector dan aanraken en krijg ik maar minimaal geluid dus de eindtrap lijkt geen probleem te hebben.

Ik ga nog verder achter dat schema aan en kijk wat ik aan meetapparatuur kan regelen, zonder dubbele hernia ;)

Al dat kleine surface mount spul gaat nog leuk meten worden. Dan is een oude point-to-point buizenversterker makkelijker.
Maar er is niets mis met een uitdaging!

Sander-H
28 mei 2015, 20:36
Ok, na 7 dagen is mijn ESR meter uit China binnen: (10 euro via airmail van China naar Nederland.... waardoenzehetvan?)
Hij is alleen tijdens transport helemaal uit elkaar gevallen ;)
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2193_zps6odsa4ro.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2193_zps6odsa4ro.jpg.html)

Simsalabim!
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/shessels1/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2194_zps6twgpn91.jpg (http://s846.photobucket.com/user/shessels1/media/Johnson%20Marquis%20JM60/IMG_2194_zps6twgpn91.jpg.html)
Werkt ook nog!
Leuk dingetje en na het testen van wat nieuwe en oude condensators lijkt hij prima en redelijk accuraat te werken. Zeker een handig dingetje om te hebben, en een leuk en makkelijk kitje om zelf in elkaar te zetten voor beginners.
Geen handleiding bij nodig, en dat is maar goed ook want die zit er ook niet bij :D

Had ook al een bakje condensators bij Farnell besteld dus alles ligt klaar voor het groot onderhoud.
Zaterdag denk ik dat ik eens een dagje achter de werkbank ga zitten en ik post de resultaten wel.

nico verduin
29 mei 2015, 17:52
Moet je dat ding nog wel calibreren? Omdat die lange draden de meting anders aardig kunnen beinvloeden.....

Sander-H
29 mei 2015, 22:25
Moet je dat ding nog wel calibreren? Omdat die lange draden de meting anders aardig kunnen beinvloeden.....

Er zit een calibratie/zelftest op ja, en een frequentiegenerator, frequentietester en nog wat andere dingen die ik eens moet bekijken. Ik ga er nog wat kortere, betere probes op zetten maar dit waren de enige losse die ik had liggen en voor een eerste test goed genoeg :)

Sander-H
30 mei 2015, 19:35
Ik heb ondertussen het schema van de amp gevonden via een Yahoo Group:
www.shadowcom.nl/misc/JM60.SCH.pdf

Nu eerst maar eens een testschema gaan maken om deel voor deel te isoleren en te kijken waar de ruis vandaan komt.
Ik ga altijd scheel kijken van die schema's..... hebben jullie daar ook last van? Tijd voor wat gekleurde markeerstiften.

Kan natuurlijk eens beginnen de input na het input-board (pagina 2) los te koppelen. Draadje 4 van H15 loshalen zou de hot input moeten isoleren toch?
Phoe, lange dag gehad, misschien het schema eens uitpluizen als ik weer wakker ben :)

Dirk_Hendrik
30 mei 2015, 20:33
Ik moet bekennen dat ik in je foto's die checksum op de Eprom wel heel bijzonder vind. Je zou bijna zeggen dat ze net zo lang code hebben zitten aanpassen tot het lukte! :-D

Dirk_Hendrik
30 mei 2015, 20:38
En verder,
Wow! Ik had serieus niet verwacht zoveel overeenkomsten te zien tussen een XP100 (200,300, 400) Whammy-Wah en dit ding.

Wees voorzichtig met ESD! Als je je DSP opblaast ben je echt heel ver van huis. Dat ding is van TI.... maar dat betekent niet dat je er effe een vervanger voor scoort. Lijkt een variant die TI vrij specifiek voor Digitech heeft gemaakt.

nico verduin
30 mei 2015, 23:21
Zal aan mij liggen,maar volgens mij hebben de laatste 3 posts niets te maken met dit topic :)

Dirk_Hendrik
31 mei 2015, 08:42
Dat ligt idd aan jou. Beter lezen tot je het verband ziet.

nico verduin
31 mei 2015, 11:00
Yep.... ik begin af te brokkelen :)

cluseau
31 mei 2015, 12:16
Yep.... ik begin af te brokkelen :)

Tis de leeftijd ;)

nico verduin
31 mei 2015, 12:50
Tis de leeftijd ;)yep... die 60 komt steeds dichterbij :(

cluseau
31 mei 2015, 13:13
Kop op man, we zijn van een degelijk bouwjaar en gaan nog jaren mee (dankzij rutte en zijn roversbende). Vintage weet je nog........

Dirk_Hendrik
11 juni 2015, 08:59
Nou had dit topic wel tot effect dat ik ook maar eens ban gaan ebayen want zo'n LCR meter was toch... wel erg leuk. Toch maar gegaan voor de dure variant van 15 hele euro's (!!) inc verzending, grafisch LCD en zonder zellef in elkaar moeten solderen.
Of je em nou mot calibreren of niet.... getverdemme dat ze het kunnen maken voor dat geld. Echt heel erg goed speelgoed.

Sander-H
11 juni 2015, 09:35
Haha, toch nog een beetje nuttig topic dan :D
Ik ben aan het vervangen van de caps nog niet toegekomen, ik heb de boel even bekeken en besloten eerst eens een desoldeerstation te regelen anders gaat me dat veel te lang duren. (Wilde ik toch al eentje hebben dus komt goed uit)

Heb al wel even wat kabeltjes en vreemd uitziende soldeerpuntjes bijgewerkt en de ruis lijkt al wat meer onder controle... Samen met wat finetunen van de volumes valt het op huiskamerniveau al bijna niet meer op. Maar het kan altijd beter ;)

Hang wel een goede voeding aan je componententester; ik had er een 9V 500mA chingchongdingdong adapter op aangesloten maar die werd heet en begon vreemd te ruiken :/
Heb er nu iets van 6,5V 3A aanhangen en dat werkt uitstekend.

Dirk_Hendrik
12 juni 2015, 08:56
Vreemd. Het ding draait als een tierelier op een 9v blokje. Waarom zou een 500mA adapter dan ineens beginnen te zweten?

obiwanjacobi
12 juni 2015, 12:07
Misschien omdat de desbetreffende chinees een klein beetje had opgeschept over de specs...? :seriousf: